Menu toggle

Welkom terug

Guides

Turbocompressor defect? Repareren of veranderen?

Een uitlaatgasturbocompressor helpt de motor meer vermogen te produceren en verbetert het brandstofverbruik. Veel fabrikanten gebruiken daarom een turbocompressor in hun modellen. Hierdoor krijgt de auto echter ook een ander onderdeel dat kapot kan gaan. De vraag die vaak in de werkplaats rijst is of de turbolader moet worden gerepareerd of vervangen. In onze gids leert u over de voor- en nadelen van elk van beide en hoe u de turbolader kunt vervangen.

Hoe de turbolader in de auto werkt

Veel auto’s zijn uitgerust met een uitlaatgasturbo. Dit onderdeel voert verse lucht naar de motor bij een bepaalde druk. Dit leidt tot een hoger vermogen bij dezelfde verplaatsing. In moderne motoren vermindert de turbo het brandstofverbruik.

De lader wordt aangedreven door het uitlaatgas

De turbolader wordt aangedreven door de uitlaatgasstroom van de motor en heeft daartoe een turbinewiel. Binnenin de turbine is de turbine vast verbonden met een compressorwiel, dat de lucht vóór de verbranding comprimeert en naar de motor voert.

Turbocompressor repareren of vervangen?

Defecte turbo’s worden gewoonlijk volledig vervangen. Het is echter ook mogelijk om de turbolader te repareren. Bij schade aan de turbolader staan autobezitters vaak voor een moeilijke beslissing. Turbocharger reparatie of vervanging van het gehele onderdeel? Beide benaderingen hebben voor- en nadelen. Als u twijfelt, moet u de werkplaats vragen om een raming van de kosten van reparatie of vervanging van de turbolader.

Reparatie van de turbo door een vakman

Het controleren en repareren van turboladers vereist specialistische kennis en ervaring. Zeer weinig automonteurs willen daarom zelf de reparatie van de turbolader uitvoeren. Sommige gespecialiseerde bedrijven hebben zich daarentegen gespecialiseerd in de reparatie van turbo’s. Zij beschikken over alle nodige testmachines en de nodige know-how. Zo voeren de specialisten een revisie van de turbolader uit met onderdelen van hoge kwaliteit.

De turbolader vervangen

Veel werkplaatsen zijn er voorstander van om de turbo te vervangen door een nieuw onderdeel. In sommige gevallen kan deze aanpak veel geld besparen. Dat komt omdat de volledige reparatie, inclusief het verwijderen en installeren van de turbolader, in één dag kan worden uitgevoerd. Nieuwe turbocompressoren van de originele fabrikant of reserveonderdelen van hoge kwaliteit kunnen volgens de specificaties van de fabrikant worden geïnstalleerd.

Symptomen van een defect aan de turbolader

Als de turbolader defect is, kunnen verschillende tekenen op het defect wijzen. Deze omvatten een merkbare daling van de motorprestaties of ongewone geluiden van de turbocompressor. Rook uit de uitlaat of een hoog olieverbruik kunnen ook voorkomen. In sommige gevallen gaat het voertuig in de noodmodus als de turbolader defect is.

De symptomen in één oogopslag

  • De motorprestaties zijn merkbaar afgenomen
  • De opvoerdruk daalt sterk
  • Rook uit de uitlaat
  • Geluid van de turbolader
  • Voertuig springt in het noodprogramma
  • Het olieverbruik stijgt gestaag

Laat de turbolader in een vroeg stadium controleren en repareren

Zodra de eerste tekenen erop wijzen dat de turbolader defect zou kunnen zijn, moet het probleem nader worden onderzocht. Als de symptomen worden genegeerd, kan er snel grote schade aan de turbo ontstaan. In veel gevallen is reparatie dan duur of niet meer mogelijk. Rijden met een defecte turbolader kan ook motorschade veroorzaken.

Oorzaken van defecten aan de turbolader

Als de turbolader defect is, zijn er verschillende mogelijke oorzaken. Hoge kilometerstanden veroorzaken een zekere slijtage van de turbo, en een sportieve rijstijl zorgt er ook voor dat de turbolader sneller slijt. Vaak is de turbo kapot omdat hij niet voldoende gesmeerd werd door een gebrek aan olie of omdat de verkeerde olie werd bijgevuld. Bovendien kunnen vreemde voorwerpen in het inlaatkanaal het compressorwiel beschadigen.

