Het chassis: overzicht en functie van alle ophangingscomponenten
inhoud
1. De wielophanging van het voertuig – starre as of onafhankelijke ophanging
2. Belangrijke onderdelen van het veersysteem
3. Hoe de ophangingscomponenten samenwerken
4. Veel voorkomende problemen met het veersysteem
5. Regelmatig onderhoud en inspectie van het veersysteem
De functie van het chassis van de auto is ervoor te zorgen dat het voertuig altijd veilig contact heeft met de weg. Tegelijkertijd zorgt het voor comfort tijdens het rijden door onregelmatigheden op de weg te compenseren en ongewenste trillingen te dempen. Op het gebied van wielophanging werken tal van componenten samen om aandrijfkrachten, stuurcommando’s en remenergie optimaal over te brengen.
De wielophanging van het voertuig – starre as of onafhankelijke ophanging
Voor het chassis worden onafhankelijke wielophangingen of starre assen gebruikt. De klassieke starre as wordt tegenwoordig meestal nog gebruikt als achteras voor bedrijfsvoertuigen of in de vorm van de asbrug voor terreinvoertuigen.
Veel moderne chassis met onafhankelijke wielophanging maken tegenwoordig gebruik van een asbalk waaraan alle chassisonderdelen zijn bevestigd. De asbalk of het subframe fungeert als verbinding tussen de wielophanging en de carrosserie van het voertuig.
Belangrijke onderdelen van het veersysteem
Het chassis van een voertuig bestaat uit talrijke afzonderlijke onderdelen. Afhankelijk van de voertuigkeuze en het constructietype kunnen bepaalde onderdelen zich in de buurt van het chassis bevinden. Sommige elementen en onderdelen zijn voorbehouden aan bepaalde typen wielophanging.
Veren
De veren van het chassis ondersteunen het gewicht van het voertuig, absorberen de krachten en zorgen er tegelijkertijd voor dat de ophanging kan worden samengedrukt. In de moderne auto met onafhankelijke wielophanging wordt meestal een ophanging in cilindrische of tonvormige spiraalvorm gebruikt.
Schokdemper
Schokdempers dempen de trillingen in het chassis en brengen de vering tot rust. Voor demping zetten schokdempers de trillingsenergie om in wrijvingsenergie en warmte. De dempers worden op de auto geïnstalleerd als gasdrukdempers en oliedrukdempers.
Wishbone
Als onderdeel van de wielophanging geleiden de draagarmen de wieldrager en ondersteunen ze de wielgeleiding. Hier zorgen draagarmen voor de beweegbare verbinding tussen de wieldrager en de andere chassisdelen. Afhankelijk van het voertuig absorberen zij zowel laterale als longitudinale krachten.
Trekstangen
Als onderdeel van de stuurinrichting zorgen trekstangen ervoor dat de wielen in de juiste richting worden gestuurd. De stuurbewegingen van de bestuurder worden van het stuurwiel via de stuurkolom op de trekstang overgebracht. De trekstang brengt de stuurbewegingen over op de wieldragers van de vooras.
Kogelgewrichten
Kogelgewrichten worden gebruikt als onderdeel van het chassis wanneer bewegingen in drie ruimtelijke assen op het onderdeel inwerken. Lagers van rubber maken de mobiliteit mogelijk. Kogelgewrichten worden gebruikt tussen de draagarm en de wieldrager of ook op de spoorstang.
Veerpoten
De veerpoten vormen een combinatie van veren en dempers. Afhankelijk van het ontwerp van de wielophanging kan de veerpoot ook tot taak hebben het wiel te geleiden. Veerpoten bestaan uit een schroefveer die rond het schokdemperhuis is geplaatst.
Wielnaven
De wielnaaf verbindt de draaiende wielen met de vaste delen van de ophanging. Geïntegreerde lagers als wiellagers maken de draaiende beweging mogelijk. Bij auto’s met voorwielaandrijving wordt de aandrijfas door de naaf van de vooras geleid om de wielen aan te drijven.
