Menu toggle

Welkom terug

Guides

Het chassis: overzicht en functie van alle ophangingscomponenten

De functie van het chassis van de auto is ervoor te zorgen dat het voertuig altijd veilig contact heeft met de weg. Tegelijkertijd zorgt het voor comfort tijdens het rijden door onregelmatigheden op de weg te compenseren en ongewenste trillingen te dempen. Op het gebied van wielophanging werken tal van componenten samen om aandrijfkrachten, stuurcommando’s en remenergie optimaal over te brengen.

De wielophanging van het voertuig – starre as of onafhankelijke ophanging

Voor het chassis worden onafhankelijke wielophangingen of starre assen gebruikt. De klassieke starre as wordt tegenwoordig meestal nog gebruikt als achteras voor bedrijfsvoertuigen of in de vorm van de asbrug voor terreinvoertuigen.

Veel moderne chassis met onafhankelijke wielophanging maken tegenwoordig gebruik van een asbalk waaraan alle chassisonderdelen zijn bevestigd. De asbalk of het subframe fungeert als verbinding tussen de wielophanging en de carrosserie van het voertuig.

Belangrijke onderdelen van het veersysteem

Het chassis van een voertuig bestaat uit talrijke afzonderlijke onderdelen. Afhankelijk van de voertuigkeuze en het constructietype kunnen bepaalde onderdelen zich in de buurt van het chassis bevinden. Sommige elementen en onderdelen zijn voorbehouden aan bepaalde typen wielophanging.

Veren

De veren van het chassis ondersteunen het gewicht van het voertuig, absorberen de krachten en zorgen er tegelijkertijd voor dat de ophanging kan worden samengedrukt. In de moderne auto met onafhankelijke wielophanging wordt meestal een ophanging in cilindrische of tonvormige spiraalvorm gebruikt.

Schokdemper

Schokdempers dempen de trillingen in het chassis en brengen de vering tot rust. Voor demping zetten schokdempers de trillingsenergie om in wrijvingsenergie en warmte. De dempers worden op de auto geïnstalleerd als gasdrukdempers en oliedrukdempers.

Wishbone

Als onderdeel van de wielophanging geleiden de draagarmen de wieldrager en ondersteunen ze de wielgeleiding. Hier zorgen draagarmen voor de beweegbare verbinding tussen de wieldrager en de andere chassisdelen. Afhankelijk van het voertuig absorberen zij zowel laterale als longitudinale krachten.

Trekstangen

Als onderdeel van de stuurinrichting zorgen trekstangen ervoor dat de wielen in de juiste richting worden gestuurd. De stuurbewegingen van de bestuurder worden van het stuurwiel via de stuurkolom op de trekstang overgebracht. De trekstang brengt de stuurbewegingen over op de wieldragers van de vooras.

Kogelgewrichten

Kogelgewrichten worden gebruikt als onderdeel van het chassis wanneer bewegingen in drie ruimtelijke assen op het onderdeel inwerken. Lagers van rubber maken de mobiliteit mogelijk. Kogelgewrichten worden gebruikt tussen de draagarm en de wieldrager of ook op de spoorstang.

Veerpoten

De veerpoten vormen een combinatie van veren en dempers. Afhankelijk van het ontwerp van de wielophanging kan de veerpoot ook tot taak hebben het wiel te geleiden. Veerpoten bestaan uit een schroefveer die rond het schokdemperhuis is geplaatst.

Wielnaven

De wielnaaf verbindt de draaiende wielen met de vaste delen van de ophanging. Geïntegreerde lagers als wiellagers maken de draaiende beweging mogelijk. Bij auto’s met voorwielaandrijving wordt de aandrijfas door de naaf van de vooras geleid om de wielen aan te drijven.

Stabilisatoren

Een stabilisatorstang is een onderdeel van verschillende typen chassis dat het slingeren van de carrosserie in bochten vermindert. Hij is gemonteerd op de vooras en bestaat meestal uit rond staal in de vorm van een torsieveer. De stabilisatorstang is via lagers met de carrosserie verbonden.

Koppelstang

Als onderdeel van het chassis voorkomt de koppelstang, net als de stabilisatorstang, overhellen van de carrosserie. Het onderdeel dat bekend staat als de sway bar of stabilisatorstang absorbeert krachten wanneer de belastingen op de wielen van een as verschillend zijn.

