Wat kan autodiagnoseapparatuur en heb ik een OBD-scanner nodig?
inhoud
2. Voertuigdiagnostiek door middel van OBD2
3. Hoe moderne OBD2 autodiagnostische apparaten werken
Met OBD-diagnoseapparatuur kunnen storingen snel worden opgespoord door de eigen diagnostiek van het voertuig uit te lezen. Dankzij de voortdurende verdere ontwikkeling zijn de prijzen van dergelijke diagnoseapparatuur de laatste jaren gestaag gedaald, waardoor ze zelfs voor hobbymonteurs betaalbaar zijn geworden. In deze gids leert u hoe een OBD-scanner werkt en wat u moet overwegen voordat u zo’n diagnoseapparaat koopt.
Wat is een OBD scanner?
Een OBD-scanner is een klein diagnoseapparaat waarmee het storingsgeheugen van de auto kan worden uitgelezen. Dankzij deze foutdiagnose kunnen defecten in de auto snel en gemakkelijk worden opgespoord. Sinds enkele jaren zijn OBD-scanners beschikbaar als handige apparaten waarmee direct ter plaatse een diagnose kan worden gesteld.
Als bijvoorbeeld het motorcontrolelampje in de cockpit van de auto brandt, kan de bestuurder niet precies zien welke fout er in de auto zit. Voor foutdiagnose wordt de scanner aangesloten op de OBD-poort van de auto. In de meeste voertuigen zit de OBD-poort onder een klepje in het onderste gedeelte van het dashboard of verborgen in de middenconsole.
Voertuigdiagnostiek door middel van OBD2
Moderne voertuigen hebben een ingebouwd voertuigdiagnosesysteem dat alle geïnstalleerde regeleenheden controleert en de desbetreffende gegevens evalueert. Dit systeem heet on-board diagnostics of kortweg OBD. Bij storingen wordt een overeenkomstige foutcode in een geheugen opgeslagen.
Oorspronkelijk werd het OBD-systeem vooral gebruikt om eventuele defecten in het uitlaatgasreinigingssysteem op te sporen. Later werden andere OBD2-functies toegevoegd. Terwijl vroegere systemen een storing alleen meldden via signaallampjes of een foutcode in de boordcomputer, heeft elk nieuwer OBD2-systeem een diagnosepoort.
Dit is het verschil tussen OBD en OBD2
Voordat met de moderne OBD2-interface een uniforme toegang tot voertuigdiagnostiek werd gecreëerd, bestonden er al fabrikantspecifieke systemen. Deze diagnosemogelijkheden verschilden echter per voertuigfabrikant en deels ook per model. De vroege systemen worden tegenwoordig OBD of OBD-1 genoemd.
Hoe moderne OBD2 autodiagnostische apparaten werken
Een modern OBD2-diagnoseapparaat maakt het uitlezen van het foutgeheugen in de auto en dus een betere diagnose mogelijk. Naast het scannen van opgeslagen foutcodes kunnen met veel apparaten ook opgeslagen fouten worden gewist. De aansluiting op het voertuig is zeer eenvoudig:
- Zoek OBD2 contactdoos
- Aansluiten van het diagnoseapparaat
- Verbindingsopbouw activeren
- Wacht op diagnose en foutcode
- Foutmeldingen analyseren
- Foutmelding wissen indien nodig
Na aansluiting op de OBD2-poort leest het OBD2-diagnoseapparaat de gegevens van de verschillende regeleenheden uit. Vervolgens worden de tijdens de test gevonden fouten grafisch weergegeven op het display van het apparaat of op een daarop aangesloten smartphone. Indien een probleem reeds is verholpen, kunnen de desbetreffende meldingen in het storingsgeheugen worden gewist.
Diverse diagnostische apparaten beschikbaar
OBD2 diagnostische scanners zijn verkrijgbaar in verschillende versies. Veel professionele apparaten worden via een diagnosekabel op het voertuig aangesloten en hebben een ingebouwd display. Minder dure apparaten hebben soms een USB-kabel die kan worden aangesloten op een notebook of PC.
