Menu toggle

Welkom terug

Guides

Kilometerstand: Dit is hoe de kilometerstand van invloed is op gebruikte reserveonderdelen

Gebruikte reserveonderdelen worden door autorecyclingbedrijven uit de meest uiteenlopende voertuigen gehaald. Sommige auto’s hebben al veel kilometers afgelegd wanneer ze door het autorecyclingbedrijf worden gedemonteerd. Andere voertuigen hebben slechts een lage kilometerstand omdat ze door schade in het autorecyclingcentrum terechtkomen. Voor kopers van gebruikte onderdelen rijst vaak de vraag: Heeft de kilometerstand invloed op de staat van het reserveonderdeel? In onze gids leggen we uit welke onderdelen van de auto worden beïnvloed door de kilometerstand en welke niet.

De kilometerstand heeft invloed op deze onderdelen

De kilometerstand heeft een directe invloed op veel onderdelen van het assenstelsel, het remsysteem, de ophanging of de motor. Ook de wielen en banden kunnen slijten naarmate de kilometerstand van de auto toeneemt, net als andere onderdelen. Met elke gereden kilometer neemt de slijtage van deze onderdelen toe.

Ophanging van de as, stuurinrichting en chassis

Onderdelen van de asophanging, het chassis en de stuurinrichting worden bij elke gereden kilometer belast. De slijtage van deze onderdelen is direct gerelateerd aan het aantal gereden kilometers.

  • Veringpoten, schokdempers en bladveren: Ophangingselementen zoals de veerpoot of een bladveer worden belast bij elke hobbel in de weg. Door de compressie en rebound slijten deze onderdelen met elke gereden kilometer meer. Hetzelfde geldt voor de schokdempers van de auto.
  • Steering onderdelen: Aangezien de auto met elke afgelegde kilometer wordt gestuurd, slijten alle onderdelen van de stuurinrichting met toenemende kilometrage. Dit omvat onderdelen zoals de stuurinrichting, de trekstang en het trekstangeind, of andere stuuronderdelen zoals de stuurbekrachtigingspomp.
  • Wielophanging en chassis: Alle onderdelen van de wielophanging worden tijdens het rijden van de auto belast en kunnen slijten. Dit betreft vaak lagerbussen en andere elastische onderdelen. Maar ook roest op chassisonderdelen kan een probleem worden als de snelheidsmeterstand toeneemt.

Wielen, banden en remsysteem

De auto is met de weg verbonden via de wielen en het loopvlak van de banden. De remmen daarentegen zorgen voor een betrouwbare vertraging in alle rijsituaties. Het is dan ook niet verwonderlijk dat alle bovenvermelde onderdelen met elke gereden kilometer meer en meer verslijten.

  • Banden: De banden van de auto worden tijdens het rijden aan bijzondere belastingen blootgesteld. Telkens wanneer u een bocht maakt, remt of gas geeft, worden ze belast. Per gereden kilometer rollen ze vele malen over kleine obstakels of steentjes. Daarom slijten de banden met toenemende kilometrage.
  • Velgen: Ook velgen staan bloot aan tal van invloeden tijdens het rijden. Ze slijten vaak niet direct, maar aan velgen is vaak duidelijk te zien hoeveel kilometers ze hebben afgelegd. Stalen velgen roesten door de inwerking van regenwater en strooizout, aluminium velgen worden vaak beschadigd.
  • Remmen: Aangezien het voertuig tijdens het rijden vele malen moet worden afgeremd, neemt de slijtage van de remmen toe met elke gereden afstand. Onderdelen zoals remblokken en remschijven slijten zichtbaar, en ook trommelremmen bereiken na een bepaalde kilometerstand hun slijtagelimiet.

 

Motor, hulpaggregaten, koppeling en transmissie

De motor en de versnellingsbak zijn absoluut noodzakelijk om de auto voort te bewegen. Maar met elke gereden kilometer neemt ook hun slijtage toe. Hetzelfde geldt voor veel van de hulpaggregaten van de motor. Naast de afgelegde afstand hangt het ook af van hoe het voertuig is gebruikt en hoe vaak het is onderhouden.

