Menu toggle

Welkom terug

Guides

Het EPC indicatielampje brandt of knippert: Wat moet ik doen?

Het EPC-lampje is veel minder bekend dan andere lampjes in de auto. Dat komt omdat alleen voertuigen met elektronische gaspedalen dit lampje in de cockpit hebben. In onze gids lees je wat je moet doen als het EPC-lampje gaat branden of knipperen.

Wat is de functie van het EPC-systeem in de auto?

Het EPC-systeem wordt gebruikt in voertuigen met een elektronisch gaspedaal. Het regelt en bewaakt de vermogensafgifte van de motor. De afkorting EPC staat voor Electronic Power Control. Een auto met een elektronisch geregeld gaspedaal heeft geen gaskabel of gasklepverbinding met de motor nodig. De stand van het gaspedaal wordt elektronisch via een kabel rechtstreeks doorgegeven aan de motorbesturingseenheid. Deze regelt op zijn beurt de gasklep en regelt de brandstofinspuiting in de motor. Het systeem, dat bekend staat als E-Gas, maakt een nauwkeurige vermogensregeling van de motor mogelijk. Als er een storing optreedt, gaat het EPC-lampje branden of knipperen.

Oorzaken van het branden van het EPC-lampje

Voertuigen met EPC zijn uitgerust met een EPC-lampje in de cockpit van het voertuig. Het geïnstalleerde EPC-lampje is bedoeld om de bestuurder te waarschuwen voor defecten of storingen in het EPC-systeem. Het EPC-indicatielampje is geel of oranje en geeft de term EPC weer in de vorm van letters. Als het EPC-indicatielampje permanent brandt of knippert, kan dit verschillende oorzaken hebben. Het is niet altijd eenvoudig om een probleem met de EPC te identificeren. Sommige oorzaken komen echter bijzonder vaak voor. Zo is een defect in het elektronische gaspedaal vaak de oorzaak dat het EPC-lampje gaat branden.

EPC-lampje gaat branden – dit zijn de meest voorkomende oorzaken:

  • Defect gaspedaal
  • Probleem met de sensoren
  • Gasklep of servomotor defect
  • Defect in de motorregeleenheid
  • Kabel of isolatie beschadigd
  • Schakelaar zoals remlichtschakelaar kapot
  • Batterijspanning te laag

Defecte schakelaars en sensoren activeren EPC-indicatorlampje

Defecte sensoren of schakelaars in het gebied van het EPC-systeem veroorzaken vaak dat het EPC-lampje gaat branden. Problemen met de motorregeleenheid of een defecte werking van de gasklep zijn ook mogelijke oorzaken. Bij VW-voertuigen zoals Skoda of Seat kan een defecte remlichtschakelaar het EPC-lampje activeren. Als er ook problemen met de motor optreden wanneer het EPC-lampje brandt, kunnen andere onderdelen verantwoordelijk zijn voor het probleem. Denk hierbij aan defecte bobines of beschadigde bougiekabels. In dat geval gaat meestal ook het motorcontrolelampje branden. Maar ook een zwakke accu van het voertuig leidt soms tot activering van het EPC-lampje.

Deze symptomen treden samen op met het EPC-lampje

Het EPC-lampje gaat vaak gepaard met andere symptomen. Afhankelijk van het voertuigmodel gaat het lampje branden of knipperen. Daarnaast wordt er in het geval van een probleem vaak een foutmelding weergegeven op het display van de cockpit van de auto. Tegelijkertijd maakt de auto een aantekening in het foutgeheugen. Het EPC-lampje wordt vaak geactiveerd door defecten in de gasklep of motorregeleenheid. Dit leidt tot symptomen zoals schokken van de motor of een slechte gasrespons. Het EPC-lampje en het motorcontrolelampje gaan vaak tegelijk branden. Het gaspedaal kan zich ook ongewoon gedragen.

