Menu toggle

Welkom terug

Guides

De milieueffecten van de productie van nieuwe auto-onderdelen

Elke moderne auto bestaat uit een groot aantal afzonderlijke auto-onderdelen. Wat veel mensen niet weten is dat zelfs de productie van de auto en zijn afzonderlijke onderdelen grote hoeveelheden energie verbruikt en vervuilende stoffen uitstoot. Ontdek nu alles over de milieueffecten van de productie van auto-onderdelen en hoe gebruikte auto-onderdelen effectief bijdragen aan de bescherming van het milieu.

Hoe beïnvloedt de productie van nieuwe auto-onderdelen het milieu?

De productie van nieuwe auto-onderdelen heeft in alle gevallen een negatieve invloed op het milieu. Dit ondanks het feit dat zowel de fabrikanten van auto-onderdelen als de autofabrikanten zelf tegenwoordig veel belang hechten aan een betere bescherming van het milieu. De productie van auto-onderdelen verbruikt vooral veel energie. Naast de milieueffecten en het energieverbruik in het productieproces komt ook de milieuschade door de winning van grondstoffen steeds meer in beeld. Grondstoffen voor de productie van kunststoffen, aluminium onderdelen of batterijen kunnen zelden op een milieuvriendelijke manier worden gewonnen.

Milieubescherming OEM vs. aftermarket onderdelen

Een nieuwe auto bestaat uit ongeveer 10.000 afzonderlijke onderdelen. De onderdelen voor het maken en repareren van auto’s zijn verkrijgbaar in verschillende varianten. Zogenaamde OEM-onderdelen worden door of voor de autofabrikant gemaakt en worden ook gebruikt als reserveonderdelen. Aftermarket-onderdelen daarentegen worden gemaakt door externe leveranciers. Het milieuvoordeel van OEM-onderdelen en aftermarket-onderdelen moet altijd individueel worden beoordeeld. Vaak besteden de oorspronkelijke fabrikanten veel aandacht aan de naleving van milieubeschermingsnormen. Dit betekent echter niet noodzakelijkerwijs dat aftermarket leveranciers dat niet doen. Bovendien zijn aftermarket-onderdelen vaak nog verkrijgbaar als de productie van OEM-onderdelen al is stopgezet.

Winning en verwerking van grondstoffen

De auto-industrie is afhankelijk van grote hoeveelheden grondstoffen. Elke nieuwe auto bevat bijvoorbeeld ongeveer 70 ton aan materialen en grondstoffen. Dit zijn bijvoorbeeld basismaterialen voor de productie van staal of aluminium. Zeldzame materialen voor de productie van autoaccu’s of elektronische onderdelen zijn ook onmisbaar in de autofabricage. De dringend benodigde grondstoffen voor de productie van auto-onderdelen zijn niet alleen schaars, maar kunnen ook zelden op een milieuvriendelijke manier worden gewonnen. Dit is deels te wijten aan de plaats waar de grondstoffen worden gewonnen. Niet in alle delen van de wereld heeft het bewustzijn voor milieubescherming en grondstofbesparende mijnbouwmethoden de overhand gekregen.

Energieverbruik

De productie van nieuwe auto-onderdelen verbruikt grote hoeveelheden energie. Dit komt door de fabricageprocessen van alle onderdelen, die een bepaalde hoeveelheid energie vereisen. Met name processen zoals de productie van de basismaterialen of het vormen van de materialen vereisen energie in de vorm van stroom of warmte. Veel onderdelenproducenten proberen de hoeveelheid energie die wordt gebruikt bij de productie van nieuwe auto-onderdelen te optimaliseren. Autofabrikanten zoals Toyota wekken bovendien een deel van de energie zelf op milieuvriendelijke wijze op. Toch gaat de productie van auto-onderdelen gepaard met een niet te verwaarlozen verbruik van elektriciteit of zelfs gas.

Uitstoot en vervuiling

Milieu-uitstoot en -vervuiling ontstaan niet alleen wanneer een auto op de weg wordt gebruikt. De productie van de gebruikte auto-onderdelen heeft ook een negatieve invloed op de uitstoot van verontreinigende stoffen en de vervuiling van het milieu. Alleen al de productie van de auto genereert ongeveer 20 procent van alle CO2-uitstoot gedurende de hele levensduur van het voertuig. Europese fabrikanten streven ernaar om de uitstoot van verontreinigende stoffen en milieugiffen zo veel mogelijk te beperken als het gaat om auto-onderdelen. Toch blijft de productie van auto-onderdelen en complete voertuigen emissie-intensief. Bij de bouw van een kleine auto komt al ongeveer vier ton kooldioxide vrij. Voor middelgrote auto’s verdubbelt dit cijfer tot acht ton.

