Airco
Onderdelen te koop: 192.415
inhoud
2. Is chiptuning goed of slecht?
3. Voor- en nadelen van chiptuning
Veel autobezitters willen een motor met een paar pk meer. De opties om het motorvermogen te verhogen lijken echter vaak ingewikkeld en duur. In dit geval kan het verhogen van de prestaties met chiptuning een oplossing zijn. Ontdek nu wat chiptuning is en hoe het het motorvermogen en koppel merkbaar kan verhogen. Je komt ook alles te weten over de voor- en nadelen van chiptuning voor je auto.
Chiptuning is een vorm van prestatieverbetering voor verbrandingsmotoren. Hierbij worden vooral de parameters van het motormanagementsysteem geoptimaliseerd. In tegenstelling tot klassieke motortuning hoeft de motor van de auto niet te worden aangepast. De prestatieverhoging wordt enkel bereikt door de software in de motorsturing te wijzigen of door tussenliggende modules.
De term chiptuning stamt uit de begindagen van het elektronisch motormanagement. In die tijd was het soms nodig om een chip op de motormanagementunit te vervangen om de prestaties te verhogen. Tegenwoordig kunnen de motorprestaties, afhankelijk van het voertuigtype, ook worden verhoogd zonder tussenkomst in de regeleenheid. In plaats daarvan wordt het extra vermogen vaak puur softwarematig geactiveerd.
Een standaardmotor biedt vaak mogelijkheden om de prestaties te verhogen, omdat fabrikanten zelden de volledige vermogensreserves benutten. Bij chiptuning worden de motormanagementunit en de brandstofinspuiting aangepast. Daardoor wordt er bijvoorbeeld meer benzine in de verbrandingskamer geïnjecteerd of wordt de laaddruk verhoogd. Ook het ontstekingstijdstip wordt geoptimaliseerd.
Ecotuning is een speciale variant van chiptuning. Het gaat hierbij niet in de eerste plaats om het verhogen van het vermogen en het koppel. Ecotuning is eerder bedoeld om het brandstofverbruik van de auto te verminderen. Hiervoor wordt de software in de regeleenheid geoptimaliseerd. Afhankelijk van de bedrijfstoestand kan ecotuning zorgen voor een effectievere verbranding.
Vandaag de dag worden betere prestaties door chiptuning aangeboden voor bijna alle modellen van verschillende fabrikanten. De kwaliteit van software en modules kan in sommige gevallen echter aanzienlijk verschillen. Elke ontwikkeling en aanpassing aan de regeleenheid vereist veel expertise op het gebied van elektronica. Gerenommeerde leveranciers optimaliseren de prestaties en het koppel op de testbank.
Of chiptuning goed of slecht is, hangt af van het individuele standpunt. Als bestuurders meer vermogen willen met minder inspanning, lijkt het verhogen van de prestaties met behulp van software voordelig te zijn. Testorganisaties zoals de Duitse TÜV wijzen er daarentegen op dat het brandstofverbruik en de uitstoot van schadelijke stoffen kunnen toenemen. Bovendien kunnen de motoronderdelen en onderdelen van de aandrijflijn zwaarder worden belast als gevolg van meer vermogen.
Een toename van het motorvermogen kan de slijtage van de motor en aandrijfcomponenten verhogen. Gerenommeerde chiptuners of fabrikanten van chiptuningkasten gebruiken de vermogensreserves van de motor nooit volledig. Chiptuningproducten van slechte kwaliteit kunnen echter leiden tot voortijdige uitval van turbochargers, inspuitkoppen, de katalysator of roetfilters.
Hogere prestaties kunnen ervoor zorgen dat de motor van de auto sneller slijt. De hoge belasting op de motoronderdelen kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat deze sneller slijten. Bij chiptuning door een professional worden de onderdelen echter meestal niet overbelast. Als de motor echter meer vermogen levert, wordt er vaak sportiever met de auto gereden, waardoor de slijtage van de motor toeneemt.
Of chiptuning de moeite waard is voor een bepaald voertuig hangt af van verschillende factoren. In principe kan de tuningmaatregel worden uitgevoerd op alle moderne auto’s met elektronische motorregeling. Niet alle motoren ontwikkelen echter een significante prestatiestijging. Diesel- of benzinemotoren met turbo zijn bijzonder geschikt voor chiptuning.
