Remklauw defect? Hoe vervang je hem zelf?
inhoud
1. Functie van de remklauw in de auto
2. Oorzaken van een defect aan de remklauw
De remklauw is een belangrijk onderdeel van elk modern remsysteem met schijfremmen. Het onderdeel, ook wel remklauw of vuistremklauw genoemd, kan na verloop van tijd echter slijten of kapot gaan. In deze gids leer je hoe defecte remklauwen merkbaar worden en wat de mogelijke oorzaken zijn. Je krijgt ook waardevolle tips over hoe je de remklauw in je auto kunt vervangen.
Functie van de remklauw in de auto
Als onderdeel van het remsysteem zorgt de remklauw ervoor dat de remblokken nauwkeurig en met hoge druk op de remschijf worden gedrukt. De remklauw geleidt de remblokken en ontvangt de remzuiger. De remklauw zelf is via geleidebouten verbonden met de remklauwdrager en kan op die manier worden bewogen.
Remklauw brengt kracht over tijdens het remmen
Wanneer de bestuurder het rempedaal intrapt, wordt deze kracht door de hoofdremcilinder omgezet in remdruk. Deze druk wordt via de remleidingen doorgegeven aan de remmen door middel van remvloeistof. Hier beweegt de remzuiger de beweegbare remklauw van de respectieve rem. De remklauwen drukken zo de remblokken stevig tegen de remschijven. Wanneer het rempedaal wordt losgelaten, daalt de druk in het remsysteem. Geleid door de geleidepennen bewegen de remklauwen terug naar hun oorspronkelijke positie. Afhankelijk van het remsysteem werkt de parkeerrem ook op de achterste remschijven via de remklauwen. Vaak is een kleine motor voor de werking van de elektrische handrem geïntegreerd in de remklauw.
Oorzaken van een defect aan de remklauw
Remklauwen zijn robuust gebouwd en worden beschouwd als duurzaam. In het gebied van de wielophanging worden ze echter blootgesteld aan belastingen door vuil, vocht en strooizout. Dit kan leiden tot slijtage en roest op de remklauw, wat vaak de oorzaak is van defecten die optreden. Een sportieve rijstijl of de gevolgen van een ongeval kunnen soms ook leiden tot schade aan de remklauwen.
Veel voorkomende redenen voor defecte remklauwen:
- Roest door weersinvloeden
- Slijtage door een sportieve rijstijl
- Schade door een ongeval
- Fouten tijdens reparatie
- Scheuren door thermische stress
Symptomen van een defecte remklauw
Een intacte remklauw zorgt voor betrouwbare remprestaties in alle rijsituaties. Als een remklauw defect is, wijzen typische symptomen vaak op het beschadigde onderdeel. Als een remklauw bijvoorbeeld defect is, maakt de auto vaak ongebruikelijke geluiden en trillingen tijdens het rijden. De reden hiervoor is dat de remblokken tegen de remschijf schuren als gevolg van de defecte remklauw. Als de remklauw van een rem beschadigd is, wordt de remkracht soms ongelijk verdeeld over de afzonderlijke wielen. Hierdoor trekt de auto bij het remmen naar één kant. Ook treedt bij het intrappen van het rempedaal niet het gebruikelijke remeffect op. Wanneer de handrem wordt aangetrokken, is er niet genoeg kracht tussen de remklauw en de schijf. Als de remblokken ongelijkmatig slijten, is een defecte remklauw een mogelijke verklaring.
Typische tekenen van een defecte remklauw:
- Geluiden of trillingen
- Remmen trekken aan één kant
- Remeffect is verminderd
- Slijtage aan de remvoering
- Slecht remcomfort
De remklauw van een auto vervangen
De remklauw is een van de belangrijkste onderdelen van moderne remsystemen met remschijven. Er zijn echter vaak tekenen van schade aan de remklauw, zoals scheuren of ernstige corrosie. In dat geval moet de remklauw worden vervangen om de veiligheid tijdens het rijden te blijven garanderen. Alleen deskundige automonteurs mogen veiligheidsrelevante onderdelen zoals remklauwen zelf vervangen.