Andere diagnoseapparaten bestaan gewoon uit een kleine stekker die in de OBD2-aansluiting van de voertuigen wordt gestoken. Hier wordt de verbinding gemaakt via Bluetooth of WiFi, waarbij de gegevens rechtstreeks naar een tablet of ook naar de mobiele telefoon kunnen worden gestuurd. Een actuele versie van de vereiste diagnose-instrumenten kan meestal rechtstreeks als app worden gedownload van de websites van de fabrikanten.
Heb ik een OBD scanner nodig?
Goede OBD2-scanners zijn niet altijd goedkoop, en daarom rijst soms de vraag of het diagnoseapparaat überhaupt nodig is. De aanschaf van een OBD2-scanner is echter zeer zinvol, vooral voor moderne auto’s. Als de motor bijvoorbeeld een ongewoon geluid maakt of als er in de cockpit van het voertuig waarschuwingslampjes gaan branden, kunnen eventuele foutcodes snel en eenvoudig worden uitgelezen.
Voor wie graag aan auto’s werkt en zelf reparaties uitvoert, is de aanschaf van een eigen OBD-scanner bijna onmisbaar. Zo kunnen opgeslagen fouten na een reparatie gemakkelijk met het apparaat worden gewist.
OBD2 diagnose loont snel
Met het diagnoseapparaat kan alle voertuiginformatie nu thuis in de garage worden uitgelezen, wat onnodige ritten naar de werkplaats bespaart. Bovendien kost het uitlezen van de foutcodes daar minstens 20 euro. Een eigen diagnoseapparaat verdient zichzelf dus snel terug.
Het diagnoseapparaat kan ook goede diensten bewijzen bij de aankoop van een tweedehands auto. Vooral oudere voertuigen vertonen vaak zwakke punten en terugkerende gebreken. Een korte test met een OBD2 scanner kan hier nuttig zijn. In de regel hebben eerlijke verkopers er geen bezwaar tegen dat potentiële kopers de respectieve voertuigen aan een test met behulp van een diagnoseapparaat onderwerpen.
Een OBD-diagnoseapparaat kopen – waar u op moet letten
Op het gebied van diagnostische hulpmiddelen worden talrijke verschillende hulpmiddelen aangeboden door verschillende fabrikanten. Daarom is het nuttig vooraf uw eigen behoeften te verduidelijken om het juiste diagnoseapparaat te kunnen kiezen.
- Past het diagnoseapparaat op mijn auto? – Niet alle autodiagnoseapparaten kunnen voor alle voertuigen worden gebruikt. Hoewel de meeste moderne OBD2-apparaten universeel kunnen worden gebruikt, moet de compatibiliteit met uw eigen auto worden vergeleken alvorens tot aanschaf over te gaan.
- Welke reeks functies heb ik nodig? – De reeks functies en diagnosehulpmiddelen verschilt afhankelijk van het diagnoseapparaat. Toestellen van hogere kwaliteit bieden doorgaans een grotere diagnostische diepgang en kunnen dus meerdere regeleenheden van de auto uitlezen. Met semi-professionele apparaten kunt u niet alleen fouten wissen, maar ook de ECU’s hercoderen.
- Moet ik een apparaat met een display kopen? – De markt biedt diagnoseapparatuur met en zonder display, en met en zonder kabelaansluiting. Of u de voorkeur geeft aan de draadloze versie met Bluetooth en software-app of aan een apparaat met kabel en display is vaak een kwestie van smaak. Soms zijn de diagnoseapparaten met kabelaansluiting steviger gebouwd en maken ze ook indruk bij ruw dagelijks gebruik in de werkplaats.
- Hoeveel moet het apparaat kosten? – Voordat u koopt, moet u bedenken hoeveel geld u aan het autodiagnoseapparaat wilt uitgeven. Eenvoudige diagnoseapparatuur is vaak goedkoop verkrijgbaar. Deze kosten slechts twee cijfers. Diagnostische apparaten met meer functies en professionele apparaten kunnen daarentegen enkele honderden euro’s kosten.
