Het EPC indicatielampje brandt of knippert: Wat moet ik doen?
inhoud
1. Wat is de functie van het EPC-systeem in de auto?
2. Oorzaken van het branden van het EPC-lampje
Het EPC-lampje is veel minder bekend dan andere lampjes in de auto. Dat komt omdat alleen voertuigen met elektronische gaspedalen dit lampje in de cockpit hebben. In onze gids lees je wat je moet doen als het EPC-lampje gaat branden of knipperen.
Wat is de functie van het EPC-systeem in de auto?
Het EPC-systeem wordt gebruikt in voertuigen met een elektronisch gaspedaal. Het regelt en bewaakt de vermogensafgifte van de motor. De afkorting EPC staat voor Electronic Power Control. Een auto met een elektronisch geregeld gaspedaal heeft geen gaskabel of gasklepverbinding met de motor nodig. De stand van het gaspedaal wordt elektronisch via een kabel rechtstreeks doorgegeven aan de motorbesturingseenheid. Deze regelt op zijn beurt de gasklep en regelt de brandstofinspuiting in de motor. Het systeem, dat bekend staat als E-Gas, maakt een nauwkeurige vermogensregeling van de motor mogelijk. Als er een storing optreedt, gaat het EPC-lampje branden of knipperen.
Oorzaken van het branden van het EPC-lampje
Voertuigen met EPC zijn uitgerust met een EPC-lampje in de cockpit van het voertuig. Het geïnstalleerde EPC-lampje is bedoeld om de bestuurder te waarschuwen voor defecten of storingen in het EPC-systeem. Het EPC-indicatielampje is geel of oranje en geeft de term EPC weer in de vorm van letters. Als het EPC-indicatielampje permanent brandt of knippert, kan dit verschillende oorzaken hebben. Het is niet altijd eenvoudig om een probleem met de EPC te identificeren. Sommige oorzaken komen echter bijzonder vaak voor. Zo is een defect in het elektronische gaspedaal vaak de oorzaak dat het EPC-lampje gaat branden.
EPC-lampje gaat branden – dit zijn de meest voorkomende oorzaken:
- Defect gaspedaal
- Probleem met de sensoren
- Gasklep of servomotor defect
- Defect in de motorregeleenheid
- Kabel of isolatie beschadigd
- Schakelaar zoals remlichtschakelaar kapot
- Batterijspanning te laag
Defecte schakelaars en sensoren activeren EPC-indicatorlampje
Defecte sensoren of schakelaars in het gebied van het EPC-systeem veroorzaken vaak dat het EPC-lampje gaat branden. Problemen met de motorregeleenheid of een defecte werking van de gasklep zijn ook mogelijke oorzaken. Bij VW-voertuigen zoals Skoda of Seat kan een defecte remlichtschakelaar het EPC-lampje activeren. Als er ook problemen met de motor optreden wanneer het EPC-lampje brandt, kunnen andere onderdelen verantwoordelijk zijn voor het probleem. Denk hierbij aan defecte bobines of beschadigde bougiekabels. In dat geval gaat meestal ook het motorcontrolelampje branden. Maar ook een zwakke accu van het voertuig leidt soms tot activering van het EPC-lampje.
Deze symptomen treden samen op met het EPC-lampje
Het EPC-lampje gaat vaak gepaard met andere symptomen. Afhankelijk van het voertuigmodel gaat het lampje branden of knipperen. Daarnaast wordt er in het geval van een probleem vaak een foutmelding weergegeven op het display van de cockpit van de auto. Tegelijkertijd maakt de auto een aantekening in het foutgeheugen. Het EPC-lampje wordt vaak geactiveerd door defecten in de gasklep of motorregeleenheid. Dit leidt tot symptomen zoals schokken van de motor of een slechte gasrespons. Het EPC-lampje en het motorcontrolelampje gaan vaak tegelijk branden. Het gaspedaal kan zich ook ongewoon gedragen.
