De milieueffecten van de productie van nieuwe auto-onderdelen
inhoud
1. Hoe beïnvloedt de productie van nieuwe auto-onderdelen het milieu?
3. Productie en verwijdering van afval
4. Nieuwe auto-onderdelen vergeleken met gebruikte en gerecyclede onderdelen
Elke moderne auto bestaat uit een groot aantal afzonderlijke auto-onderdelen. Wat veel mensen niet weten is dat zelfs de productie van de auto en zijn afzonderlijke onderdelen grote hoeveelheden energie verbruikt en vervuilende stoffen uitstoot. Ontdek nu alles over de milieueffecten van de productie van auto-onderdelen en hoe gebruikte auto-onderdelen effectief bijdragen aan de bescherming van het milieu.
Hoe beïnvloedt de productie van nieuwe auto-onderdelen het milieu?
De productie van nieuwe auto-onderdelen heeft in alle gevallen een negatieve invloed op het milieu. Dit ondanks het feit dat zowel de fabrikanten van auto-onderdelen als de autofabrikanten zelf tegenwoordig veel belang hechten aan een betere bescherming van het milieu. De productie van auto-onderdelen verbruikt vooral veel energie. Naast de milieueffecten en het energieverbruik in het productieproces komt ook de milieuschade door de winning van grondstoffen steeds meer in beeld. Grondstoffen voor de productie van kunststoffen, aluminium onderdelen of batterijen kunnen zelden op een milieuvriendelijke manier worden gewonnen.
Milieubescherming OEM vs. aftermarket onderdelen
Een nieuwe auto bestaat uit ongeveer 10.000 afzonderlijke onderdelen. De onderdelen voor het maken en repareren van auto’s zijn verkrijgbaar in verschillende varianten. Zogenaamde OEM-onderdelen worden door of voor de autofabrikant gemaakt en worden ook gebruikt als reserveonderdelen. Aftermarket-onderdelen daarentegen worden gemaakt door externe leveranciers. Het milieuvoordeel van OEM-onderdelen en aftermarket-onderdelen moet altijd individueel worden beoordeeld. Vaak besteden de oorspronkelijke fabrikanten veel aandacht aan de naleving van milieubeschermingsnormen. Dit betekent echter niet noodzakelijkerwijs dat aftermarket leveranciers dat niet doen. Bovendien zijn aftermarket-onderdelen vaak nog verkrijgbaar als de productie van OEM-onderdelen al is stopgezet.
Winning en verwerking van grondstoffen
De auto-industrie is afhankelijk van grote hoeveelheden grondstoffen. Elke nieuwe auto bevat bijvoorbeeld ongeveer 70 ton aan materialen en grondstoffen. Dit zijn bijvoorbeeld basismaterialen voor de productie van staal of aluminium. Zeldzame materialen voor de productie van autoaccu’s of elektronische onderdelen zijn ook onmisbaar in de autofabricage. De dringend benodigde grondstoffen voor de productie van auto-onderdelen zijn niet alleen schaars, maar kunnen ook zelden op een milieuvriendelijke manier worden gewonnen. Dit is deels te wijten aan de plaats waar de grondstoffen worden gewonnen. Niet in alle delen van de wereld heeft het bewustzijn voor milieubescherming en grondstofbesparende mijnbouwmethoden de overhand gekregen.
Energieverbruik
De productie van nieuwe auto-onderdelen verbruikt grote hoeveelheden energie. Dit komt door de fabricageprocessen van alle onderdelen, die een bepaalde hoeveelheid energie vereisen. Met name processen zoals de productie van de basismaterialen of het vormen van de materialen vereisen energie in de vorm van stroom of warmte. Veel onderdelenproducenten proberen de hoeveelheid energie die wordt gebruikt bij de productie van nieuwe auto-onderdelen te optimaliseren. Autofabrikanten zoals Toyota wekken bovendien een deel van de energie zelf op milieuvriendelijke wijze op. Toch gaat de productie van auto-onderdelen gepaard met een niet te verwaarlozen verbruik van elektriciteit of zelfs gas.
