Wanneer en hoe remschijven en remblokken vervangen?
inhoud
1. Waarom remschijven en remblokken vervangen?
3. Typische symptomen van versleten remmen
4. Remschijven en remblokken vervangen – waar moet u op letten?
5. Je hebt deze gereedschappen en onderdelen nodig om de remmen te vervangen
Krachtige remmen behoren tot de belangrijkste systemen in moderne voertuigen. Tijdens elke rit leveren zij hard werk door de auto altijd veilig tot stilstand te brengen. Het constante remmen van het voertuig, dat tonnen weegt, laat de onderdelen van het remsysteem echter niet ongemoeid. Ontdek nu waarom remschijven en remblokken slijten en krijg waardevolle tips voor het vervangen van de onderdelen.
Waarom remschijven en remblokken vervangen?
Het remsysteem van moderne auto’s bestaat uit talrijke onderdelen die bij elk remproces worden belast. Terwijl onderdelen zoals de rembekrachtiger en de remleidingen zelden moeten worden gerepareerd, zijn andere onderdelen onderhevig aan sterke slijtage.
Klassieke slijtdelen zijn voornamelijk onderdelen zoals remblokken en remschijven van schijfremmen. Deze worden tijdens elk remproces tegen elkaar gedrukt en schuren tegen elkaar. Bij trommelremmen geldt hetzelfde voor onderdelen als de remschoenen en de remtrommel.
Oorzaken van remslijtage
Door het voortdurend wrijven van remblokken op de remschijf of remschoenen op de trommel wordt materiaal verwijderd. Dit vermindert de prestaties van de rem na verloop van tijd. Wanneer de slijtagegrens is bereikt, moeten de onderdelen worden vervangen.
Vooral bij schijfremmen slijt het materiaal van de remblokken steeds meer weg, wat merkbaar wordt in de vorm van zwart remstof op de velgen. Veelvuldig remmen doet de onderdelen sneller slijten, zodat ook de rijstijl van invloed is op de slijtage.
Typische symptomen van versleten remmen
Als de remmen versleten zijn, is dat vaak te merken aan bepaalde symptomen. In moderne voertuigen wordt de slijtage van de remblokken vaak genoteerd in de instellingen van de boordcomputer. Een overeenkomstig controlelampje kan ook wijzen op remslijtage. Dan is het hoog tijd om de remblokken in een werkplaats te laten vervangen.
- Waarschuwingslampje gaat branden
- Bericht in de boordcomputer
- Het remvermogen neemt af
- Remmen schuren
- Trillen van het stuur
- Piepen tijdens het remmen
Als de remmen de slijtagegrens hebben bereikt of overschreden, leidt dit soms tot een merkbare afname van de remwerking. Sommige remfabrikanten installeren ook een akoestische slijtage-indicator die geluiden als een piep produceert wanneer de remmen versleten zijn.
Als de onderdelen sterk versleten zijn, gaan de remmen soms schuren en neemt tegelijkertijd het remvermogen af. Het stuurwiel kan ook sterk trillen tijdens het remmen. Bij regelmatig onderhoud in een werkplaats wordt de slijtage van de rem echter veel eerder merkbaar.
Remschijven en remblokken vervangen – waar moet u op letten?
Bij het vervangen van remmen zijn er een paar punten waar u rekening mee moet houden. Remonderdelen moeten bijvoorbeeld altijd per as worden vervangen, zodat de remmen gelijkmatig trekken. Bovendien treedt slijtage meestal op bij hetzelfde aantal assen, waarbij de remmen op de vooras meestal meer slijten.
Je hebt deze gereedschappen en onderdelen nodig om de remmen te vervangen
- Jacks en stands: Ze helpen bij het opkrikken en zorgen voor een veilige ondergrond.
- Wielmoersleutel: Met dit gereedschap worden de wielmoeren los- en vastgedraaid.
- Nieuwe remschijven: Bijpassende nieuwe remschijven zorgen voor goede remprestaties.
- Geschikte remblokken: Bij vervanging moeten altijd nieuwe remblokken worden gebruikt.
- Draadborstel: Delen van de remmen en de wielnaven kunnen worden schoongemaakt met een draadborstel.
- Momentsleutel: Wielmoeren en remonderdelen worden op moment vastgezet.
