OEM auto-onderdelen voor hybride en elektrische auto's
inhoud
1. Elektrische en hybride auto’s
2. OEM-onderdelen voor elektrische en hybride auto’s
3. Compatibiliteit van reserveonderdelen met de elektrische auto
4. Als de batterij van de e-auto defect is
5. Veiligheid bij het omgaan met hoogspanningscomponenten
6. Software-integratie bij de installatie van reserveonderdelen
7. Beschikbaarheid van reserveonderdelen voor elektrische auto’s en hybrides
Elektrische auto’s en hybride voertuigen vertrouwen op een milieuvriendelijke elektrische aandrijving. Deze voertuigen slijten echter ook, waardoor het nodig is om onderdelen te vervangen. We onthullen waar je rekening mee moet houden als je onderdelen van je elektrische auto of hybride voertuig vervangt. Je kunt ook meer te weten komen over de voordelen van OEM reserveonderdelen voor elektrisch aangedreven auto’s.
Elektrische en hybride auto’s
Elektrisch aangedreven auto’s zijn verkrijgbaar in verschillende varianten. De zuiver elektrische auto heeft een uitsluitend elektrische aandrijving. Een of meer elektromotoren zorgen voor de aandrijving. De batterij is vaak in de vloer van het voertuig geïnstalleerd. Er zijn ook hybride voertuigen waarbij meerdere aandrijfbronnen parallel worden gebruikt. In de meeste gevallen wordt de elektrische aandrijving gecombineerd met een klassieke verbrandingsmotor. In de plug-in hybride versie is extern opladen van de batterij ook mogelijk.
OEM-onderdelen voor elektrische en hybride auto’s
Elektrische auto’s hebben minder geïnstalleerde onderdelen dan een gelijkwaardige auto met verbrandingsmotor. Toch kunnen er onderdelen stuk gaan en moeten ze vervangen worden. Hybride voertuigen met twee aandrijftechnologieën kunnen zelfs meer onderdelen hebben dan de klassieke verbrandingsmotor. De voertuigen met elektrische aandrijving hebben ook vaak andere reserveonderdelen nodig dan de varianten met conventionele aandrijving. OEM-reserveonderdelen zijn onderdelen die de autofabrikant ook gebruikt bij de productie van zijn voertuigen. OEM-onderdelen worden door de autofabrikant zelf geproduceerd of gekocht van een leverancier. Deze reserveonderdelen komen in alle opzichten overeen met de originele onderdelen die in de fabriek zijn geïnstalleerd. Vooral bij elektrische auto’s met hun complexe technische systemen zorgen OEM-reserveonderdelen voor een probleemloze installatie en veilig rijden.
Compatibiliteit van reserveonderdelen met de elektrische auto
Elektrische voertuigen en hybride versies vereisen vaak speciale reserveonderdelen. Slechts enkele van de geïnstalleerde onderdelen zijn ook te vinden in identiek gebouwde auto’s met verbrandingsmotoren. Veel vaker zijn er verschillen tussen onderdelen voor voertuigen met conventionele aandrijving en die met elektromotor. Dit geldt zelfs als hetzelfde model wordt aangeboden met beide aandrijflijnen. Zorg er bij OEM-onderdelen voor dat het betreffende reserveonderdeel speciaal is ontwikkeld voor elektrische voertuigen. Zorg ervoor dat het onderdeel compatibel is met het merk en model van je voertuig. Om dit te doen, is het een goed idee om bijvoorbeeld het OE-nummer of OEM-nummer van het reserveonderdeel te vergelijken met het onderdeel dat in het voertuig is geïnstalleerd.
Als de batterij van de e-auto defect is
De accu van de e-auto voorziet de geïnstalleerde aandrijfmotoren van stroom. De accu’s bevinden zich vaak in de bodem en zijn moeilijk te vervangen. Hier is speciale kennis en een goed uitgeruste werkplaats voor nodig. Door de complexe constructie van de accu’s is er speciaal gereedschap nodig. Bovendien is het vervangen van de accu niet zonder risico’s. Als de accu van de elektrische auto defect is, wordt het meestal een dure aangelegenheid. Fabrikanten van elektrische auto’s geven wel garantie, maar die eindigt na een paar jaar of een bepaald aantal kilometers. Vanwege de complexe constructie van de accu’s mogen ze alleen worden vervangen door originele reserveonderdelen. Vervanging en onderhoud kunnen het beste worden uitgevoerd door een gespecialiseerde werkplaats.