Uitstoot en vervuiling
Milieu-uitstoot en -vervuiling ontstaan niet alleen wanneer een auto op de weg wordt gebruikt. De productie van de gebruikte auto-onderdelen heeft ook een negatieve invloed op de uitstoot van verontreinigende stoffen en de vervuiling van het milieu. Alleen al de productie van de auto genereert ongeveer 20 procent van alle CO2-uitstoot gedurende de hele levensduur van het voertuig. Europese fabrikanten streven ernaar om de uitstoot van verontreinigende stoffen en milieugiffen zo veel mogelijk te beperken als het gaat om auto-onderdelen. Toch blijft de productie van auto-onderdelen en complete voertuigen emissie-intensief. Bij de bouw van een kleine auto komt al ongeveer vier ton kooldioxide vrij. Voor middelgrote auto’s verdubbelt dit cijfer tot acht ton.
Waterverbruik en vervuiling
Bij de productie van onderdelen is op veel plaatsen water nodig. Vaak wordt drinkwater gebruikt, dat in delen van de wereld een begerenswaardig goed is. Maar water kan nauwelijks worden vervangen bij het lakken van carrosseriedelen of het reinigen van onderdelen. Koelprocessen bij het snijden van materialen of het koelen van machines zijn ook ondenkbaar zonder water. De productie van een auto verbruikt tussen de 300.000 en 400.000 liter water vanaf de winning van grondstoffen tot de uiteindelijke assemblage. Fabrikanten zoals Audi willen het waterverbruik tijdens de productiestappen van auto-onderdelen in de komende decennia halveren. Voor de productie van auto-onderdelen blijven echter grote hoeveelheden van het kostbare nat nodig.
Productie en verwijdering van afval
De productie van auto-onderdelen genereert onvermijdelijk grote hoeveelheden afvalproducten. Dit betreft zowel de productie van de grondstoffen als de fabricage van de afgewerkte auto-onderdelen. Vaak gaat het om afsnijdsels of restanten die niet te vermijden zijn in het moderne productieproces van onderdelen. Veel autofabrikanten hebben al lang op het probleem gereageerd en streven naar productieprocessen met lage afvalvolumes. Autofabrikanten zoals Mercedes-Benz recycleren bijvoorbeeld het aluminium schroot dat vrijkomt bij de productie van onderdelen en brengen het terug in de productie. Toch zal het in de toekomst niet mogelijk zijn om afval tijdens de productie volledig te vermijden.
Gebruik van chemicaliën
Het gebruik van chemicaliën is in veel productiestappen onvermijdelijk. Zelfs vandaag de dag worden chemische componenten en zware metalen gebruikt bij de productie van auto-onderdelen. Dit geldt bijvoorbeeld voor elektronische onderdelen of de printplaten van besturingseenheden. In individuele gevallen hebben zelfs Duitse leveranciers grenswaarden overschreden.
Transport en distributie
Bij het transport en de distributie van auto-onderdelen komen ook emissies vrij. Dit is altijd het geval wanneer auto-onderdelen over lange afstanden vervoerd moeten worden. Afhankelijk van het type onderdeel en de fabrikant variëren de transportroute en de milieueffecten.
Verwijdering aan het einde van de levensduur
Aan het einde van hun levensduur moeten producten worden verwijderd, en dit geldt zowel voor auto-onderdelen als voor de auto zelf. Tegenwoordig worden de meeste auto-onderdelen milieuvriendelijk gerecycled of kunnen zelfs opnieuw worden verwerkt. Op zijn beurt kan de levensduur van de auto worden verlengd met reserveonderdelen.
Nieuwe auto-onderdelen vergeleken met gebruikte en gerecyclede onderdelen
Het gebruik van gebruikte of gerecyclede auto-onderdelen kan een belangrijke bijdrage leveren aan de bescherming van het milieu. Gebruikte auto-onderdelen hoeven niet vanaf nul te worden geproduceerd en verbruiken daarom geen energie in het productieproces. Milieuvriendelijke autorecycling vervuilt ook het milieu niet. Geteste gebruikte onderdelen kunnen zonder problemen worden hergebruikt en verlengen de levensduur van het hele voertuig na montage. Hetzelfde geldt voor gereviseerde onderdelen. Bij de herfabricage is gemiddeld 80 procent minder energie nodig dan bij de productie van nieuwe voertuigonderdelen. Bovendien worden waardevolle hulpbronnen gespaard.
Auto-onderdelen met bijzonder hoge emissie- en vervuilingswaarden
Sommige auto-onderdelen produceren bijzonder hoge emissies of vervuilende stoffen tijdens het productieproces. Hiertoe behoren aluminium onderdelen zoals cilinderkoppen vanwege de energie-intensieve productieprocessen. Batterijen of onderdelen gemaakt van composietmaterialen zoals moderne carrosseriepanelen hebben vaak een slechte levenscyclusbeoordeling en zijn moeilijk te recycleren.