EPC-indicatorlampje geactiveerd – Overzicht van symptomen:
- EPC-indicatorlampje brandt of knippert
- Foutmelding op het display
- Vermelding in het storingsgeheugen
- Auto rijdt in noodprogramma
- Motor stottert of verliest vermogen
- Gaspedaal gedraagt zich ongewoon
Noodprogramma en EPC-lampje na het starten
Als er problemen zijn met de elektronische vermogensregeling, schakelt de motorregeling vaak over op het noodloopprogramma. In dit geval kan de auto vaak maar tot een bepaalde snelheid accelereren. Ook kan het vermogen worden beperkt om verdere schade aan de motor te voorkomen. Het is niet ongebruikelijk dat het EPC-lampje kort gaat branden direct nadat de motor is gestart. Op dat moment controleert het voertuig de systemen en kan de bestuurder de controlelampjes controleren. Als het EPC-lampje tijdens het rijden gaat branden, duidt dit op een probleem. Zelfs als er geen andere symptomen zijn, moet de auto worden gecontroleerd.
EPC-lampje brandt – Problemen oplossen en repareren
De regeling van moderne motoren via Electronic Power Control en E-Gas maakt een aangepaste vermogensregeling mogelijk. Verbrandingsmotoren kunnen efficiënter werken en zijn minder gevoelig voor storingen. Tegelijkertijd zijn de elektrische en elektronische componenten veel belangrijker dan bij oudere voertuigen. Hiermee moet rekening worden gehouden bij het opsporen van storingen en reparaties.
EPC-lampje knippert of gaat branden – wat moet ik doen?
Wanneer het EPC-lampje gaat branden of knipperen, is niet altijd onmiddellijke actie nodig. Toch is voorzichtigheid een goede raadgever. In overleg met een gespecialiseerde werkplaats of de pechhulpdienst kan de reis vaak worden voortgezet naar de werkplaats.
- Stop de auto: Als het EPC-lampje gaat branden, kun je de auto het beste zo snel mogelijk tot stilstand brengen. Het is gemakkelijker om de auto op een parkeerplaats te controleren.
- Isoleer het probleem: Als het EPC-indicatielampje gaat branden, moeten alle parameters van de auto kort worden gecontroleerd. Als er andere lampjes gaan branden, kan er een ernstig probleem zijn.
- Bezoek een werkplaats: De oorzaak van het probleem kan beter worden vastgesteld in een gespecialiseerde werkplaats. Werkplaatsen hebben hiervoor speciale meetapparatuur en analyse-instrumenten.
- Lees het storingsgeheugen uit: Moderne voertuigen met EPC slaan alle informatie over bestaande problemen op in het storingsgeheugen. Dit kan worden uitgelezen met een OBD-scanner.
- Zoek en vervang defecte onderdelen: Een defect gaspedaal of een defecte gasklep zijn vaak de oorzaak van het probleem. Deze onderdelen kunnen eenvoudig worden vervangen.
EPC-lampje brandt – defect gaspedaal
In veel gevallen houdt het oplichtende EPC-lampje verband met een defect gaspedaal. Het elektronische gaspedaal bevat vaak verschuifbare potentiometers die kunnen blokkeren. Na het losdraaien van een of meer schroeven en het verwijderen van de stekker kan het pedaal volledig worden verwijderd. De installatie van het nieuwe gaspedaal is net zo eenvoudig.
EPC-lampje brandt – Remlichtschakelaar vervangen
Bij voertuigen van VW, Seat en Skoda kan een defecte remlichtschakelaar de oorzaak zijn van het oplichten van het EPC-lampje. Als de schakelaar defect is, gaan de remlichten aan de achterkant van de auto branden, samen met het EPC-lampje. De schakelaar bevindt zich meestal in de voetruimte boven het rempedaal. Hij kan eenvoudig worden losgemaakt en vervangen. Soms helpt een blik in een reparatiegids.