Opladers en oplaadstekkers
Voertuigen met elektrische aandrijving worden vaak verkocht in verschillende delen van de wereld. De laders of boordladers die in het voertuig zijn geïnstalleerd, kunnen per regio verschillen. Hetzelfde geldt voor laadcontactdozen of geïntegreerde aansluitpanelen. Er zijn vaak verschillende varianten van de lader voor een bepaald voertuigmodel. Let bij het kopen van OEM-onderdelen op het ontwerp van de laadcontactdoos en de compatibiliteit van de lader met je voertuig.
Veiligheid bij het omgaan met hoogspanningscomponenten
Moderne elektrische auto’s en hybride voertuigen zijn uitgerust met hoogspanningsbatterijen. De geïnstalleerde hoogspanningssystemen brengen speciale gevaren met zich mee. Elektrocutie door verkeerd gebruik kan aanzienlijke gezondheidsschade veroorzaken. Daarom moet u alle reparaties en onderhoud aan het hoogspanningssysteem van het voertuig overlaten aan een gespecialiseerde werkplaats. Het omgaan met hoogspanningscomponenten in elektrische voertuigen vereist speciale training en veiligheidsmaatregelen. Werknemers in werkplaatsen moeten een aanvullende opleiding volgen voordat ze mogen werken aan elektrische voertuigen of hybride auto’s met hoogspanningssystemen. Er worden ook speciale eisen gesteld aan het gereedschap en het ontwerp van de werkplaats.
Gespecialiseerde technici inhuren
Een verkeerde installatie van elektrische onderdelen in auto’s kan tot ernstige problemen leiden. Daarom moet je vertrouwen op gespecialiseerde technici als je een elektrisch aangedreven auto wilt laten repareren of onderhouden. Dit is bijvoorbeeld mogelijk in de geautoriseerde werkplaatsen van de respectieve autofabrikanten van elektrische auto’s en hybride auto’s. Naast de merkgebonden werkplaatsen zijn er tegenwoordig ook talloze gespecialiseerde werkplaatsen die zich hebben gespecialiseerd in elektrische voertuigen en hybride auto’s. Gespecialiseerde werkplaatsen voor elektrische auto’s en hybride auto’s hebben veel OEM-reserveonderdelen op voorraad of kunnen deze op korte termijn bestellen. Dit bespaart lange wachttijden en garandeert de betrouwbaarheid van reserveonderdelen.
Software-integratie bij de installatie van reserveonderdelen
Moderne auto’s besturen en controleren veel functies met behulp van elektronica en microprocessoren. Dit vereist steeds complexere software, en niet alleen voor elektrische auto’s. Maar vooral e-auto’s en moderne hybrides zijn steeds meer genetwerkt. Sensoren in de onderdelen en elektrisch gestuurde componenten moeten hier softwarematig worden geïntegreerd. Het vervangen van onderdelen in e-auto’s kan een herprogrammering van de voertuigsystemen vereisen. Soms is het ook nodig om de software van het voertuig bij te werken. Het komt steeds vaker voor dat nieuw geïnstalleerde onderdelen moeten worden afgestemd op de betreffende auto. OEM-voertuigonderdelen maken een eenvoudige integratie in de software van het voertuig mogelijk.
Regeneratieve remsystemen voor elektrische voertuigen
Elektrische auto’s en hybride voertuigen hebben speciale remsystemen. De zogenaamde regeneratieve remsystemen voor elektrische auto’s en hybride auto’s vertragen niet alleen het voertuig, maar laden tegelijkertijd ook de batterij op. Tijdens het remproces wordt de aandrijfmotor een generator, waardoor de auto vertraagt en tegelijkertijd elektriciteit wordt opgewekt. Alleen wanneer er meer remkracht nodig is, komt het extra geïnstalleerde remsysteem met schijfremmen in actie. De remmen van e-auto’s en hybrides worden vaak aangestuurd door elektronische signalen en niet langer puur mechanisch. Deze brake-by-wire remsystemen verschillen fundamenteel van conventionele remsystemen. Kom meer te weten over de specifieke onderdelen die worden gebruikt in het regeneratieve remsysteem van je voertuig. OEM vervangingsonderdelen voor remmen van elektrische auto’s voldoen aan de normen die door de fabrikant zijn gesteld.