Stabilisatoren
Een stabilisatorstang is een onderdeel van verschillende typen chassis dat het slingeren van de carrosserie in bochten vermindert. Hij is gemonteerd op de vooras en bestaat meestal uit rond staal in de vorm van een torsieveer. De stabilisatorstang is via lagers met de carrosserie verbonden.
Koppelstang
Als onderdeel van het chassis voorkomt de koppelstang, net als de stabilisatorstang, overhellen van de carrosserie. Het onderdeel dat bekend staat als de sway bar of stabilisatorstang absorbeert krachten wanneer de belastingen op de wielen van een as verschillend zijn.
Banjo as
Een banjo-as is een starre as met een in het aslichaam geïntegreerd differentieel. Alle onderdelen van de asaandrijving zijn in de as geïntegreerd. Dit type as was vroeger gebruikelijk, maar wordt nu alleen nog gebruikt op terreinwagens en vrachtwagens.
Torsieveren
Torsieveren zijn torsiestaafveren die spanning opwekken wanneer zij om hun eigen as worden gedraaid. Dit type vering werd vroeger gebruikt in personenauto’s en bedrijfsvoertuigen. Hier zorgen veerbladen in een asbuis voor de veerkracht na verdraaiing.
Bladveren
Bladveren worden sinds het begin in auto’s gebruikt. Het zijn gebogen stalen veerbladen die de veerkracht leveren. Bij voertuigen met een starre as worden bladveren vaak gebruikt als veerpakket om de achteras op te hangen.
Hoe de ophangingscomponenten samenwerken
De wielophanging van voertuigen is een complex systeem waarvan de onderdelen tijdens het rijden met elkaar samenwerken. Het precieze werkingsmechanisme van de afzonderlijke componenten verschilt naar gelang van het type en de technologie van de suspensie. Als het wegdek bijvoorbeeld ongelijk is, wordt altijd het juiste wiel opgehangen. Dempers nemen de trillingsdemping over, terwijl de geometrie van de wielgeleider zorgt voor contact tussen alle banden bij elke stuurhoek.
Veel voorkomende problemen met het veersysteem
De ophanging en alle onderdelen van de ophanging worden zwaar belast telkens wanneer met het voertuig wordt gereden. Deze onderdelen moeten soms aanzienlijke krachten opvangen, evenals het gewicht van lichaam en motor. Bovendien worden de onderdelen onder de auto belast door nattigheid en ook door wegvuil en strooizout in de winter. Dit leidt vaak tot gebreken.
- Breuk van een veer onder hoge belasting
- De dempers zijn versleten en lekken
- Lagers van de stabilisator zijn versleten
- Wishbones zijn versleten
- Trekstangeind is versleten en versleten
Regelmatig onderhoud en inspectie van het veersysteem
Niet alleen de onderdelen zoals de motor, maar ook het chassis moeten regelmatig worden onderhouden en gecontroleerd. Als de auto bijvoorbeeld een lekkende trillingsdemper heeft, wordt dit tijdens het onderhoud ontdekt. Op die manier kan gevolgschade aan het chassis worden uitgesloten. Een scheef chassis valt ook onmiddellijk op bij de regelmatige inspectie van de auto in de werkplaats.
Tips om de levensduur van het veersysteem te verlengen
Er kunnen verschillende maatregelen worden genomen om de levensduur van de vering te verlengen. Naast het onderhoud door een specialist in de werkplaats kunnen bestuurders de onderdelen van de ophanging visueel controleren, bijvoorbeeld bij het verwisselen van de wielen in het voor- en najaar.
- Verminder de spanningen op het onderstel: De beste manier om de levensduur van het onderstel te verlengen is de spanningen laag te houden. Alle onderdelen van het chassis gaan langer mee als een auto met zorg wordt verplaatst en niet voortdurend van de weg wordt gereden.
- Koop onderdelen van goede kwaliteit: Bij het kopen van chassisonderdelen, vooral ophangingsonderdelen, is het beter om in de winkel onderdelen van goede kwaliteit te kopen. Deze omvatten ophangingen van de grote fabrikanten die ook origineel in het voertuig zijn ingebouwd.
