5 veel voorkomende chassis problemen en hoe ze te verhelpen
inhoud
Het chassis van een auto zorgt voor hedendaags rijcomfort en garandeert een veilige besturing van het voertuig. Om dit onder alle rijomstandigheden te garanderen, werken talrijke onderdelen van het chassis op gecoördineerde wijze samen.
Als een of meer chassisonderdelen versleten of defect zijn, ontstaan er snel problemen. De symptomen die optreden zijn echter niet altijd duidelijk herkenbaar. In onze gids leggen we uit hoe u de meest voorkomende chassisdefecten kunt herkennen en wanneer een reparatie raadzaam is.
Chassisveer gebroken
De ophangingsveren ondersteunen het gewicht van het voertuig en zorgen tegelijkertijd voor een goed rijcomfort. Afhankelijk van het ontwerp van het geïnstalleerde chassis kan de veer een schroefveer of een bladveer zijn. In moderne auto’s worden meestal schroefveren gebruikt, zowel aan de voor- als aan de achterzijde. Hier worden de veren ofwel als onafhankelijk onderdeel geïnstalleerd ofwel gecombineerd met de schokdemper om de veerpoot te vormen.
Een gebroken veer is een van de meest voorkomende problemen met de ophanging van de auto. De symptomen die optreden bij een defecte veer blijven meestal niet lang onopgemerkt. Zo zijn er vaak ongewone geluiden zoals ratelen of klapperen wanneer de ophangingsveren worden samengedrukt of losgelaten. Metalen rammelende geluiden kunnen ook optreden bij een oneffen wegdek. Vaak blijft het voertuig aan één kant hangen.
De oorzaken van een gebroken veer zijn meestal overbelasting of slijtage. Niet zelden leidt een combinatie van beide tot een defect. De veer kan bijvoorbeeld breken bij het rijden over een stoeprand door de hoge belasting. Defecte ophangingsveren moeten worden vervangen. Gebruikte veren mogen alleen worden gemonteerd als ze in goede staat verkeren. Idealiter worden de linker en rechter veer altijd samen vervangen.
Schokdemper defect
De schokdempers van een auto zorgen voor een goede wegligging door trillingen te absorberen. Ze worden daarom ook wel trillingsdempers genoemd. Op het gebied van het chassis is de schokdemper een van de klassieke slijtageonderdelen die kapot gaan en vervangen moeten worden. Tijdens het rijden werkt de schokdemper samen met de veer van de ophanging. Telkens wanneer de vering wordt samengedrukt of uitgeschoven, wordt ook de schokdemper belast.
De schokdemper absorbeert de trillingen en krachten die optreden tijdens de ophanging en zet deze door middel van wrijving om in warmte. Dit voorkomt effectief dat de carrosserie gaat schommelen en zorgt voor een veilig contact tussen de wielen en de weg. De meeste voertuigen hebben één schokdemper per wiel, maar in sommige gevallen zijn het er meer dan één. De schokdempers van moderne auto’s zijn meestal ontworpen als oliedrukdempers of gasdrukdempers, die beide olie bevatten.
Door de constante belasting zijn schokdempers na een bepaalde kilometerstand versleten. Het defect uit zich vaak in het lekken van olie uit de schokdempers. Het rijgedrag van de auto lijkt soms sponzig wanneer de schokdempers defect zijn. Ook kan de remweg langer zijn en kunnen de banden meer slijten. Defecte schokdempers moeten daarom zo snel mogelijk worden vervangen. Gebruikte schokdempers ter vervanging moeten visueel en technisch onberispelijk zijn.
Koppelingsstang beschadigd
De koppelstang is een van de chassisonderdelen die door veroudering of belasting vaker gebreken vertonen. Dit onderdeel wordt ook wel stabilisatorstang, stabilisatiestang of zwaaistang genoemd. Afhankelijk van het voertuigmodel zit hij alleen aan de voorkant bij de voorwielophanging of ook aan de achterkant bij de achteras. Hier verbindt de koppelstang de stabilisator met de ophanging of de veerpoot aan elke kant van het voertuig.