- Inspecteer de rem: De remklauw zelf is niet altijd de oorzaak van remproblemen. Versleten geleidepennen of een defecte remzuiger kunnen ook verantwoordelijk zijn voor het probleem. Daarom is een grondige diagnose van het complete remsysteem altijd essentieel.
- Voorbereiden op verwijderen: Om de defecte remklauw te verwijderen, wordt de auto op een hefplatform getild of opgekrikt met behulp van een krik en kriksteunen. Vervolgens kan het betreffende wiel worden verwijderd. Dit biedt een goede toegang tot de rem en zorgt voor de nodige ruimte voor de reparatie.
- Demonteer de remleiding: De volgende stap is het losdraaien van de remleiding. Hierdoor kan remvloeistof weglekken, die moet worden opgevangen. Om verdere lekkage te voorkomen, wordt de remleiding losgekoppeld of afgedicht met een geschikt gereedschap.
- Verwijder de remklauw: Om de remklauw te kunnen verwijderen, moeten eerst de schroefverbindingen van de remklauw worden losgemaakt. Bij remklauwen met parkeerrem moet de remkabel worden losgehaakt. Verwijder vervolgens de remklauw van de remklauwdrager en de remschijf.
- Controleer de onderdelen: Het remblok wordt vaak beschadigd door een defecte remklauw of de remblokken slijten ongelijkmatig. Daarom moeten de remblokken worden gecontroleerd nadat de remklauw is verwijderd. Hetzelfde geldt voor de geleidepennen, de stoflaarzen en de remklauwdrager.
- Monteer de remklauw: De intacte remklauw wordt in omgekeerde volgorde gemonteerd. Hiervoor worden de remblokken geplaatst en wordt de remklauw vastgeschroefd aan de houder. Houd u aan de specificaties van de fabrikant met betrekking tot het aanhaalmoment en de borging van de bouten.
- Monteer de remleiding: Na het monteren van de remklauw moet de rem weer worden aangesloten op het remsysteem. Om dit te doen, sluit u de remleiding aan op het aangegeven punt en draait u deze vast met een moment. Hetzelfde geldt voor de parkeerrem.
- Ontlucht het remsysteem: Na het monteren van alle onderdelen is het noodzakelijk om het remsysteem te ontluchten. Draai hiervoor de ontluchtingsschroef op de remklauw los en ontlucht het systeem volgens de instructies van de fabrikant. Vervolgens moet de ontbrekende vloeistof worden bijgevuld en moet de rem opnieuw worden gecontroleerd.
Waar je op moet letten bij het vervangen van de remklauw
Bij het vervangen van de remklauw zijn er een paar punten waar je rekening mee moet houden. Remstof mag bijvoorbeeld niet worden ingeademd, omdat het schadelijk is voor de gezondheid. Contact met mogelijk lekkende remvloeistof moet ook worden vermeden. De reparatieprocedure kan verschillen afhankelijk van de fabrikant en het ontwerp van de schijfrem. Het ontwerp van de remklauw varieert afhankelijk van het voertuigmodel. De meeste standaardvoertuigen hebben een zwevende remklauw met beweegbare lagers. Dit type remklauw wordt ook wel een vuistremklauw genoemd omdat het de remschijf als een vuist omsluit. Luxe auto’s en sportauto’s hebben daarentegen vaak remsystemen met een vaste remklauw en meerdere zuigers.
De volledige remmen en remzuigers controleren
Wanneer de remklauw wordt vervangen, moeten ook alle andere onderdelen van de remmen worden gecontroleerd. Omdat de onderdelen van het remsysteem toch al gedemonteerd zijn, is het vervangen van andere onderdelen bijzonder eenvoudig. Remonderdelen zoals zuigers, remblokken, geleidepennen en remschijven kunnen tijdens de reparatie eenvoudig worden gecontroleerd op werking en slijtage.