EPC-indicatorlampje actief – gasklep vervangen
De gasklep beïnvloedt de EPC en kan ervoor zorgen dat het EPC-lampje gaat branden. Vaak is dit onderdeel vuil, maar in sommige gevallen is het beschadigd. Om de gasklep te vervangen, verwijdert u de luchtinlaat en demonteert u het onderdeel na schroeven en aansluitingen los te hebben gemaakt. Het vervangende onderdeel wordt in omgekeerde volgorde gemonteerd.
Meest gelezen gidsen
- Injectiesysteem in de auto eenvoudig uitgelegd - onderdelen en functie van het inj...
- Onderhoud en reparatie van elektrische auto's: wat kan uw gewone garage doen?
- Prestaties verhogen door chiptuning: voordelen, risico's en tips
- Gids: Computersystemen en software in uw auto
- Welke onderdelen van elektrische auto's moeten het vaakst worden gerepareerd of ve...
- Hybride voertuigen: Hoe werkt een hybride auto?
- Wat is een solid-state batterij voor elektrische auto's?
- Alles over motorsensoren: van verbrandingsmotoren tot elektrische auto's
- De actieradius van een elektrische auto vergroten: Hoe elke elektrische auto verde...
- Levensduur van de batterij van elektrische auto's: hoe verleng je de levensduur va...
- Wat is de compressie van een automotor?
- Dit is de cilinderinhoud van een automotor
- Kleppen van verbrandingsmotoren: functie, defecten en reparatie
- Kernonderdelen van de verbrandingsmotor - onderdelen en functies
- Motorsmering in auto's: onderdelen, functie en defecten
- De milieueffecten van de productie van nieuwe auto-onderdelen
- Alles over verontreinigingsklassen en hun rol in milieubescherming
- Motorrevisie: Wat is motorrevisie en hoeveel kost het?
- OEM auto-onderdelen productie: de belangrijkste onderdelen van de sector
- Motorvermogen begrijpen - inzicht in de technologie van de automotor
- De stuurinrichting van de auto - structuur en functie
- Het remsysteem van de auto - structuur, onderdelen en functie
- Motortypen in auto's: uitleg over V-motor, lijnmotor en boxermotor
- 8 tips voor het kopen van een tweedehands elektrische auto
- Maak onderscheid tussen OEM-onderdelen, aftermarket-onderdelen en vervalste auto-o...
- Het EPC indicatielampje brandt of knippert: Wat moet ik doen?
- Hoofdremcilinder: functie, defecten opsporen en repareren
- OEM auto-onderdelen voor hybride en elektrische auto's
- Gebruikte youngtimer en klassieke auto-onderdelen - de beste tips
- Cruise control: Werking en reparatie van het cruisecontrolesysteem in de auto
- Uitlaatsysteem: alles wat je moet weten over de onderdelen en werking van het uitl...
- Vergrendelingssysteem: veilige en betrouwbare vergrendeling van de auto
- Het luchtinlaatsysteem van de motor - onderdelen, functie en vervanging
- Remklauw defect? Hoe vervang je hem zelf?
- Brandstofsysteem: onderdelen van de brandstoftoevoer van de tank naar de cilinder
- Airconditioning: functie en onderdelen van je autoairconditioningsysteem
- De koppeling: structuur en functie eenvoudig uitgelegd
- Een defecte brandstofpomp opsporen en vervangen
- Verrast? Zoveel pompen werken in je auto
- De meest voorkomende oorzaken van een defecte elektrische auto
- De 6 belangrijkste veiligheidsonderdelen van uw auto
- Identificeer en repareer een defecte starter in een oogwenk.
- 5 veel voorkomende chassis problemen en hoe ze te verhelpen
- 10 onbekende auto-onderdelen die veel automobilisten niet kennen
- Motorkoeling: functie en belangrijke onderdelen van het koelsysteem
- Verschillen tussen benzine- en dieselmotoren
- Vierwielaandrijving: hoe het mechanisme en de onderdelen van vierwielaandrijving w...
- Motorbesturingseenheid auto: alles over onderdelen en werking
- Defecte motorregeleenheid: oorzaken, symptomen en reparatie
- PK vs. koppel: Wat is het verschil tussen vermogen en koppel?