Vooral bij het snel nemen van bochten zorgen de koppelstangen voor een veel betere wegligging van het voertuig. Zij zorgen ervoor dat de krachten die op het chassis werken, via de stabilisator van de ene naar de andere kant van het voertuig worden overgebracht. Dankzij deze compensatie via de koppelstangen en de stabilisator helt het wiel aan de buitenkant van de bocht minder over.
Als een of meer koppelstangen van de chassisophanging beschadigd zijn, wordt dit merkbaar door verschillende symptomen. Het rijgedrag van de auto kan onder meer verslechteren, met een grotere neiging tot zijwaarts overhellen in bochten. Er kunnen ook ongewone geluiden zoals gerommel of geratel uit de ophanging komen. Deze verschijnselen kunnen ook buiten de bochten optreden.
Wishbone defect
De draagarm is een van de belangrijkste onderdelen van veel chassis. Hier verbindt de draagarm de carrosserie met de wieldrager. Afhankelijk van het ontwerp van het chassis bevinden de draagarmen zich aan de voor- of achterzijde van het voertuig. Dankzij de draagarmen kunnen de wielen in- en uitveren, terwijl de wielophanging toch stevig in positie blijft. Tijdens het rijden moeten de draagarmen vooral de zijdelingse krachten opvangen die op het chassis werken.
Als een dwarse bedieningsarm van het voertuig beschadigd is, kunnen verschillende tekenen op het defect wijzen. Vooral op slecht wegdek kunnen rommelende of rammelende geluiden optreden. Ook kunnen krakende geluiden optreden wanneer het voertuig een scherpe bocht maakt. Een sponsachtig rijgevoel of slecht stuurgedrag kan ook optreden.
Draagarmen worden blootgesteld aan een verhoogde belasting onder het voertuig. Dit leidt tot slijtage en roest door vocht of strooizout in de winter. Bij een ongeval of door voortdurende zware belasting van het chassis kunnen de onderdelen breken of verbuigen. Dan moeten de draagarmen worden vervangen. Hiervoor kunnen gemakkelijk gebruikte reserveonderdelen worden gebruikt. Naast de draagarmen zijn vaak ook de bijbehorende draagarmbussen defect.
Veerpootlager versleten
De veerpootsteunen van een voertuig verbinden de veerpoten met de carrosserie. Het onderdeel wordt ook wel een veerpootsteun of veerpootsteun genoemd. Per veerpoot is er één steun in de top van de desbetreffende veerpootkoepel. Om trillingen en veranderingen van het chassis te kunnen opvangen, zijn veerpootsteunen flexibel ontworpen. Daartoe zijn ze meestal gemaakt van een combinatie van hard rubber en metalen onderdelen.
De koepellagers van de ophanging kunnen verslijten bij hogere kilometerstanden of door veroudering verharden en poreus worden. Dan treden vaak symptomen op zoals een onstabiel weggedrag of problemen met de besturing. Er kunnen ongewone kraakgeluiden ontstaan, evenals gerommel op oneffen wegdek. Aangezien de rijveiligheid afneemt bij defecte veerpootlagers en andere chassisonderdelen zwaarder worden belast, moeten de onderdelen zo snel mogelijk worden vervangen.
Als de veerpoten moeten worden verwijderd voor de montage van nieuwe veerveren of vanwege defecte schokdempers, is het een goed idee om de veerpootlagers te vervangen. Vaak zijn de lagers op dit punt ook versleten, en vervanging is vrij eenvoudig als de veerpoot toch al verwijderd is. Veerpootlagers zijn als reserveonderdeel niet bijzonder duur. Als ze als gebruikt reserveonderdeel worden gemonteerd, zorg er dan voor dat ze in perfecte staat verkeren.