Meest gelezen gidsen
- Injectiesysteem in de auto eenvoudig uitgelegd - onderdelen en functie van het inj...
- Onderhoud en reparatie van elektrische auto's: wat kan uw gewone garage doen?
- Prestaties verhogen door chiptuning: voordelen, risico's en tips
- Gids: Computersystemen en software in uw auto
- Welke onderdelen van elektrische auto's moeten het vaakst worden gerepareerd of ve...
- Hybride voertuigen: Hoe werkt een hybride auto?
- Wat is een solid-state batterij voor elektrische auto's?
- Alles over motorsensoren: van verbrandingsmotoren tot elektrische auto's
- De actieradius van een elektrische auto vergroten: Hoe elke elektrische auto verde...
- Levensduur van de batterij van elektrische auto's: hoe verleng je de levensduur va...
- Wat is de compressie van een automotor?
- Dit is de cilinderinhoud van een automotor
- Kleppen van verbrandingsmotoren: functie, defecten en reparatie
- Kernonderdelen van de verbrandingsmotor - onderdelen en functies
- Motorsmering in auto's: onderdelen, functie en defecten
- De milieueffecten van de productie van nieuwe auto-onderdelen
- Alles over verontreinigingsklassen en hun rol in milieubescherming
- Motorrevisie: Wat is motorrevisie en hoeveel kost het?
- OEM auto-onderdelen productie: de belangrijkste onderdelen van de sector
- Motorvermogen begrijpen - inzicht in de technologie van de automotor
- De stuurinrichting van de auto - structuur en functie
- Het remsysteem van de auto - structuur, onderdelen en functie
- Motortypen in auto's: uitleg over V-motor, lijnmotor en boxermotor
- 8 tips voor het kopen van een tweedehands elektrische auto
- Maak onderscheid tussen OEM-onderdelen, aftermarket-onderdelen en vervalste auto-o...
- Het EPC indicatielampje brandt of knippert: Wat moet ik doen?
- Hoofdremcilinder: functie, defecten opsporen en repareren
- OEM auto-onderdelen voor hybride en elektrische auto's
- Gebruikte youngtimer en klassieke auto-onderdelen - de beste tips
- Cruise control: Werking en reparatie van het cruisecontrolesysteem in de auto
- Uitlaatsysteem: alles wat je moet weten over de onderdelen en werking van het uitl...
- Vergrendelingssysteem: veilige en betrouwbare vergrendeling van de auto
- Het luchtinlaatsysteem van de motor - onderdelen, functie en vervanging
- Remklauw defect? Hoe vervang je hem zelf?
- Brandstofsysteem: onderdelen van de brandstoftoevoer van de tank naar de cilinder
- Airconditioning: functie en onderdelen van je autoairconditioningsysteem
- De koppeling: structuur en functie eenvoudig uitgelegd
- Een defecte brandstofpomp opsporen en vervangen
- Verrast? Zoveel pompen werken in je auto
- De meest voorkomende oorzaken van een defecte elektrische auto
- De 6 belangrijkste veiligheidsonderdelen van uw auto
- Identificeer en repareer een defecte starter in een oogwenk.
- 5 veel voorkomende chassis problemen en hoe ze te verhelpen
- 10 onbekende auto-onderdelen die veel automobilisten niet kennen
- Motorkoeling: functie en belangrijke onderdelen van het koelsysteem
- Verschillen tussen benzine- en dieselmotoren
- Vierwielaandrijving: hoe het mechanisme en de onderdelen van vierwielaandrijving w...
- Motorbesturingseenheid auto: alles over onderdelen en werking
- Defecte motorregeleenheid: oorzaken, symptomen en reparatie
- PK vs. koppel: Wat is het verschil tussen vermogen en koppel?
- Alternator defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet het onderdeel worden ...
