Menu toggle

Welkom

Motor

Injectiesysteem in de auto eenvoudig uitgelegd - onderdelen en functie van het injectiesysteem

Moderne voertuigen met een verbrandingsmotor hebben een geavanceerd brandstofinjectiesysteem. Het injectiesysteem zorgt voor een optimale werking en een laag brandstofverbruik bij alle toerentallen. Ontdek alles wat je moet weten over het brandstofinjectiesysteem in auto’s.

Brandstofinjectie in auto’s – functie en structuur

Een injectiesysteem, of injectie in de auto, zorgt ervoor dat de juiste hoeveelheid brandstof in de motor wordt geïnjecteerd. In de huidige verbrandingsmotoren spelen injectiesystemen een sleutelrol in de mengselsamenstelling van brandstof en lucht. De gerichte injectie van benzine of diesel zorgt voor een bijzonder effectieve verbranding. Het injectiesysteem injecteert de brandstof onder hoge druk in het inlaatkanaal of rechtstreeks in de verbrandingskamer van de cilinders. Dit gebeurt via inspuitkoppen die via een inspuitpomp van brandstof worden voorzien. Afhankelijk van het type injectiesysteem wordt de druk opgewekt via een centrale brandstofpomp of, in het geval van pompverstuivers, afzonderlijk voor elke injectieklep.

  • Injectiestuk: De injectiestukken of injectiekleppen injecteren de brandstof in de verbrandingskamer of het inlaatspruitstuk van de motor. Tegelijkertijd zorgen de verstuivers voor een fijne verstuiving van de brandstof in de cilinder. Injectiestukken voor benzine-injectie worden meestal injectiekleppen genoemd, terwijl ze voor dieselmotoren meestal injectiestukken of injectoren worden genoemd.
  • Injectiepomp: Moderne injectiepompen zetten de brandstof onder druk zodat de vereiste inspuitdruk altijd aanwezig is bij de inspuitkoppen. Afhankelijk van het brandstofsysteem levert de pomp een bepaalde hoeveelheid brandstof. In bijna elk modern voertuig wordt een tweede brandstofpomp gebruikt. Deze pompt de brandstof uit de tank naar het injectiesysteem.
  • Regeleenheid: Het injectiesysteem wordt geregeld door een regeleenheid die verbonden is met sensoren. Factoren zoals het motortoerental bepalen de brandstofhoeveelheid en het inspuitmoment. In de meeste moderne auto’s wordt de brandstofinspuiting geregeld door de regeleenheid van de motor. Afhankelijk van het voertuig kan er echter ook een speciale regeleenheid voor het injectiesysteem worden geïnstalleerd.

Carburateur vs. injectiesysteem

Bijna elke moderne verbrandingsmotor in auto’s is tegenwoordig ontworpen als injectiemotor. Voordat het injectiesysteem zijn intrede deed in de autotechniek, had een voertuig met een benzinemotor vaak een carburateur. Dit onderdeel heeft een gasklep binnenin en produceert ook een mengsel van brandstof en lucht. Maar zonder injectie onder druk via een klep is de technologie van het moderne injectiesysteem in veel opzichten superieur aan de klassieke carburateurs. In tegenstelling tot het carburatiesysteem maakt moderne directe inspuiting een actieve regeling van de inspuiting mogelijk. Naast een beter koudstartgedrag zijn het brandstofverbruik en de uitstoot van vervuilende stoffen lager. Regelmatige afstelling van het systeem is ook niet meer nodig.

Verschillende systemen voor injectiesystemen

Het ontwerp van een injectiesysteem kan variëren afhankelijk van het voertuig en de leeftijd. Terwijl nieuwere benzinemotoren bijna altijd zijn uitgerust met directe benzine-injectie, kunnen oudere auto’s inlaatspruitstukinjectie hebben. Afhankelijk van het motortype kan het injectiesysteem zelfs beide soorten injectie combineren. Dieselmotoren zijn meestal motoren met directe injectie.

