Menu toggle

Welkom terug

Guides

Verrast? Zoveel pompen werken in je auto

In moderne auto’s zijn talloze pompen aan het werk. Ze zorgen voor een soepele werking van de motor en talloze systemen. Maar hoeveel pompen er eigenlijk werken in een auto is vaak verrassend. Ontdek nu alles over pompen in auto’s, wat hun functie is en waar ze zijn geïnstalleerd.

De pompen van een auto in één oogopslag:

  • Koelvloeistofpomp
  • Oliepomp
  • Brandstofpomp
  • Hogedrukpomp
  • Ruitensproeierpomp
  • ABS-pomp
  • Vacuümpomp remsysteem
  • Centrale vergrendelingspomp
  • Servopomp
  • Niveaupomp
  • Circulatiepomp

Waar zorgen de vele pompen van een auto voor?

Koelvloeistofpomp

De koelvloeistofpomp of waterpomp zorgt voor een betrouwbare koeling van verbrandingsmotoren met waterkoeling. Hierbij zorgt de pomp voor de continue circulatie van het koelwater van de hete motor naar de radiateur aan de voorkant van het voertuig. Het afgekoelde koelwater wordt vervolgens teruggevoerd naar de motor.

De warmtewisselaar van de verwarming is ook geïntegreerd in het koelcircuit en er stroomt koelwater doorheen via de radiatorpomp. Als de koelvloeistofpomp defect is, is de noodzakelijke koeling van de motor niet langer gegarandeerd. Lekkage kan ook leiden tot verlies van koelvloeistof.

Oliepomp

De oliepomp is een van de belangrijkste pompen in auto’s met een viertakt verbrandingsmotor. Hier zorgt de oliepomp ervoor dat alle onderdelen van de motor op betrouwbare wijze worden voorzien van motorolie. Als het hart van het oliecircuit zuigt de oliepomp het smeermiddel aan uit het oliecarter van de motor en geeft het door.

De pomp pompt de olie door het oliefilter en levert deze via smeerkanalen aan alle belangrijke smeerpunten. Dit zorgt ervoor dat de bewegende delen zoals lagers, zuigers of krukas altijd gesmeerd zijn. Bovendien dienen de motorolie en het oliecircuit ook om de motoronderdelen te koelen. Als de oliepomp defect is, kan motorschade ontstaan.

Brandstofpomp

Een brandstofpomp zorgt voor de constante toevoer van brandstof naar de verbrandingsmotor. Afhankelijk van het type motor kan dit een benzinepomp of een dieselpomp zijn. Beide varianten verschillen soms in hun ontwerp, maar hebben dezelfde functie. Brandstofpompen worden mechanisch of elektrisch aangedreven.

De brandstofpomp levert brandstof vanuit de brandstoftank aan de motor van het voertuig. De pomp voorziet de motor rechtstreeks van brandstof, bijvoorbeeld bij een model met carburateur, of wordt gebruikt als voorpomp. Als de brandstofpomp defect is, wordt de werking van de motor ernstig beperkt of werkt de motor niet.

Hogedrukpomp

Naast de brandstofpomp hebben moderne injectiemotoren een extra hogedrukpomp. Dit is nodig omdat voor directe brandstofinspuiting een hoge druk nodig is. Deze pomp wordt vaak rechtstreeks door de motor aangedreven.

De pompen, ook wel hogedrukpomp of injectiepomp genoemd, bevinden zich meestal in de motorruimte. Als de hogedrukpomp defect is, treden symptomen op als slecht startgedrag, ruwe motorloop of motorstoring.

Ruitensproeierpomp

De ruitensproeierpomp maakt deel uit van het ruitensproeiersysteem van de auto. Het helpt om altijd goed zicht te hebben. Het onderdeel, dat ook wel sproeiwaterpomp of ruitensproeierpomp wordt genoemd, pompt ruitwater uit het reservoir op de voorruit. In moderne auto’s is het een elektrisch aangedreven pomp.

Bij veel auto’s zit de pomp direct in de rondom een dubbele pomp die afzonderlijk de bijbehorende sproeiers op de voorruit en achterruit van vloeistof kan voorzien. Als de ruitensproeierpomp defect is, kan de voorruit tijdens het rijden niet meer worden gereinigd.

