Verrast? Zoveel pompen werken in je auto
inhoud
1. De pompen van een auto in één oogopslag:
2. Waar zorgen de vele pompen van een auto voor?
In moderne auto’s zijn talloze pompen aan het werk. Ze zorgen voor een soepele werking van de motor en talloze systemen. Maar hoeveel pompen er eigenlijk werken in een auto is vaak verrassend. Ontdek nu alles over pompen in auto’s, wat hun functie is en waar ze zijn geïnstalleerd.
De pompen van een auto in één oogopslag:
- Koelvloeistofpomp
- Oliepomp
- Brandstofpomp
- Hogedrukpomp
- Ruitensproeierpomp
- ABS-pomp
- Vacuümpomp remsysteem
- Centrale vergrendelingspomp
- Servopomp
- Niveaupomp
- Circulatiepomp
Waar zorgen de vele pompen van een auto voor?
Koelvloeistofpomp
De koelvloeistofpomp of waterpomp zorgt voor een betrouwbare koeling van verbrandingsmotoren met waterkoeling. Hierbij zorgt de pomp voor de continue circulatie van het koelwater van de hete motor naar de radiateur aan de voorkant van het voertuig. Het afgekoelde koelwater wordt vervolgens teruggevoerd naar de motor.
De warmtewisselaar van de verwarming is ook geïntegreerd in het koelcircuit en er stroomt koelwater doorheen via de radiatorpomp. Als de koelvloeistofpomp defect is, is de noodzakelijke koeling van de motor niet langer gegarandeerd. Lekkage kan ook leiden tot verlies van koelvloeistof.
Oliepomp
De oliepomp is een van de belangrijkste pompen in auto’s met een viertakt verbrandingsmotor. Hier zorgt de oliepomp ervoor dat alle onderdelen van de motor op betrouwbare wijze worden voorzien van motorolie. Als het hart van het oliecircuit zuigt de oliepomp het smeermiddel aan uit het oliecarter van de motor en geeft het door.
De pomp pompt de olie door het oliefilter en levert deze via smeerkanalen aan alle belangrijke smeerpunten. Dit zorgt ervoor dat de bewegende delen zoals lagers, zuigers of krukas altijd gesmeerd zijn. Bovendien dienen de motorolie en het oliecircuit ook om de motoronderdelen te koelen. Als de oliepomp defect is, kan motorschade ontstaan.
Brandstofpomp
Een brandstofpomp zorgt voor de constante toevoer van brandstof naar de verbrandingsmotor. Afhankelijk van het type motor kan dit een benzinepomp of een dieselpomp zijn. Beide varianten verschillen soms in hun ontwerp, maar hebben dezelfde functie. Brandstofpompen worden mechanisch of elektrisch aangedreven.
De brandstofpomp levert brandstof vanuit de brandstoftank aan de motor van het voertuig. De pomp voorziet de motor rechtstreeks van brandstof, bijvoorbeeld bij een model met carburateur, of wordt gebruikt als voorpomp. Als de brandstofpomp defect is, wordt de werking van de motor ernstig beperkt of werkt de motor niet.
Hogedrukpomp
Naast de brandstofpomp hebben moderne injectiemotoren een extra hogedrukpomp. Dit is nodig omdat voor directe brandstofinspuiting een hoge druk nodig is. Deze pomp wordt vaak rechtstreeks door de motor aangedreven.
De pompen, ook wel hogedrukpomp of injectiepomp genoemd, bevinden zich meestal in de motorruimte. Als de hogedrukpomp defect is, treden symptomen op als slecht startgedrag, ruwe motorloop of motorstoring.
Ruitensproeierpomp
De ruitensproeierpomp maakt deel uit van het ruitensproeiersysteem van de auto. Het helpt om altijd goed zicht te hebben. Het onderdeel, dat ook wel sproeiwaterpomp of ruitensproeierpomp wordt genoemd, pompt ruitwater uit het reservoir op de voorruit. In moderne auto’s is het een elektrisch aangedreven pomp.
