Menu toggle

Welkom terug

Guides

Veel voorkomende problemen en reparatie van defecte aandrijfassen

De aandrijfas is een van de belangrijkste onderdelen van de aandrijving van moderne voertuigen. Kilometer na kilometer brengen de onderdelen de kracht van de motor over op de wielen. Onder de auto ter hoogte van het chassis wordt de aandrijfas blootgesteld aan de hoogste belastingen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ook een aandrijfas op een gegeven moment defect kan zijn. Als er tekenen van een defect zijn, moet de aandrijfas worden vervangen om de rijveiligheid niet in gevaar te brengen. We beantwoorden alle vragen over de aandrijfas in onze gids.

Functie van aandrijfassen in de auto

Aandrijfassen maken deel uit van de aandrijflijn en brengen het vermogen van de aandrijving rechtstreeks over op de wielen. Daartoe zijn ze aan één kant verbonden met de versnellingsbak of het differentieel van de auto. De andere kant van de aandrijfas zit vast aan het wiel. Elke moderne auto heeft een aandrijfas per aangedreven wiel.

Het maakt niet uit of de auto voorwielaandrijving, achterwielaandrijving of vierwielaandrijving heeft. Om ervoor te zorgen dat het koppel van de versnellingsbak of het differentieel in alle rijomstandigheden betrouwbaar op het wiel kan worden overgebracht, moet elke aandrijfas speciale eigenschappen hebben. De wielen bewegen immers met hun ophanging tijdens het rijden.

De aandrijfas van een auto is ontworpen als een cardanas.

Tijdens de werking stuitert het chassis van de auto voortdurend in en uit, en verandert ook de stuurhoek. Om het koppel van de motor via de versnellingsbak naar de wielen over te brengen, moet elke aandrijfas beweeglijk zijn. Bovendien moet de aandrijfas de optredende lengteveranderingen kunnen opvangen.

Daartoe heeft elke aandrijfas aan elke kant een verbinding. Daarom wordt de aandrijfas in de auto ook wel een cardanas genoemd. Afhankelijk van het voertuig en de montagepositie kan de aandrijfasverbinding worden uitgevoerd als een kop-, drie- of kogelgewricht. De gewrichten lopen in vet en worden beschermd door een aslaars.

Typische symptomen voor een defecte aandrijfas

Als de aandrijfas defect is, treden vaak typische symptomen op aan de hand waarvan het probleem kan worden vastgesteld. Slechts in zeer weinig gevallen is een volledig defecte aandrijfas verantwoordelijk voor de symptomen. Veel vaker is een verbinding van de aandrijfas beschadigd of versleten, en veroorzaakt zo de typische tekenen van een gebroken aandrijfas.

  • Krakende geluiden bij het sturen
  • Stuurwiel fladdert tijdens het rijden
  • Trillingen in de aandrijving tijdens acceleratie
  • Malende geluiden bij het nemen van bochten
  • Lekkend vet op de aslaars

Een defecte aandrijfas is vaak merkbaar door ongewone geluiden tijdens het rijden. Deze omvatten een luid ratelend of krakend geluid bij het rijden door bochten. Soms zijn er ook trillingen in het voertuig of een schudden van het stuur, bijvoorbeeld bij het optrekken of bij veranderingen van lading. Als de manchetten defect zijn, lekt er zichtbaar vet uit.

Overzicht van veel voorkomende oorzaken van defecte aandrijfassen

De aandrijfassen van een auto worden vaak het zwaarst belast. Tijdens het rijden en bij het versnellen van het voertuig moet de aandrijfas grote krachten overbrengen. Bovendien wordt het onderdeel in het chassisgedeelte blootgesteld aan hoge belastingen door wegvuil, regen en strooizout. Dit kan leiden tot slijtage en defecten. Maar er zijn ook andere oorzaken mogelijk.

  • Slijtage bij hoge kilometerstand
  • Aandrijfashoes defect
  • Stress door sportief rijden
  • Off-road rijden of overbelading

Een van de meest voorkomende oorzaken naast slijtage zijn kapotte aslaarzen. Als een aslaars is gescheurd, lekt het vet dat erin zit weg. Bovendien kan vuil van buitenaf binnendringen, wat de verbinding van de aandrijfas beschadigt. De aandrijfas is snel defect. Een sportieve rijstijl, terreinrijden of veelvuldige overbelasting van de auto kunnen ook verantwoordelijk zijn voor een gebroken aandrijfas.

Aandrijfas defect – diagnose en reparatie

Indien de typische symptomen wijzen op een gebroken aandrijfas, moet het voertuig nader worden onderzocht. Vaak is slechts één aandrijfas kapot. Maar zelfs dan kan het de moeite waard zijn om de hele aandrijfas te vervangen om kosten voor verdere reparaties te besparen. Ervaren automonteurs, voor wie een aandrijfas niet zomaar een staaf met twee knoppen is, voeren de reparatie aan hun auto graag zelf uit.

  1. Diagnose: Naast een proefrit is de beste manier om vast te stellen of de aandrijfas defect is op het hefplatform. Als een aandrijfashuls gescheurd is, zijn er vetspatten te zien op de ophanging of de band. Speling in de gewrichten kan worden vastgesteld door de aandrijfas te schudden.
  2. Klaarmaken voor reparatie: Ongeacht of een verbinding moet worden vervangen of de aandrijfas moet worden vervangen, moet eerst het oude onderdeel worden verwijderd. De reparatieprocedure kan verschillen afhankelijk van het voertuigmodel. Een reparatiehandleiding als leidraad kan helpen.
  3. Verwijder de aandrijfas: Om een aandrijfas aan de voorkant te verwijderen, moet de auto op een hefplatform worden getild. Nadat het wiel is verwijderd, kunnen de asmoer en de bouten van het chassis worden losgemaakt. Dan wordt de aandrijfas uit het fusee gedrukt. De as kan in de versnellingsbak worden geschroefd of gestoken, dus wordt hij overeenkomstig losgemaakt.
  4. Plaats de nieuwe aandrijfas: Vervang de aandrijfas na het verwijderen door een geschikt reserveonderdeel. Elk aandrijfasgewricht moet eerst met geschikt vet worden gesmeerd en de aslaars moet worden gevuld. Daarna wordt de aandrijfas in omgekeerde volgorde in de auto gemonteerd. Zodra alles is gemonteerd, wordt de eerste testrit gemaakt.

Meest gelezen gidsen