Menu toggle

Welkom terug

Guides

De 6 belangrijkste veiligheidsonderdelen van uw auto

Terwijl de verkeersdichtheid en dus het aantal verkeersongevallen toeneemt, daalt het aantal verkeersdoden gestaag. Dit is vooral te danken aan moderne veiligheidssystemen en het geoptimaliseerde ontwerp van moderne voertuigen. Hier leest u welke veiligheidscomponenten het rijden veiliger maken en u beschermen bij een ongeval.

Veiligheidsgordels

Veiligheidsgordels in auto’s hebben het rijden veel veiliger gemaakt. Bij een ongeval of bij sterke vertraging door remmanoeuvres blijven de inzittenden veilig op hun stoel zitten. Dankzij de gordels kunnen de inzittenden niet uit het voertuig worden geslingerd of onhandig naar binnen stuiteren.

Veiligheidsgordels zijn een van de belangrijkste passieve veiligheidssystemen in een auto. In de huidige auto’s zijn de gordels op zowel de voorstoelen als de achterbank ontworpen als automatische gordels die zich aan de inzittenden aanpassen. Naast de gordels maken ook gordelspanners deel uit van het gordelsysteem in veel moderne voertuigen.

Deze gordelspanners spannen de riem aan bij een ongeval. Dit zorgt voor extra veiligheid. Veiligheidsgordels voor auto’s zijn goedkoop tweedehands te koop, net als gordelsluitingen en gordelspanners. Er zijn zowel veiligheidsgordels voor de voorkant als veiligheidsgordels voor de achterkant verkrijgbaar. Als u tweedehands veiligheidsgordels koopt, moet u er altijd op letten dat de riem in perfecte staat is.

Veiligheid passagiersruimte en kreukelzone

De structuur van de carrosserie van een auto draagt in belangrijke mate bij tot de veiligheid van de inzittenden en behoort daarom ook tot de veiligheidssystemen. Ontwerpkenmerken zoals de veiligheidspassagierscel en de zogenaamde kreukelzone zorgen voor bijzondere veiligheid. Terwijl de ontwerpers van vroege auto’s nog dachten dat een zo stabiel mogelijke carrosserie bijzonder veilig was, heeft uiterlijk sinds de jaren zestig een herbezinning plaatsgevonden.

De huidige auto’s hebben kreukelzones die de energie van de botsing bij een ongeval absorberen en zo het effect ervan kunnen verminderen. Daartoe vervormen de zones aan de voor- en achterzijde van het voertuig op een bepaalde manier, ze kreukelen letterlijk samen. In moderne voertuigen daarentegen is de zogenaamde passagierscel ontworpen om bijzonder stabiel te zijn. Deze structurele eenheid omsluit het interieur van de auto en beschermt de inzittenden in bijzonder hoge mate.

De veiligheidspassagierscel is bijzonder stijf en biedt de inzittenden van het voertuig de nodige overlevingsruimte. De deuren van moderne voertuigen kunnen ook energie absorberen, maar hebben tegelijkertijd bescherming tegen zijdelingse botsingen. Door hun ontwerp zijn carrosseriedelen van moderne auto’s vaak onherstelbaar beschadigd, zelfs bij kleine ongevallen. Auto-onderdelen zoals voor- en achterdeuren, motorkappen of achterkleppen kunnen echter vaak goedkoop tweedehands worden gekocht.

Airbags in de auto

Het airbagsysteem is een van de grote mijlpalen in de veiligheid van de auto. De airbag is een luchtzak die bij een ongeval in een fractie van een seconde opengaat en wordt opgeblazen. Dit voorkomt dat de inzittenden hun hoofd tegen bijvoorbeeld het stuur of het dashboard stoten. Vroeger konden veiligheidsgordels alleen dit niet altijd effectief voorkomen. Airbags kunnen ook de gevolgen van een zijdelingse botsing bij een ongeval doeltreffend beperken.

Tegenwoordig zijn airbags in moderne auto’s daarom niet alleen in het stuur of het dashboard te vinden, maar ook in de stoelen, dakrails, voetruimten of deuren van het voertuig. Het hart van het airbagsysteem is de airbagregeleenheid, die talrijke voertuiggegevens samenbrengt en uiteindelijk de airbags naar behoefte activeert. De sensoren van de airbagregeling zijn zowel in de regeleenheid als op andere plaatsen geïnstalleerd. Daartoe behoren acceleratiesensoren en crashsensoren of druksensoren voor de zij-airbags.