Bij veel auto’s zit de pomp direct in de rondom een dubbele pomp die afzonderlijk de bijbehorende sproeiers op de voorruit en achterruit van vloeistof kan voorzien. Als de ruitensproeierpomp defect is, kan de voorruit tijdens het rijden niet meer worden gereinigd.
ABS-pomp
Een ABS-pomp maakt deel uit van het remsysteem en wordt geïnstalleerd in voertuigen met een antiblokkeerremsysteem. Het onderdeel regelt de werking van het ABS-systeem. Meestal wordt de pomp gecombineerd met de motor, kleppen en een elektronische regeleenheid.
De ABS-pomp maakt het mogelijk om de remdruk gedoseerd of pulserend toe te dienen aan de verschillende remmen van de afzonderlijke wielen. Hierdoor blijft het voertuig bestuurbaar en wordt voorkomen dat de wielen blokkeren. Als de ABS-pomp uitvalt, zijn deze ingrepen niet meer mogelijk.
Vacuümpomp
De vacuümpomp van het remsysteem genereert het vacuüm dat nodig is om de rembekrachtiger te laten werken. Sommige motoren genereren dit vacuüm zelf, maar dieselmotoren en moderne benzinemotoren worden steeds vaker uitgerust met deze speciale pomp.
Wanneer de motor draait, genereert de pomp een permanent vacuüm dat, in samenwerking met de rembekrachtiger, het remmen vergemakkelijkt. Als de vacuümpomp van het remsysteem uitvalt, is de remondersteuning door de rembekrachtiger niet langer beschikbaar.
Centrale vergrendelingspomp
Met een centrale vergrendeling kunnen alle deuren van het voertuig tegelijkertijd worden gesloten of geopend. Deze functie wordt vaak uitgevoerd met elektrische actuators, maar sommige systemen werken met onderdruk. In dat geval wordt er een speciale pomp voor de centrale vergrendeling in het voertuig geïnstalleerd. Deze wordt elektrisch bediend en genereert het nodige vacuüm.
De pomp voor de centrale vergrendeling is meestal een onopvallend onderdeel. Afhankelijk van het model is de pomp ook nodig voor de comfortvergrendeling, de koplampverstelling of een lendensteun in de bestuurdersstoel. Als de pomp van de centrale vergrendeling defect is, zijn de functies niet beschikbaar. De centrale vergrendeling werkt dan slechts sporadisch of valt helemaal uit.
Servopomp
De stuurbekrachtigingspomp is het belangrijkste onderdeel van het stuurbekrachtigingssysteem. Het is een hydraulische pomp die de hydraulische druk levert die nodig is om het stuurbekrachtigingssysteem te bedienen. Hiervoor wordt de pomp rechtstreeks aangedreven door de motor van het voertuig, meestal via een riemaandrijving.
Tijdens bedrijf pompt de servopomp constant hydraulische olie door het servosysteem. Indien nodig is de gegenereerde druk beschikbaar voor stuurassistentie via de hydraulische cilinder. Als de servopomp defect is, valt de stuurbekrachtiging weg en wordt het sturen ongewoon traag.
Niveaupomp
Veel voertuigmodellen hebben een niveauregeling voor het chassis. Dit maakt het onder andere mogelijk om verschillende chassishoogtes of chassiseigenschappen te selecteren. De belasting van de auto kan ook worden gecompenseerd dankzij de niveauregeling. Afhankelijk van het voertuig wordt hydraulische kracht of perslucht gebruikt voor de niveauregeling.
Beide varianten hebben een waterpaspomp nodig om het chassis overeenkomstig te kunnen afstellen. Afhankelijk van het model worden deze pompen aangedreven via de nokkenas, door middel van riemaandrijving of elektrisch. Als de niveaupompen in de auto defect of lek zijn, werkt de niveauregeling niet meer zoals bedoeld of valt helemaal uit.
Circulatiepomp
Sommige voertuigmodellen hebben een elektrische circulatiepomp voor de standkachel. Deze pomp zorgt ervoor dat warm water door de onderdelen van de standkachel stroomt. De circulatiepomp wordt aangedreven door middel van elektrische stroom via het elektrische systeem van het voertuig.