Meest gelezen gidsen
- Injectiesysteem in de auto eenvoudig uitgelegd - onderdelen en functie van het inj...
- Onderhoud en reparatie van elektrische auto's: wat kan uw gewone garage doen?
- Prestaties verhogen door chiptuning: voordelen, risico's en tips
- Gids: Computersystemen en software in uw auto
- Welke onderdelen van elektrische auto's moeten het vaakst worden gerepareerd of ve...
- Hybride voertuigen: Hoe werkt een hybride auto?
- Wat is een solid-state batterij voor elektrische auto's?
- Alles over motorsensoren: van verbrandingsmotoren tot elektrische auto's
- De actieradius van een elektrische auto vergroten: Hoe elke elektrische auto verde...
- Levensduur van de batterij van elektrische auto's: hoe verleng je de levensduur va...
- Wat is de compressie van een automotor?
- Dit is de cilinderinhoud van een automotor
- Kleppen van verbrandingsmotoren: functie, defecten en reparatie
- Kernonderdelen van de verbrandingsmotor - onderdelen en functies
- Motorsmering in auto's: onderdelen, functie en defecten
- De milieueffecten van de productie van nieuwe auto-onderdelen
- Alles over verontreinigingsklassen en hun rol in milieubescherming
- Motorrevisie: Wat is motorrevisie en hoeveel kost het?
- OEM auto-onderdelen productie: de belangrijkste onderdelen van de sector
- Motorvermogen begrijpen - inzicht in de technologie van de automotor
- De stuurinrichting van de auto - structuur en functie
- Het remsysteem van de auto - structuur, onderdelen en functie
- Motortypen in auto's: uitleg over V-motor, lijnmotor en boxermotor
- 8 tips voor het kopen van een tweedehands elektrische auto
- Maak onderscheid tussen OEM-onderdelen, aftermarket-onderdelen en vervalste auto-o...
- Het EPC indicatielampje brandt of knippert: Wat moet ik doen?
- Hoofdremcilinder: functie, defecten opsporen en repareren
- OEM auto-onderdelen voor hybride en elektrische auto's
- Gebruikte youngtimer en klassieke auto-onderdelen - de beste tips
- Cruise control: Werking en reparatie van het cruisecontrolesysteem in de auto
- Uitlaatsysteem: alles wat je moet weten over de onderdelen en werking van het uitl...
- Vergrendelingssysteem: veilige en betrouwbare vergrendeling van de auto
- Het luchtinlaatsysteem van de motor - onderdelen, functie en vervanging
- Remklauw defect? Hoe vervang je hem zelf?
- Brandstofsysteem: onderdelen van de brandstoftoevoer van de tank naar de cilinder
- Airconditioning: functie en onderdelen van je autoairconditioningsysteem
- De koppeling: structuur en functie eenvoudig uitgelegd
- Een defecte brandstofpomp opsporen en vervangen
- Verrast? Zoveel pompen werken in je auto
- De meest voorkomende oorzaken van een defecte elektrische auto
- De 6 belangrijkste veiligheidsonderdelen van uw auto
- Identificeer en repareer een defecte starter in een oogwenk.
- 5 veel voorkomende chassis problemen en hoe ze te verhelpen
- 10 onbekende auto-onderdelen die veel automobilisten niet kennen
- Motorkoeling: functie en belangrijke onderdelen van het koelsysteem
- Verschillen tussen benzine- en dieselmotoren
- Vierwielaandrijving: hoe het mechanisme en de onderdelen van vierwielaandrijving w...
- Motorbesturingseenheid auto: alles over onderdelen en werking
- Defecte motorregeleenheid: oorzaken, symptomen en reparatie
- PK vs. koppel: Wat is het verschil tussen vermogen en koppel?
- Alternator defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet het onderdeel worden ...