Benzine met directe injectie

Bij directe injectie wordt de brandstof rechtstreeks in de verbrandingskamer geïnjecteerd. Hiervoor heeft de betreffende motor aparte inspuitkoppen voor elke cilinder. Zo’n verbrandingsmotor met interne mengselvorming biedt veel voordelen. Het injectiesysteem met directe inspuiting maakt het bijvoorbeeld mogelijk om de vereiste hoeveelheid brandstof in verschillende stappen in te spuiten.

Inlaatspruitstukinjectie als benzine-injectie

In tegenstelling tot directe injectie injecteert een injectiesysteem met inlaatspruitstukinjectie de brandstof niet in de verbrandingskamers. In plaats daarvan wordt het ontbrandbare mengsel van brandstof en lucht buiten de motor gevormd. Hiertoe injecteren een of meer injectiekleppen de benzine in het inlaatspruitstuk vóór de inlaatkleppen.

Injectie in dieselmotoren

Het injectiesysteem van moderne dieselmotoren is meestal ontworpen als een common rail systeem. Een hogedrukpomp brengt de brandstof op een hoog drukniveau. Een distributieleiding of rail dient als accumulator en levert de diesel voor injectie via sproeiers. De inspuitkoppen openen afzonderlijk via een elektrische regeleenheid op het juiste moment.

Defecten in injectiesystemen

Een injectiesysteem kan om verschillende redenen defect raken. Symptomen zoals verhoogd brandstofverbruik, slecht startgedrag of stotteren van de motor treden vaak op. De prestaties en acceleratie kunnen ook afnemen als onderdelen van het injectiesysteem defect zijn. Bovendien verslechtert het uitlaatgedrag vaak in het geval van een defect.

  • Verstopte inspuitkoppen: Het inspuitsysteem werkt vaak niet meer zoals bedoeld door defecte of verstopte inspuitkleppen. Een injector kan verstopt raken door bijvoorbeeld coking of vervuiling. Naast vervanging kunnen de injectoren ook worden gereinigd.
  • Defecte injectiepomp: Schade aan de brandstofpomp of injectiepomp is een van de meest voorkomende defecten aan het injectiesysteem. De pomp levert dan meestal geen brandstof. Een hoge kilometerstand of vervuiling in de brandstof zijn mogelijke redenen voor defecten.
  • Regeleenheid kapot: De regeleenheid of een van de aangesloten sensoren kan ook kapot gaan en verantwoordelijk zijn voor storingen in het injectiesysteem. In dit geval is het vaak alleen mogelijk om de storing te verhelpen door de regeleenheid te vervangen door een nieuwe of gebruikte regeleenheid.

Reserveonderdelen zoals inspuitkoppen kopen en vervangen

Reserveonderdelen voor brandstofinjectiesystemen zijn over het algemeen goed verkrijgbaar. Werkzaamheden aan het injectiesysteem mogen echter alleen worden uitgevoerd door gespecialiseerde automonteurs. Bij het controleren en vervangen van onderdelen kan soms brandstof ontsnappen en onderdelen zoals injectiekleppen zijn ook gevoelig. Het ontwerp van de onderdelen van het injectiesysteem kan variëren afhankelijk van de motor. Regeleenheden zoals de motorregeleenheid of een regeleenheid voor het injectiesysteem kunnen nieuw of gebruikt worden gekocht. Zelfs voor oudere auto’s is de injectieregelingseenheid vaak nog verkrijgbaar als gebruikt origineel onderdeel. Gespecialiseerde werkplaatsen bieden ook reparaties aan. De apparaten kunnen meestal eenvoudig worden vervangen door een aansluiting los te maken en de eenheid opnieuw aan te sluiten. Injectiekleppen voor benzinemotoren en inspuitkoppen voor dieselmotoren zijn verkrijgbaar voor de meeste motoren. Naast het kopen van nieuwe onderdelen kan het de moeite waard zijn om een gebruikte en geteste injectie-eenheid te kopen. De procedure voor het vervangen van kleppen en sproeiers verschilt afhankelijk van het injectiesysteem. In de meeste gevallen kunnen de onderdelen gemakkelijk worden verwijderd en vervangen.