Dankzij de elektrische aandrijving werkt de hulpverwarmingspomp zonder dat de motor van de auto draait. Dit type pomp wordt ook wel een watercirculatiepomp of een elektrische hulpwaterpomp genoemd. Als deze defect is, valt de functie van de standkachel uit.
Meest gelezen gidsen
- Injectiesysteem in de auto eenvoudig uitgelegd - onderdelen en functie van het inj...
- Onderhoud en reparatie van elektrische auto's: wat kan uw gewone garage doen?
- Prestaties verhogen door chiptuning: voordelen, risico's en tips
- Gids: Computersystemen en software in uw auto
- Welke onderdelen van elektrische auto's moeten het vaakst worden gerepareerd of ve...
- Hybride voertuigen: Hoe werkt een hybride auto?
- Wat is een solid-state batterij voor elektrische auto's?
- Alles over motorsensoren: van verbrandingsmotoren tot elektrische auto's
- De actieradius van een elektrische auto vergroten: Hoe elke elektrische auto verde...
- Levensduur van de batterij van elektrische auto's: hoe verleng je de levensduur va...
- Wat is de compressie van een automotor?
- Dit is de cilinderinhoud van een automotor
- Kleppen van verbrandingsmotoren: functie, defecten en reparatie
- Kernonderdelen van de verbrandingsmotor - onderdelen en functies
- Motorsmering in auto's: onderdelen, functie en defecten
- De milieueffecten van de productie van nieuwe auto-onderdelen
- Alles over verontreinigingsklassen en hun rol in milieubescherming
- Motorrevisie: Wat is motorrevisie en hoeveel kost het?
- OEM auto-onderdelen productie: de belangrijkste onderdelen van de sector
- Motorvermogen begrijpen - inzicht in de technologie van de automotor
- De stuurinrichting van de auto - structuur en functie
- Het remsysteem van de auto - structuur, onderdelen en functie
- Motortypen in auto's: uitleg over V-motor, lijnmotor en boxermotor
- 8 tips voor het kopen van een tweedehands elektrische auto
- Maak onderscheid tussen OEM-onderdelen, aftermarket-onderdelen en vervalste auto-o...
- Het EPC indicatielampje brandt of knippert: Wat moet ik doen?
- Hoofdremcilinder: functie, defecten opsporen en repareren
- OEM auto-onderdelen voor hybride en elektrische auto's
- Gebruikte youngtimer en klassieke auto-onderdelen - de beste tips
- Cruise control: Werking en reparatie van het cruisecontrolesysteem in de auto
- Uitlaatsysteem: alles wat je moet weten over de onderdelen en werking van het uitl...
- Vergrendelingssysteem: veilige en betrouwbare vergrendeling van de auto
- Het luchtinlaatsysteem van de motor - onderdelen, functie en vervanging
- Remklauw defect? Hoe vervang je hem zelf?
- Brandstofsysteem: onderdelen van de brandstoftoevoer van de tank naar de cilinder
- Airconditioning: functie en onderdelen van je autoairconditioningsysteem
- De koppeling: structuur en functie eenvoudig uitgelegd
- Een defecte brandstofpomp opsporen en vervangen
- Verrast? Zoveel pompen werken in je auto
- De meest voorkomende oorzaken van een defecte elektrische auto
- De 6 belangrijkste veiligheidsonderdelen van uw auto
- Identificeer en repareer een defecte starter in een oogwenk.
- 5 veel voorkomende chassis problemen en hoe ze te verhelpen
- 10 onbekende auto-onderdelen die veel automobilisten niet kennen
- Motorkoeling: functie en belangrijke onderdelen van het koelsysteem
- Verschillen tussen benzine- en dieselmotoren
- Vierwielaandrijving: hoe het mechanisme en de onderdelen van vierwielaandrijving w...
- Motorbesturingseenheid auto: alles over onderdelen en werking
- Defecte motorregeleenheid: oorzaken, symptomen en reparatie
- PK vs. koppel: Wat is het verschil tussen vermogen en koppel?
