Menu toggle

Welkom terug

Guides

10 onbekende auto-onderdelen die veel automobilisten niet kennen

Tegenwoordig bestaat een auto uit een groot aantal afzonderlijke onderdelen. Sommige van deze auto-onderdelen kent iedere automobilist. Maar er zijn ook onderdelen waar bijna niemand van gehoord heeft. Wij hebben 10 auto-onderdelen voor u op een rijtje gezet die veel automobilisten niet kennen.

Luchtstroommeter

De luchtstroommeter of massaluchtstroommeter is een vrij onopvallend onderdeel in het inlaattraject van verbrandingsmotoren. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de meeste automobilisten dit onderdeel niet kennen. In moderne auto’s heeft het onderdeel tot taak nauwkeurige gegevens te verzamelen over de van buiten aangezogen verbrandingslucht. Deze gegevens staan dan ter beschikking van de motorbesturingseenheid om bijvoorbeeld de vereiste hoeveelheid ingespoten brandstof te berekenen. Dit omvat informatie over de luchtmassa, de luchttemperatuur of de heersende druk. Als goed gebruikt onderdeel is de luchtdebietmeter vaak tegen een gunstige prijs verkrijgbaar.

Koude start ventiel

Een van de minder bekende onderdelen van auto’s is de koudstartklep. Dit onderdeel bevindt zich vaak in de motorruimte bij de motor of in het injectiegedeelte. Hier zorgt de koudstartklep ervoor dat bij een koude motor een extra hoeveelheid brandstof wordt ingespoten. Zo wordt het mengsel van brandstof en lucht rijker. Dit voorkomt op zijn beurt dat de motor slechter start dan normaal wanneer hij koud is. Als de klep een overeenkomstig signaal van de motorbesturing ontvangt, spuit hij de extra hoeveelheid brandstof in het inlaatkanaal. Als het onderdeel defect is, kan het als goedkoop gebruikt onderdeel worden aangeschaft.

ESP-regeleenheid

De ESP-regeleenheid is een belangrijk onderdeel voor het elektronische stabiliteitsprogramma, waarmee veel moderne auto’s zijn uitgerust. Het stabiliteitsprogramma is een elektronisch rijhulpsysteem dat voorkomt dat de auto in kritieke rijsituaties gaat slippen of slingeren. Daartoe worden onder meer de afzonderlijke wielen van het voertuig gericht afgeremd. Deze ingrepen worden door de ESP-regeleenheid berekend en in gang gezet. Daartoe is de regeleenheid verbonden met talrijke sensoren die bijvoorbeeld de remdruk, de stuurwielhoek of de wielsnelheden meten. Omdat de regeleenheid als nieuw onderdeel vrij duur is, gebruiken veel automonteurs graag gebruikte apparaten.

Veerpoot lagers

Het veerpootlager is een van de belangrijkste onderdelen van veel moderne chassis. Toch zijn veel bestuurders volledig onbekend met dit onderdeel. Dat is niet verwonderlijk, want het veerpootlager is op het eerste gezicht niet zichtbaar. Dit onderdeel bevindt zich aan de bovenkant van de veerpootkoepel en maakt deel uit van de ophanging van de vooras. Hier verbindt de veerpootbevestiging de veerpoot met de carrosserie. Het onderdeel is flexibel geconstrueerd en bestaat grotendeels uit rubber en metalen onderdelen. Dankzij de flexibele bevestiging via de veerpootbevestiging kan de hoek van de veerpoot ten opzichte van de carrosserie tijdens het rijden veranderen. Gebruikte veerpootsteunen zijn vaak in perfecte staat verkrijgbaar tegen een redelijke prijs.

Ruitenwisser koppeling

De Ruitenwisser koppeling is een onderdeel van het mechanisme dat verantwoordelijk is voor de aandrijving van de ruitenwissers. Wat veel mensen niet weten: De ruitenwissers worden niet rechtstreeks door de ruitenwissermotor aangedreven, maar via de hefinrichting aan de ruitenwissers doorgegeven. Veel auto’s hebben ook maar één ruitenwissermotor voor beide ruitenwissers, zodat het vermogen van de motor via de hefinrichting aan beide ruitenwissers moet worden doorgegeven. Als het stangenstelsel van de ruitenwisser kapot of verbogen is, kan het worden vervangen door een gebruikt onderdeel, dat meestal tegen een redelijke prijs verkrijgbaar is.

