Menu toggle

Welkom terug

Guides

Wat kan autodiagnoseapparatuur en heb ik een OBD-scanner nodig?

Met OBD-diagnoseapparatuur kunnen storingen snel worden opgespoord door de eigen diagnostiek van het voertuig uit te lezen. Dankzij de voortdurende verdere ontwikkeling zijn de prijzen van dergelijke diagnoseapparatuur de laatste jaren gestaag gedaald, waardoor ze zelfs voor hobbymonteurs betaalbaar zijn geworden. In deze gids leert u hoe een OBD-scanner werkt en wat u moet overwegen voordat u zo’n diagnoseapparaat koopt.

Wat is een OBD scanner?

Een OBD-scanner is een klein diagnoseapparaat waarmee het storingsgeheugen van de auto kan worden uitgelezen. Dankzij deze foutdiagnose kunnen defecten in de auto snel en gemakkelijk worden opgespoord. Sinds enkele jaren zijn OBD-scanners beschikbaar als handige apparaten waarmee direct ter plaatse een diagnose kan worden gesteld.

Als bijvoorbeeld het motorcontrolelampje in de cockpit van de auto brandt, kan de bestuurder niet precies zien welke fout er in de auto zit. Voor foutdiagnose wordt de scanner aangesloten op de OBD-poort van de auto. In de meeste voertuigen zit de OBD-poort onder een klepje in het onderste gedeelte van het dashboard of verborgen in de middenconsole.

 

Voertuigdiagnostiek door middel van OBD2

Moderne voertuigen hebben een ingebouwd voertuigdiagnosesysteem dat alle geïnstalleerde regeleenheden controleert en de desbetreffende gegevens evalueert. Dit systeem heet on-board diagnostics of kortweg OBD. Bij storingen wordt een overeenkomstige foutcode in een geheugen opgeslagen.

Oorspronkelijk werd het OBD-systeem vooral gebruikt om eventuele defecten in het uitlaatgasreinigingssysteem op te sporen. Later werden andere OBD2-functies toegevoegd. Terwijl vroegere systemen een storing alleen meldden via signaallampjes of een foutcode in de boordcomputer, heeft elk nieuwer OBD2-systeem een diagnosepoort.

Dit is het verschil tussen OBD en OBD2

Voordat met de moderne OBD2-interface een uniforme toegang tot voertuigdiagnostiek werd gecreëerd, bestonden er al fabrikantspecifieke systemen. Deze diagnosemogelijkheden verschilden echter per voertuigfabrikant en deels ook per model. De vroege systemen worden tegenwoordig OBD of OBD-1 genoemd.

Hoe moderne OBD2 autodiagnostische apparaten werken

Een modern OBD2-diagnoseapparaat maakt het uitlezen van het foutgeheugen in de auto en dus een betere diagnose mogelijk. Naast het scannen van opgeslagen foutcodes kunnen met veel apparaten ook opgeslagen fouten worden gewist. De aansluiting op het voertuig is zeer eenvoudig:

  • Zoek OBD2 contactdoos
  • Aansluiten van het diagnoseapparaat
  • Verbindingsopbouw activeren
  • Wacht op diagnose en foutcode
  • Foutmeldingen analyseren
  • Foutmelding wissen indien nodig

Na aansluiting op de OBD2-poort leest het OBD2-diagnoseapparaat de gegevens van de verschillende regeleenheden uit. Vervolgens worden de tijdens de test gevonden fouten grafisch weergegeven op het display van het apparaat of op een daarop aangesloten smartphone. Indien een probleem reeds is verholpen, kunnen de desbetreffende meldingen in het storingsgeheugen worden gewist.

Diverse diagnostische apparaten beschikbaar

OBD2 diagnostische scanners zijn verkrijgbaar in verschillende versies. Veel professionele apparaten worden via een diagnosekabel op het voertuig aangesloten en hebben een ingebouwd display. Minder dure apparaten hebben soms een USB-kabel die kan worden aangesloten op een notebook of PC.