- Welke accessoires zijn inbegrepen? – Bij de aankoop van een OBD2-diagnoseapparaat moet u ook letten op de accessoires. Bij hoogwaardige apparaten worden passende aansluitkabels, een handleiding en de benodigde software meegeleverd.
Meest gelezen gidsen
- Injectiesysteem in de auto eenvoudig uitgelegd - onderdelen en functie van het inj...
- Onderhoud en reparatie van elektrische auto's: wat kan uw gewone garage doen?
- Prestaties verhogen door chiptuning: voordelen, risico's en tips
- Gids: Computersystemen en software in uw auto
- Welke onderdelen van elektrische auto's moeten het vaakst worden gerepareerd of ve...
- Hybride voertuigen: Hoe werkt een hybride auto?
- Wat is een solid-state batterij voor elektrische auto's?
- Alles over motorsensoren: van verbrandingsmotoren tot elektrische auto's
- De actieradius van een elektrische auto vergroten: Hoe elke elektrische auto verde...
- Levensduur van de batterij van elektrische auto's: hoe verleng je de levensduur va...
- Wat is de compressie van een automotor?
- Dit is de cilinderinhoud van een automotor
- Kleppen van verbrandingsmotoren: functie, defecten en reparatie
- Kernonderdelen van de verbrandingsmotor - onderdelen en functies
- Motorsmering in auto's: onderdelen, functie en defecten
- De milieueffecten van de productie van nieuwe auto-onderdelen
- Alles over verontreinigingsklassen en hun rol in milieubescherming
- Motorrevisie: Wat is motorrevisie en hoeveel kost het?
- OEM auto-onderdelen productie: de belangrijkste onderdelen van de sector
- Motorvermogen begrijpen - inzicht in de technologie van de automotor
- De stuurinrichting van de auto - structuur en functie
- Het remsysteem van de auto - structuur, onderdelen en functie
- Motortypen in auto's: uitleg over V-motor, lijnmotor en boxermotor
- 8 tips voor het kopen van een tweedehands elektrische auto
- Maak onderscheid tussen OEM-onderdelen, aftermarket-onderdelen en vervalste auto-o...
- Het EPC indicatielampje brandt of knippert: Wat moet ik doen?
- Hoofdremcilinder: functie, defecten opsporen en repareren
- OEM auto-onderdelen voor hybride en elektrische auto's
- Gebruikte youngtimer en klassieke auto-onderdelen - de beste tips
- Cruise control: Werking en reparatie van het cruisecontrolesysteem in de auto
- Uitlaatsysteem: alles wat je moet weten over de onderdelen en werking van het uitl...
- Vergrendelingssysteem: veilige en betrouwbare vergrendeling van de auto
- Het luchtinlaatsysteem van de motor - onderdelen, functie en vervanging
- Remklauw defect? Hoe vervang je hem zelf?
- Brandstofsysteem: onderdelen van de brandstoftoevoer van de tank naar de cilinder
- Airconditioning: functie en onderdelen van je autoairconditioningsysteem
- De koppeling: structuur en functie eenvoudig uitgelegd
- Een defecte brandstofpomp opsporen en vervangen
- Verrast? Zoveel pompen werken in je auto
- De meest voorkomende oorzaken van een defecte elektrische auto
- De 6 belangrijkste veiligheidsonderdelen van uw auto
- Identificeer en repareer een defecte starter in een oogwenk.
- 5 veel voorkomende chassis problemen en hoe ze te verhelpen
- 10 onbekende auto-onderdelen die veel automobilisten niet kennen
- Motorkoeling: functie en belangrijke onderdelen van het koelsysteem
- Verschillen tussen benzine- en dieselmotoren
- Vierwielaandrijving: hoe het mechanisme en de onderdelen van vierwielaandrijving w...
- Motorbesturingseenheid auto: alles over onderdelen en werking
- Defecte motorregeleenheid: oorzaken, symptomen en reparatie
- PK vs. koppel: Wat is het verschil tussen vermogen en koppel?