EPC-indicatorlampje geactiveerd – Overzicht van symptomen:

  • EPC-indicatorlampje brandt of knippert
  • Foutmelding op het display
  • Vermelding in het storingsgeheugen
  • Auto rijdt in noodprogramma
  • Motor stottert of verliest vermogen
  • Gaspedaal gedraagt zich ongewoon

Noodprogramma en EPC-lampje na het starten

Als er problemen zijn met de elektronische vermogensregeling, schakelt de motorregeling vaak over op het noodloopprogramma. In dit geval kan de auto vaak maar tot een bepaalde snelheid accelereren. Ook kan het vermogen worden beperkt om verdere schade aan de motor te voorkomen. Het is niet ongebruikelijk dat het EPC-lampje kort gaat branden direct nadat de motor is gestart. Op dat moment controleert het voertuig de systemen en kan de bestuurder de controlelampjes controleren. Als het EPC-lampje tijdens het rijden gaat branden, duidt dit op een probleem. Zelfs als er geen andere symptomen zijn, moet de auto worden gecontroleerd.

EPC-lampje brandt – Problemen oplossen en repareren

De regeling van moderne motoren via Electronic Power Control en E-Gas maakt een aangepaste vermogensregeling mogelijk. Verbrandingsmotoren kunnen efficiënter werken en zijn minder gevoelig voor storingen. Tegelijkertijd zijn de elektrische en elektronische componenten veel belangrijker dan bij oudere voertuigen. Hiermee moet rekening worden gehouden bij het opsporen van storingen en reparaties.

EPC-lampje knippert of gaat branden – wat moet ik doen?

Wanneer het EPC-lampje gaat branden of knipperen, is niet altijd onmiddellijke actie nodig. Toch is voorzichtigheid een goede raadgever. In overleg met een gespecialiseerde werkplaats of de pechhulpdienst kan de reis vaak worden voortgezet naar de werkplaats.

  1. Stop de auto: Als het EPC-lampje gaat branden, kun je de auto het beste zo snel mogelijk tot stilstand brengen. Het is gemakkelijker om de auto op een parkeerplaats te controleren.
  2. Isoleer het probleem: Als het EPC-indicatielampje gaat branden, moeten alle parameters van de auto kort worden gecontroleerd. Als er andere lampjes gaan branden, kan er een ernstig probleem zijn.
  3. Bezoek een werkplaats: De oorzaak van het probleem kan beter worden vastgesteld in een gespecialiseerde werkplaats. Werkplaatsen hebben hiervoor speciale meetapparatuur en analyse-instrumenten.
  4. Lees het storingsgeheugen uit: Moderne voertuigen met EPC slaan alle informatie over bestaande problemen op in het storingsgeheugen. Dit kan worden uitgelezen met een OBD-scanner.
  5. Zoek en vervang defecte onderdelen: Een defect gaspedaal of een defecte gasklep zijn vaak de oorzaak van het probleem. Deze onderdelen kunnen eenvoudig worden vervangen.

EPC-lampje brandt – defect gaspedaal

In veel gevallen houdt het oplichtende EPC-lampje verband met een defect gaspedaal. Het elektronische gaspedaal bevat vaak verschuifbare potentiometers die kunnen blokkeren. Na het losdraaien van een of meer schroeven en het verwijderen van de stekker kan het pedaal volledig worden verwijderd. De installatie van het nieuwe gaspedaal is net zo eenvoudig.

EPC-lampje brandt – Remlichtschakelaar vervangen

Bij voertuigen van VW, Seat en Skoda kan een defecte remlichtschakelaar de oorzaak zijn van het oplichten van het EPC-lampje. Als de schakelaar defect is, gaan de remlichten aan de achterkant van de auto branden, samen met het EPC-lampje. De schakelaar bevindt zich meestal in de voetruimte boven het rempedaal. Hij kan eenvoudig worden losgemaakt en vervangen. Soms helpt een blik in een reparatiegids.

EPC-indicatorlampje actief – gasklep vervangen

De gasklep beïnvloedt de EPC en kan ervoor zorgen dat het EPC-lampje gaat branden. Vaak is dit onderdeel vuil, maar in sommige gevallen is het beschadigd. Om de gasklep te vervangen, verwijdert u de luchtinlaat en demonteert u het onderdeel na schroeven en aansluitingen los te hebben gemaakt. Het vervangende onderdeel wordt in omgekeerde volgorde gemonteerd.

Meest gelezen gidsen