- Alternator defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet het onderdeel worden ...
- Gebruikte elektrische auto-onderdelen: Waarop letten
- Het belang van het chassisnummer bij de aankoop van gebruikte auto-onderdelen
- ABS pomp defect? Functie, reparatie en vervanging
- Injectie mondstuk defect? Diagnose, reiniging en vervanging van de inspuitstukken
- Het chassis: overzicht en functie van alle ophangingscomponenten
- Waterpomp defect? Symptomen en hoe het te repareren of te veranderen
- Stuurinrichting defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet het onderdeel worden...
- Lambda sensor defect? Wat zijn de symptomen en kan ik de sensor schoonmaken?
- Airco compressor defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet de compressor worde...
- Inlaatspruitstuk defect? Pakking vervangen of spruitstuk reinigen?
- Uitlaatspruitstuk lekt? Symptomen van een defect uitlaatspruitstuk of pakking en w...
- Turbocompressor defect? Repareren of veranderen?
- Servopomp defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet u het onderdeel vervan...
- Koppeling kapot? - Deze symptomen wijzen op een defect in de koppeling
- Veel voorkomende problemen en reparatie van defecte aandrijfassen
- Oorzaken van motorgeluid en wat te doen?
- Wat kan autodiagnoseapparatuur en heb ik een OBD-scanner nodig?
- Wanneer en hoe remschijven en remblokken vervangen?
- Waarschuwingslampje rem brandt - oorzaken en wat te doen?
- EGR-klep defect: voorkom motorproblemen en reinig de EGR-klep
- Verbeter het brandstofverbruik: hoe uw auto minder brandstof verbruikt
- Piepende remmen: waarom remmen piepen en hoe kom je er vanaf
- Veilig een auto opkrikken: hoe krik je een auto op met een krik en kriksteunen
- Hoe een defect in de geluiddemper merkbaar wordt en hoe het wordt vervangen
- De code van de versnellingsbak: Wat betekent de code en waar bevindt die zich op d...
- E-auto motor: deze elektrische auto-onderdelen kunt u zelf vervangen
- Oververhitte motor: wat u moet doen als de motor oververhit raakt
- Motorcontrolelampje gaat branden: Wat u als automobilist moet doen
- Wat is die geur van mijn auto? Top oorzaken en remedies
- Voordelen van het online kopen van sloopauto onderdelen vs. naar de lokale sloperi...
- De motorcode: Wat betekent de code en waar kan ik die op de auto vinden?
- Gereedschap voor autoreparatie: deze 10 gereedschappen moet u hebben
- Autoreparatiefouten: dit zijn de 7 meest voorkomende autoreparatiefouten
- Gebruikte onderdelen: de kwaliteit van gebruikte auto-onderdelen controleren?
- Voertuigtransmissie: Wat is het verschil tussen handgeschakelde en automatische tr...
- Kilometerstand: Dit is hoe de kilometerstand van invloed is op gebruikte reserveon...
- Auto recycling: Wat gebeurt er met de auto als hij gerecycled wordt?
- Belangrijke auto-onderdelen en hun functie
- OEM originele onderdelen of aftermarket: dit zijn de verschillen
- Voor- en nadelen van nieuwe en gebruikte auto-onderdelen
- Uw gids voor automotoronderdelen en functies
- Beste tips voor het opzetten van uw eigen autowerkplaats thuis
- Veel voorkomende auto motor problemen: Diagnose, probleemoplossing en oplossingen
- 7 Vervanging van auto-onderdelen en reparatiewerkzaamheden die u beter niet zelf k...
- Gids: Doe-het-zelf auto-onderhoud en -reparatie
- Beste praktijken voor motorrevisie
- Gids: Hoe de motor van uw auto te onderhouden en te beschermen
- Veel voorkomende oorzaken van stuurbekrachtigingslawaai en hoe het te verhelpen
- Veel voorkomende oorzaken van achterste differentieel lawaai, het oplossen van pro...
- VIN-informatie
- Kentekenplaat- en VIN-informatie