Beschikbaarheid van reserveonderdelen voor elektrische auto’s en hybrides
Sommige OEM-onderdelen voor elektrische voertuigen zijn niet gemakkelijk verkrijgbaar op de markt. In vergelijking met conventionele voertuigen kunnen er langere wachttijden of hogere kosten zijn. Dit is deels te wijten aan het feit dat elektrische voertuigen en hybrides wereldwijd minder wijdverspreid zijn dan conventionele auto’s. Bovendien zijn de geïnstalleerde technologieën nog in ontwikkeling. Daarnaast zijn de geïnstalleerde technologieën nog relatief jong en zijn de specifieke reserveonderdelen minder vaak nodig, waardoor de levertijden voor een specifiek onderdeel kunnen oplopen. Ook draait de autoproductie bij veel fabrikanten op volle toeren, wat weinig ruimte biedt voor het leveren van extra onderdelen. Soms kan het vereiste OEM-reserveonderdeel worden verkregen als een goed gebruikt onderdeel met lage kilometerstand van autorecycling.
Meest gelezen gidsen
- Injectiesysteem in de auto eenvoudig uitgelegd - onderdelen en functie van het inj...
- Onderhoud en reparatie van elektrische auto's: wat kan uw gewone garage doen?
- Prestaties verhogen door chiptuning: voordelen, risico's en tips
- Gids: Computersystemen en software in uw auto
- Welke onderdelen van elektrische auto's moeten het vaakst worden gerepareerd of ve...
- Hybride voertuigen: Hoe werkt een hybride auto?
- Wat is een solid-state batterij voor elektrische auto's?
- Alles over motorsensoren: van verbrandingsmotoren tot elektrische auto's
- De actieradius van een elektrische auto vergroten: Hoe elke elektrische auto verde...
- Levensduur van de batterij van elektrische auto's: hoe verleng je de levensduur va...
- Wat is de compressie van een automotor?
- Dit is de cilinderinhoud van een automotor
- Kleppen van verbrandingsmotoren: functie, defecten en reparatie
- Kernonderdelen van de verbrandingsmotor - onderdelen en functies
- Motorsmering in auto's: onderdelen, functie en defecten
- De milieueffecten van de productie van nieuwe auto-onderdelen
- Alles over verontreinigingsklassen en hun rol in milieubescherming
- Motorrevisie: Wat is motorrevisie en hoeveel kost het?
- OEM auto-onderdelen productie: de belangrijkste onderdelen van de sector
- Motorvermogen begrijpen - inzicht in de technologie van de automotor
- De stuurinrichting van de auto - structuur en functie
- Het remsysteem van de auto - structuur, onderdelen en functie
- Motortypen in auto's: uitleg over V-motor, lijnmotor en boxermotor
- 8 tips voor het kopen van een tweedehands elektrische auto
- Maak onderscheid tussen OEM-onderdelen, aftermarket-onderdelen en vervalste auto-o...
- Het EPC indicatielampje brandt of knippert: Wat moet ik doen?
- Hoofdremcilinder: functie, defecten opsporen en repareren
- OEM auto-onderdelen voor hybride en elektrische auto's
- Gebruikte youngtimer en klassieke auto-onderdelen - de beste tips
- Cruise control: Werking en reparatie van het cruisecontrolesysteem in de auto
- Uitlaatsysteem: alles wat je moet weten over de onderdelen en werking van het uitl...
- Vergrendelingssysteem: veilige en betrouwbare vergrendeling van de auto
- Het luchtinlaatsysteem van de motor - onderdelen, functie en vervanging
- Remklauw defect? Hoe vervang je hem zelf?
- Brandstofsysteem: onderdelen van de brandstoftoevoer van de tank naar de cilinder
- Airconditioning: functie en onderdelen van je autoairconditioningsysteem
- De koppeling: structuur en functie eenvoudig uitgelegd
- Een defecte brandstofpomp opsporen en vervangen
- Verrast? Zoveel pompen werken in je auto
- De meest voorkomende oorzaken van een defecte elektrische auto
- De 6 belangrijkste veiligheidsonderdelen van uw auto
- Identificeer en repareer een defecte starter in een oogwenk.
- 5 veel voorkomende chassis problemen en hoe ze te verhelpen
- 10 onbekende auto-onderdelen die veel automobilisten niet kennen
- Motorkoeling: functie en belangrijke onderdelen van het koelsysteem
- Verschillen tussen benzine- en dieselmotoren
- Vierwielaandrijving: hoe het mechanisme en de onderdelen van vierwielaandrijving w...