Waterverbruik en vervuiling

Bij de productie van onderdelen is op veel plaatsen water nodig. Vaak wordt drinkwater gebruikt, dat in delen van de wereld een begerenswaardig goed is. Maar water kan nauwelijks worden vervangen bij het lakken van carrosseriedelen of het reinigen van onderdelen. Koelprocessen bij het snijden van materialen of het koelen van machines zijn ook ondenkbaar zonder water. De productie van een auto verbruikt tussen de 300.000 en 400.000 liter water vanaf de winning van grondstoffen tot de uiteindelijke assemblage. Fabrikanten zoals Audi willen het waterverbruik tijdens de productiestappen van auto-onderdelen in de komende decennia halveren. Voor de productie van auto-onderdelen blijven echter grote hoeveelheden van het kostbare nat nodig.

Productie en verwijdering van afval

De productie van auto-onderdelen genereert onvermijdelijk grote hoeveelheden afvalproducten. Dit betreft zowel de productie van de grondstoffen als de fabricage van de afgewerkte auto-onderdelen. Vaak gaat het om afsnijdsels of restanten die niet te vermijden zijn in het moderne productieproces van onderdelen. Veel autofabrikanten hebben al lang op het probleem gereageerd en streven naar productieprocessen met lage afvalvolumes. Autofabrikanten zoals Mercedes-Benz recycleren bijvoorbeeld het aluminium schroot dat vrijkomt bij de productie van onderdelen en brengen het terug in de productie. Toch zal het in de toekomst niet mogelijk zijn om afval tijdens de productie volledig te vermijden.

Gebruik van chemicaliën

Het gebruik van chemicaliën is in veel productiestappen onvermijdelijk. Zelfs vandaag de dag worden chemische componenten en zware metalen gebruikt bij de productie van auto-onderdelen. Dit geldt bijvoorbeeld voor elektronische onderdelen of de printplaten van besturingseenheden. In individuele gevallen hebben zelfs Duitse leveranciers grenswaarden overschreden.

Transport en distributie

Bij het transport en de distributie van auto-onderdelen komen ook emissies vrij. Dit is altijd het geval wanneer auto-onderdelen over lange afstanden vervoerd moeten worden. Afhankelijk van het type onderdeel en de fabrikant variëren de transportroute en de milieueffecten.

Verwijdering aan het einde van de levensduur

Aan het einde van hun levensduur moeten producten worden verwijderd, en dit geldt zowel voor auto-onderdelen als voor de auto zelf. Tegenwoordig worden de meeste auto-onderdelen milieuvriendelijk gerecycled of kunnen zelfs opnieuw worden verwerkt. Op zijn beurt kan de levensduur van de auto worden verlengd met reserveonderdelen.

Nieuwe auto-onderdelen vergeleken met gebruikte en gerecyclede onderdelen

Het gebruik van gebruikte of gerecyclede auto-onderdelen kan een belangrijke bijdrage leveren aan de bescherming van het milieu. Gebruikte auto-onderdelen hoeven niet vanaf nul te worden geproduceerd en verbruiken daarom geen energie in het productieproces. Milieuvriendelijke autorecycling vervuilt ook het milieu niet. Geteste gebruikte onderdelen kunnen zonder problemen worden hergebruikt en verlengen de levensduur van het hele voertuig na montage. Hetzelfde geldt voor gereviseerde onderdelen. Bij de herfabricage is gemiddeld 80 procent minder energie nodig dan bij de productie van nieuwe voertuigonderdelen. Bovendien worden waardevolle hulpbronnen gespaard.

Auto-onderdelen met bijzonder hoge emissie- en vervuilingswaarden

Sommige auto-onderdelen produceren bijzonder hoge emissies of vervuilende stoffen tijdens het productieproces. Hiertoe behoren aluminium onderdelen zoals cilinderkoppen vanwege de energie-intensieve productieprocessen. Batterijen of onderdelen gemaakt van composietmaterialen zoals moderne carrosseriepanelen hebben vaak een slechte levenscyclusbeoordeling en zijn moeilijk te recycleren.

Deze auto-onderdelen veroorzaken weinig emissies en vervuilende stoffen

Sinds enkele jaren vertrouwt de auto-industrie steeds meer op de productie van onderdelen die gemaakt zijn van milieuvriendelijke of natuurlijke materialen. Dit zijn bijvoorbeeld interieurbekleding en isolatie gemaakt van hennepvezels of stoelkussens gemaakt van kokosnoot. Fabrikanten zoals Ford experimenteren zelfs met hun leveranciers op auto-onderdelen gemaakt van restjes koffiebonen.

Voordelen van het kiezen van gebruikte auto-onderdelen

Gebruikte auto-onderdelen verminderen de behoefte aan nieuwe grondstoffen en verlagen de energiebehoefte. Bovendien zijn gebruikte onderdelen meestal veel goedkoper dan nieuwe onderdelen. Als gebruikt origineel onderdeel kunnen de auto-onderdelen zonder problemen in de auto worden gemonteerd.

Meest gelezen gidsen