Menu toggle

Welkom terug

Guides

Servopomp defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet u het onderdeel vervangen?

De stuurbekrachtigingspomp is een van de belangrijkste onderdelen van het stuurbekrachtigingssysteem. Als het onderdeel defect is, is stuurhulp soms niet meer beschikbaar. Maar er kunnen zich ook andere problemen voordoen als het onderdeel faalt. Onze gids over de stuurbekrachtigingspomp beantwoordt veel vragen en somt de tekenen en oorzaken van een defect op.

Functie van de stuurbekrachtigingspomp en de stuurbekrachtiging

Stuurbekrachtiging maakt het besturen van een auto veel gemakkelijker. Daarom hebben bijna alle moderne voertuigen tegenwoordig stuurbekrachtiging. De moderne stuurbekrachtiging reikt als het ware onder de armen van de bestuurder van de auto en vergemakkelijkt het stuurproces. Daartoe versterkt de stuurinrichting de stuurkracht afhankelijk van hoe de bestuurder het stuurwiel draait.

Stuurhulp hydraulisch of elektrisch

Afhankelijk van het voertuigmodel en het stuursysteem kan stuurbekrachtiging een hydraulische of elektrische component zijn. Ongetwijfeld moderner is de elektrische stuurbekrachtiging, waarbij elektromotoren de stuurbewegingen bepalen.

Hydraulische besturing is standaard

In de meeste voertuigen is echter nog steeds een hydraulische stuurbekrachtiging ingebouwd. Hier zorgt een hydraulisch systeem met hydraulische olie en een pomp voor de nodige stuurhulp. Deze zogenaamde stuurbekrachtigingspomp, of kortweg servopomp, wordt aangedreven door de V-riem of elektrisch, afhankelijk van het voertuigmodel. Het zorgt voor de nodige druk.

Typische symptomen van een defecte servopomp

Typische symptomen treden vaak op in verband met een defecte stuurbekrachtigingspomp. Als de pomp niet goed werkt, zal ook de stuurbekrachtiging niet meer goed werken. De bestuurder moet vaak meer kracht gebruiken om te sturen als de stuurbekrachtigingspomp is uitgevallen.

Andere symptomen van defecte pompen

Defecte servopompen zijn echter niet altijd de oorzaak van het volledig uitvallen van stuurinrichtingen. Soms uit de storing zich ook door symptomen zoals een veranderd stuurgedrag of een stuurinrichting die traag aanvoelt. Er kunnen zich ook ongewone geluiden voordoen tijdens de bediening van het voertuig, zoals knarsende geluiden of een zoemend geluid bij het sturen.

Als servo-olie lekt

Soms wijzen symptomen zoals duidelijk lekkende servo-olie ook op een defecte servopomp. Dit kan het gevolg zijn van slijtage of ook van verharde afdichtingen op de pompeenheid. In dit geval is ook de servopomp defect. Een constante daling van het peil van de hydraulische olie of schuim in het expansievat kan ook wijzen op een defect.

Symptomen van een pompdefect in één oogopslag:

  • Het stuurgedrag in bochten wordt gewijzigd
  • Verhoogde stuurkracht
  • Olie lekt uit de servopomp
  • Servo-oliepeil daalt
  • Malende geluiden uit de motorruimte
  • Geluiden zoals brommen bij het sturen
  • Schuimvorming in de container voor servo-olie
  • Foutmelding in de boordcomputer

Ook andere storingen leiden tot uitval van de stuurbekrachtiging

De servopomp zelf is echter niet altijd defect. Vooral bij elektrische servopompen treedt soms een probleem op door gecorrodeerde verbindingen. Hierdoor wordt de stroom onderbroken, zodat de pomp geen druk kan opbouwen en de servo niet werkt. Daarom moet een grondige diagnose worden gesteld voordat de reparatie in de werkplaats wordt uitgevoerd.

Veel voorkomende oorzaken van defecte servopompen

Een defect aan de servopomp kan verschillende oorzaken hebben. Servopompen bijvoorbeeld zijn tijdens elke autorit voortdurend in bedrijf en zijn daarom aan een zekere slijtage onderhevig. Daarom gaat de pomp kapot, vooral bij oudere auto’s.

Olielekkage en belasting van de servopomp

De servopomp kan worden beschadigd door gebrek aan onderhoud, als bijvoorbeeld de servo-olie niet is bijgevuld. Bij oudere modellen wordt het olieverlies vaak veroorzaakt door de pomp zelf. Hier kunnen de afdichtingen verharden, waardoor servo-olie gaat lekken. Ook externe invloeden zoals mechanische belasting of roest door winter en vochtig weer verminderen de levensduur.