- Motorbesturingseenheid auto: alles over onderdelen en werking
- Defecte motorregeleenheid: oorzaken, symptomen en reparatie
- PK vs. koppel: Wat is het verschil tussen vermogen en koppel?
- Alternator defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet het onderdeel worden ...
- Gebruikte elektrische auto-onderdelen: Waarop letten
- Het belang van het chassisnummer bij de aankoop van gebruikte auto-onderdelen
- ABS pomp defect? Functie, reparatie en vervanging
- Injectie mondstuk defect? Diagnose, reiniging en vervanging van de inspuitstukken
- Het chassis: overzicht en functie van alle ophangingscomponenten
- Waterpomp defect? Symptomen en hoe het te repareren of te veranderen
- Stuurinrichting defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet het onderdeel worden...
- Lambda sensor defect? Wat zijn de symptomen en kan ik de sensor schoonmaken?
- Airco compressor defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet de compressor worde...
- Inlaatspruitstuk defect? Pakking vervangen of spruitstuk reinigen?
- Uitlaatspruitstuk lekt? Symptomen van een defect uitlaatspruitstuk of pakking en w...
- Turbocompressor defect? Repareren of veranderen?
- Servopomp defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet u het onderdeel vervan...
- Koppeling kapot? - Deze symptomen wijzen op een defect in de koppeling
- Veel voorkomende problemen en reparatie van defecte aandrijfassen
- Oorzaken van motorgeluid en wat te doen?
- Wat kan autodiagnoseapparatuur en heb ik een OBD-scanner nodig?
- Wanneer en hoe remschijven en remblokken vervangen?
- Waarschuwingslampje rem brandt - oorzaken en wat te doen?
- EGR-klep defect: voorkom motorproblemen en reinig de EGR-klep
- Verbeter het brandstofverbruik: hoe uw auto minder brandstof verbruikt
- Piepende remmen: waarom remmen piepen en hoe kom je er vanaf
- Veilig een auto opkrikken: hoe krik je een auto op met een krik en kriksteunen
- Hoe een defect in de geluiddemper merkbaar wordt en hoe het wordt vervangen
- De code van de versnellingsbak: Wat betekent de code en waar bevindt die zich op d...
- E-auto motor: deze elektrische auto-onderdelen kunt u zelf vervangen
- Oververhitte motor: wat u moet doen als de motor oververhit raakt
- Motorcontrolelampje gaat branden: Wat u als automobilist moet doen
- Wat is die geur van mijn auto? Top oorzaken en remedies
- Voordelen van het online kopen van sloopauto onderdelen vs. naar de lokale sloperi...
- De motorcode: Wat betekent de code en waar kan ik die op de auto vinden?
- Gereedschap voor autoreparatie: deze 10 gereedschappen moet u hebben
- Autoreparatiefouten: dit zijn de 7 meest voorkomende autoreparatiefouten
- Gebruikte onderdelen: de kwaliteit van gebruikte auto-onderdelen controleren?
- Voertuigtransmissie: Wat is het verschil tussen handgeschakelde en automatische tr...
- Kilometerstand: Dit is hoe de kilometerstand van invloed is op gebruikte reserveon...
- Auto recycling: Wat gebeurt er met de auto als hij gerecycled wordt?
- Belangrijke auto-onderdelen en hun functie
- OEM originele onderdelen of aftermarket: dit zijn de verschillen
- Voor- en nadelen van nieuwe en gebruikte auto-onderdelen
- Uw gids voor automotoronderdelen en functies
- Beste tips voor het opzetten van uw eigen autowerkplaats thuis
- Veel voorkomende auto motor problemen: Diagnose, probleemoplossing en oplossingen
- 7 Vervanging van auto-onderdelen en reparatiewerkzaamheden die u beter niet zelf k...
- Gids: Doe-het-zelf auto-onderhoud en -reparatie
- Beste praktijken voor motorrevisie
- Gids: Hoe de motor van uw auto te onderhouden en te beschermen
- Veel voorkomende oorzaken van stuurbekrachtigingslawaai en hoe het te verhelpen
- Veel voorkomende oorzaken van achterste differentieel lawaai, het oplossen van pro...
- VIN-informatie
- Kentekenplaat- en VIN-informatie