- Alternator defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet het onderdeel worden ...
- Gebruikte elektrische auto-onderdelen: Waarop letten
- Het belang van het chassisnummer bij de aankoop van gebruikte auto-onderdelen
- ABS pomp defect? Functie, reparatie en vervanging
- Injectie mondstuk defect? Diagnose, reiniging en vervanging van de inspuitstukken
- Het chassis: overzicht en functie van alle ophangingscomponenten
- Waterpomp defect? Symptomen en hoe het te repareren of te veranderen
- Stuurinrichting defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet het onderdeel worden...
- Lambda sensor defect? Wat zijn de symptomen en kan ik de sensor schoonmaken?
- Airco compressor defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet de compressor worde...
- Inlaatspruitstuk defect? Pakking vervangen of spruitstuk reinigen?
- Uitlaatspruitstuk lekt? Symptomen van een defect uitlaatspruitstuk of pakking en w...
- Turbocompressor defect? Repareren of veranderen?
- Servopomp defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet u het onderdeel vervan...
- Koppeling kapot? - Deze symptomen wijzen op een defect in de koppeling
- Veel voorkomende problemen en reparatie van defecte aandrijfassen
- Oorzaken van motorgeluid en wat te doen?
- Wat kan autodiagnoseapparatuur en heb ik een OBD-scanner nodig?
- Wanneer en hoe remschijven en remblokken vervangen?
- Waarschuwingslampje rem brandt - oorzaken en wat te doen?
- EGR-klep defect: voorkom motorproblemen en reinig de EGR-klep
- Verbeter het brandstofverbruik: hoe uw auto minder brandstof verbruikt
- Piepende remmen: waarom remmen piepen en hoe kom je er vanaf
- Veilig een auto opkrikken: hoe krik je een auto op met een krik en kriksteunen
- Hoe een defect in de geluiddemper merkbaar wordt en hoe het wordt vervangen
- De code van de versnellingsbak: Wat betekent de code en waar bevindt die zich op d...
- E-auto motor: deze elektrische auto-onderdelen kunt u zelf vervangen
- Oververhitte motor: wat u moet doen als de motor oververhit raakt
- Motorcontrolelampje gaat branden: Wat u als automobilist moet doen
- Wat is die geur van mijn auto? Top oorzaken en remedies
- Voordelen van het online kopen van sloopauto onderdelen vs. naar de lokale sloperi...
- De motorcode: Wat betekent de code en waar kan ik die op de auto vinden?
- Gereedschap voor autoreparatie: deze 10 gereedschappen moet u hebben
- Autoreparatiefouten: dit zijn de 7 meest voorkomende autoreparatiefouten
- Gebruikte onderdelen: de kwaliteit van gebruikte auto-onderdelen controleren?
- Voertuigtransmissie: Wat is het verschil tussen handgeschakelde en automatische tr...
- Kilometerstand: Dit is hoe de kilometerstand van invloed is op gebruikte reserveon...
- Auto recycling: Wat gebeurt er met de auto als hij gerecycled wordt?
- Belangrijke auto-onderdelen en hun functie
- OEM originele onderdelen of aftermarket: dit zijn de verschillen
- Voor- en nadelen van nieuwe en gebruikte auto-onderdelen
- Uw gids voor automotoronderdelen en functies
- Beste tips voor het opzetten van uw eigen autowerkplaats thuis
- Veel voorkomende auto motor problemen: Diagnose, probleemoplossing en oplossingen
- 7 Vervanging van auto-onderdelen en reparatiewerkzaamheden die u beter niet zelf k...
- Gids: Doe-het-zelf auto-onderhoud en -reparatie
- Beste praktijken voor motorrevisie
- Gids: Hoe de motor van uw auto te onderhouden en te beschermen
- Veel voorkomende oorzaken van stuurbekrachtigingslawaai en hoe het te verhelpen
- Veel voorkomende oorzaken van achterste differentieel lawaai, het oplossen van pro...
- VIN-informatie
- Kentekenplaat- en VIN-informatie