Menu toggle

Welkom terug

Guides

Veel voorkomende oorzaken van achterste differentieel lawaai, het oplossen van problemen, en hoe het te repareren

Hoort u een hard gekletter als u schakelt? Maakt uw auto een onaangenaam zeurend geluid achterin? Zo ja, dan is er waarschijnlijk iets mis met uw achterdifferentieel. Het achterdifferentieel neemt vermogen van de motor en verdeelt dat over uw beide aandrijfwielen. Dit betekent dat als het ene wiel sneller begint te draaien dan het andere, dit een kletterend of knarsend geluid zal veroorzaken dat van onder uw auto komt.

Er zijn vele redenen waarom dit zou kunnen gebeuren, waaronder versleten mechanische onderdelen in het differentieel of schade veroorzaakt door te snel over een obstakel zoals een kuil of een stoeprand te rijden. Om deze problemen te verhelpen, moeten monteurs een diagnose stellen met behulp van gespecialiseerde instrumenten zoals een oscilloscoop en een magnetisch deeltje.

In deze blogbijdrage worden enkele van de meest voorkomende oorzaken van het geluid van het achterdifferentieel behandeld, hoe u deze kunt verhelpen en wat u moet doen als het niet ophoudt. Als u niet zeker weet wat er mis kan zijn met het achterdifferentieel van uw auto of als u gewoon meer informatie wilt over hoe het werkt, bekijk dan onze blogpost „veelvoorkomende oorzaken van het geluid van het achterdifferentieel, het oplossen van problemen en hoe u het kunt repareren“!

Oorzaken van het geluid van het achterdifferentieel

  • Onvoldoende differentieelvloeistof
  • Een overbelasting bij het slepen
  • Slechte rondsel lager
  • Defecte wiellager

Hoe werkt het achter differentieel

Het vermogen van de motor wordt via de aandrijfas en de transmissie overgebracht op het achterste differentieel. Het motorvermogen wordt dus via het differentieel aan de aandrijfwielen van de auto geleverd.

Het achterdifferentieel van uw auto is ontwikkeld om betrouwbaar en sterk te zijn.

Het is echter een ingewikkelde assemblage die bestaat uit lagers, tandwielen en samenstellingen. Daarom kan het een uitdaging zijn om een diagnose te stellen als er een probleem optreedt, tenzij een professional er goed naar kijkt. Er zijn echter enkele geluiden waarnaar u kunt luisteren. Deze zijn onder andere:

  • Een gierend geluid bij rechtuit rijden- wanneer u een gierend of piepend geluid hoort bij het afremmen, kan er sprake zijn van een loszittend ringtandwiel. Het probleem kan vergelijkbaar zijn wanneer u gas geeft en een gierend geluid hoort.
  • Gerommel of gekletter bij het nemen van een bocht – dit wijst op een probleem met de spider of de zijtandwielen. Het kan ook een lek in de smeervloeistof zijn of een kapot tandwiel.
  • Een knarsend geluid na een paar meter is vaak het gevolg van kapotte tandwielen en rondsels.

Diagnose van het geluid van het achterdifferentieel

Verschillende situaties kunnen het geluid van het achterdifferentieel veroorzaken. Als u een gierend geluid hoort bij het schakelen, kan dit een teken zijn dat ze aan het verslijten zijn. Als u tijdens het rijden merkt dat het piepende geluid alleen optreedt wanneer u vertraagt, zit het pignonlager los en moet het worden vastgedraaid. Bij verschillende snelheden kan het gierende geluid erop wijzen dat de tandwielen niet goed zijn uitgelijnd of versleten zijn.

Als het geluid van het achterdifferentieel alleen optreedt wanneer u de auto versnelt, dan zijn de tandwielen waarschijnlijk versleten als gevolg van een gebrekkige smering of overbelasting. Als ze een huilend geluid produceren, kunt u het beste de voorspanning controleren en ervoor zorgen dat de tanden in lijn staan.

Wanneer u meer dan 20 km/u rijdt en u hoort zoemende en rommelende geluiden, dan kunnen de lagers van de bagagedrager een probleem hebben. Het geluid van het achterdifferentieel kan variëren in verschillende bochten voor auto’s met een C-Clip as-as.

Als de rondsels echter versleten zijn, kunnen ze een zoemend geluid produceren bij dezelfde snelheid of tijdens het vertragen of versnellen. Pignonlagers kunnen een zoemend geluid produceren omdat ze sneller draaien dan de draagarmen. Als u dit geluid hoort, zijn de pignonlagers dus het meest waarschijnlijke probleem.

Als u regelmatig gekletter hoort, kan het zijn dat uw ring- en rondsel tandwielen kapot zijn.