Andere diagnoseapparaten bestaan gewoon uit een kleine stekker die in de OBD2-aansluiting van de voertuigen wordt gestoken. Hier wordt de verbinding gemaakt via Bluetooth of WiFi, waarbij de gegevens rechtstreeks naar een tablet of ook naar de mobiele telefoon kunnen worden gestuurd. Een actuele versie van de vereiste diagnose-instrumenten kan meestal rechtstreeks als app worden gedownload van de websites van de fabrikanten.

Heb ik een OBD scanner nodig?

Goede OBD2-scanners zijn niet altijd goedkoop, en daarom rijst soms de vraag of het diagnoseapparaat überhaupt nodig is. De aanschaf van een OBD2-scanner is echter zeer zinvol, vooral voor moderne auto’s. Als de motor bijvoorbeeld een ongewoon geluid maakt of als er in de cockpit van het voertuig waarschuwingslampjes gaan branden, kunnen eventuele foutcodes snel en eenvoudig worden uitgelezen.

Voor wie graag aan auto’s werkt en zelf reparaties uitvoert, is de aanschaf van een eigen OBD-scanner bijna onmisbaar. Zo kunnen opgeslagen fouten na een reparatie gemakkelijk met het apparaat worden gewist.

OBD2 diagnose loont snel

Met het diagnoseapparaat kan alle voertuiginformatie nu thuis in de garage worden uitgelezen, wat onnodige ritten naar de werkplaats bespaart. Bovendien kost het uitlezen van de foutcodes daar minstens 20 euro. Een eigen diagnoseapparaat verdient zichzelf dus snel terug.

Het diagnoseapparaat kan ook goede diensten bewijzen bij de aankoop van een tweedehands auto. Vooral oudere voertuigen vertonen vaak zwakke punten en terugkerende gebreken. Een korte test met een OBD2 scanner kan hier nuttig zijn. In de regel hebben eerlijke verkopers er geen bezwaar tegen dat potentiële kopers de respectieve voertuigen aan een test met behulp van een diagnoseapparaat onderwerpen.

Een OBD-diagnoseapparaat kopen – waar u op moet letten

Op het gebied van diagnostische hulpmiddelen worden talrijke verschillende hulpmiddelen aangeboden door verschillende fabrikanten. Daarom is het nuttig vooraf uw eigen behoeften te verduidelijken om het juiste diagnoseapparaat te kunnen kiezen.

  1. Past het diagnoseapparaat op mijn auto? – Niet alle autodiagnoseapparaten kunnen voor alle voertuigen worden gebruikt. Hoewel de meeste moderne OBD2-apparaten universeel kunnen worden gebruikt, moet de compatibiliteit met uw eigen auto worden vergeleken alvorens tot aanschaf over te gaan.
  2. Welke reeks functies heb ik nodig? – De reeks functies en diagnosehulpmiddelen verschilt afhankelijk van het diagnoseapparaat. Toestellen van hogere kwaliteit bieden doorgaans een grotere diagnostische diepgang en kunnen dus meerdere regeleenheden van de auto uitlezen. Met semi-professionele apparaten kunt u niet alleen fouten wissen, maar ook de ECU’s hercoderen.
  3. Moet ik een apparaat met een display kopen? – De markt biedt diagnoseapparatuur met en zonder display, en met en zonder kabelaansluiting. Of u de voorkeur geeft aan de draadloze versie met Bluetooth en software-app of aan een apparaat met kabel en display is vaak een kwestie van smaak. Soms zijn de diagnoseapparaten met kabelaansluiting steviger gebouwd en maken ze ook indruk bij ruw dagelijks gebruik in de werkplaats.
  4. Hoeveel moet het apparaat kosten? – Voordat u koopt, moet u bedenken hoeveel geld u aan het autodiagnoseapparaat wilt uitgeven. Eenvoudige diagnoseapparatuur is vaak goedkoop verkrijgbaar. Deze kosten slechts twee cijfers. Diagnostische apparaten met meer functies en professionele apparaten kunnen daarentegen enkele honderden euro’s kosten.
  5. Welke accessoires zijn inbegrepen? – Bij de aankoop van een OBD2-diagnoseapparaat moet u ook letten op de accessoires. Bij hoogwaardige apparaten worden passende aansluitkabels, een handleiding en de benodigde software meegeleverd.

Meest gelezen gidsen