ABS-pomp

Een ABS-pomp maakt deel uit van het remsysteem en wordt geïnstalleerd in voertuigen met een antiblokkeerremsysteem. Het onderdeel regelt de werking van het ABS-systeem. Meestal wordt de pomp gecombineerd met de motor, kleppen en een elektronische regeleenheid.

De ABS-pomp maakt het mogelijk om de remdruk gedoseerd of pulserend toe te dienen aan de verschillende remmen van de afzonderlijke wielen. Hierdoor blijft het voertuig bestuurbaar en wordt voorkomen dat de wielen blokkeren. Als de ABS-pomp uitvalt, zijn deze ingrepen niet meer mogelijk.

Vacuümpomp

De vacuümpomp van het remsysteem genereert het vacuüm dat nodig is om de rembekrachtiger te laten werken. Sommige motoren genereren dit vacuüm zelf, maar dieselmotoren en moderne benzinemotoren worden steeds vaker uitgerust met deze speciale pomp.

Wanneer de motor draait, genereert de pomp een permanent vacuüm dat, in samenwerking met de rembekrachtiger, het remmen vergemakkelijkt. Als de vacuümpomp van het remsysteem uitvalt, is de remondersteuning door de rembekrachtiger niet langer beschikbaar.

Centrale vergrendelingspomp

Met een centrale vergrendeling kunnen alle deuren van het voertuig tegelijkertijd worden gesloten of geopend. Deze functie wordt vaak uitgevoerd met elektrische actuators, maar sommige systemen werken met onderdruk. In dat geval wordt er een speciale pomp voor de centrale vergrendeling in het voertuig geïnstalleerd. Deze wordt elektrisch bediend en genereert het nodige vacuüm.

De pomp voor de centrale vergrendeling is meestal een onopvallend onderdeel. Afhankelijk van het model is de pomp ook nodig voor de comfortvergrendeling, de koplampverstelling of een lendensteun in de bestuurdersstoel. Als de pomp van de centrale vergrendeling defect is, zijn de functies niet beschikbaar. De centrale vergrendeling werkt dan slechts sporadisch of valt helemaal uit.

Servopomp

De stuurbekrachtigingspomp is het belangrijkste onderdeel van het stuurbekrachtigingssysteem. Het is een hydraulische pomp die de hydraulische druk levert die nodig is om het stuurbekrachtigingssysteem te bedienen. Hiervoor wordt de pomp rechtstreeks aangedreven door de motor van het voertuig, meestal via een riemaandrijving.

Tijdens bedrijf pompt de servopomp constant hydraulische olie door het servosysteem. Indien nodig is de gegenereerde druk beschikbaar voor stuurassistentie via de hydraulische cilinder. Als de servopomp defect is, valt de stuurbekrachtiging weg en wordt het sturen ongewoon traag.

Niveaupomp

Veel voertuigmodellen hebben een niveauregeling voor het chassis. Dit maakt het onder andere mogelijk om verschillende chassishoogtes of chassiseigenschappen te selecteren. De belasting van de auto kan ook worden gecompenseerd dankzij de niveauregeling. Afhankelijk van het voertuig wordt hydraulische kracht of perslucht gebruikt voor de niveauregeling.

Beide varianten hebben een waterpaspomp nodig om het chassis overeenkomstig te kunnen afstellen. Afhankelijk van het model worden deze pompen aangedreven via de nokkenas, door middel van riemaandrijving of elektrisch. Als de niveaupompen in de auto defect of lek zijn, werkt de niveauregeling niet meer zoals bedoeld of valt helemaal uit.

Circulatiepomp

Sommige voertuigmodellen hebben een elektrische circulatiepomp voor de standkachel. Deze pomp zorgt ervoor dat warm water door de onderdelen van de standkachel stroomt. De circulatiepomp wordt aangedreven door middel van elektrische stroom via het elektrische systeem van het voertuig.

Dankzij de elektrische aandrijving werkt de hulpverwarmingspomp zonder dat de motor van de auto draait. Dit type pomp wordt ook wel een watercirculatiepomp of een elektrische hulpwaterpomp genoemd. Als deze defect is, valt de functie van de standkachel uit.

Meest gelezen gidsen