Airco
Onderdelen te koop: 192.415
inhoud
1. Brandstofinjectie in auto’s – functie en structuur
2. Verschillende systemen voor injectiesystemen
Moderne voertuigen met een verbrandingsmotor hebben een geavanceerd brandstofinjectiesysteem. Het injectiesysteem zorgt voor een optimale werking en een laag brandstofverbruik bij alle toerentallen. Ontdek alles wat je moet weten over het brandstofinjectiesysteem in auto’s.
Een injectiesysteem, of injectie in de auto, zorgt ervoor dat de juiste hoeveelheid brandstof in de motor wordt geïnjecteerd. In de huidige verbrandingsmotoren spelen injectiesystemen een sleutelrol in de mengselsamenstelling van brandstof en lucht. De gerichte injectie van benzine of diesel zorgt voor een bijzonder effectieve verbranding. Het injectiesysteem injecteert de brandstof onder hoge druk in het inlaatkanaal of rechtstreeks in de verbrandingskamer van de cilinders. Dit gebeurt via inspuitkoppen die via een inspuitpomp van brandstof worden voorzien. Afhankelijk van het type injectiesysteem wordt de druk opgewekt via een centrale brandstofpomp of, in het geval van pompverstuivers, afzonderlijk voor elke injectieklep.
Bijna elke moderne verbrandingsmotor in auto’s is tegenwoordig ontworpen als injectiemotor. Voordat het injectiesysteem zijn intrede deed in de autotechniek, had een voertuig met een benzinemotor vaak een carburateur. Dit onderdeel heeft een gasklep binnenin en produceert ook een mengsel van brandstof en lucht. Maar zonder injectie onder druk via een klep is de technologie van het moderne injectiesysteem in veel opzichten superieur aan de klassieke carburateurs. In tegenstelling tot het carburatiesysteem maakt moderne directe inspuiting een actieve regeling van de inspuiting mogelijk. Naast een beter koudstartgedrag zijn het brandstofverbruik en de uitstoot van vervuilende stoffen lager. Regelmatige afstelling van het systeem is ook niet meer nodig.
Het ontwerp van een injectiesysteem kan variëren afhankelijk van het voertuig en de leeftijd. Terwijl nieuwere benzinemotoren bijna altijd zijn uitgerust met directe benzine-injectie, kunnen oudere auto’s inlaatspruitstukinjectie hebben. Afhankelijk van het motortype kan het injectiesysteem zelfs beide soorten injectie combineren. Dieselmotoren zijn meestal motoren met directe injectie.
Bij directe injectie wordt de brandstof rechtstreeks in de verbrandingskamer geïnjecteerd. Hiervoor heeft de betreffende motor aparte inspuitkoppen voor elke cilinder. Zo’n verbrandingsmotor met interne mengselvorming biedt veel voordelen. Het injectiesysteem met directe inspuiting maakt het bijvoorbeeld mogelijk om de vereiste hoeveelheid brandstof in verschillende stappen in te spuiten.
In tegenstelling tot directe injectie injecteert een injectiesysteem met inlaatspruitstukinjectie de brandstof niet in de verbrandingskamers. In plaats daarvan wordt het ontbrandbare mengsel van brandstof en lucht buiten de motor gevormd. Hiertoe injecteren een of meer injectiekleppen de benzine in het inlaatspruitstuk vóór de inlaatkleppen.
Het injectiesysteem van moderne dieselmotoren is meestal ontworpen als een common rail systeem. Een hogedrukpomp brengt de brandstof op een hoog drukniveau. Een distributieleiding of rail dient als accumulator en levert de diesel voor injectie via sproeiers. De inspuitkoppen openen afzonderlijk via een elektrische regeleenheid op het juiste moment.
Een injectiesysteem kan om verschillende redenen defect raken. Symptomen zoals verhoogd brandstofverbruik, slecht startgedrag of stotteren van de motor treden vaak op. De prestaties en acceleratie kunnen ook afnemen als onderdelen van het injectiesysteem defect zijn. Bovendien verslechtert het uitlaatgedrag vaak in het geval van een defect.
Reserveonderdelen voor brandstofinjectiesystemen zijn over het algemeen goed verkrijgbaar. Werkzaamheden aan het injectiesysteem mogen echter alleen worden uitgevoerd door gespecialiseerde automonteurs. Bij het controleren en vervangen van onderdelen kan soms brandstof ontsnappen en onderdelen zoals injectiekleppen zijn ook gevoelig. Het ontwerp van de onderdelen van het injectiesysteem kan variëren afhankelijk van de motor. Regeleenheden zoals de motorregeleenheid of een regeleenheid voor het injectiesysteem kunnen nieuw of gebruikt worden gekocht. Zelfs voor oudere auto’s is de injectieregelingseenheid vaak nog verkrijgbaar als gebruikt origineel onderdeel. Gespecialiseerde werkplaatsen bieden ook reparaties aan. De apparaten kunnen meestal eenvoudig worden vervangen door een aansluiting los te maken en de eenheid opnieuw aan te sluiten. Injectiekleppen voor benzinemotoren en inspuitkoppen voor dieselmotoren zijn verkrijgbaar voor de meeste motoren. Naast het kopen van nieuwe onderdelen kan het de moeite waard zijn om een gebruikte en geteste injectie-eenheid te kopen. De procedure voor het vervangen van kleppen en sproeiers verschilt afhankelijk van het injectiesysteem. In de meeste gevallen kunnen de onderdelen gemakkelijk worden verwijderd en vervangen.
Airco
Onderdelen te koop: 192.415
Brandstof
Onderdelen te koop: 45.836
Carrosserie-onderdelen / glas
Onderdelen te koop: 329.586
Chassis
Onderdelen te koop: 248.760
Elektronische onderdelen
Onderdelen te koop: 448.296
Interieur
Onderdelen te koop: 382.233
Koeling
Onderdelen te koop: 81.417
Lampen
Onderdelen te koop: 121.191
Motor / onderdelen
Onderdelen te koop: 333.656
Outils/dispositifs
Onderdelen te koop: 11.901
Radio / audio / infodivertissement
Onderdelen te koop: 70.866
Schakelaars
Onderdelen te koop: 249.681
Spiegels
Onderdelen te koop: 67.441
Stuurinrichting
Onderdelen te koop: 145.365
Système de verrouillage
Onderdelen te koop: 158.864
Transmissie / versnellingsbak
Onderdelen te koop: 239.637
Uitlaatinrichting
Onderdelen te koop: 94.557
Wielen / remonderdelen
Onderdelen te koop: 277.927
Wissers
Onderdelen te koop: 222.762