Menu toggle

Welkom

Vind uw gebruikte reserveonderdeel via uw OEM-nummer op Autoparts24

zoek de nu:

Zoeken via: Kenteken | Origineel nummer (OEM code) | Automerken

Welk model zoek je?

Audi

Audi

Onderdelen te koop: 156

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz

Onderdelen te koop: 237

BMW

BMW

Onderdelen te koop: 149

Citroën

Citroën

Onderdelen te koop: 25

Ford

Ford

Onderdelen te koop: 93

Hyundai

Hyundai

Onderdelen te koop: 24

Mazda

Mazda

Onderdelen te koop: 13

Nissan

Nissan

Onderdelen te koop: 62

Opel

Opel

Onderdelen te koop: 57

Peugeot

Peugeot

Onderdelen te koop: 55

Seat

Seat

Onderdelen te koop: 18

Skoda

Skoda

Onderdelen te koop: 60

Toyota

Toyota

Onderdelen te koop: 272

Volvo

Volvo

Onderdelen te koop: 363

VW

VW

Onderdelen te koop: 341

Waterpomp: functie, defecten en vervanging van de pomp in de auto

De waterpomp is een belangrijk onderdeel van de meeste moderne auto’s met een verbrandingsmotor. Als het hart van het koelcircuit zorgt de pomp voor een constante toevoer van koelvloeistof. Door de constante belasting kan de waterpomp in de loop der jaren slijten of door andere oorzaken kapot gaan. Dan wijzen diverse symptomen op een defect in de koelvloeistofpomp.

Om schade aan de motor van het voertuig te voorkomen, moeten waterpompen worden vervangen door een originele pomp bij de eerste tekenen van een defect. Ontdek nu hoe de waterpomp werkt, hoe u een defect kunt herkennen en waar u een geschikt OEM-reserveonderdeel kunt kopen tegen een redelijke prijs.

Functie van de waterpomp in de auto

.
Om de interne verbrandingsmotor van de auto doeltreffend te koelen, beschikken moderne voertuigen over een waterkoelsysteem met een bijbehorende pomp. In het motorblok geïntegreerde koelvloeistofkanalen worden doorstroomd door het koelwater om de warmte die ontstaat tijdens de werking van de motor snel af te voeren. Het motorblok, de koelvloeistofpomp en de radiateur van het voertuig vormen samen het koelcircuit.

De waterpomp, ook wel koelvloeistofpomp genoemd, pompt constant de koelvloeistof of het koelwater door het koelcircuit. Op deze manier wordt de hete koelvloeistof van het motorblok naar de radiator aan de voorzijde van het voertuig geleid, waar het snel kan afkoelen. Het nu afgekoelde koelwater stroomt door het gesloten koelcircuit terug naar de motor om deze opnieuw af te koelen. Indien nodig, stroomt het ook door de warmtewisselaar van het verwarmingstoestel.

Waterpomp defect – dit zijn de gevolgen

Als de waterpomp van het voertuig defect is, heeft dat een aanzienlijke invloed op de werking van het koelsysteem. Zonder de pomp kan het water in het koelcircuit namelijk niet langer in circulatie worden gehouden. Als het water niet meer door de pomp naar de motorradiateur wordt geleid, zal de motor snel oververhit raken.

De waterpomp in verbrandingsmotoren gaat echter niet altijd van het ene op het andere moment stuk. Veel vaker treden er van tevoren symptomen op die erop wijzen dat de koelvloeistofpomp binnenkort defect zal zijn. Als bijvoorbeeld de eerste lekken optreden, is er vaak nog genoeg tijd om de waterpomp te vervangen.

Voorkomende symptomen van een defecte koelvloeistofpomp

  • Verlies van koelvloeistof: Waterpompen lekken vaak omdat afdichtingselementen zoals pakkingen versleten zijn. Soms verschijnen er vlekken onder de auto, die opvallend gekleurd zijn zoals de koelvloeistof. Bovendien daalt het waterpeil in het expansievat wanneer de pomp lekt.
  • Hoge koelvloeistoftemperatuur: Als de pomp uitvalt of niet meer goed werkt, loopt de temperatuur van de koelvloeistof vaak snel op. De motor kan ook oververhit raken als de waterpomp niet meer werkt. De bestuurder van de auto merkt het defect op de temperatuurdisplay in de cockpit van de auto of dankzij een waarschuwingsbericht op het display.
  • Ongewone geluiden: Defecte waterpompen hebben de neiging lawaai te maken, vooral wanneer ze mechanisch beschadigd zijn. Soms merkt de bestuurder dan knarsende of raspende geluiden op. Versleten afdichtingselementen van de pomp kunnen ook geluiden zoals piepen of zoemen veroorzaken, maar een versleten riem kan hier ook de oorzaak van zijn.
  • Storing in de verwarming: aangezien de warmtewisselaar van de verwarming bij veel voertuigen rechtstreeks in het koelcircuit is geïntegreerd, kunnen ook hier tekenen van een defecte waterpomp worden aangetroffen. Zo kan het gebeuren dat de verwarmingsfunctie van de auto uitvalt als de koelvloeistof niet meer correct door het circuit wordt gepompt.

