Menu toggle

Welkom

Motor

Wat is de compressie van een automotor?

Verbrandingsmotoren zoals dieselmotoren of benzinemotoren zijn afhankelijk van voldoende compressie. Verschillende oorzaken kunnen echter leiden tot compressiedrukverlies. In onze gids kom je alles te weten over compressie en krijg je tips over het meten van de compressiedruk op de motor.

Compressie in de verbrandingsmotor

De compressie van verbrandingsmotoren wordt bepaald door de druk in de cilinders. Wanneer de motor draait, bewegen de zuigers in de cilinders op en neer. Tijdens de compressieslag wordt het mengsel in de cilinder sterk samengedrukt door de zuigerslag. De resulterende drukopbouw kan worden gemeten als compressiedruk.

Hoe herken ik verminderde compressie?

Verminderde compressie in verbrandingsmotoren uit zich meestal in symptomen zoals een onregelmatige motorloop of verminderde motorprestaties. Motoren hebben soms de neiging om meer brandstof te verbruiken als de motorcompressie defect is. Ongewone geluiden of problemen bij het starten kunnen ook optreden als de compressiedruk verlaagd is.

Voor diagnose: Meet de compressiedruk van de cilinders.

Als er problemen zijn met de motor, moet de compressiedruk altijd worden gemeten. Dit is vooral belangrijk als andere onderdelen zoals gaskleppen en injectiekleppen intact lijken te zijn. Als de motor te weinig compressie heeft, ontsnapt er op een of meer punten druk uit de cilinders. In dat geval kan de motor onder geen enkele omstandigheid naar behoren functioneren.

  • Meting met de compressiedrukrecorder: Een compressiedrukrecorder is een meetapparaat dat de in de cilinder gemeten druk registreert. Hiervoor wordt een geschikte grafiek in het apparaat gestoken. Tijdens de test registreert het apparaat een afzonderlijke grafieklijn voor elke afzonderlijke cilinder. Deze lijnen kunnen gemakkelijk worden vergeleken.
  • Compressiemeting met een compressietester: Een eenvoudige compressietester is ook geschikt om de compressie van een motor te meten. Deze apparaten zijn soms verkrijgbaar als set met verschillende aansluitadapters tegen voordelige prijzen. Zo’n compressietester heeft meestal een ronde schaal waarop de gemeten druk wordt weergegeven.

Hoe wordt de motorcompressie gemeten?

Een compressiemeting kan relatief eenvoudig worden uitgevoerd met een geschikt meetapparaat. Voordat het werk begint, moet het voertuig worden beveiligd tegen onbedoeld wegrollen. Voor de zekerheid moeten de ontsteking en de brandstofinspuiting worden uitgeschakeld. De compressiedrukmeting van de motor moet worden uitgevoerd volgens de specificaties van de fabrikant. Om de compressiedrukmeting te kunnen uitvoeren, moet het meetapparaat worden aangesloten op de cilinders die moeten worden getest. Bij benzinemotoren gebeurt dit meestal via de bougieopening in de cilinderkop. In plaats van de bougies wordt het testapparaat via een connector op het boorgat aangesloten. Voordat de apparaten worden aangesloten, kan de motor kort worden rondgedraaid met de starter om verbrandingsresten te verdrijven. Bij het meten van de compressiedruk bij dieselmotoren wordt meestal het gloeibougiegat gebruikt om de bijbehorende meettoestellen aan te sluiten. De gebruikte meettechniek moet geschikt zijn voor de hogere druk van dieselmotoren.

Compressiedrukmeting aan de motor

Om de compressiedruk te meten, wordt de motor met behulp van de startmotor kort op toeren gebracht. Hierdoor gaan de zuigers in de betreffende cilinder bewegen, waardoor de compressiedruk betrouwbaar kan worden bepaald. Het aangesloten testapparaat geeft de gemeten druk weer of registreert deze. De meting wordt voor alle cilinders na elkaar uitgevoerd en de waarden worden genoteerd. Een compressiedrukmeting moet idealiter worden uitgevoerd met de motor op bedrijfstemperatuur. Alleen wanneer componenten zoals zuigers, cilinders, zuigerveren en cilinderkop op bedrijfstemperatuur zijn, zullen ze afdichten zoals bedoeld. Bij koude motoren en lange stationaire draaitijden kan het soms nuttig zijn een kleine hoeveelheid motorolie in de cilinder te spuiten. De compressiedrukmeting moet niet worden verward met de drukverliesmeting, die ook op de cilinder moet worden uitgevoerd. Dit type meting kan ook fouten aan het licht brengen die leiden tot onvoldoende drukverhoudingen in de cilinders. Bij de drukverliesmeting worden de cilinders echter onder druk gezet met extern toegevoerde perslucht om te controleren op drukverliezen.

De meest voorkomende oorzaken van onvoldoende compressiedruk

  1. Versleten zuigerveren: De zuigerveren van de motor dichten de verbrandingskamer af van de zuigers. Als de zuigerveren versleten zijn, ontsnapt er gemakkelijk druk in het carter op dit punt.
  2. Beschadigde kleppen: De kleppen in de cilinderkop van motoren dichten de verbrandingskamer af zoals vereist. Hier ontsnapt cilinderdruk als de kleppen versleten of verkeerd afgesteld zijn.
  3. Defecte cilinderkoppakking: De pakking op de cilinderkop dicht de kop en het motorblok tegen elkaar af. Een defecte cilinderkoppakking kan de verbrandingskamer afsluiten. Een defecte cilinderkoppakking kan leiden tot drukverlies.
  4. Versleten cilinderloopvlak: Schade aan het cilinder loopvlak kan leiden tot drukverlies. Ook hier zijn het zuigeroppervlak en de cilinderwand niet meer goed afgedicht.
  5. Versleten klepzittingen: De zittingen van de kleppen kunnen na verloop van tijd ook versleten of beschadigd raken. De beschadigde zitting leidt ook tot drukverlies via de klep.
  6. Coking van de cilinders: Coking is afzetting van verbrandingsresten. Deze hechten zich aan cilinderwanden of zuigerveren en kunnen verantwoordelijk zijn voor drukverlies.