- Gebruikte elektrische auto-onderdelen: Waarop letten
- Het belang van het chassisnummer bij de aankoop van gebruikte auto-onderdelen
- ABS pomp defect? Functie, reparatie en vervanging
- Injectie mondstuk defect? Diagnose, reiniging en vervanging van de inspuitstukken
- Het chassis: overzicht en functie van alle ophangingscomponenten
- Waterpomp defect? Symptomen en hoe het te repareren of te veranderen
- Stuurinrichting defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet het onderdeel worden...
- Lambda sensor defect? Wat zijn de symptomen en kan ik de sensor schoonmaken?
- Airco compressor defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet de compressor worde...
- Inlaatspruitstuk defect? Pakking vervangen of spruitstuk reinigen?
- Uitlaatspruitstuk lekt? Symptomen van een defect uitlaatspruitstuk of pakking en w...
- Turbocompressor defect? Repareren of veranderen?
- Servopomp defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet u het onderdeel vervan...
- Koppeling kapot? - Deze symptomen wijzen op een defect in de koppeling
- Veel voorkomende problemen en reparatie van defecte aandrijfassen
- Oorzaken van motorgeluid en wat te doen?
- Wat kan autodiagnoseapparatuur en heb ik een OBD-scanner nodig?
- Wanneer en hoe remschijven en remblokken vervangen?
- Waarschuwingslampje rem brandt - oorzaken en wat te doen?
- EGR-klep defect: voorkom motorproblemen en reinig de EGR-klep
- Verbeter het brandstofverbruik: hoe uw auto minder brandstof verbruikt
- Piepende remmen: waarom remmen piepen en hoe kom je er vanaf
- Veilig een auto opkrikken: hoe krik je een auto op met een krik en kriksteunen
- Hoe een defect in de geluiddemper merkbaar wordt en hoe het wordt vervangen
- De code van de versnellingsbak: Wat betekent de code en waar bevindt die zich op d...
- E-auto motor: deze elektrische auto-onderdelen kunt u zelf vervangen
- Oververhitte motor: wat u moet doen als de motor oververhit raakt
- Motorcontrolelampje gaat branden: Wat u als automobilist moet doen
- Wat is die geur van mijn auto? Top oorzaken en remedies
- Voordelen van het online kopen van sloopauto onderdelen vs. naar de lokale sloperi...
- De motorcode: Wat betekent de code en waar kan ik die op de auto vinden?
- Gereedschap voor autoreparatie: deze 10 gereedschappen moet u hebben
- Autoreparatiefouten: dit zijn de 7 meest voorkomende autoreparatiefouten
- Gebruikte onderdelen: de kwaliteit van gebruikte auto-onderdelen controleren?
- Voertuigtransmissie: Wat is het verschil tussen handgeschakelde en automatische tr...
- Kilometerstand: Dit is hoe de kilometerstand van invloed is op gebruikte reserveon...
- Auto recycling: Wat gebeurt er met de auto als hij gerecycled wordt?
- Belangrijke auto-onderdelen en hun functie
- OEM originele onderdelen of aftermarket: dit zijn de verschillen
- Voor- en nadelen van nieuwe en gebruikte auto-onderdelen
- Uw gids voor automotoronderdelen en functies
- Beste tips voor het opzetten van uw eigen autowerkplaats thuis
- Veel voorkomende auto motor problemen: Diagnose, probleemoplossing en oplossingen
- 7 Vervanging van auto-onderdelen en reparatiewerkzaamheden die u beter niet zelf k...
- Gids: Doe-het-zelf auto-onderhoud en -reparatie
- Beste praktijken voor motorrevisie
- Gids: Hoe de motor van uw auto te onderhouden en te beschermen
- Veel voorkomende oorzaken van stuurbekrachtigingslawaai en hoe het te verhelpen
- Veel voorkomende oorzaken van achterste differentieel lawaai, het oplossen van pro...
- VIN-informatie
- Kentekenplaat- en VIN-informatie