Menu toggle

Welkom terug

Guides

Alternator defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet het onderdeel worden vervangen?

De dynamo levert stroom voor alle elektrische verbruikers in de auto. Vroeger was het alleen nodig voor de koplampen, maar tegenwoordig is het onmisbaar voor de betrouwbare stroomvoorziening van vele componenten. Als de trouwe stroomgenerator defect is, wordt dit vaak pas opgemerkt als het oplaadindicatielampje gaat branden. Maar ook andere symptomen kunnen wijzen op falen.

Functie van de dynamo in de auto

De dynamo in de auto levert de spanning die nodig is voor de werking. Daartoe wordt het onderdeel, dat ook wel Lima, alternator of wisselstroomdynamo wordt genoemd, via riemschijven rechtstreeks door de motor aangedreven. Wanneer de motor draait, is ook de dynamo in bedrijf. De dynamo zet de via de poelie toegevoerde mechanische energie om in elektrische energie. Dit is nodig voor de verbruikers in de auto en voor het opladen van de autoaccu.

Als de dynamo geen of weinig stroom levert, bijvoorbeeld bij stilstand en lage toerentallen, treedt de accu in werking als spanningsbuffer. Tegenwoordig worden driefasige dynamo’s voornamelijk gebruikt als alternator in auto’s. Een laadregelaar is rechtstreeks in de dynamo geïntegreerd. In moderne voertuigen met hybride aandrijving en 48-volttechnologie is de dynamo vaak ontworpen als startgenerator. Dit onderdeel combineert de dynamo en de starter.

Defecte dynamo – vervanging of reparatie?

Wanneer de dynamo defect is, rijst vaak de vraag: vervangen of repareren? Beide procedures zijn mogelijk. Sommige gespecialiseerde werkplaatsen bieden reparaties van dynamo’s aan, waarvoor meestal de dynamo moet worden opgestuurd. Dit kan de moeite waard zijn voor bijvoorbeeld klassieke auto’s, waarvoor een dynamo moeilijk verkrijgbaar is. Anders is het vaak de moeite waard om de dynamo te vervangen door een intact exemplaar. Als u niet wilt betalen voor een nieuw onderdeel, kunt u het beste een gebruikte dynamo kopen bij een autorecyclingcentrum.

Typische symptomen van een defect aan de alternator

Als de dynamo kapot is, wijzen bepaalde tekenen vaak op het defect. Als de dynamo volledig uitvalt, wordt de accu niet meer opgeladen. Zonder de kracht van de dynamo daalt de spanning in de accu gestaag. In dat geval brandt het laadlampje in het dashboard.

  • Oplaadindicator gaat branden
  • Batterij laadt niet op
  • De motor start niet
  • De starter draait maar langzaam
  • Geluiden uit de motorruimte
  • De motor gaat uit.

Na een generatorstoring is de beschikbare energie in de accu vaak niet meer voldoende om de verbrandingsmotor met behulp van de starter te starten. Dan draait de starter soms maar langzaam. De motor kan ook gewoon stoppen als de voor ontsteking vereiste spanning ontbreekt. Bovendien kunnen ongewone geluiden optreden als er een defect dreigt, bijvoorbeeld als een lager van de dynamo versleten is.

Oorzaken van een defecte dynamo

De mogelijke oorzaken van een defect aan de dynamo zijn legio. Alle onderdelen van de dynamo zijn aan een zekere slijtage onderhevig. Vooral in een ouder voertuig kan de dynamo het dus op een gegeven moment begeven, ongeacht of het om een Opel of een VW gaat. Soms gaat ook de laadregelaar van de dynamo kapot. Zelden verslijt of breekt de riemschijf.

Vervang de generator van de auto

Indien typische tekenen wijzen op een defect in de alternator, moet het onderdeel worden vervangen. Een origineel reserveonderdeel dat ook in deze vorm op het voertuig is gemonteerd, is hiervoor het meest geschikt. De exacte reparatieprocedure kan verschillen afhankelijk van het voertuigmodel. Voor een Opel kunnen andere stappen nodig zijn dan voor een VW.

Vervang de dynamo in 6 stappen:

  1. Controleer de dynamo: De eerste stap is te controleren of de Lima gebroken is. Ook andere onderdelen kunnen de typische verschijnselen veroorzaken, zoals beschadigde kabels of een versleten accu. Een multimeter kan nuttig zijn om de spanning te meten.
  2. Verwijderen van hulpstukken: Om de defecte generator te verwijderen, moeten afhankelijk van het voertuig eerst talrijke onderdelen in de motorruimte worden gedemonteerd. De accu van het voertuig moet ook worden losgekoppeld voordat met de demontage van de generator kan worden begonnen.
  3. Ontspan de riem: Om het apparaat los te kunnen maken, moet de aandrijfriem eerst worden losgemaakt en van de poelie worden verwijderd. Als het onderdeel al versleten is, is dit een ideaal moment om het te vervangen door een nieuw onderdeel.
  4. Verwijder de generator: Voordat de Lima wordt vervangen door een intacte, moeten alle verbindingskabels worden gedemonteerd. Pas dan kunnen de schroefverbindingen en het gehele onderdeel worden losgemaakt. Het apparaat kan dan voorzichtig uit de motorruimte worden gemanoeuvreerd.
  5. Onderdelen vergelijken: Na demontage van het defecte onderdeel moet het worden vergeleken met het intacte onderdeel. Fabrikanten zoals Opel of VW gebruiken soms verschillende eenheden voor verschillende motoren. Originele reserveonderdelen passen meestal zonder problemen.
  6. Installatie van de Lima: Als alles past, kan het reserveonderdeel in de motorruimte worden geïnstalleerd. Daartoe wordt de dynamo in omgekeerde volgorde gemonteerd en aangesloten. Dan wordt de generatorriem gespannen. Nadat alle onderdelen zijn geïnstalleerd, staat niets een test in de weg.

Meest gelezen gidsen