Menu toggle

Welkom

Momenteel zijn er 24.929 gebruikte automotoren voor autorecycling

Zoeken via: Kenteken | Motorcode | Automerken

Gratis verzending | Volledig recht van retour | Grootste keuze
Europa's grootste markt voor gebruikte kwaliteitsmotoren voor alle automerken en automodellen

Welk model zoek je?

Audi

Audi

Onderdelen te koop: 190.694

BMW

BMW

Onderdelen te koop: 136.649

Citroën

Citroën

Onderdelen te koop: 101.977

Dacia

Dacia

Onderdelen te koop: 14.763

Fiat

Fiat

Onderdelen te koop: 48.522

Ford

Ford

Onderdelen te koop: 158.149

Honda

Honda

Onderdelen te koop: 31.022

Hyundai

Hyundai

Onderdelen te koop: 96.251

Kia

Kia

Onderdelen te koop: 80.769

Mazda

Mazda

Onderdelen te koop: 55.610

Mitsubishi

Mitsubishi

Onderdelen te koop: 48.686

Nissan

Nissan

Onderdelen te koop: 94.311

Opel

Opel

Onderdelen te koop: 132.413

Peugeot

Peugeot

Onderdelen te koop: 146.625

Saab

Saab

Onderdelen te koop: 70.649

Zo koop je een tweedehands motor voor jouw auto

Heb je een auto met een defecte motor, dan is goede raad letterlijk duur. Een gloednieuwe motor kost erg veel geld, als die al te koop is. En als een reparatie niet de moeite waard is, kan het een goede optie zijn om een tweedehands motor te zoeken. Voor de meeste auto’s bestaat een groot aanbod aan motoren, die uit auto’s met onherstelbare schade komen. Gelukkig gaan tegenwoordig nog maar weinig motoren vroegtijdig kapot. Maar je kunt natuurlijk pech hebben. Of geluk, als je mecanicien bent en ervan houdt om twee dagen aan één klus te werken.

Heb je een nieuwe motor nodig?

De eerste stap bij het kopen van een andere motor is natuurlijk uitzoeken of een nieuwe motor überhaupt nodig is. Allereerst: is het verstandiger om de auto naar de sloop te brengen? Als het vervangen van de motor duurder is dan een soortgelijke auto, dan kun je de auto beter laten slopen. Kost de auto rond de € 1.300 dan is dat een optie om rekening mee te houden. Is de auto meer waard, dan heb je niet veel keus: een auto met een defecte motor is gewoon niet veel waard. Dat is immers ook nauwelijks nog een auto te noemen. Maar, kan de motor voor een redelijk bedrag gereviseerd worden?

engine_image

Als vuistregel geldt dat als het risico bestaat dat er metaalsplinters in de lagers en in de olie zitten, revisie van de motor een enorme opgave is. Als de motor volledig verstopt zit met roet, vaak het geval bij dieselmotoren, kan het ook lastig zijn om deze compleet te laten reinigen. Is het motorblok gebarsten als gevolg van impact of een gebroken krukas, dan is het vanzelfsprekend verstandig om de motor te vervangen. Is de oliepomp defect, dan is er ook weinig hoop voor de motor. Maar wat doe je dan?

"Een tweedehands motor is de beste oplossing "

Waardoor ging de auto motor kapot?

Die vraag moet je stellen, zodat je geen defect onderdeel van de oude motor overbrengt naar de nieuwe. Er zijn namelijk voorbeelden, waarbij een mecanicien de kleppen van een motor hergebruikte. Die zijn namelijk duur. Het probleem was echter dat de kleppen defect waren, waardoor één van de zuigers smolt. Dus zoek de oorzaak. Misschien is die oorzaak iets dat je moet controleren in de nieuwe motor, voordat je die plaatst.

Kun je zelf een motor vervangen?

Het is natuurlijk lastig om die vraag te beantwoorden, maar als je twijfelt dan kun je het niet. Normaal gesproken is dit een taak voor een garage, omdat het speciaal gereedschap vereist. Zoals bijvoorbeeld een kraan, alhoewel een hobbymecanicien zal zeggen dat je de motor ook best kunt ophijsen met een hijswerktuig aan een dakbalk. Dat kan ook wel, maar optimaal is het net.

autoparts24_image

Nieuw, tweedehands of gereviseerd

Er zijn meerdere opties voor het kopen van een andere motor. Een gloednieuwe motor is in de regel uitgesloten, tenzij de reparatie onder de garantie valt of de prijs voor jou niet interessant is. Een gereviseerde motor kan soms de moeite waard zijn, als het een veel verkochte motor is. Maar er zijn ook veel tweedehands motoren, die nog lang niet versleten zijn. Bijvoorbeeld uit schadeauto’s. Het prijsverschil tussen motoren is in veel gevallen groot. Een viercilinder lijnmotor kan bijvoorbeeld € 2.600 kosten, terwijl een V10 voor een sportauto tienduizenden euro kan kosten. Een gloednieuwe turbomotor voor een Audi kan ook zo’n € 13.000 kosten, inclusief montage. In dat geval is het wederom slim om een tweedehands motor te kiezen.

Long block of short block

Bij het zoeken naar tweedehands motoren zie je vaak de begrippen long block en short block. Een short block is de basis van een motor; van de carter tot de koppakking. Hierbij zijn cilinderkop, spruitstukken en een eventuele turbo niet inbegrepen. Met een long block wordt een complete motor bedoeld, van carter tot klepdeksel, maar niet altijd met spruitstukken. Met short en long block moet je een aantal dingen overzetten in de nieuwe motor. Met een short block moet je de cilinderkop overzetten en dat vereist dat je heel zeker weet dat deze is gevlakt; anders moet je dat laten doen. Het monteren van cilinderkoppen kan verschillend gaan; sommige hebben uitzetschroeven, andere moeten op een bepaalde manier worden vastgezet zodat ze niet verwringen. In dat geval is een long block eenvoudiger om mee te werken.<

Je kunt ook het begrip ”turn key” tegenkomen. Dat zijn motoren die gecontroleerd zijn op mankementen en waar alle onderdelen bij geleverd worden. Dat is uiteraard de eenvoudigste, maar normaal gesproken ook de duurste optie.

