De actieradius van een elektrische auto vergroten: Hoe elke elektrische auto verder komt
inhoud
1. Wat beïnvloedt de actieradius van elektrische auto’s?
De actieradius van elektrische auto’s is een van de doorslaggevende aankoopcriteria. De maximale actieradius van de voertuigen is sterk afhankelijk van de betreffende randvoorwaarden. Maar zelfs eenvoudige maatregelen kunnen de actieradius van een elektrische auto vergroten. In onze gids leggen we de verschillende opties uit en onthullen we de trucs die je kunt gebruiken om de actieradius te vergroten.
Wat beïnvloedt de actieradius van elektrische auto’s?
De actieradius van elektrische auto’s wordt beïnvloed door verschillende factoren. Deze omvatten ontwerpgerelateerde kenmerken, die variëren afhankelijk van het voertuigmodel. De maximale actieradius is voornamelijk afhankelijk van de capaciteit van de batterijen en het individuele energieverbruik van de voertuigen. De rijstijl heeft echter ook invloed op de waarden en tal van andere kenmerken van elektrische auto’s beïnvloeden de actieradius die kan worden gerealiseerd. Deze omvatten het ontwerp van de carrosserie en de specifieke luchtweerstand. Het gewicht van het voertuig kan ook een beslissende factor zijn in het verbruik en dus de actieradius beïnvloeden.
Accucapaciteit en individueel verbruik
De capaciteit van de geïnstalleerde accu’s heeft een aanzienlijke invloed op de actieradius van de elektrische auto. Hoe groter de accucapaciteit, hoe meer energie er in de accu kan worden opgeslagen. Elektrische auto’s met grote batterijen bieden vaak een grotere actieradius volgens de WLTP. Grote accu’s wegen echter ook meer, waardoor het verbruik van de auto toeneemt. Een andere factor met betrekking tot elektrische auto en actieradius is het individuele stroomverbruik van de aandrijfmotoren tijdens het rijden. Extra stroomverbruikers zoals verwarming of airconditioning kunnen het verbruik ook verhogen. Als er veel verbruikers zijn ingeschakeld, wordt de acculading dienovereenkomstig verminderd. Dit vermindert de actieradius van elektrische auto’s, soms aanzienlijk.
Temperaturen en bestuurders als beïnvloedende factoren
Naast andere factoren heeft ook de heersende buitentemperatuur invloed op de prestaties van de batterij en dus op de actieradius van de elektrische auto. Accu’s van elektrische auto’s werken over het algemeen het effectiefst bij temperaturen tussen plus 15 graden Celsius en plus 25 graden Celsius. Als dit temperatuurbereik wordt overschreden, is de accu minder goed in staat om energie op te slaan en af te geven. De bestuurder zelf is ook een factor in de maximale actieradius van de elektrische auto. De rijstijl van de bestuurder heeft invloed op het energieverbruik. Mensen die graag snel optrekken of de voorkeur geven aan hoge snelheden zullen eerder naar het laadstation moeten rijden om op te laden. Daarentegen kan elektriciteit worden bespaard door rustig te starten en te accelereren.
Hoe vergroot je de actieradius van een elektrische auto?
De actieradius van een elektrische auto kan op veel verschillende manieren worden vergroot. Alleen al door je rijstijl aan te passen kun je vaak elektriciteit besparen en de accu minder belasten. Bestuurders moeten ook de technologieën van moderne voertuigen gebruiken om een grotere actieradius met de elektrische auto te realiseren. Hieronder vind je meer tips over hoe je zonder veel moeite het rijbereik van een elektrische auto kunt vergroten.
Pas je eigen rijstijl aan
Het aanpassen van je rijstijl leidt al snel tot een vermindering van het stroomverbruik in een elektrische auto. Vaak is het voldoende om minder snel op te trekken en niet de maximaal beschikbare snelheid te benutten. Anticiperend rijden is ook nuttig. Op deze manier kunnen bestuurders de actieradius van hun elektrische auto gemakkelijk vergroten, terwijl de accu even groot blijft.