Banjo as

Een banjo-as is een starre as met een in het aslichaam geïntegreerd differentieel. Alle onderdelen van de asaandrijving zijn in de as geïntegreerd. Dit type as was vroeger gebruikelijk, maar wordt nu alleen nog gebruikt op terreinwagens en vrachtwagens.

Torsieveren

Torsieveren zijn torsiestaafveren die spanning opwekken wanneer zij om hun eigen as worden gedraaid. Dit type vering werd vroeger gebruikt in personenauto’s en bedrijfsvoertuigen. Hier zorgen veerbladen in een asbuis voor de veerkracht na verdraaiing.

Bladveren

Bladveren worden sinds het begin in auto’s gebruikt. Het zijn gebogen stalen veerbladen die de veerkracht leveren. Bij voertuigen met een starre as worden bladveren vaak gebruikt als veerpakket om de achteras op te hangen.

Hoe de ophangingscomponenten samenwerken

De wielophanging van voertuigen is een complex systeem waarvan de onderdelen tijdens het rijden met elkaar samenwerken. Het precieze werkingsmechanisme van de afzonderlijke componenten verschilt naar gelang van het type en de technologie van de suspensie. Als het wegdek bijvoorbeeld ongelijk is, wordt altijd het juiste wiel opgehangen. Dempers nemen de trillingsdemping over, terwijl de geometrie van de wielgeleider zorgt voor contact tussen alle banden bij elke stuurhoek.

Veel voorkomende problemen met het veersysteem

De ophanging en alle onderdelen van de ophanging worden zwaar belast telkens wanneer met het voertuig wordt gereden. Deze onderdelen moeten soms aanzienlijke krachten opvangen, evenals het gewicht van lichaam en motor. Bovendien worden de onderdelen onder de auto belast door nattigheid en ook door wegvuil en strooizout in de winter. Dit leidt vaak tot gebreken.

  • Breuk van een veer onder hoge belasting
  • De dempers zijn versleten en lekken
  • Lagers van de stabilisator zijn versleten
  • Wishbones zijn versleten
  • Trekstangeind is versleten en versleten

Regelmatig onderhoud en inspectie van het veersysteem

Niet alleen de onderdelen zoals de motor, maar ook het chassis moeten regelmatig worden onderhouden en gecontroleerd. Als de auto bijvoorbeeld een lekkende trillingsdemper heeft, wordt dit tijdens het onderhoud ontdekt. Op die manier kan gevolgschade aan het chassis worden uitgesloten. Een scheef chassis valt ook onmiddellijk op bij de regelmatige inspectie van de auto in de werkplaats.

Tips om de levensduur van het veersysteem te verlengen

Er kunnen verschillende maatregelen worden genomen om de levensduur van de vering te verlengen. Naast het onderhoud door een specialist in de werkplaats kunnen bestuurders de onderdelen van de ophanging visueel controleren, bijvoorbeeld bij het verwisselen van de wielen in het voor- en najaar.

  1. Verminder de spanningen op het onderstel: De beste manier om de levensduur van het onderstel te verlengen is de spanningen laag te houden. Alle onderdelen van het chassis gaan langer mee als een auto met zorg wordt verplaatst en niet voortdurend van de weg wordt gereden.
  2. Koop onderdelen van goede kwaliteit: Bij het kopen van chassisonderdelen, vooral ophangingsonderdelen, is het beter om in de winkel onderdelen van goede kwaliteit te kopen. Deze omvatten ophangingen van de grote fabrikanten die ook origineel in het voertuig zijn ingebouwd.
  3. Regelmatig onderhoud van het voertuig: als een voertuig regelmatig wordt onderhouden, worden defecte onderdelen van het chassis onmiddellijk opgemerkt. Na vervanging van de defecte onderdelen functioneert de auto weer zoals bedoeld en kan er geen gevolgschade ontstaan.

Het chassis van de auto – een conclusie:

Voor een goede wegligging en meer rijcomfort werken veel onderdelen op het gebied van het chassis perfect samen. Slijtage en defecten kunnen de functie echter beperken. Laat het chassis van de auto daarom regelmatig onderhouden, zodat u ook in de toekomst kunt genieten van veiligheid en comfort.

Meest gelezen gidsen