- Remzuigerretractor: Dit gereedschap kan worden gebruikt om de zuigers terug te duwen.
- Remmenreiniger: De reiniger verwijdert vet en olie van de remschijven.
- Rempasta: De pasta vergemakkelijkt de montage en voorkomt later piepen.
- Rateldoos: Alle remschroeven kunnen worden losgedraaid met een ratel en doppen.
Remmen vervangen – zo lukt de reparatie
De remmen van de auto leveren een belangrijke bijdrage aan de rijveiligheid. Als de remmen niet goed werken, kunnen er snel gevaarlijke situaties ontstaan. Daarom mogen alleen deskundige automonteurs zelf remschijven en remblokken vervangen. Alle anderen kunnen het vervangen van de remmen beter overlaten aan een vakman in de werkplaats.
De exacte procedure voor het vervangen van schijfremmen kan variëren afhankelijk van de fabrikant en het model van het voertuig. Ook bepaalde werkprocedures en de volgorde ervan verschillen in zekere mate. Waardevolle informatie over het vervangen van remmen op bepaalde typen voertuigen is vaak te vinden in bijbehorende reparatiehandboeken.
1. het verkrijgen van geschikte reserveonderdelen
Voordat de remmen worden vervangen, moeten de juiste onderdelen gereed zijn. Auto-onderdelen zoals remblokken en remschijven moeten altijd precies op het voertuig passen. Let er bij het kopen van onderdelen op dat ze van goede kwaliteit zijn en precies passen.
2. Krik de auto op.
Aangezien vrije toegang tot de wielophanging en de remmen nodig is om de schijven en remblokken te vervangen, moet de auto worden opgekrikt. Daartoe wordt de auto met een krik opgetild en op kriksteunen geplaatst. Een hefplatform is nog beter.
3. Verwijder de wielen.
Om de werkzaamheden aan de rem te kunnen uitvoeren, moeten de wielen van de auto van de desbetreffende as worden verwijderd. Draai daartoe de wielmoeren los en verwijder het wiel. Dit geeft een goede toegang tot het remsysteem.
4. demonteer de remklauw
De volgende stap is het demonteren van de remklauw van de betreffende rem. Afhankelijk van het voertuig moeten wellicht meerdere schroeven worden losgedraaid. De remblokken kunnen dan uit de remklauw worden verwijderd. De remklauw zelf wordt met een draad opzij gehangen.
5. verwijder de remschijf
Na het verwijderen van de remklauw is er vrije toegang tot de remschijf, die vervolgens wordt verwijderd. Afhankelijk van het voertuigmodel moeten één of meer schroeven worden losgedraaid. Dan kan de remschijf gemakkelijk worden verwijderd.
6. controle en reiniging
Nadat remklauwen, remblokken en remschijven zijn gedemonteerd, moeten alle remonderdelen visueel op veiligheid worden gecontroleerd. Daarna kunnen de remonderdelen en de wielnaaf worden gereinigd.
7. installeer nieuwe remschijven
De nieuw gekochte remschijven kunnen zonder veel moeite op de gereinigde wielnaven worden geplaatst. Vervolgens moeten de schroeven waarmee de remschijf is bevestigd weer worden ingedraaid. Als de remschijf vettig is, zal het gebruik van remreiniger helpen.
8. reset remzuiger
Om ook de remblokken te kunnen vervangen, moeten de remzuigers van het remsysteem worden teruggeduwd. Open daartoe het remvloeistofreservoir en verwijder wat als het remvloeistofpeil te hoog is. Een speciaal gereedschap wordt gebruikt om de remblokken opnieuw in te stellen.
9. installeer nieuwe remblokken
De volgende stap is het plaatsen van nieuwe remblokken in de remklauw. Wanneer u de remblokken vervangt, mag u ze nooit door elkaar halen of verkeerd om monteren. Rempasta voor remblokken kan later piepen helpen voorkomen.
10. monteer de remklauw
Nadat nieuwe remblokken in de remklauw zijn aangebracht, wordt deze weer op zijn plaats gemonteerd. De hermontage gebeurt in omgekeerde volgorde. Bij sommige modellen kan het nodig zijn de stekkerverbinding opnieuw aan te sluiten in verband met slijtage van de remblokken.