"De prijzen van nieuwe motoren zijn vaak erg hoog en een tweedehands motor is altijd het overwegen waard "

Controleer de motorcode

Wanneer je een nieuwe motor bestelt, is het erg belangrijk dat je zeker weet dat de motor die je bestelt identiek is aan het exemplaar dat je verwijdert. Dat is in ieder geval het eenvoudigst. Een motor is voorzien van drie getallen of letters, die het motortype aanduiden. Die moeten natuurlijk overeenkomen, maar de overige cijfers of letters hebben ook een betekenis. Kijk goed of je de motorbediening moet wijzigen. Als dat het geval is, is het in sommige gevallen belangrijk om de sleutels bij de motor te krijgen. De chip in de sleutel communiceert met de motorbediening.

key_image

Spruitstuk en turbo

Serieuze motorverkopers hebben veel foto’s van de motoren, zodat je snel kunt zien wat je kunt hergebruiken. Het verschilt of inlaatspruitstukken, uitlaatspruitstukken en turbo zijn inbegrepen. Hetzelfde geldt voor de startmotor en koppeling. Het vliegwiel is in de regel gemonteerd. Als de turbo erbij zit, is het ook eenvoudig om deze te controleren op speling.

Wat betekent het dat een motor is gereviseerd?

Helaas gelden er geen minimumeisen voor het moment waarop je kunt zeggen dat een motor is gereviseerd. Je kunt de woorden gereviseerd en compleet gereviseerd tegenkomen, maar niemand weet precies wat dat betekent. Dus als er gereviseerd op een motor staat, moet je hierover doorvragen. Zijn de cilinders afgesteld, zijn er nieuwe zuigers, zuigerveren en oliekeerringen in gezet? Heeft de motor nieuwe drijfstanglagers gekregen? Zijn er nieuwe krukaslagers in gezet? Zitten er nieuwe cilinderkoppakkingen in de cilinderkop? Heeft de motor nieuwe kleppen? Er zijn veel vragen die beantwoord moeten worden als er staat dat de motor gereviseerd is. Het is verstandig om goed door te vragen wie de klus heeft verricht en of er een bepaalde garantie wordt gegeven.

"De installatie van een tweedehands motor kan complex zijn. Zoek altijd hulp van vakmensen "

Controleer koppeling en vliegwiel

Bekijk de koppeling en het vliegwiel van de nieuwe motor goed en controleer deze op slijtage. Dat is veel eenvoudiger als de motor uit de auto is gehaald. Vervang ook de multiriem, riemspanner en evt. waterpomp, als deze wordt aangedreven door de multiriem. Heeft de motor problemen met de distributieriem of riemspanners, vervang deze dan. Dat kan voorkomen bij sommige van VAG’s TSI-motoren of bij de viercilindermotoren van BMW uit de periode 2006-2011. Controleer een eventueel EGR-ventiel in de motor op roet en aanzuiging; ook dat is veel eenvoudiger als de motor niet in de auto is geplaatst. Als je weet dat de motor problemen heeft door een defect dubbelemassavliegwiel, dan kun je overwegen om dat te vervangen door een ’single mass’ vliegwiel. Weet wel dat de trillingen van de motor hierdoor enigszins toenemen, dus voor mensen die van veel comfort houden is dit niet de beste optie.

engine_camshaft

Wil je upgraden naar iets groters en krachtigers?

Als je toch een nieuwe motor moet kopen, kun je misschien net zo goed op zoek gaan naar eentje met meer pk’s. Je kunt dan een nieuwe motor nemen met maximaal 20% meer pk’s dan de oorspronkelijke motor. Meer dan 20% kan ook, maar dan moet er een nieuwe belastingberekening van de auto worden gemaakt en dat kan duur zijn. Bovendien moet de autofabriek dat goedkeuren, heb je in sommige gevallen nieuwe remmen nodig en in andere gevallen kan het alleen als je zelf dure testvergoedingen betaalt voor de goedkeuring.

"Overweeg altijd een grotere en krachtigere motor als je een tweedehands exemplaar koopt "

Klopt het aantal kilometers?

Een doorsnee auto in Nederland rijdt 14.000 km per jaar, dus wees extra kritisch als de kilometerstand verdacht laag is. Vraag de verkoper om documentatie over de kilometerstand. Bij het kopen van tweedehands motoren is het belangrijk dat er garantie op gegeven wordt. Zelfs al zijn tweedehands motoren goedkoper dan nieuwe, toch kosten ze nog steeds veel geld.

5 tips voor het kopen van tweedehands motoren:

  • Zoek het chassisnummer (VIN), de motorcode, de versnellingsbakcode en de productiedatum van de auto.
  • Zoek een motor, die bij jouw criteria past en die een laag aantal kilometers heeft. Liefst niet meer dan 100.000 km.
  • Controleer of er garantie op de motor zit – dat heeft uiteraard de voorkeur bij dergelijke dure aankopen.
  • Is het een benzinemotor, schroef dan de bougies los en kijk of die er lichtbruin, goed en egaal uitzien.
  • Kijk goed naar de olie op de oliepeilstok; de olie moet donker/transparant zijn

Nieuwste producten

:

Zie beoordeling