Menu toggle

Welkom terug

Guides

5 veel voorkomende chassis problemen en hoe ze te verhelpen

 

Het chassis van een auto zorgt voor hedendaags rijcomfort en garandeert een veilige besturing van het voertuig. Om dit onder alle rijomstandigheden te garanderen, werken talrijke onderdelen van het chassis op gecoördineerde wijze samen.

Als een of meer chassisonderdelen versleten of defect zijn, ontstaan er snel problemen. De symptomen die optreden zijn echter niet altijd duidelijk herkenbaar. In onze gids leggen we uit hoe u de meest voorkomende chassisdefecten kunt herkennen en wanneer een reparatie raadzaam is.

Chassisveer gebroken

De ophangingsveren ondersteunen het gewicht van het voertuig en zorgen tegelijkertijd voor een goed rijcomfort. Afhankelijk van het ontwerp van het geïnstalleerde chassis kan de veer een schroefveer of een bladveer zijn. In moderne auto’s worden meestal schroefveren gebruikt, zowel aan de voor- als aan de achterzijde. Hier worden de veren ofwel als onafhankelijk onderdeel geïnstalleerd ofwel gecombineerd met de schokdemper om de veerpoot te vormen.

Een gebroken veer is een van de meest voorkomende problemen met de ophanging van de auto. De symptomen die optreden bij een defecte veer blijven meestal niet lang onopgemerkt. Zo zijn er vaak ongewone geluiden zoals ratelen of klapperen wanneer de ophangingsveren worden samengedrukt of losgelaten. Metalen rammelende geluiden kunnen ook optreden bij een oneffen wegdek. Vaak blijft het voertuig aan één kant hangen.

De oorzaken van een gebroken veer zijn meestal overbelasting of slijtage. Niet zelden leidt een combinatie van beide tot een defect. De veer kan bijvoorbeeld breken bij het rijden over een stoeprand door de hoge belasting. Defecte ophangingsveren moeten worden vervangen. Gebruikte veren mogen alleen worden gemonteerd als ze in goede staat verkeren. Idealiter worden de linker en rechter veer altijd samen vervangen.

Schokdemper defect

De schokdempers van een auto zorgen voor een goede wegligging door trillingen te absorberen. Ze worden daarom ook wel trillingsdempers genoemd. Op het gebied van het chassis is de schokdemper een van de klassieke slijtageonderdelen die kapot gaan en vervangen moeten worden. Tijdens het rijden werkt de schokdemper samen met de veer van de ophanging. Telkens wanneer de vering wordt samengedrukt of uitgeschoven, wordt ook de schokdemper belast.

De schokdemper absorbeert de trillingen en krachten die optreden tijdens de ophanging en zet deze door middel van wrijving om in warmte. Dit voorkomt effectief dat de carrosserie gaat schommelen en zorgt voor een veilig contact tussen de wielen en de weg. De meeste voertuigen hebben één schokdemper per wiel, maar in sommige gevallen zijn het er meer dan één. De schokdempers van moderne auto’s zijn meestal ontworpen als oliedrukdempers of gasdrukdempers, die beide olie bevatten.

Door de constante belasting zijn schokdempers na een bepaalde kilometerstand versleten. Het defect uit zich vaak in het lekken van olie uit de schokdempers. Het rijgedrag van de auto lijkt soms sponzig wanneer de schokdempers defect zijn. Ook kan de remweg langer zijn en kunnen de banden meer slijten. Defecte schokdempers moeten daarom zo snel mogelijk worden vervangen. Gebruikte schokdempers ter vervanging moeten visueel en technisch onberispelijk zijn.

Koppelingsstang beschadigd

De koppelstang is een van de chassisonderdelen die door veroudering of belasting vaker gebreken vertonen. Dit onderdeel wordt ook wel stabilisatorstang, stabilisatiestang of zwaaistang genoemd. Afhankelijk van het voertuigmodel zit hij alleen aan de voorkant bij de voorwielophanging of ook aan de achterkant bij de achteras. Hier verbindt de koppelstang de stabilisator met de ophanging of de veerpoot aan elke kant van het voertuig.