- Regelmatig onderhoud van het voertuig: als een voertuig regelmatig wordt onderhouden, worden defecte onderdelen van het chassis onmiddellijk opgemerkt. Na vervanging van de defecte onderdelen functioneert de auto weer zoals bedoeld en kan er geen gevolgschade ontstaan.
Het chassis van de auto – een conclusie:
Voor een goede wegligging en meer rijcomfort werken veel onderdelen op het gebied van het chassis perfect samen. Slijtage en defecten kunnen de functie echter beperken. Laat het chassis van de auto daarom regelmatig onderhouden, zodat u ook in de toekomst kunt genieten van veiligheid en comfort.
Meest gelezen gidsen
- Injectiesysteem in de auto eenvoudig uitgelegd - onderdelen en functie van het inj...
- Onderhoud en reparatie van elektrische auto's: wat kan uw gewone garage doen?
- Prestaties verhogen door chiptuning: voordelen, risico's en tips
- Gids: Computersystemen en software in uw auto
- Welke onderdelen van elektrische auto's moeten het vaakst worden gerepareerd of ve...
- Hybride voertuigen: Hoe werkt een hybride auto?
- Wat is een solid-state batterij voor elektrische auto's?
- Alles over motorsensoren: van verbrandingsmotoren tot elektrische auto's
- De actieradius van een elektrische auto vergroten: Hoe elke elektrische auto verde...
- Levensduur van de batterij van elektrische auto's: hoe verleng je de levensduur va...
- Wat is de compressie van een automotor?
- Dit is de cilinderinhoud van een automotor
- Kleppen van verbrandingsmotoren: functie, defecten en reparatie
- Kernonderdelen van de verbrandingsmotor - onderdelen en functies
- Motorsmering in auto's: onderdelen, functie en defecten
- De milieueffecten van de productie van nieuwe auto-onderdelen
- Alles over verontreinigingsklassen en hun rol in milieubescherming
- Motorrevisie: Wat is motorrevisie en hoeveel kost het?
- OEM auto-onderdelen productie: de belangrijkste onderdelen van de sector
- Motorvermogen begrijpen - inzicht in de technologie van de automotor
- De stuurinrichting van de auto - structuur en functie
- Het remsysteem van de auto - structuur, onderdelen en functie
- Motortypen in auto's: uitleg over V-motor, lijnmotor en boxermotor
- 8 tips voor het kopen van een tweedehands elektrische auto
- Maak onderscheid tussen OEM-onderdelen, aftermarket-onderdelen en vervalste auto-o...
- Het EPC indicatielampje brandt of knippert: Wat moet ik doen?
- Hoofdremcilinder: functie, defecten opsporen en repareren
- OEM auto-onderdelen voor hybride en elektrische auto's
- Gebruikte youngtimer en klassieke auto-onderdelen - de beste tips
- Cruise control: Werking en reparatie van het cruisecontrolesysteem in de auto
- Uitlaatsysteem: alles wat je moet weten over de onderdelen en werking van het uitl...
- Vergrendelingssysteem: veilige en betrouwbare vergrendeling van de auto
- Het luchtinlaatsysteem van de motor - onderdelen, functie en vervanging
- Remklauw defect? Hoe vervang je hem zelf?
- Brandstofsysteem: onderdelen van de brandstoftoevoer van de tank naar de cilinder
- Airconditioning: functie en onderdelen van je autoairconditioningsysteem
- De koppeling: structuur en functie eenvoudig uitgelegd
- Een defecte brandstofpomp opsporen en vervangen
- Verrast? Zoveel pompen werken in je auto
- De meest voorkomende oorzaken van een defecte elektrische auto
- De 6 belangrijkste veiligheidsonderdelen van uw auto
- Identificeer en repareer een defecte starter in een oogwenk.
- 5 veel voorkomende chassis problemen en hoe ze te verhelpen
- 10 onbekende auto-onderdelen die veel automobilisten niet kennen
- Motorkoeling: functie en belangrijke onderdelen van het koelsysteem
- Verschillen tussen benzine- en dieselmotoren
- Vierwielaandrijving: hoe het mechanisme en de onderdelen van vierwielaandrijving w...