Oude lagers produceren gierende geluiden als ze de tandwielen niet goed ondersteunen. Aan de andere kant is een rommelend geluid bij het draaien het gevolg van een slecht wiellager. Bovendien kunnen bonk- en rammelgeluiden worden veroorzaakt door kapotte spider tandwielen of onvoldoende smering van de positraction.

Let op die geluiden bij de diagnose van het probleem.

Hoe het geluid van het achterdifferentieel te repareren

Als u mechanisch aangelegd bent, is het geluid van het achterdifferentieel eenvoudig te verhelpen. U hebt echter wel wat gereedschap nodig om deze reparaties uit te voeren.

Hier zijn eenvoudige stappen voor het repareren van een lawaaiig differentieel:

  • Bereid het voertuig voor: U kunt dit doen door de auto op een krikstandaard te zetten en een brede opvangbak te hebben, waardoor de vloeistof wordt afgevoerd.
  • Vul de vloeistof van het differentieel bij: De handleiding van de eigenaar kan van pas komen om te bepalen hoe vaak de vloeistof moet worden ververst. Als u ontdekt dat het al over tijd is, dan is het tijd om de vloeistof af te tappen en bij te vullen met een verse voorraad. Met deze tip verhelpt u het geluid aan de achterkant.
  • Vervang de dichting: Na het aftappen van de olievloeistof en het ontdekken van kleine metalen stukjes, moet u de afdichting vervangen. U kunt dit doen door de afdekplaat volledig te verwijderen en te observeren op eventuele defecten.
    Als uw voertuig een overdreven luid zeurend geluid maakt, is het vervangen van de dichting de enige optie. Zodra deze is vervangen, zal het geluid verdwijnen.
    Bovendien, als u een differentieel lek heeft, moet de dichting ook vervangen worden. U kunt kijken of er bruine vloeistof op de grond ligt.
  • Test de auto: In veel gevallen zal het vervangen van de differentieelvloeistof of de afdichting het differentieel stiller maken. Nadat u deze twee procedures hebt uitgevoerd, kunt u met de auto een rijtest doen en ontdekken of het lawaai is afgenomen. Als er geen lawaai is, hebt u het probleem opgelost. Als het geluid echter aanhoudt, is het misschien tijd om een auto reparatiewerkplaats te bezoeken of contact op te nemen met een professionele monteur. Er kan een probleem zijn met de andere onderdelen van het differentieel.
  • Vervang alle kapotte onderdelen: Als u een gebroken rondselas of ringtandwiel, lagers of afdichtingen hebt, is het het beste om ze te vervangen. U kunt tweedehands onderdelen van autoparts-24.com kopen en het wiellagerlawaai efficiënt oplossen.
  • Maak de behuizing schoon: De pakking van het achterdifferentieel zit vaak vol met stof en vuil. Daarom kan het vreemde geluiden produceren.Gebruik een remmenreiniger en een schone deken om het achterdifferentieel schoon te maken.
  • Smeer de assen: Het smeren van de achteras en de stuuras met tandwielolie zorgt ervoor dat de tandwielen soepel draaien.

Vaak gestelde vragen

1. Welk geluid maakt een slecht achterdifferentieel?

Enkele typische achter differentieel geluiden zijn:

  • Jankende geluiden komen het meest voor
  • Gejank tijdens acceleratie
  • Gerommel klinkt wanneer de snelheid hoger is dan 20 mph

2. Hoe weet ik of mijn achterdifferentieel slecht is?

Een lawaaierig achterdifferentieel is altijd een slecht teken. Het ontwikkelt een reeks vreemde geluiden, zoals brommen, zoemen, grommen of janken, waardoor reparaties nodig kunnen zijn.

3. Hoe repareer je een achter differentieel geluid?

Je kunt het oplossen door:

  • Vervangen van de vloeistof
  • Vervangen van de afdichting
  • Vervangen van eventuele gebroken spider tandwielen en andere inwendige differentieel onderdelen
  • De as smeren.
  • Motor en metaalbehandeling

4. Kan een achterdifferentieel worden gerepareerd?

Ja, het kan gerepareerd worden. Een monteur in een garage zal tussen de $200 en $400 rekenen.

Het is altijd raadzaam om een getrainde monteur naar de tandwielen van het achterdifferentieel te laten kijken om er zeker van te zijn dat uw auto optimaal presteert. Het probleem kan ook liggen bij de slechte wiellagers. Aan de andere kant helpen de differentieelgeluiden u bij het opsporen waar het probleem precies vandaan komt. In zeldzame gevallen kan de auto echter andere problemen hebben en is niet het differentieel defect. Als voorzorgsmaatregel moeten autobezitters ervoor zorgen dat hun auto’s voldoende vloeistof hebben om aan de veilige kant te blijven.

Meest gelezen gidsen