Deze auto-onderdelen veroorzaken weinig emissies en vervuilende stoffen
Sinds enkele jaren vertrouwt de auto-industrie steeds meer op de productie van onderdelen die gemaakt zijn van milieuvriendelijke of natuurlijke materialen. Dit zijn bijvoorbeeld interieurbekleding en isolatie gemaakt van hennepvezels of stoelkussens gemaakt van kokosnoot. Fabrikanten zoals Ford experimenteren zelfs met hun leveranciers op auto-onderdelen gemaakt van restjes koffiebonen.
Voordelen van het kiezen van gebruikte auto-onderdelen
Gebruikte auto-onderdelen verminderen de behoefte aan nieuwe grondstoffen en verlagen de energiebehoefte. Bovendien zijn gebruikte onderdelen meestal veel goedkoper dan nieuwe onderdelen. Als gebruikt origineel onderdeel kunnen de auto-onderdelen zonder problemen in de auto worden gemonteerd.
Meest gelezen gidsen
- Injectiesysteem in de auto eenvoudig uitgelegd - onderdelen en functie van het inj...
- Onderhoud en reparatie van elektrische auto's: wat kan uw gewone garage doen?
- Prestaties verhogen door chiptuning: voordelen, risico's en tips
- Gids: Computersystemen en software in uw auto
- Welke onderdelen van elektrische auto's moeten het vaakst worden gerepareerd of ve...
- Hybride voertuigen: Hoe werkt een hybride auto?
- Wat is een solid-state batterij voor elektrische auto's?
- Alles over motorsensoren: van verbrandingsmotoren tot elektrische auto's
- De actieradius van een elektrische auto vergroten: Hoe elke elektrische auto verde...
- Levensduur van de batterij van elektrische auto's: hoe verleng je de levensduur va...
- Wat is de compressie van een automotor?
- Dit is de cilinderinhoud van een automotor
- Kleppen van verbrandingsmotoren: functie, defecten en reparatie
- Kernonderdelen van de verbrandingsmotor - onderdelen en functies
- Motorsmering in auto's: onderdelen, functie en defecten
- De milieueffecten van de productie van nieuwe auto-onderdelen
- Alles over verontreinigingsklassen en hun rol in milieubescherming
- Motorrevisie: Wat is motorrevisie en hoeveel kost het?
- OEM auto-onderdelen productie: de belangrijkste onderdelen van de sector
- Motorvermogen begrijpen - inzicht in de technologie van de automotor
- De stuurinrichting van de auto - structuur en functie
- Het remsysteem van de auto - structuur, onderdelen en functie
- Motortypen in auto's: uitleg over V-motor, lijnmotor en boxermotor
- 8 tips voor het kopen van een tweedehands elektrische auto
- Maak onderscheid tussen OEM-onderdelen, aftermarket-onderdelen en vervalste auto-o...
- Het EPC indicatielampje brandt of knippert: Wat moet ik doen?
- Hoofdremcilinder: functie, defecten opsporen en repareren
- OEM auto-onderdelen voor hybride en elektrische auto's
- Gebruikte youngtimer en klassieke auto-onderdelen - de beste tips
- Cruise control: Werking en reparatie van het cruisecontrolesysteem in de auto
- Uitlaatsysteem: alles wat je moet weten over de onderdelen en werking van het uitl...
- Vergrendelingssysteem: veilige en betrouwbare vergrendeling van de auto
- Het luchtinlaatsysteem van de motor - onderdelen, functie en vervanging
- Remklauw defect? Hoe vervang je hem zelf?
- Brandstofsysteem: onderdelen van de brandstoftoevoer van de tank naar de cilinder
- Airconditioning: functie en onderdelen van je autoairconditioningsysteem
- De koppeling: structuur en functie eenvoudig uitgelegd
- Een defecte brandstofpomp opsporen en vervangen
- Verrast? Zoveel pompen werken in je auto
- De meest voorkomende oorzaken van een defecte elektrische auto
- De 6 belangrijkste veiligheidsonderdelen van uw auto
- Identificeer en repareer een defecte starter in een oogwenk.