11. wielen monteren
Zodra de remklauwen en remschijven zijn geplaatst, kunnen de wielen worden gemonteerd. Daarvoor moeten alle onderdelen van het remsysteem nogmaals visueel worden gecontroleerd. Als er vuil op de remschijven zit, kan dit worden verwijderd met remmenreiniger.
12. trap het rempedaal in
Om ervoor te zorgen dat de remblokken weer aan de remschijven vastzitten, moet u na het vervangen van de remmen het rempedaal meerdere malen intrappen. Controleer vervolgens het remvloeistofpeil en vul zo nodig bij.
13. testrit
Controleer na het vervangen van de remblokken en remschijven of de remmen goed functioneren. Wie het remsysteem niet op een remmentestbank kan controleren, moet de remmen kort testen door enkele voorzichtige remproeven uit te voeren. Pas dan moet een proefrit worden gemaakt.
Meest gelezen gidsen
- Injectiesysteem in de auto eenvoudig uitgelegd - onderdelen en functie van het inj...
- Onderhoud en reparatie van elektrische auto's: wat kan uw gewone garage doen?
- Prestaties verhogen door chiptuning: voordelen, risico's en tips
- Gids: Computersystemen en software in uw auto
- Welke onderdelen van elektrische auto's moeten het vaakst worden gerepareerd of ve...
- Hybride voertuigen: Hoe werkt een hybride auto?
- Wat is een solid-state batterij voor elektrische auto's?
- Alles over motorsensoren: van verbrandingsmotoren tot elektrische auto's
- De actieradius van een elektrische auto vergroten: Hoe elke elektrische auto verde...
- Levensduur van de batterij van elektrische auto's: hoe verleng je de levensduur va...
- Wat is de compressie van een automotor?
- Dit is de cilinderinhoud van een automotor
- Kleppen van verbrandingsmotoren: functie, defecten en reparatie
- Kernonderdelen van de verbrandingsmotor - onderdelen en functies
- Motorsmering in auto's: onderdelen, functie en defecten
- De milieueffecten van de productie van nieuwe auto-onderdelen
- Alles over verontreinigingsklassen en hun rol in milieubescherming
- Motorrevisie: Wat is motorrevisie en hoeveel kost het?
- OEM auto-onderdelen productie: de belangrijkste onderdelen van de sector
- Motorvermogen begrijpen - inzicht in de technologie van de automotor
- De stuurinrichting van de auto - structuur en functie
- Het remsysteem van de auto - structuur, onderdelen en functie
- Motortypen in auto's: uitleg over V-motor, lijnmotor en boxermotor
- 8 tips voor het kopen van een tweedehands elektrische auto
- Maak onderscheid tussen OEM-onderdelen, aftermarket-onderdelen en vervalste auto-o...
- Het EPC indicatielampje brandt of knippert: Wat moet ik doen?
- Hoofdremcilinder: functie, defecten opsporen en repareren
- OEM auto-onderdelen voor hybride en elektrische auto's
- Gebruikte youngtimer en klassieke auto-onderdelen - de beste tips
- Cruise control: Werking en reparatie van het cruisecontrolesysteem in de auto
- Uitlaatsysteem: alles wat je moet weten over de onderdelen en werking van het uitl...
- Vergrendelingssysteem: veilige en betrouwbare vergrendeling van de auto
- Het luchtinlaatsysteem van de motor - onderdelen, functie en vervanging
- Remklauw defect? Hoe vervang je hem zelf?
- Brandstofsysteem: onderdelen van de brandstoftoevoer van de tank naar de cilinder
- Airconditioning: functie en onderdelen van je autoairconditioningsysteem
- De koppeling: structuur en functie eenvoudig uitgelegd
- Een defecte brandstofpomp opsporen en vervangen
- Verrast? Zoveel pompen werken in je auto
- De meest voorkomende oorzaken van een defecte elektrische auto
- De 6 belangrijkste veiligheidsonderdelen van uw auto
- Identificeer en repareer een defecte starter in een oogwenk.
- 5 veel voorkomende chassis problemen en hoe ze te verhelpen
- 10 onbekende auto-onderdelen die veel automobilisten niet kennen
- Motorkoeling: functie en belangrijke onderdelen van het koelsysteem
- Verschillen tussen benzine- en dieselmotoren
- Vierwielaandrijving: hoe het mechanisme en de onderdelen van vierwielaandrijving w...
