Airco
Onderdelen te koop: 192.415
Kleppen in de automotor laten vers gas in de cilinders stromen of leiden uitlaatgassen naar buiten. Tegelijkertijd sluit de klep de verbrandingskamer betrouwbaar af als dat nodig is. Ontdek alles wat je moet weten over kleppen, hoe ze werken en wat je moet doen als een klep defect is.
De kleppen in de verbrandingsmotor zorgen voor een soepele gasuitwisseling. Elke cilinder heeft ten minste één inlaatklep waardoor lucht of een gas-luchtmengsel als vers gas de verbrandingskamer binnenstroomt. De restgassen die tijdens de verbranding ontstaan, verlaten de motor als uitlaatgassen via ten minste één uitlaatklep. Afhankelijk van de motor worden de kleppen aangestuurd via een of meer nokkenassen.
Inlaat- en uitlaatkleppen zijn essentieel voor de werking van de viertaktmotor. In de eerste slag, de inlaatslag, staat de inlaatklep open en de uitlaatklep dicht. Het verse gas dat via kanalen binnenstroomt, wordt uiteindelijk samengeperst en in de tweede slag door de zuiger ontstoken. In de derde slag, de powerslag, verbranden de gassen in de cilinder en werkt de vrijgekomen kracht op de zuiger. In de vierde slag, de zogenaamde uitlaatslag, worden de uitlaatgassen uit de cilinder gedreven. Dit gebeurt via de uitlaatklep, die nu open staat. Afhankelijk van de motor opent de inlaatklep aan het einde van deze cyclus nog voordat de uitlaatklep gesloten is.
Een betrouwbare klepregeling is nodig om ervoor te zorgen dat de kleppen op het juiste moment openen en sluiten. De kleppen worden door de motor zelf aangestuurd via de kleppentrein. Hiertoe is de krukas via een tandriem of distributieketting verbonden met de nokkenas en drijft deze aan. De nokken op de as werken meestal via klepstoters in op de klepsteeleinden en openen de klep. De kleppen worden gesloten door klepveren.
De kleppen in de motor zijn gemaakt van speciale legeringen vanwege de belastingen waaraan ze worden blootgesteld. In moderne viertaktmotoren worden bijna altijd schijfkleppen gebruikt. Deze kleppen hebben een klepschijf die in de klepzitting of klepzittingring van de cilinderkop past. De klepsteel is voorzien van een klepsteeldichting die de verbrandingskamer afsluit van de cilinderkop. Tegelijkertijd zorgt de afdichting ervoor dat de klepgeleiders gesmeerd worden.
De kleppen staan tijdens het gebruik van de motor bloot aan hoge belastingen. Bij hoge toerentallen openen en sluiten de in- en uitlaatkleppen zich vele malen per seconde. De optredende temperaturen en agressieve verbrandingsresten veroorzaken ook een voortdurende slijtage van de onderdelen. Als de kleppen defect zijn, is betrouwbare gasuitwisseling niet meer mogelijk. Een betrouwbare diagnose van defecte kleppen is niet altijd eenvoudig. Professionele werkplaatsen beschikken over apparatuur waarmee defecte kleppen kunnen worden opgespoord. Een endoscopie met een video-endoscoop kan bijvoorbeeld snel de toestand van de kleppen en de verbrandingskamer verduidelijken. Het is ook mogelijk om de compressie van de motor te meten.
Als een of meer kleppen beschadigd zijn, is de verbrandingskamer niet langer betrouwbaar afgesloten. Als gevolg daarvan kunnen gassen ongecontroleerd ontsnappen en de motor slecht doen functioneren. Defecte kleppen leiden vaak tot symptomen zoals een onregelmatige motorloop of verminderde motorprestaties. De compressie van een cilinder is vaak sterk verminderd.
Een klepdefect kan vele oorzaken hebben. Naast de typische slijtage leidt onvoldoende smering van de motor tot verhoogde wrijving en dus tot het defect. Ontoelaatbaar hoge motortoerentallen of verbrandingsfouten kunnen de klep ook beschadigen. Last but not least, kapotte distributiekettingen of distributieriemen veroorzaken vaak verbogen kleppen.
Defecte en versleten kleppen moeten worden vervangen om ervoor te zorgen dat de motor goed functioneert. Het vervangen van kleppen is echter niet eenvoudig en vereist vaak gespecialiseerd gereedschap. Alleen deskundige monteurs kunnen de reparatie zelf uitvoeren. De procedure verschilt afhankelijk van het motortype.
Als symptomen duiden op een klepdefect, zijn het niet altijd de kleppen zelf die defect zijn. Soms zijn een defect in de klepaandrijving of andere defecte onderdelen de oorzaak van het niet goed functioneren van de motor. Bij reparatie van de kleppen moeten naast de klep zelf ook de klepveer en de klepzitting worden gecontroleerd. Het is ook raadzaam om de nokken van de nokkenas te inspecteren en te controleren op slijtage.
Afhankelijk van de motor varieert het aantal geïnstalleerde kleppen en hun ontwerp. De diameter van de klepsteel of de lengte van de kleppen kan bijvoorbeeld verschillen afhankelijk van het motortype. Hetzelfde geldt voor de klepgeleider en klepbedieningsonderdelen. Vaak is het raadzaam om voor de zekerheid nieuwe onderdelen zoals afzonderlijke kleppen te kopen. Soms kan het echter de moeite waard zijn om een complete cilinderkop als gebruikt origineel onderdeel te kopen. Het gebruikte onderdeel bevat meestal alle onderdelen zoals kleppen en nokkenas.
Airco
Onderdelen te koop: 192.415
Brandstof
Onderdelen te koop: 45.836
Carrosserie-onderdelen / glas
Onderdelen te koop: 329.586
Chassis
Onderdelen te koop: 248.760
Elektronische onderdelen
Onderdelen te koop: 448.296
Interieur
Onderdelen te koop: 382.233
Koeling
Onderdelen te koop: 81.417
Lampen
Onderdelen te koop: 121.191
Motor / onderdelen
Onderdelen te koop: 333.656
Outils/dispositifs
Onderdelen te koop: 11.901
Radio / audio / infodivertissement
Onderdelen te koop: 70.866
Schakelaars
Onderdelen te koop: 249.681
Spiegels
Onderdelen te koop: 67.441
Stuurinrichting
Onderdelen te koop: 145.365
Système de verrouillage
Onderdelen te koop: 158.864
Transmissie / versnellingsbak
Onderdelen te koop: 239.637
Uitlaatinrichting
Onderdelen te koop: 94.557
Wielen / remonderdelen
Onderdelen te koop: 277.927
Wissers
Onderdelen te koop: 222.762