Menu toggle

Welkom terug

Guides

Remklauw defect? Hoe vervang je hem zelf?

De remklauw is een belangrijk onderdeel van elk modern remsysteem met schijfremmen. Het onderdeel, ook wel remklauw of vuistremklauw genoemd, kan na verloop van tijd echter slijten of kapot gaan. In deze gids leer je hoe defecte remklauwen merkbaar worden en wat de mogelijke oorzaken zijn. Je krijgt ook waardevolle tips over hoe je de remklauw in je auto kunt vervangen.

Functie van de remklauw in de auto

Als onderdeel van het remsysteem zorgt de remklauw ervoor dat de remblokken nauwkeurig en met hoge druk op de remschijf worden gedrukt. De remklauw geleidt de remblokken en ontvangt de remzuiger. De remklauw zelf is via geleidebouten verbonden met de remklauwdrager en kan op die manier worden bewogen.

Remklauw brengt kracht over tijdens het remmen

Wanneer de bestuurder het rempedaal intrapt, wordt deze kracht door de hoofdremcilinder omgezet in remdruk. Deze druk wordt via de remleidingen doorgegeven aan de remmen door middel van remvloeistof. Hier beweegt de remzuiger de beweegbare remklauw van de respectieve rem. De remklauwen drukken zo de remblokken stevig tegen de remschijven. Wanneer het rempedaal wordt losgelaten, daalt de druk in het remsysteem. Geleid door de geleidepennen bewegen de remklauwen terug naar hun oorspronkelijke positie. Afhankelijk van het remsysteem werkt de parkeerrem ook op de achterste remschijven via de remklauwen. Vaak is een kleine motor voor de werking van de elektrische handrem geïntegreerd in de remklauw.

Oorzaken van een defect aan de remklauw

Remklauwen zijn robuust gebouwd en worden beschouwd als duurzaam. In het gebied van de wielophanging worden ze echter blootgesteld aan belastingen door vuil, vocht en strooizout. Dit kan leiden tot slijtage en roest op de remklauw, wat vaak de oorzaak is van defecten die optreden. Een sportieve rijstijl of de gevolgen van een ongeval kunnen soms ook leiden tot schade aan de remklauwen.

Veel voorkomende redenen voor defecte remklauwen:

  • Roest door weersinvloeden
  • Slijtage door een sportieve rijstijl
  • Schade door een ongeval
  • Fouten tijdens reparatie
  • Scheuren door thermische stress

Symptomen van een defecte remklauw

Een intacte remklauw zorgt voor betrouwbare remprestaties in alle rijsituaties. Als een remklauw defect is, wijzen typische symptomen vaak op het beschadigde onderdeel. Als een remklauw bijvoorbeeld defect is, maakt de auto vaak ongebruikelijke geluiden en trillingen tijdens het rijden. De reden hiervoor is dat de remblokken tegen de remschijf schuren als gevolg van de defecte remklauw. Als de remklauw van een rem beschadigd is, wordt de remkracht soms ongelijk verdeeld over de afzonderlijke wielen. Hierdoor trekt de auto bij het remmen naar één kant. Ook treedt bij het intrappen van het rempedaal niet het gebruikelijke remeffect op. Wanneer de handrem wordt aangetrokken, is er niet genoeg kracht tussen de remklauw en de schijf. Als de remblokken ongelijkmatig slijten, is een defecte remklauw een mogelijke verklaring.

Typische tekenen van een defecte remklauw:

  • Geluiden of trillingen
  • Remmen trekken aan één kant
  • Remeffect is verminderd
  • Slijtage aan de remvoering
  • Slecht remcomfort

De remklauw van een auto vervangen

De remklauw is een van de belangrijkste onderdelen van moderne remsystemen met remschijven. Er zijn echter vaak tekenen van schade aan de remklauw, zoals scheuren of ernstige corrosie. In dat geval moet de remklauw worden vervangen om de veiligheid tijdens het rijden te blijven garanderen. Alleen deskundige automonteurs mogen veiligheidsrelevante onderdelen zoals remklauwen zelf vervangen.