- Motorbesturingseenheid auto: alles over onderdelen en werking
- Defecte motorregeleenheid: oorzaken, symptomen en reparatie
- PK vs. koppel: Wat is het verschil tussen vermogen en koppel?
- Alternator defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet het onderdeel worden ...
- Gebruikte elektrische auto-onderdelen: Waarop letten
- Het belang van het chassisnummer bij de aankoop van gebruikte auto-onderdelen
- ABS pomp defect? Functie, reparatie en vervanging
- Injectie mondstuk defect? Diagnose, reiniging en vervanging van de inspuitstukken
- Het chassis: overzicht en functie van alle ophangingscomponenten
- Waterpomp defect? Symptomen en hoe het te repareren of te veranderen
- Stuurinrichting defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet het onderdeel worden...
- Lambda sensor defect? Wat zijn de symptomen en kan ik de sensor schoonmaken?
- Airco compressor defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet de compressor worde...
- Inlaatspruitstuk defect? Pakking vervangen of spruitstuk reinigen?
- Uitlaatspruitstuk lekt? Symptomen van een defect uitlaatspruitstuk of pakking en w...
- Turbocompressor defect? Repareren of veranderen?
- Servopomp defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet u het onderdeel vervan...
- Koppeling kapot? - Deze symptomen wijzen op een defect in de koppeling
- Veel voorkomende problemen en reparatie van defecte aandrijfassen
- Oorzaken van motorgeluid en wat te doen?
- Wat kan autodiagnoseapparatuur en heb ik een OBD-scanner nodig?
- Wanneer en hoe remschijven en remblokken vervangen?
- Waarschuwingslampje rem brandt - oorzaken en wat te doen?
- EGR-klep defect: voorkom motorproblemen en reinig de EGR-klep
- Verbeter het brandstofverbruik: hoe uw auto minder brandstof verbruikt
- Piepende remmen: waarom remmen piepen en hoe kom je er vanaf
- Veilig een auto opkrikken: hoe krik je een auto op met een krik en kriksteunen
- Hoe een defect in de geluiddemper merkbaar wordt en hoe het wordt vervangen
- De code van de versnellingsbak: Wat betekent de code en waar bevindt die zich op d...
- E-auto motor: deze elektrische auto-onderdelen kunt u zelf vervangen
- Oververhitte motor: wat u moet doen als de motor oververhit raakt
- Motorcontrolelampje gaat branden: Wat u als automobilist moet doen
- Wat is die geur van mijn auto? Top oorzaken en remedies
- Voordelen van het online kopen van sloopauto onderdelen vs. naar de lokale sloperi...
- De motorcode: Wat betekent de code en waar kan ik die op de auto vinden?
- Gereedschap voor autoreparatie: deze 10 gereedschappen moet u hebben
- Autoreparatiefouten: dit zijn de 7 meest voorkomende autoreparatiefouten
- Gebruikte onderdelen: de kwaliteit van gebruikte auto-onderdelen controleren?
- Voertuigtransmissie: Wat is het verschil tussen handgeschakelde en automatische tr...
- Kilometerstand: Dit is hoe de kilometerstand van invloed is op gebruikte reserveon...
- Auto recycling: Wat gebeurt er met de auto als hij gerecycled wordt?
- Belangrijke auto-onderdelen en hun functie
- OEM originele onderdelen of aftermarket: dit zijn de verschillen
- Voor- en nadelen van nieuwe en gebruikte auto-onderdelen
- Uw gids voor automotoronderdelen en functies
- Beste tips voor het opzetten van uw eigen autowerkplaats thuis
- Veel voorkomende auto motor problemen: Diagnose, probleemoplossing en oplossingen
- 7 Vervanging van auto-onderdelen en reparatiewerkzaamheden die u beter niet zelf k...
- Gids: Doe-het-zelf auto-onderhoud en -reparatie
- Beste praktijken voor motorrevisie
- Gids: Hoe de motor van uw auto te onderhouden en te beschermen
- Veel voorkomende oorzaken van stuurbekrachtigingslawaai en hoe het te verhelpen
- Veel voorkomende oorzaken van achterste differentieel lawaai, het oplossen van pro...
- VIN-informatie
- Kentekenplaat- en VIN-informatie