Optimalisatie via chiptuning biedt zowel voor- als nadelen. Enerzijds levert het optimaliseren van de motorsturing meer pk’s op zonder dat er ingewikkelde wijzigingen aan de motor moeten worden aangebracht. Aan de andere kant kan het extra vermogen leiden tot een verslechtering van het brandstofverbruik of tot het vervallen van de motorgarantie van de fabrikant.
Chiptuning is over het algemeen niet verboden in Duitsland. Als de prestaties van het voertuig echter zijn verhoogd door chiptuning, moeten eigenaars een paar punten in acht nemen. De verhoogde prestaties moeten bijvoorbeeld worden vermeld in het voertuigrijbewijs. Als er geen algemene gebruiksvergunning ABE is, moet de ombouw worden goedgekeurd door een keuringsinstantie zoals de TÜV.
Chiptuning op een auto kan een strafbaar feit zijn in Duitsland als bepaalde regels niet worden nageleefd. Naast een hoger koppel en meer pk’s kan de auto ook meer uitlaatgassen uitstoten en luider zijn. In Duitsland kan de exploitatievergunning van het voertuig vervallen als de ombouw niet is geregistreerd. Rijden op de openbare weg is dan illegaal.
Het toegenomen motorvermogen als gevolg van chiptuning kan ertoe leiden dat de auto anders wordt geclassificeerd bij de autoverzekering. Daarom moet de verzekeringsmaatschappij onmiddellijk op de hoogte worden gebracht van wijzigingen aan het voertuig. De extra pk’s kunnen de verzekeringspremie verhogen. De motorrijtuigenbelasting kan ook stijgen door de hogere vervuilende uitstoot.
Prestatieoptimalisatie door de software in de motorbesturing te wijzigen wordt vaak aangeboden door professionele tuners. Gevestigde bedrijven verzorgen het hele proces, van het aanpassen van de motorbesturingseenheid tot de registratie in het kentekenregister. Professionele chiptuning minimaliseert het risico op schade aan de motor en tuners bieden vaak zelfs een motorgarantie.
De kosten van chiptuning variëren afhankelijk van het voertuig en de methode. Een eenvoudige plug-in module is soms al verkrijgbaar vanaf 30 tot 50 euro. Chiptuning van hoge kwaliteit is over het algemeen duurder. Hier variëren de kosten van 300 euro. Een maatregel op maat van het voertuig met tests op de dynamometer kan tot 10.000 euro kosten.
Deskundige automonteurs voeren chiptuning soms zelf uit. Dit omvat voornamelijk de installatie van chiptuningmodules. De fabrikanten beschrijven de aansluiting en de ideale positie in de motorruimte in de bijgeleverde instructies. Chiptuning die door autobezitters zelf wordt uitgevoerd, is meestal op eigen risico. De aanbieders geven over het algemeen geen garantie.
Chiptuning op de auto kan op verschillende manieren worden uitgevoerd. De verschillende varianten zijn elk meer of minder complex om uit te voeren. Naast de complexiteit van de procedure variëren de kosten voor chiptuning afhankelijk van het type prestatieaanpassing.
Airco
Onderdelen te koop: 192.415
Brandstof
Onderdelen te koop: 45.836
Carrosserie-onderdelen / glas
Onderdelen te koop: 329.586
Chassis
Onderdelen te koop: 248.760
Elektronische onderdelen
Onderdelen te koop: 448.296
Interieur
Onderdelen te koop: 382.233
Koeling
Onderdelen te koop: 81.417
Lampen
Onderdelen te koop: 121.191
Motor / onderdelen
Onderdelen te koop: 333.656
Outils/dispositifs
Onderdelen te koop: 11.901
Radio / audio / infodivertissement
Onderdelen te koop: 70.866
Schakelaars
Onderdelen te koop: 249.681
Spiegels
Onderdelen te koop: 67.441
Stuurinrichting
Onderdelen te koop: 145.365
Système de verrouillage
Onderdelen te koop: 158.864
Transmissie / versnellingsbak
Onderdelen te koop: 239.637
Uitlaatinrichting
Onderdelen te koop: 94.557
Wielen / remonderdelen
Onderdelen te koop: 277.927
Wissers
Onderdelen te koop: 222.762