  1. Inspecteer de rem: De remklauw zelf is niet altijd de oorzaak van remproblemen. Versleten geleidepennen of een defecte remzuiger kunnen ook verantwoordelijk zijn voor het probleem. Daarom is een grondige diagnose van het complete remsysteem altijd essentieel.
  2. Voorbereiden op verwijderen: Om de defecte remklauw te verwijderen, wordt de auto op een hefplatform getild of opgekrikt met behulp van een krik en kriksteunen. Vervolgens kan het betreffende wiel worden verwijderd. Dit biedt een goede toegang tot de rem en zorgt voor de nodige ruimte voor de reparatie.
  3. Demonteer de remleiding: De volgende stap is het losdraaien van de remleiding. Hierdoor kan remvloeistof weglekken, die moet worden opgevangen. Om verdere lekkage te voorkomen, wordt de remleiding losgekoppeld of afgedicht met een geschikt gereedschap.
  4. Verwijder de remklauw: Om de remklauw te kunnen verwijderen, moeten eerst de schroefverbindingen van de remklauw worden losgemaakt. Bij remklauwen met parkeerrem moet de remkabel worden losgehaakt. Verwijder vervolgens de remklauw van de remklauwdrager en de remschijf.
  5. Controleer de onderdelen: Het remblok wordt vaak beschadigd door een defecte remklauw of de remblokken slijten ongelijkmatig. Daarom moeten de remblokken worden gecontroleerd nadat de remklauw is verwijderd. Hetzelfde geldt voor de geleidepennen, de stoflaarzen en de remklauwdrager.
  6. Monteer de remklauw: De intacte remklauw wordt in omgekeerde volgorde gemonteerd. Hiervoor worden de remblokken geplaatst en wordt de remklauw vastgeschroefd aan de houder. Houd u aan de specificaties van de fabrikant met betrekking tot het aanhaalmoment en de borging van de bouten.
  7. Monteer de remleiding: Na het monteren van de remklauw moet de rem weer worden aangesloten op het remsysteem. Om dit te doen, sluit u de remleiding aan op het aangegeven punt en draait u deze vast met een moment. Hetzelfde geldt voor de parkeerrem.
  8. Ontlucht het remsysteem: Na het monteren van alle onderdelen is het noodzakelijk om het remsysteem te ontluchten. Draai hiervoor de ontluchtingsschroef op de remklauw los en ontlucht het systeem volgens de instructies van de fabrikant. Vervolgens moet de ontbrekende vloeistof worden bijgevuld en moet de rem opnieuw worden gecontroleerd.

Waar je op moet letten bij het vervangen van de remklauw

Bij het vervangen van de remklauw zijn er een paar punten waar je rekening mee moet houden. Remstof mag bijvoorbeeld niet worden ingeademd, omdat het schadelijk is voor de gezondheid. Contact met mogelijk lekkende remvloeistof moet ook worden vermeden. De reparatieprocedure kan verschillen afhankelijk van de fabrikant en het ontwerp van de schijfrem. Het ontwerp van de remklauw varieert afhankelijk van het voertuigmodel. De meeste standaardvoertuigen hebben een zwevende remklauw met beweegbare lagers. Dit type remklauw wordt ook wel een vuistremklauw genoemd omdat het de remschijf als een vuist omsluit. Luxe auto’s en sportauto’s hebben daarentegen vaak remsystemen met een vaste remklauw en meerdere zuigers.

De volledige remmen en remzuigers controleren

Wanneer de remklauw wordt vervangen, moeten ook alle andere onderdelen van de remmen worden gecontroleerd. Omdat de onderdelen van het remsysteem toch al gedemonteerd zijn, is het vervangen van andere onderdelen bijzonder eenvoudig. Remonderdelen zoals zuigers, remblokken, geleidepennen en remschijven kunnen tijdens de reparatie eenvoudig worden gecontroleerd op werking en slijtage.

Meest gelezen gidsen