Overzicht van gemeenschappelijke oorzaken

  • Turbocharger slijtage
  • Turbo schade door sportieve rijstijl
  • Gebrek aan olie op de turbo
  • Olietype werd verkeerd ingevuld
  • Vreemd lichaam in het inlaatkanaal

De turbolader vervangen

Als de turbo problemen veroorzaakt, mag de reparatie van de turbolader niet op de lange baan worden geschoven. Verwijdering van de turbolader is noodzakelijk. Het is niet van belang of een vervanging van de turbo is gepland of dat de turbo voor reparatie moet worden opgestuurd. Ervaren en bekwame hobbymonteurs voeren de demontage en montage van de turbolader vaak zelf uit om kosten voor de werkplaats te besparen.

Turbocharger veranderingsduur

Hoe lang het duurt om de turbolader te vervangen hangt af van verschillende factoren. Afhankelijk van de motor en het desbetreffende voertuigmodel kunnen de werkzaamheden meer of minder tijd in beslag nemen. Als u de turbolader zelf wilt vervangen, moet u altijd voldoende tijd nemen. Als u de turbolader wilt laten inbouwen, kunt u vooraf contact opnemen met verschillende werkplaatsen om een inschatting te maken van de tijd en de kosten.

Turbocharger vervangingsinstructie

Afhankelijk van het voertuigmodel kan een specifieke aanpak nodig zijn om de turbolader te vervangen. In sommige gevallen kan de turbo beter van bovenaf worden verwijderd, in andere gevallen van onderaf.

De allerbelangrijkste vraag is: waar zit de turbolader? Afhankelijk van het model kan de turbolader in de motorruimte verborgen zijn. In dit geval moeten talrijke andere onderdelen worden verwijderd om de turbolader te vervangen.

De turbolader vervangen in 5 stappen

  1. Klaarmaken voor verwijdering: Voordat met de eigenlijke verwijdering van de turbolader kan worden begonnen, moet de procedure worden voorbereid. In veel gevallen houdt dit in dat alle sierdelen in de motorruimte moeten worden gedemonteerd, evenals talrijke onderdelen, zoals delen van het uitlaatsysteem. In de regel moet ook de olie en, in het geval van turbocompressoren met waterkoeling, het water worden afgetapt.
  2. Verwijder de turbolader: In de tweede stap kan de defecte turbolader worden verwijderd. Daartoe moeten alle verbindingen op de turbolader worden losgemaakt en de aangesloten leidingen worden verwijderd. Vervolgens wordt de turbolader zelf losgemaakt van zijn bevestigingspunten.
  3. Verwijder de turbo: Zodra alle leidingen en schroeven van de turbolader zijn losgemaakt, kan deze meestal zonder problemen uit de motorruimte worden verwijderd. Eventuele lekkende bedrijfsvloeistoffen zoals olie of koelvloeistof moeten worden opgevangen en dienovereenkomstig worden afgevoerd. De turbolader kan dan visueel worden geïnspecteerd en zo nodig ter reparatie worden opgestuurd.
  4. Bereid de installatie voor: Alvorens een nieuwe of gerepareerde turbolader te installeren, moet de oorzaak van het defect aan de oude turbolader worden opgehelderd. Pas als dit is opgelost, kan de installatie beginnen. Voordat de intacte turbolader kan worden geïnstalleerd, moet deze vaak worden voorzien van de nodige hulpstukken.
  5. Installeer de turbo: Vóór de installatie wordt de turbolader kort visueel geïnspecteerd. Nieuwe turbo’s uit de huidige productie van de fabrikant of van een betrouwbare bron zijn echter meestal in perfecte staat. Bovendien moeten de verbindingsleidingen in de motorruimte worden gecontroleerd en indien nodig gereinigd of vervangen. Tenslotte wordt de turbolader in omgekeerde volgorde gemonteerd.

Meest gelezen gidsen