Waarom is de waterpomp kapot?

Waterpompen in auto’s zijn meestal onderhoudsvrij en ontworpen voor lange levensduur. De pompen voor de koelvloeistof kunnen echter verslijten, vooral bij oudere voertuigen of bij motoren die aan veel stress worden blootgesteld. Schade aan de waterpomp kan ook tot defecten leiden.

De meest voorkomende oorzaken van defecte waterpompen

  1. Slijtage aan de zegels: De waterpomp heeft diverse afdichtingen en andere afdichtingselementen die bijvoorbeeld de as en het huis afdichten. Door thermische belasting, wrijving en door verharding slijten de afdichtingen bij toenemende voertuigleeftijd en kilometrage.
  2. Verontreinigd koelwater: Door vreemde voorwerpen in het koelwater kan het binnenwerk van pompen gemakkelijk beschadigd raken. Vuil of andere deeltjes kunnen in het koelcircuit terechtkomen bij het bijvullen van water of als gevolg van een defect aan andere onderdelen. Hier kunnen de vreemde voorwerpen bijvoorbeeld de waaier in de waterpomp beschadigen.
  3. Mechanisch defect: koelvloeistofpompen zijn uitgerust met mechanisch werkende onderdelen, die op hun beurt defect kunnen raken. Afhankelijk van het model en het ontwerp van de pomp kan dus het aandrijfrondsel of de poelie verslijten, evenals de binnenwaaier van de pomp. Vreemde voorwerpen in de koelvloeistof, corrosie, materiaalmoeheid of fouten in de pompaandrijving zijn hier vaak debet aan.

Koop een geschikte waterpomp

Als de waterpomp van een verbrandingsmotor defect is, kan het onderdeel meestal niet worden gerepareerd. Vervanging van de pomp door een geschikt reserveonderdeel is daarom onvermijdelijk. U moet niet te lang wachten met het vervangen van de pomp, want een volledig defect van de waterpomp kan ook leiden tot motorschade.

Geschikte waterpompen voor uw voertuig en talrijke andere originele reserveonderdelen vindt u overzichtelijk opgesomd op Autoparts24.eu. Het enige wat u hoeft te doen is het model en de fabrikant van het voertuig in te voeren, of de sleutelnummers van het kentekenbewijs. Hoogwaardige gebruikte waterpompen uit de autorecycling zijn vaak aanzienlijk goedkoper dan andere OEM-onderdelen. De overzichtelijke presentatie in de shop van Autoparts24.eu maakt ook een snelle prijsvergelijking mogelijk.

Drie tips voor het vervangen van de waterpomp

  1. Vervang tegelijkertijd de distributieriem: In sommige automodellen wordt de waterpomp aangedreven door de distributieriem, die ook de kleppen in de cilinderkop aanstuurt. Aangezien de riem toch moet worden verwijderd om de pomp te vervangen, moet hij meteen worden vervangen door een nieuwe distributieriem.
  2. Koop gebruikte onderdelen: Waterpompen zijn soms bijzonder goedkoop als zij als gebruikte reserveonderdelen worden gekocht. Hier mag alleen goede kwaliteit van een betrouwbare bron worden gebruikt. Dit onderdeel moet origineel zijn van de autofabrikant en moet intact en met de laagst mogelijke kilometerstand worden gekocht.
  3. Voer een test uit: Na het vervangen van de koelwaterpomp moet nieuwe koelvloeistof worden bijgevuld tot de maximummarkering. Het is dan een goed idee om de motor proef te draaien en het koelvloeistofpeil in het expansiereservoir te controleren. Het is niet ongewoon dat zich bij het vervangen van de pomp luchtbellen in het koelcircuit vormen, waardoor opnieuw koelvloeistof moet worden bijgevuld.

Verhoogt de levensduur van de waterpomp

.
Nog beter dan de waterpomp tegen lage kosten te vervangen, is de levensduur van de waterpomp op een eenvoudige manier te verlengen. U moet er bijvoorbeeld voor zorgen dat alleen schoon koelwater met de goedgekeurde additieven wordt bijgevuld. Het door de fabrikant goedgekeurde antivriesmiddel dient vaak ook als bescherming tegen corrosie. Regelmatige overbelasting van de motor moet ook worden vermeden, evenals een losse aandrijfriem.

Nieuwste producten

: