Menu toggle

Welkom terug

Guides

Wanneer en hoe remschijven en remblokken vervangen?

Krachtige remmen behoren tot de belangrijkste systemen in moderne voertuigen. Tijdens elke rit leveren zij hard werk door de auto altijd veilig tot stilstand te brengen. Het constante remmen van het voertuig, dat tonnen weegt, laat de onderdelen van het remsysteem echter niet ongemoeid. Ontdek nu waarom remschijven en remblokken slijten en krijg waardevolle tips voor het vervangen van de onderdelen.

Waarom remschijven en remblokken vervangen?

Het remsysteem van moderne auto’s bestaat uit talrijke onderdelen die bij elk remproces worden belast. Terwijl onderdelen zoals de rembekrachtiger en de remleidingen zelden moeten worden gerepareerd, zijn andere onderdelen onderhevig aan sterke slijtage.

Klassieke slijtdelen zijn voornamelijk onderdelen zoals remblokken en remschijven van schijfremmen. Deze worden tijdens elk remproces tegen elkaar gedrukt en schuren tegen elkaar. Bij trommelremmen geldt hetzelfde voor onderdelen als de remschoenen en de remtrommel.

Oorzaken van remslijtage

Door het voortdurend wrijven van remblokken op de remschijf of remschoenen op de trommel wordt materiaal verwijderd. Dit vermindert de prestaties van de rem na verloop van tijd. Wanneer de slijtagegrens is bereikt, moeten de onderdelen worden vervangen.

Vooral bij schijfremmen slijt het materiaal van de remblokken steeds meer weg, wat merkbaar wordt in de vorm van zwart remstof op de velgen. Veelvuldig remmen doet de onderdelen sneller slijten, zodat ook de rijstijl van invloed is op de slijtage.

Typische symptomen van versleten remmen

Als de remmen versleten zijn, is dat vaak te merken aan bepaalde symptomen. In moderne voertuigen wordt de slijtage van de remblokken vaak genoteerd in de instellingen van de boordcomputer. Een overeenkomstig controlelampje kan ook wijzen op remslijtage. Dan is het hoog tijd om de remblokken in een werkplaats te laten vervangen.

  • Waarschuwingslampje gaat branden
  • Bericht in de boordcomputer
  • Het remvermogen neemt af
  • Remmen schuren
  • Trillen van het stuur
  • Piepen tijdens het remmen

Als de remmen de slijtagegrens hebben bereikt of overschreden, leidt dit soms tot een merkbare afname van de remwerking. Sommige remfabrikanten installeren ook een akoestische slijtage-indicator die geluiden als een piep produceert wanneer de remmen versleten zijn.

Als de onderdelen sterk versleten zijn, gaan de remmen soms schuren en neemt tegelijkertijd het remvermogen af. Het stuurwiel kan ook sterk trillen tijdens het remmen. Bij regelmatig onderhoud in een werkplaats wordt de slijtage van de rem echter veel eerder merkbaar.

Remschijven en remblokken vervangen – waar moet u op letten?

Bij het vervangen van remmen zijn er een paar punten waar u rekening mee moet houden. Remonderdelen moeten bijvoorbeeld altijd per as worden vervangen, zodat de remmen gelijkmatig trekken. Bovendien treedt slijtage meestal op bij hetzelfde aantal assen, waarbij de remmen op de vooras meestal meer slijten.

Je hebt deze gereedschappen en onderdelen nodig om de remmen te vervangen

  • Jacks en stands: Ze helpen bij het opkrikken en zorgen voor een veilige ondergrond.
  • Wielmoersleutel: Met dit gereedschap worden de wielmoeren los- en vastgedraaid.
  • Nieuwe remschijven: Bijpassende nieuwe remschijven zorgen voor goede remprestaties.
  • Geschikte remblokken: Bij vervanging moeten altijd nieuwe remblokken worden gebruikt.
  • Draadborstel: Delen van de remmen en de wielnaven kunnen worden schoongemaakt met een draadborstel.
  • Momentsleutel: Wielmoeren en remonderdelen worden op moment vastgezet.
  • Remzuigerretractor: Dit gereedschap kan worden gebruikt om de zuigers terug te duwen.
  • Remmenreiniger: De reiniger verwijdert vet en olie van de remschijven.
  • Rempasta: De pasta vergemakkelijkt de montage en voorkomt later piepen.
  • Rateldoos: Alle remschroeven kunnen worden losgedraaid met een ratel en doppen.

Remmen vervangen – zo lukt de reparatie

De remmen van de auto leveren een belangrijke bijdrage aan de rijveiligheid. Als de remmen niet goed werken, kunnen er snel gevaarlijke situaties ontstaan. Daarom mogen alleen deskundige automonteurs zelf remschijven en remblokken vervangen. Alle anderen kunnen het vervangen van de remmen beter overlaten aan een vakman in de werkplaats.

De exacte procedure voor het vervangen van schijfremmen kan variëren afhankelijk van de fabrikant en het model van het voertuig. Ook bepaalde werkprocedures en de volgorde ervan verschillen in zekere mate. Waardevolle informatie over het vervangen van remmen op bepaalde typen voertuigen is vaak te vinden in bijbehorende reparatiehandboeken.

1. het verkrijgen van geschikte reserveonderdelen

Voordat de remmen worden vervangen, moeten de juiste onderdelen gereed zijn. Auto-onderdelen zoals remblokken en remschijven moeten altijd precies op het voertuig passen. Let er bij het kopen van onderdelen op dat ze van goede kwaliteit zijn en precies passen.

2. Krik de auto op.

Aangezien vrije toegang tot de wielophanging en de remmen nodig is om de schijven en remblokken te vervangen, moet de auto worden opgekrikt. Daartoe wordt de auto met een krik opgetild en op kriksteunen geplaatst. Een hefplatform is nog beter.

3. Verwijder de wielen.

Om de werkzaamheden aan de rem te kunnen uitvoeren, moeten de wielen van de auto van de desbetreffende as worden verwijderd. Draai daartoe de wielmoeren los en verwijder het wiel. Dit geeft een goede toegang tot het remsysteem.

4. demonteer de remklauw

De volgende stap is het demonteren van de remklauw van de betreffende rem. Afhankelijk van het voertuig moeten wellicht meerdere schroeven worden losgedraaid. De remblokken kunnen dan uit de remklauw worden verwijderd. De remklauw zelf wordt met een draad opzij gehangen.

5. verwijder de remschijf

Na het verwijderen van de remklauw is er vrije toegang tot de remschijf, die vervolgens wordt verwijderd. Afhankelijk van het voertuigmodel moeten één of meer schroeven worden losgedraaid. Dan kan de remschijf gemakkelijk worden verwijderd.

6. controle en reiniging

Nadat remklauwen, remblokken en remschijven zijn gedemonteerd, moeten alle remonderdelen visueel op veiligheid worden gecontroleerd. Daarna kunnen de remonderdelen en de wielnaaf worden gereinigd.

7. installeer nieuwe remschijven

De nieuw gekochte remschijven kunnen zonder veel moeite op de gereinigde wielnaven worden geplaatst. Vervolgens moeten de schroeven waarmee de remschijf is bevestigd weer worden ingedraaid. Als de remschijf vettig is, zal het gebruik van remreiniger helpen.

8. reset remzuiger

Om ook de remblokken te kunnen vervangen, moeten de remzuigers van het remsysteem worden teruggeduwd. Open daartoe het remvloeistofreservoir en verwijder wat als het remvloeistofpeil te hoog is. Een speciaal gereedschap wordt gebruikt om de remblokken opnieuw in te stellen.

9. installeer nieuwe remblokken

De volgende stap is het plaatsen van nieuwe remblokken in de remklauw. Wanneer u de remblokken vervangt, mag u ze nooit door elkaar halen of verkeerd om monteren. Rempasta voor remblokken kan later piepen helpen voorkomen.

10. monteer de remklauw

Nadat nieuwe remblokken in de remklauw zijn aangebracht, wordt deze weer op zijn plaats gemonteerd. De hermontage gebeurt in omgekeerde volgorde. Bij sommige modellen kan het nodig zijn de stekkerverbinding opnieuw aan te sluiten in verband met slijtage van de remblokken.

11. wielen monteren

Zodra de remklauwen en remschijven zijn geplaatst, kunnen de wielen worden gemonteerd. Daarvoor moeten alle onderdelen van het remsysteem nogmaals visueel worden gecontroleerd. Als er vuil op de remschijven zit, kan dit worden verwijderd met remmenreiniger.

12. trap het rempedaal in

Om ervoor te zorgen dat de remblokken weer aan de remschijven vastzitten, moet u na het vervangen van de remmen het rempedaal meerdere malen intrappen. Controleer vervolgens het remvloeistofpeil en vul zo nodig bij.

13. testrit

Controleer na het vervangen van de remblokken en remschijven of de remmen goed functioneren. Wie het remsysteem niet op een remmentestbank kan controleren, moet de remmen kort testen door enkele voorzichtige remproeven uit te voeren. Pas dan moet een proefrit worden gemaakt.

 

Meest gelezen gidsen