Menu toggle

Welkom terug

Guides

Autoreparatiefouten: dit zijn de 7 meest voorkomende autoreparatiefouten

Autoreparaties en -verbouwingen zijn leuk en besparen hoge reparatiekosten. Maar bij de reparatie van de auto gaat niet altijd alles van een leien dakje, en sommige ongelukjes kunnen echt geld kosten. Ontdek nu wat de meest voorkomende fouten zijn bij het repareren van de auto en hoe u ze kunt vermijden.

Lees ook: 7 autoreparaties die je beter niet zelf kunt doen

Fouten bij de reparatie van de auto – dit kan duur zijn

Of het nu gaat om het verversen van de motorolie, het herstellen van ongevalschade of een complete restauratie van het voertuig – veel autoreparaties worden graag door deskundige automonteurs zelf uitgevoerd. Maar vooral nieuwkomers en hobbymonteurs maken soms fouten.

Fout 1: het verkeerde koppel

Veel schroeven en schroefverbindingen op auto-onderdelen moeten met een bepaald aanhaalmoment worden vastgezet. Hiervoor wordt een momentsleutel gebruikt waarop het gewenste draaimoment kan worden ingesteld. Zodra dit punt is bereikt, wordt de momentsleutel losgelaten en kan de verbinding niet verder worden aangehaald.

Veel hobbyschroevendraaiers draaien schroefverbindingen zo strak mogelijk aan zonder zelfs maar rekening te houden met het voorgeschreven aanhaalmoment. Gescheurde schroeven of geruïneerde schroefdraad zijn de gevolgen, die moeilijk ongedaan te maken zijn. Ook het risico op ongevallen neemt toe, omdat overgerekte schroeven pas later onder belasting kunnen breken.

Fout 2: verkeerde motorolie bijgevuld

Het regelmatig verversen van de motorolie is belangrijk voor een lange levensduur van verbrandingsmotoren. Veel automobilisten zouden de kosten voor het verversen van de olie willen uitsparen en de procedure zelf uitvoeren. Dit is heel goed mogelijk, maar er zijn een paar dingen waarmee rekening moet worden gehouden. Het is onder meer belangrijk de juiste motorolie te kiezen, aangezien veel motoroliën verschillen wat hun eigenschappen betreft.

Automonteurs moeten daarom niet zomaar de motorolie kopen die op dat moment in de buurt te koop is. De viscositeit en andere eigenschappen van de olie kunnen ongeschikt zijn en, in het ergste geval, tot motorschade leiden. In plaats daarvan is het raadzaam een motorolie te kopen die bedoeld en goedgekeurd is door de fabrikant van de auto. Informatie hierover is meestal te vinden in de gebruikershandleiding van het voertuig.

Fout 3: schroefdraad van de olieaftapplug vernield

Om bij het verversen van de olie de oude motorolie te kunnen aftappen, moet onder de motor een schroef worden losgedraaid. De zogenaamde olieaftapplug bevindt zich meestal op het laagste punt van de oliepan. Zodra de oude olie uit de motor is gelopen, moet de aftapplug worden vervangen. Vooral hobbymonteurs zonder hefplateau brengen de olieaftapplug soms verkeerd aan.

Het gevolg is dat zij bij het aandraaien de schroefdraad in de oliepan ruïneren. Vaak is de schroefdraad zo erg beschadigd dat de hele oliepan moet worden vervangen. Hoewel auto-onderdelen zoals de oliepan goedkoop tweedehands kunnen worden gekocht bij autorecycling, zijn de kosten van vervanging niet onaanzienlijk. Daarom moet de olieaftapplug er in het begin altijd voorzichtig in worden gestoken en met de hand worden aangedraaid.

Fout 4: Replica onderdelen geïnstalleerd zonder ABE

Als het op de reparatie van hun voertuig aankomt, willen veel autobezitters graag wat geld besparen. Goedkope aanbiedingen op het internet zijn vaak verleidelijk, maar niet alle aangeboden onderdelen zijn altijd echt goed. Vooral tuningonderdelen en replica’s worden vaak aangeboden zonder de algemene exploitatievergunning ABE. Dit probleem doet zich niet voor bij originele onderdelen met een OEM-nummer, die u ook goedkoop tweedehands kunt kopen.

Fout 5: Wielen tegen de looprichting in gemonteerd

Moderne banden hebben tal van positieve eigenschappen. Deze zijn niet zelden het gevolg van een vaste looprichting van de band. Banden voor met name wintergebruik, maar ook sportbanden, hebben een door de fabrikant gespecificeerde looprichting. Veel hobbymonteurs houden hier geen rekening mee en monteren de wielen in de tegenovergestelde richting van de looprichting.

Als banden met een voorgeschreven looprichting echter verkeerd worden gemonteerd en bereden, kunnen de positieve eigenschappen van de banden snel omslaan in negatieve. Daarom mogen bij het verwisselen van wielen de corresponderende wielen niet kruiselings worden verwisseld. De looprichting van de banden is aangegeven met een pijl en het opschrift „Rotation“ en moet strikt in acht worden genomen.

Fout 6: Totale overmoed

Veel automonteurs overschatten zichzelf in hun projecten. Enerzijds gaat het daarbij om hun eigen autoreparatievaardigheden, anderzijds om de geschatte inspanning. Zo brengt de restauratie van een klassieke auto vaak veel ongepland werk met zich mee, zelfs als geschikte reserveonderdelen goedkoop kunnen worden verkregen uit de recycling van auto’s.

Fout 7: verkeerde onderdelen besteld

Verkeerde en niet op elkaar afgestemde onderdelen zijn vaak een grote ergernis, maar zij zijn meestal het gevolg van een verkeerde bestelling. Bij Autoparts24 is de selectie van geschikte auto-onderdelen van gecertificeerde autorecyclingbedrijven echter heel eenvoudig. Na het invoeren van de voertuiggegevens worden alle geschikte aanbiedingen duidelijk opgesomd. Een vergelijking van het OEM-nummer garandeert de keuze van het juiste vervangingsonderdeel in geval van twijfel.

Meest gelezen gidsen