Overzicht van de oorzaken van het defect aan de servopomp:

  • Slijtage van oudere voertuigen
  • Lading in bedrijf
  • Servo-olie werd niet bijgevuld
  • Veroudering van afdichtingscomponenten
  • Schade door invloeden van buitenaf

Servopomp vervangen

Als de stuurbekrachtigingspomp kapot is, is de enige oplossing meestal de vervanging ervan door een geschikt reserveonderdeel. Dit is de enige manier om een betrouwbare werking van de stuurbekrachtiging in de toekomst te garanderen. Als u met het defecte onderdeel blijft rijden, kan het probleem verergeren. De stuurbekrachtiging kan ook plotseling uitvallen, wat niet zonder risico is, afhankelijk van de rijsituatie.

Ruilen voor een reserveonderdeel in plaats van reparatie

De meeste moderne servopompen kunnen niet worden gerepareerd, zodat vervanging door een geschikt nieuw of gebruikt onderdeel onvermijdelijk is. Aangezien een servopomp niet al te duur is, zou reparatie van het onderdeel sowieso zelden de moeite waard zijn.

Werken aan de besturing is een professionele aangelegenheid

Alle onderdelen van de stuurinrichting, zoals de stuurinrichting of de stuurbekrachtigingspomp, behoren tot de veiligheidsrelevante onderdelen van de auto. Om de onderdelen te kunnen vervangen is soms specialistische kennis vereist. Automonteurs met de juiste expertise vervangen de stuurbekrachtigingspomp soms zelf, anders is een werkplaats het juiste aanspreekpunt voor de vervanging.

Servopomp vervangen in 6 stappen

Bekwame automonteurs vervangen de servopomp graag zelf. Bij elektrische pompen voor de servo hoeven soms alleen de hydraulische leidingen en de elektrische aansluitingen te worden vervangen. Anderzijds kan de vervanging van een mechanisch aangedreven pomp via de V-snaar omvangrijker zijn. De exacte procedure voor het vervangen van de servopomp kan variëren afhankelijk van het voertuigmodel.

Defecte servopomp vervangen

  1. Bereid je voor om de pomp te vervangen: Om de stuurbekrachtiging te kunnen repareren, moeten vooraf enkele voorbereidingen worden getroffen. In de regel moeten bepaalde sierdelen in de motorruimte of andere onderdelen worden verwijderd om toegang te krijgen tot de stuurbekrachtigingspomp. Afhankelijk van het voertuigmodel en de positie van de pomp moet de bumper of een van de voorwielen worden verwijderd.
  2. Demonteer de V-riem en de verbindingen: Als onderdeel van het stuurbekrachtigingssysteem wordt de stuurbekrachtigingspomp in veel automodellen aangedreven door de V-riem. Daarom moet de riem worden losgemaakt voordat de stuurbekrachtigingspomp wordt verwijderd. Dit gebeurt op verschillende manieren, afhankelijk van het model. Ook de aansluitingen voor de servo-olie moeten van de pompeenheid worden losgekoppeld of gedemonteerd. Eventuele vrijkomende olie moet in een geschikte bak worden opgevangen.
  3. Verwijderen van de defecte servopomp: Nadat de V-riem en de verbindingen zijn verwijderd, kan de servopomp worden verwijderd. In de regel moeten voor de demontage verschillende schroeven worden losgedraaid. De servopomp kan dan uit de motorruimte worden verwijderd.
  4. Monteer de onderdelen op de nieuwe servopomp: Afhankelijk van het ontwerp van de pompeenheid en de omvang van de geleverde onderdelen, moeten sommige onderdelen van het oude onderdeel worden overgebracht naar het intacte vervangingsonderdeel. Dit is meestal de riemschijf, die zorgt voor de verbinding met de V-riem. De poelie moet worden losgemaakt van de defecte pompeenheid en vervolgens op de vervangende pomp worden bevestigd.
  5. Installeren van de stuurbekrachtigingspomp: Zodra de stuurbekrachtigingspomp compleet is, kan deze in de auto worden geïnstalleerd. Monteer daartoe het toestel in de beoogde positie en sluit de leidingen aan. Soms is het een goed idee om hiervoor nieuwe schroeven te gebruiken. De V-riem kan, eenmaal verslapt, indien nodig ook door een nieuwe worden vervangen. De riem wordt zorgvuldig gemonteerd en gespannen nadat de servopomp is geïnstalleerd.
  6. Maak de reparatie af: Om de reparatie te voltooien wordt de stuurbekrachtiging gevuld met nieuwe olie en ontlucht. De nieuwe pompeenheid kan dan op haar werking worden getest en er kan een proefrit worden gemaakt om de stuurbekrachtiging te beoordelen. Vervolgens moet het peil van de hydraulische olie opnieuw worden gecontroleerd.

Meest gelezen gidsen