Gebruik rijden met één pedaal en recuperatie
Bijna elke moderne elektrische auto heeft de mogelijkheid om terug te schakelen. Met deze technologie wint het voertuig energie terug tijdens het remmen. De elektriciteit wordt opgeslagen in de batterij en is beschikbaar voor de aandrijving. Terugwinnen is vooral gemakkelijk bij rijden met één pedaal, waarbij de bestuurder de auto kan afremmen met het gaspedaal.
Slim gebruik van verwarming en airconditioning
Zoals alle moderne auto’s hebben elektrische auto’s ook airconditioning in het interieur. Verwarming en airconditioning in elektrische auto’s worden echter rechtstreeks aangedreven door elektriciteit uit de accu. Als je de accu wilt sparen en de actieradius wilt vergroten, vermijd dan onnodige verwarming en koeling van het interieur. De stoelverwarming en voorruitverwarming onttrekken ook stroom aan de accu’s.
Eco-modus activeren op de auto
Veel elektrische auto’s hebben een zogenaamde eco-modus. Als dit speciale rijprogramma is geactiveerd, verbruikt de auto bijzonder weinig elektriciteit. De auto past zich bijvoorbeeld aan de verkeerssituatie aan om elektriciteit te besparen. Het automatisch verminderde verbruik betekent dat zelfs onervaren bestuurders hun actieradius kunnen vergroten.
Rijden in het ideale temperatuurbereik
De batterijen van elektrische voertuigen werken alleen optimaal bij bepaalde temperaturen. Het is niet altijd mogelijk om de elektrische auto alleen in dit specifieke bereik te gebruiken. De prestaties en actieradius van de accu kunnen echter worden gemaximaliseerd als de elektrische auto niet bij extreme kou wordt gebruikt. Bij warm weer moeten de accu’s worden gekoeld, wat extra energie kost.
Plan uw route en reis van tevoren
Een nauwkeurige planning vóór lange reizen is een van de beste tips als het gaat om elektrische auto’s. De elektrische auto kan dan worden verwarmd als het warm is. De elektrische auto kan dan van tevoren worden verwarmd via het thuislaadstation. Dit maximaliseert de actieradius en voorkomt oplaadstress. Als oplaadstations op snelwegen als tankstations worden gebruikt, moeten bestuurders zich vertrouwd maken met de compatibiliteit van de oplaadtechnologie.
Controleer regelmatig de bandenspanning
Net als elke auto met een verbrandingsmotor moet ook een elektrische auto altijd met de optimale bandenspanning rijden. Vooral als de bandenspanning te laag is, neemt het stroomverbruik van de elektrische auto toe. Om het verbruik te verminderen en de actieradius te vergroten, moet de eigenaar de bandenspanning regelmatig aanpassen.
Gewicht verminderen en actieradius vergroten
Het beladen van de elektrische auto verhoogt het gewicht en de energiebehoefte. Uiterlijk voor langere ritten over de snelweg moet de elektrische auto grondig worden opgeruimd en schoongemaakt. In het dagelijks leven is het ook de moeite waard om de auto niet te beladen met onnodige ballast. De actieradius van een elektrische auto kan ook worden vergroot door geen fietsenrek te gebruiken.
Meer bereik dankzij een range extender
Sommige elektrische auto’s zijn uitgerust met een range extender. Dit technische apparaat is een andere manier om een grotere actieradius te bereiken met behoud van dezelfde accucapaciteit. De range extender bestaat meestal uit een kleine verbrandingsmotor die de batterij van het voertuig oplaadt via een generator. In Duitsland zijn voertuigen met dit type range extender eerder zeldzaam. Dat komt omdat er extra onderdelen zoals een kleine benzinetank en bijbehorende uitlaattechnologie nodig zijn om de actieradius te vergroten. Naast de over het algemeen hoge prijs voor de range extender, kost ook het onderhoud van de technologie extra geld.