- 5 veel voorkomende chassis problemen en hoe ze te verhelpen
- 10 onbekende auto-onderdelen die veel automobilisten niet kennen
- Motorkoeling: functie en belangrijke onderdelen van het koelsysteem
- Verschillen tussen benzine- en dieselmotoren
- Vierwielaandrijving: hoe het mechanisme en de onderdelen van vierwielaandrijving w...
- Motorbesturingseenheid auto: alles over onderdelen en werking
- Defecte motorregeleenheid: oorzaken, symptomen en reparatie
- PK vs. koppel: Wat is het verschil tussen vermogen en koppel?
- Alternator defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet het onderdeel worden ...
- Gebruikte elektrische auto-onderdelen: Waarop letten
- Het belang van het chassisnummer bij de aankoop van gebruikte auto-onderdelen
- ABS pomp defect? Functie, reparatie en vervanging
- Injectie mondstuk defect? Diagnose, reiniging en vervanging van de inspuitstukken
- Het chassis: overzicht en functie van alle ophangingscomponenten
- Waterpomp defect? Symptomen en hoe het te repareren of te veranderen
- Stuurinrichting defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet het onderdeel worden...
- Lambda sensor defect? Wat zijn de symptomen en kan ik de sensor schoonmaken?
- Airco compressor defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet de compressor worde...
- Inlaatspruitstuk defect? Pakking vervangen of spruitstuk reinigen?
- Uitlaatspruitstuk lekt? Symptomen van een defect uitlaatspruitstuk of pakking en w...
- Turbocompressor defect? Repareren of veranderen?
- Servopomp defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet u het onderdeel vervan...
- Koppeling kapot? - Deze symptomen wijzen op een defect in de koppeling
- Veel voorkomende problemen en reparatie van defecte aandrijfassen
- Oorzaken van motorgeluid en wat te doen?
- Wat kan autodiagnoseapparatuur en heb ik een OBD-scanner nodig?
- Wanneer en hoe remschijven en remblokken vervangen?
- Waarschuwingslampje rem brandt - oorzaken en wat te doen?
- EGR-klep defect: voorkom motorproblemen en reinig de EGR-klep
- Verbeter het brandstofverbruik: hoe uw auto minder brandstof verbruikt
- Piepende remmen: waarom remmen piepen en hoe kom je er vanaf
- Veilig een auto opkrikken: hoe krik je een auto op met een krik en kriksteunen
- Hoe een defect in de geluiddemper merkbaar wordt en hoe het wordt vervangen
- De code van de versnellingsbak: Wat betekent de code en waar bevindt die zich op d...
- E-auto motor: deze elektrische auto-onderdelen kunt u zelf vervangen
- Oververhitte motor: wat u moet doen als de motor oververhit raakt
- Motorcontrolelampje gaat branden: Wat u als automobilist moet doen
- Wat is die geur van mijn auto? Top oorzaken en remedies
- Voordelen van het online kopen van sloopauto onderdelen vs. naar de lokale sloperi...
- De motorcode: Wat betekent de code en waar kan ik die op de auto vinden?
- Gereedschap voor autoreparatie: deze 10 gereedschappen moet u hebben
- Autoreparatiefouten: dit zijn de 7 meest voorkomende autoreparatiefouten
- Gebruikte onderdelen: de kwaliteit van gebruikte auto-onderdelen controleren?
- Voertuigtransmissie: Wat is het verschil tussen handgeschakelde en automatische tr...
- Kilometerstand: Dit is hoe de kilometerstand van invloed is op gebruikte reserveon...
- Auto recycling: Wat gebeurt er met de auto als hij gerecycled wordt?
- Belangrijke auto-onderdelen en hun functie
- OEM originele onderdelen of aftermarket: dit zijn de verschillen
- Voor- en nadelen van nieuwe en gebruikte auto-onderdelen
- Uw gids voor automotoronderdelen en functies
- Beste tips voor het opzetten van uw eigen autowerkplaats thuis
- Veel voorkomende auto motor problemen: Diagnose, probleemoplossing en oplossingen
- 7 Vervanging van auto-onderdelen en reparatiewerkzaamheden die u beter niet zelf k...
- Gids: Doe-het-zelf auto-onderhoud en -reparatie
- Beste praktijken voor motorrevisie
- Gids: Hoe de motor van uw auto te onderhouden en te beschermen
- Veel voorkomende oorzaken van stuurbekrachtigingslawaai en hoe het te verhelpen
- Veel voorkomende oorzaken van achterste differentieel lawaai, het oplossen van pro...
- VIN-informatie
- Kentekenplaat- en VIN-informatie