Tankband

Een tankband houdt de brandstoftank van de auto stevig aan de carrosserie vast. Veel bestuurders zijn niet vertrouwd met dit onderdeel van de auto, omdat zij ervan uitgaan dat de tank altijd rechtstreeks en stevig aan de carrosserie is vastgeschroefd. Bij de meeste auto’s is dat echter niet het geval. In plaats daarvan wordt de tank, die zich vaak onder de auto ter hoogte van de achteras bevindt, meestal omgeven door verschillende tankbanden. De tankband is een dunne en flexibele metalen band die rond de tank wordt gewikkeld en aan beide uiteinden aan de carrosserie wordt vastgeschroefd. Gebruikte tankbanden in goede staat zijn goedkope vervangers voor verroeste en defecte tankbanden.

Diesel voorverwarmer

De dieselvoorverwarmer is een van de onderdelen van de auto waar zelfs sommige dieselrijders niet vertrouwd mee zijn. Diep verborgen in de motorruimte zorgt de dieselvoorverwarmer ervoor dat de dieselbrandstof wordt voorverwarmd. Dit garandeert de vloeibaarheid van de dieselbrandstof, zelfs bij lage buitentemperaturen. Als de diesel niet wordt voorverwarmd, kan de brandstof in koude omstandigheden stroperig worden en paraffine afscheiden. Dit kan op zijn beurt leiden tot verstopping van filters en onderdelen van het brandstofsysteem. Voorverwarmde brandstof kan ook leiden tot een zuinigere werking met een betere motorloop en een lagere emissieverbranding. Defecte dieselvoorverwarmers zijn relatief eenvoudig te vervangen en kunnen vaak goedkoop tweedehands worden gekocht.

Koplamp motor

Een ander onderdeel dat bij automobilisten grotendeels onbekend is, is de koplampmotor. De kleine elektrische motor is geïnstalleerd in het koplampgedeelte van de auto en maakt deel uit van het koplampnivelleringssysteem dat in Duitsland voor moderne auto’s is voorgeschreven. Met dit voorschrift kunnen de koplampen zo worden afgesteld dat andere weggebruikers niet worden verblind als bijvoorbeeld de achterkant van het voertuig zwaarder beladen is. Veel automobilisten maken nooit gebruik van de koplampverstelling en hebben dus nog nooit van de koplampmotor gehoord. Als de koplampmotor echter defect is, bijvoorbeeld door vocht, zullen er bij de volgende algemene controle problemen zijn. Daarom moet het defecte onderdeel vooraf worden vervangen door een goed gebruikt exemplaar.

Versnellingskabel

De bowdenkabel van de versnellingspook is een onderdeel van de handgeschakelde versnellingspook in veel moderne auto’s. In plaats van de klassieke krachtoverbrenging door middel van een schakelstang, wordt de voordeligere schakelkabel gebruikt omdat deze vaak soepeler is. Veel bestuurders zijn hiermee even onbekend als met de bowdenkabel van de versnellingspook zelf. Bij dit type is de bedieningsunit met de versnellingspook via twee bowdenkabels verbonden met de handgeschakelde versnellingsbak. Afhankelijk van de stand van de versnellingspook schakelt de transmissie de juiste versnelling in. De Bowdenkabels kunnen na verloop van tijd slijten, maar kunnen gemakkelijk worden vervangen door een goede gebruikte Bowdenkabel.

EGR-klep

Een EGR-klep of EGR-klep leidt uitlaatgassen uit het uitlaatkanaal terug in de motor. Dat dit mogelijk is, is voor veel automobilisten volstrekt onbekend, evenals de klep zelf. Bij dieselmotoren is uitlaatgasrecirculatie vooral bedoeld om de verbrandingstemperatuur te verlagen en de uitstoot van stikstofoxiden te verminderen. Bij benzinemotoren moet het principe leiden tot een lager brandstofverbruik. De EGR-klep of EGR-klep vormt de verbinding tussen het uitlaatkanaal en het inlaatsysteem in de motorruimte. Zij regelt of en hoeveel uitlaatgas in het inlaatkanaal wordt gemengd. Als het onderdeel defect is, kan het zijn dat de motor niet soepel loopt of dat de uitlaatwaarden slecht zijn. Dan is het tijd om de EGR-klep te vervangen. Bijvoorbeeld met een gebruikt onderdeel in goede staat, dat vaak veel goedkoper is dan een nieuw onderdeel.

Meest gelezen gidsen