Meest gelezen gidsen
- Injectiesysteem in de auto eenvoudig uitgelegd - onderdelen en functie van het inj...
- Onderhoud en reparatie van elektrische auto's: wat kan uw gewone garage doen?
- Prestaties verhogen door chiptuning: voordelen, risico's en tips
- Gids: Computersystemen en software in uw auto
- Welke onderdelen van elektrische auto's moeten het vaakst worden gerepareerd of ve...
- Hybride voertuigen: Hoe werkt een hybride auto?
- Wat is een solid-state batterij voor elektrische auto's?
- Alles over motorsensoren: van verbrandingsmotoren tot elektrische auto's
- De actieradius van een elektrische auto vergroten: Hoe elke elektrische auto verde...
- Levensduur van de batterij van elektrische auto's: hoe verleng je de levensduur va...
- Wat is de compressie van een automotor?
- Dit is de cilinderinhoud van een automotor
- Kleppen van verbrandingsmotoren: functie, defecten en reparatie
- Kernonderdelen van de verbrandingsmotor - onderdelen en functies
- Motorsmering in auto's: onderdelen, functie en defecten
- De milieueffecten van de productie van nieuwe auto-onderdelen
- Alles over verontreinigingsklassen en hun rol in milieubescherming
- Motorrevisie: Wat is motorrevisie en hoeveel kost het?
- OEM auto-onderdelen productie: de belangrijkste onderdelen van de sector
- Motorvermogen begrijpen - inzicht in de technologie van de automotor
- De stuurinrichting van de auto - structuur en functie
- Het remsysteem van de auto - structuur, onderdelen en functie
- Motortypen in auto's: uitleg over V-motor, lijnmotor en boxermotor
- 8 tips voor het kopen van een tweedehands elektrische auto
- Maak onderscheid tussen OEM-onderdelen, aftermarket-onderdelen en vervalste auto-o...
- Het EPC indicatielampje brandt of knippert: Wat moet ik doen?
- Hoofdremcilinder: functie, defecten opsporen en repareren
- OEM auto-onderdelen voor hybride en elektrische auto's
- Gebruikte youngtimer en klassieke auto-onderdelen - de beste tips
- Cruise control: Werking en reparatie van het cruisecontrolesysteem in de auto
- Uitlaatsysteem: alles wat je moet weten over de onderdelen en werking van het uitl...
- Vergrendelingssysteem: veilige en betrouwbare vergrendeling van de auto
- Het luchtinlaatsysteem van de motor - onderdelen, functie en vervanging
- Remklauw defect? Hoe vervang je hem zelf?
- Brandstofsysteem: onderdelen van de brandstoftoevoer van de tank naar de cilinder
- Airconditioning: functie en onderdelen van je autoairconditioningsysteem
- De koppeling: structuur en functie eenvoudig uitgelegd
- Een defecte brandstofpomp opsporen en vervangen
- Verrast? Zoveel pompen werken in je auto
- De meest voorkomende oorzaken van een defecte elektrische auto
- De 6 belangrijkste veiligheidsonderdelen van uw auto
- Identificeer en repareer een defecte starter in een oogwenk.
- 5 veel voorkomende chassis problemen en hoe ze te verhelpen
- 10 onbekende auto-onderdelen die veel automobilisten niet kennen
- Motorkoeling: functie en belangrijke onderdelen van het koelsysteem
- Verschillen tussen benzine- en dieselmotoren
- Vierwielaandrijving: hoe het mechanisme en de onderdelen van vierwielaandrijving w...
- Motorbesturingseenheid auto: alles over onderdelen en werking
- Defecte motorregeleenheid: oorzaken, symptomen en reparatie
- PK vs. koppel: Wat is het verschil tussen vermogen en koppel?
- Alternator defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet het onderdeel worden ...