- Motorbesturingseenheid auto: alles over onderdelen en werking
- Defecte motorregeleenheid: oorzaken, symptomen en reparatie
- PK vs. koppel: Wat is het verschil tussen vermogen en koppel?
- Alternator defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet het onderdeel worden ...
- Gebruikte elektrische auto-onderdelen: Waarop letten
- Het belang van het chassisnummer bij de aankoop van gebruikte auto-onderdelen
- ABS pomp defect? Functie, reparatie en vervanging
- Injectie mondstuk defect? Diagnose, reiniging en vervanging van de inspuitstukken
- Het chassis: overzicht en functie van alle ophangingscomponenten
- Waterpomp defect? Symptomen en hoe het te repareren of te veranderen
- Stuurinrichting defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet het onderdeel worden...
- Lambda sensor defect? Wat zijn de symptomen en kan ik de sensor schoonmaken?
- Airco compressor defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet de compressor worde...
- Inlaatspruitstuk defect? Pakking vervangen of spruitstuk reinigen?
- Uitlaatspruitstuk lekt? Symptomen van een defect uitlaatspruitstuk of pakking en w...
- Turbocompressor defect? Repareren of veranderen?
- Servopomp defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet u het onderdeel vervan...
- Koppeling kapot? - Deze symptomen wijzen op een defect in de koppeling
- Veel voorkomende problemen en reparatie van defecte aandrijfassen
- Oorzaken van motorgeluid en wat te doen?
- Wat kan autodiagnoseapparatuur en heb ik een OBD-scanner nodig?
- Wanneer en hoe remschijven en remblokken vervangen?
- Waarschuwingslampje rem brandt - oorzaken en wat te doen?
- EGR-klep defect: voorkom motorproblemen en reinig de EGR-klep
- Verbeter het brandstofverbruik: hoe uw auto minder brandstof verbruikt
- Piepende remmen: waarom remmen piepen en hoe kom je er vanaf
- Veilig een auto opkrikken: hoe krik je een auto op met een krik en kriksteunen
- Hoe een defect in de geluiddemper merkbaar wordt en hoe het wordt vervangen
- De code van de versnellingsbak: Wat betekent de code en waar bevindt die zich op d...
- E-auto motor: deze elektrische auto-onderdelen kunt u zelf vervangen
- Oververhitte motor: wat u moet doen als de motor oververhit raakt
- Motorcontrolelampje gaat branden: Wat u als automobilist moet doen
- Wat is die geur van mijn auto? Top oorzaken en remedies
- Voordelen van het online kopen van sloopauto onderdelen vs. naar de lokale sloperi...
- De motorcode: Wat betekent de code en waar kan ik die op de auto vinden?
- Gereedschap voor autoreparatie: deze 10 gereedschappen moet u hebben
- Autoreparatiefouten: dit zijn de 7 meest voorkomende autoreparatiefouten
- Gebruikte onderdelen: de kwaliteit van gebruikte auto-onderdelen controleren?
- Voertuigtransmissie: Wat is het verschil tussen handgeschakelde en automatische tr...
- Kilometerstand: Dit is hoe de kilometerstand van invloed is op gebruikte reserveon...
- Auto recycling: Wat gebeurt er met de auto als hij gerecycled wordt?
- Belangrijke auto-onderdelen en hun functie
- OEM originele onderdelen of aftermarket: dit zijn de verschillen
- Voor- en nadelen van nieuwe en gebruikte auto-onderdelen
- Uw gids voor automotoronderdelen en functies
- Beste tips voor het opzetten van uw eigen autowerkplaats thuis
- Veel voorkomende auto motor problemen: Diagnose, probleemoplossing en oplossingen
- 7 Vervanging van auto-onderdelen en reparatiewerkzaamheden die u beter niet zelf k...
- Gids: Doe-het-zelf auto-onderhoud en -reparatie
- Beste praktijken voor motorrevisie
- Gids: Hoe de motor van uw auto te onderhouden en te beschermen
- Veel voorkomende oorzaken van stuurbekrachtigingslawaai en hoe het te verhelpen
- Veel voorkomende oorzaken van achterste differentieel lawaai, het oplossen van pro...
- VIN-informatie
- Kentekenplaat- en VIN-informatie