Als de ABS-regeleenheid een ongeval detecteert, activeert zij de vereiste airbags. Een airbag werkt echter alleen in combinatie met de veiligheidsgordel. Gebruikte ABS-regeleenheden zijn voor de meeste voertuigtypen gemakkelijk te koop, net als complete airbags. Hetzelfde geldt voor airbag sensoren, airbag relais of een gebruikte airbag kabelboom.

Antiblokkeersysteem ABS

Het ABS-systeem of antiblokkeersysteem is een van de belangrijkste actieve veiligheidssystemen in een auto. Dit systeem gaat het ontstaan van ongelukken vooraf tegen door te voorkomen dat de wielen tijdens het remmen blokkeren. Op die manier blijft de auto ook tijdens een noodstop bestuurbaar voor de bestuurder. De auto glijdt niet ongecontroleerd over de weg en tegelijkertijd kan de bestuurder door middel van een stuurbeweging corrigerend optreden.

Om te voorkomen dat de wielen blokkeren, werkt het ABS-systeem door de remdruk herhaaldelijk te verlagen en te verhogen. Daarvoor zijn een aantal onderdelen nodig. Auto’s met ABS hebben bijvoorbeeld wielsensoren om de wielsnelheid te detecteren. Als een van de wielen blokkeert, wordt dit door het ABS-systeem gedetecteerd via de wielsnelheidssensor. De gegevens van de wielsnelheidssensoren, alsook andere gegevens, worden verwerkt in de ABS-regeleenheid.

De regeleenheid stuurt op haar beurt de ABS-pomp aan, die de centrale eenheid is waarin de pomp, de kleppen en de aansturing daarvan zijn verenigd. Van hieruit wordt de pulsatie van de remdruk op de afzonderlijke remmen naar behoefte geactiveerd. Alle onderdelen van het ABS-systeem, zoals de ABS-regeleenheid, ABS-sensoren of andere ABS-remonderdelen, kunnen ook tweedehands worden gekocht. Er moet op worden gelet dat de betrokken ABS-onderdelen precies passen bij het beoogde voertuigmodel.

Elektronisch Stabiliteits Systeem ESP

Net als ABS is het elektronisch stabiliteitssysteem of Electronic Stability Program, afgekort ESP, bedoeld om ongevallen te voorkomen. In tegenstelling tot ABS grijpt het ESP echter niet in op het remproces, maar voorkomt het dat het voertuig gaat slippen of slingeren. Het voorkomt ook onderstuur of overstuur van het voertuig, zodat de bestuurder het voertuig in extreme situaties beter onder controle heeft.

Het ESP-systeem zorgt voor het automatisch afremmen van individuele wielen via de remmen. Net als het ABS maakt het gebruik van gegevens van sensoren om de wielsnelheid te detecteren. Tegelijkertijd wordt de actuele positie van het stuurwiel geregistreerd via de stuurhoeksensor, evenals de zijdelingse versnelling van het voertuig of eventuele rotatiebewegingen van het voertuig via andere sensoren.

Het systeem wordt aangestuurd door de ESP-regeleenheid, die alle gegevens verzamelt. Als de beweging van de auto afwijkt van het beoogde pad, of als de auto begint te slippen, grijpt het stabiliteitssysteem in. Dat gebeurt door actief de afzonderlijke wielen af te remmen, zelfs zonder dat de bestuurder het rempedaal intrapt. Onderdelen zoals de ESP-regeleenheid, ESP-sensoren of ESP-contacten zoals ESP-schakelaars zijn vaak goedkoop verkrijgbaar als gebruikte onderdelen.

Veilig interieur

Bij ongevallen kunnen inzittenden van voertuigen niet alleen gewond raken door externe factoren, maar ook door het voertuig zelf. Al in de jaren zestig begonnen auto-ontwerpers zich daarom te richten op het veiliger maken van het interieur van voertuigen. Dit omvatte bijvoorbeeld het ontwerp van veilige stuurwielen die bij een ongeval konden inklappen.

Het veiligheidsstuurwiel was verbonden met een veiligheidsstuurkolom, waardoor het stuurwiel niet in het interieur kon komen. Hoofdsteunen op de stoelen behoorden al snel tot de standaarduitrusting, evenals zachte dashboards. Ook deze veiligheidsrelevante onderdelen kunnen goedkoop tweedehands worden gekocht.

Meest gelezen gidsen