- Gebruikte elektrische auto-onderdelen: Waarop letten
- Het belang van het chassisnummer bij de aankoop van gebruikte auto-onderdelen
- ABS pomp defect? Functie, reparatie en vervanging
- Injectie mondstuk defect? Diagnose, reiniging en vervanging van de inspuitstukken
- Het chassis: overzicht en functie van alle ophangingscomponenten
- Waterpomp defect? Symptomen en hoe het te repareren of te veranderen
- Stuurinrichting defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet het onderdeel worden...
- Lambda sensor defect? Wat zijn de symptomen en kan ik de sensor schoonmaken?
- Airco compressor defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet de compressor worde...
- Inlaatspruitstuk defect? Pakking vervangen of spruitstuk reinigen?
- Uitlaatspruitstuk lekt? Symptomen van een defect uitlaatspruitstuk of pakking en w...
- Turbocompressor defect? Repareren of veranderen?
- Servopomp defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet u het onderdeel vervan...
- Koppeling kapot? - Deze symptomen wijzen op een defect in de koppeling
- Veel voorkomende problemen en reparatie van defecte aandrijfassen
- Oorzaken van motorgeluid en wat te doen?
- Wat kan autodiagnoseapparatuur en heb ik een OBD-scanner nodig?
- Wanneer en hoe remschijven en remblokken vervangen?
- Waarschuwingslampje rem brandt - oorzaken en wat te doen?
- EGR-klep defect: voorkom motorproblemen en reinig de EGR-klep
- Verbeter het brandstofverbruik: hoe uw auto minder brandstof verbruikt
- Piepende remmen: waarom remmen piepen en hoe kom je er vanaf
- Veilig een auto opkrikken: hoe krik je een auto op met een krik en kriksteunen
- Hoe een defect in de geluiddemper merkbaar wordt en hoe het wordt vervangen
- De code van de versnellingsbak: Wat betekent de code en waar bevindt die zich op d...
- E-auto motor: deze elektrische auto-onderdelen kunt u zelf vervangen
- Oververhitte motor: wat u moet doen als de motor oververhit raakt
- Motorcontrolelampje gaat branden: Wat u als automobilist moet doen
- Wat is die geur van mijn auto? Top oorzaken en remedies
- Voordelen van het online kopen van sloopauto onderdelen vs. naar de lokale sloperi...
- De motorcode: Wat betekent de code en waar kan ik die op de auto vinden?
- Gereedschap voor autoreparatie: deze 10 gereedschappen moet u hebben
- Autoreparatiefouten: dit zijn de 7 meest voorkomende autoreparatiefouten
- Gebruikte onderdelen: de kwaliteit van gebruikte auto-onderdelen controleren?
- Voertuigtransmissie: Wat is het verschil tussen handgeschakelde en automatische tr...
- Kilometerstand: Dit is hoe de kilometerstand van invloed is op gebruikte reserveon...
- Auto recycling: Wat gebeurt er met de auto als hij gerecycled wordt?
- Belangrijke auto-onderdelen en hun functie
- OEM originele onderdelen of aftermarket: dit zijn de verschillen
- Voor- en nadelen van nieuwe en gebruikte auto-onderdelen
- Uw gids voor automotoronderdelen en functies
- Beste tips voor het opzetten van uw eigen autowerkplaats thuis
- Veel voorkomende auto motor problemen: Diagnose, probleemoplossing en oplossingen
- 7 Vervanging van auto-onderdelen en reparatiewerkzaamheden die u beter niet zelf k...
- Gids: Doe-het-zelf auto-onderhoud en -reparatie
- Beste praktijken voor motorrevisie
- Gids: Hoe de motor van uw auto te onderhouden en te beschermen
- Veel voorkomende oorzaken van stuurbekrachtigingslawaai en hoe het te verhelpen
- Veel voorkomende oorzaken van achterste differentieel lawaai, het oplossen van pro...
- VIN-informatie
- Kentekenplaat- en VIN-informatie