- Gebruikte elektrische auto-onderdelen: Waarop letten
- Het belang van het chassisnummer bij de aankoop van gebruikte auto-onderdelen
- ABS pomp defect? Functie, reparatie en vervanging
- Injectie mondstuk defect? Diagnose, reiniging en vervanging van de inspuitstukken
- Het chassis: overzicht en functie van alle ophangingscomponenten
- Waterpomp defect? Symptomen en hoe het te repareren of te veranderen
- Stuurinrichting defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet het onderdeel worden...
- Lambda sensor defect? Wat zijn de symptomen en kan ik de sensor schoonmaken?
- Airco compressor defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet de compressor worde...
- Inlaatspruitstuk defect? Pakking vervangen of spruitstuk reinigen?
- Uitlaatspruitstuk lekt? Symptomen van een defect uitlaatspruitstuk of pakking en w...
- Turbocompressor defect? Repareren of veranderen?
- Servopomp defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet u het onderdeel vervan...
- Koppeling kapot? - Deze symptomen wijzen op een defect in de koppeling
- Veel voorkomende problemen en reparatie van defecte aandrijfassen
- Oorzaken van motorgeluid en wat te doen?
- Wat kan autodiagnoseapparatuur en heb ik een OBD-scanner nodig?
- Wanneer en hoe remschijven en remblokken vervangen?
- Waarschuwingslampje rem brandt - oorzaken en wat te doen?
- EGR-klep defect: voorkom motorproblemen en reinig de EGR-klep
- Verbeter het brandstofverbruik: hoe uw auto minder brandstof verbruikt
- Piepende remmen: waarom remmen piepen en hoe kom je er vanaf
- Veilig een auto opkrikken: hoe krik je een auto op met een krik en kriksteunen
- Hoe een defect in de geluiddemper merkbaar wordt en hoe het wordt vervangen
- De code van de versnellingsbak: Wat betekent de code en waar bevindt die zich op d...
- E-auto motor: deze elektrische auto-onderdelen kunt u zelf vervangen
- Oververhitte motor: wat u moet doen als de motor oververhit raakt
- Motorcontrolelampje gaat branden: Wat u als automobilist moet doen
- Wat is die geur van mijn auto? Top oorzaken en remedies
- Voordelen van het online kopen van sloopauto onderdelen vs. naar de lokale sloperi...
- De motorcode: Wat betekent de code en waar kan ik die op de auto vinden?
- Gereedschap voor autoreparatie: deze 10 gereedschappen moet u hebben
- Autoreparatiefouten: dit zijn de 7 meest voorkomende autoreparatiefouten
- Gebruikte onderdelen: de kwaliteit van gebruikte auto-onderdelen controleren?
- Voertuigtransmissie: Wat is het verschil tussen handgeschakelde en automatische tr...
- Kilometerstand: Dit is hoe de kilometerstand van invloed is op gebruikte reserveon...
- Auto recycling: Wat gebeurt er met de auto als hij gerecycled wordt?
- Belangrijke auto-onderdelen en hun functie
- OEM originele onderdelen of aftermarket: dit zijn de verschillen
- Voor- en nadelen van nieuwe en gebruikte auto-onderdelen
- Uw gids voor automotoronderdelen en functies
- Beste tips voor het opzetten van uw eigen autowerkplaats thuis
- Veel voorkomende auto motor problemen: Diagnose, probleemoplossing en oplossingen
- 7 Vervanging van auto-onderdelen en reparatiewerkzaamheden die u beter niet zelf k...
- Gids: Doe-het-zelf auto-onderhoud en -reparatie
- Beste praktijken voor motorrevisie
- Gids: Hoe de motor van uw auto te onderhouden en te beschermen
- Veel voorkomende oorzaken van stuurbekrachtigingslawaai en hoe het te verhelpen
- Veel voorkomende oorzaken van achterste differentieel lawaai, het oplossen van pro...
- VIN-informatie
- Kentekenplaat- en VIN-informatie