  • Inwendige-verbrandingsmotor: Diesel- en benzinemotoren hebben binnenin talrijke bewegende onderdelen die bij toenemend gebruik slijten. Aangezien auto’s zelden stilstaan in vergelijking met werkende machines, kan de kilometerstand vaak goed worden overgebracht op de motorslijtage.
  • Hulpaggregaten: Ook de aanbouwdelen en hulpaggregaten van de motor slijten naarmate het aantal kilometers toeneemt. Dit geldt bijvoorbeeld voor de dynamo, de waterpomp van het koelsysteem of de compressor van de airconditioning.
  • Versnellingsbak en koppeling: handgeschakelde en automatische versnellingsbakken kunnen verslijten naarmate het aantal kilometers toeneemt. De onderdelen binnenin verslijten bijvoorbeeld, net als het mechanisme dat de transmissie bedient. Ook de koppeling van handgeschakelde versnellingsbakken slijt bij elke schakelbeweging, en dus vaak ook bij toenemende snelheidsmeterstanden.

 

Mijlstand heeft weinig of geen invloed op deze auto-onderdelen

Niet alle onderdelen van de auto slijten met het toenemen van de kilometerstand. Voor sommige onderdelen heeft de kilometerstand geen of slechts een geringe invloed op hun toestand. In dat geval is het soort gebruik van de auto of de leeftijd van de desbetreffende onderdelen belangrijker. Ook de verzorging en het onderhoud van de auto kunnen een rol spelen.

 

Carrosseriedelen, autoruiten en spiegels

Uit de staat van instandhouding van onderdelen van de carrosserie, de beglazing of zelfs de toestand van de spiegels kunnen meestal geen conclusies worden getrokken over de snelheidsmeterstand van de auto.

  • Carrosseriedelen: Hoewel carrosseriedelen zoals deuren, motorkappen of kofferdeksels soms slijten door roest, kan geen direct verband met de kilometerstand van de auto worden vastgesteld.
  • Ruiten van de auto: De beglazing van de auto, zoals de voorruit, achterruit en zijruiten, kan beschadigd raken, maar dit heeft niets te maken met de kilometerstand.
  • Spiegels: De zijspiegels of buitenspiegels van een voertuig zien er vaak onveranderd uit, zelfs bij een hoge kilometerstand. Er is hier zelden een verband tussen de staat en de kilometerstand.

 

Voertuiginterieur, verlichting en elektronica

Interieuronderdelen, verlichting en elektronica slijten meestal niet in directe relatie tot de kilometerstand van het voertuig.

  • Interieur: Onderdelen zoals de stoelen, interieurbekleding of de hoedenplank van de auto kunnen slijten naarmate de auto wordt gebruikt, maar niet afhankelijk van het aantal gereden kilometers.
  • Koplampen en verlichting: De kilometers die met de auto worden afgelegd, hebben weinig invloed op de staat van de koplampen en het verlichtingssysteem van de auto. Zelfs bij een hoge kilometerstand kan het uiterlijk en de functie onberispelijk zijn.
  • Elektronica: Elektronische onderdelen zoals regeleenheden of de radio slijten niet direct afhankelijk van de kilometerstand. Hier is de kans op defecten groter door de veroudering van elektronische componenten.

 

Mijlstand van auto-onderdelen bij Autoparts24

Bij Autoparts24 krijgt u een transparant overzicht van de stand van de snelheidsmeter van het donorvoertuig waar een auto-onderdeel is verwijderd. Daartoe wordt de kilometerstand samen met andere informatie direct in de artikelbeschrijving vermeld. Zo kunt u auto-onderdelen met verschillende kilometerstanden voor uw voertuig gemakkelijk met elkaar vergelijken.

De kilometerstand geeft niet altijd aan hoe oud of versleten bepaalde onderdelen kunnen zijn. Sommige voertuigen worden gebruikt als lange-afstandsvoertuigen, bijvoorbeeld door zakenmensen of reisagenten. Zij kunnen een hoge kilometerstand hebben, maar werden bijna uitsluitend voorzichtig over lange afstanden gereden.

Meest gelezen gidsen