Vooral bij het snel nemen van bochten zorgen de koppelstangen voor een veel betere wegligging van het voertuig. Zij zorgen ervoor dat de krachten die op het chassis werken, via de stabilisator van de ene naar de andere kant van het voertuig worden overgebracht. Dankzij deze compensatie via de koppelstangen en de stabilisator helt het wiel aan de buitenkant van de bocht minder over.

Als een of meer koppelstangen van de chassisophanging beschadigd zijn, wordt dit merkbaar door verschillende symptomen. Het rijgedrag van de auto kan onder meer verslechteren, met een grotere neiging tot zijwaarts overhellen in bochten. Er kunnen ook ongewone geluiden zoals gerommel of geratel uit de ophanging komen. Deze verschijnselen kunnen ook buiten de bochten optreden.

Wishbone defect

De draagarm is een van de belangrijkste onderdelen van veel chassis. Hier verbindt de draagarm de carrosserie met de wieldrager. Afhankelijk van het ontwerp van het chassis bevinden de draagarmen zich aan de voor- of achterzijde van het voertuig. Dankzij de draagarmen kunnen de wielen in- en uitveren, terwijl de wielophanging toch stevig in positie blijft. Tijdens het rijden moeten de draagarmen vooral de zijdelingse krachten opvangen die op het chassis werken.

Als een dwarse bedieningsarm van het voertuig beschadigd is, kunnen verschillende tekenen op het defect wijzen. Vooral op slecht wegdek kunnen rommelende of rammelende geluiden optreden. Ook kunnen krakende geluiden optreden wanneer het voertuig een scherpe bocht maakt. Een sponsachtig rijgevoel of slecht stuurgedrag kan ook optreden.

Draagarmen worden blootgesteld aan een verhoogde belasting onder het voertuig. Dit leidt tot slijtage en roest door vocht of strooizout in de winter. Bij een ongeval of door voortdurende zware belasting van het chassis kunnen de onderdelen breken of verbuigen. Dan moeten de draagarmen worden vervangen. Hiervoor kunnen gemakkelijk gebruikte reserveonderdelen worden gebruikt. Naast de draagarmen zijn vaak ook de bijbehorende draagarmbussen defect.

Veerpootlager versleten

De veerpootsteunen van een voertuig verbinden de veerpoten met de carrosserie. Het onderdeel wordt ook wel een veerpootsteun of veerpootsteun genoemd. Per veerpoot is er één steun in de top van de desbetreffende veerpootkoepel. Om trillingen en veranderingen van het chassis te kunnen opvangen, zijn veerpootsteunen flexibel ontworpen. Daartoe zijn ze meestal gemaakt van een combinatie van hard rubber en metalen onderdelen.

De koepellagers van de ophanging kunnen verslijten bij hogere kilometerstanden of door veroudering verharden en poreus worden. Dan treden vaak symptomen op zoals een onstabiel weggedrag of problemen met de besturing. Er kunnen ongewone kraakgeluiden ontstaan, evenals gerommel op oneffen wegdek. Aangezien de rijveiligheid afneemt bij defecte veerpootlagers en andere chassisonderdelen zwaarder worden belast, moeten de onderdelen zo snel mogelijk worden vervangen.

Als de veerpoten moeten worden verwijderd voor de montage van nieuwe veerveren of vanwege defecte schokdempers, is het een goed idee om de veerpootlagers te vervangen. Vaak zijn de lagers op dit punt ook versleten, en vervanging is vrij eenvoudig als de veerpoot toch al verwijderd is. Veerpootlagers zijn als reserveonderdeel niet bijzonder duur. Als ze als gebruikt reserveonderdeel worden gemonteerd, zorg er dan voor dat ze in perfecte staat verkeren.

Meest gelezen gidsen