- Alternator defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet het onderdeel worden ...
- Gebruikte elektrische auto-onderdelen: Waarop letten
- Het belang van het chassisnummer bij de aankoop van gebruikte auto-onderdelen
- ABS pomp defect? Functie, reparatie en vervanging
- Injectie mondstuk defect? Diagnose, reiniging en vervanging van de inspuitstukken
- Het chassis: overzicht en functie van alle ophangingscomponenten
- Waterpomp defect? Symptomen en hoe het te repareren of te veranderen
- Stuurinrichting defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet het onderdeel worden...
- Lambda sensor defect? Wat zijn de symptomen en kan ik de sensor schoonmaken?
- Airco compressor defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet de compressor worde...
- Inlaatspruitstuk defect? Pakking vervangen of spruitstuk reinigen?
- Uitlaatspruitstuk lekt? Symptomen van een defect uitlaatspruitstuk of pakking en w...
- Turbocompressor defect? Repareren of veranderen?
- Servopomp defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet u het onderdeel vervan...
- Koppeling kapot? - Deze symptomen wijzen op een defect in de koppeling
- Veel voorkomende problemen en reparatie van defecte aandrijfassen
- Oorzaken van motorgeluid en wat te doen?
- Wat kan autodiagnoseapparatuur en heb ik een OBD-scanner nodig?
- Wanneer en hoe remschijven en remblokken vervangen?
- Waarschuwingslampje rem brandt - oorzaken en wat te doen?
- EGR-klep defect: voorkom motorproblemen en reinig de EGR-klep
- Verbeter het brandstofverbruik: hoe uw auto minder brandstof verbruikt
- Piepende remmen: waarom remmen piepen en hoe kom je er vanaf
- Veilig een auto opkrikken: hoe krik je een auto op met een krik en kriksteunen
- Hoe een defect in de geluiddemper merkbaar wordt en hoe het wordt vervangen
- De code van de versnellingsbak: Wat betekent de code en waar bevindt die zich op d...
- E-auto motor: deze elektrische auto-onderdelen kunt u zelf vervangen
- Oververhitte motor: wat u moet doen als de motor oververhit raakt
- Motorcontrolelampje gaat branden: Wat u als automobilist moet doen
- Wat is die geur van mijn auto? Top oorzaken en remedies
- Voordelen van het online kopen van sloopauto onderdelen vs. naar de lokale sloperi...
- De motorcode: Wat betekent de code en waar kan ik die op de auto vinden?
- Gereedschap voor autoreparatie: deze 10 gereedschappen moet u hebben
- Autoreparatiefouten: dit zijn de 7 meest voorkomende autoreparatiefouten
- Gebruikte onderdelen: de kwaliteit van gebruikte auto-onderdelen controleren?
- Voertuigtransmissie: Wat is het verschil tussen handgeschakelde en automatische tr...
- Kilometerstand: Dit is hoe de kilometerstand van invloed is op gebruikte reserveon...
- Auto recycling: Wat gebeurt er met de auto als hij gerecycled wordt?
- Belangrijke auto-onderdelen en hun functie
- OEM originele onderdelen of aftermarket: dit zijn de verschillen
- Voor- en nadelen van nieuwe en gebruikte auto-onderdelen
- Uw gids voor automotoronderdelen en functies
- Beste tips voor het opzetten van uw eigen autowerkplaats thuis
- Veel voorkomende auto motor problemen: Diagnose, probleemoplossing en oplossingen
- 7 Vervanging van auto-onderdelen en reparatiewerkzaamheden die u beter niet zelf k...
- Gids: Doe-het-zelf auto-onderhoud en -reparatie
- Beste praktijken voor motorrevisie
- Gids: Hoe de motor van uw auto te onderhouden en te beschermen
- Veel voorkomende oorzaken van stuurbekrachtigingslawaai en hoe het te verhelpen
- Veel voorkomende oorzaken van achterste differentieel lawaai, het oplossen van pro...
- VIN-informatie
- Kentekenplaat- en VIN-informatie