Alternator defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet het onderdeel worden vervangen?
De dynamo levert stroom voor alle elektrische verbruikers in de auto. Vroeger was het alleen nodig voor de koplampen, maar tegenwoordig is het onmisbaar voor de betrouwbare stroomvoorziening van vele componenten. Als de trouwe stroomgenerator defect is, wordt dit vaak pas opgemerkt als het oplaadindicatielampje gaat branden. Maar ook andere symptomen kunnen wijzen op falen.
Functie van de dynamo in de auto
De dynamo in de auto levert de spanning die nodig is voor de werking. Daartoe wordt het onderdeel, dat ook wel Lima, alternator of wisselstroomdynamo wordt genoemd, via riemschijven rechtstreeks door de motor aangedreven. Wanneer de motor draait, is ook de dynamo in bedrijf. De dynamo zet de via de poelie toegevoerde mechanische energie om in elektrische energie. Dit is nodig voor de verbruikers in de auto en voor het opladen van de autoaccu.
Als de dynamo geen of weinig stroom levert, bijvoorbeeld bij stilstand en lage toerentallen, treedt de accu in werking als spanningsbuffer. Tegenwoordig worden driefasige dynamo’s voornamelijk gebruikt als alternator in auto’s. Een laadregelaar is rechtstreeks in de dynamo geïntegreerd. In moderne voertuigen met hybride aandrijving en 48-volttechnologie is de dynamo vaak ontworpen als startgenerator. Dit onderdeel combineert de dynamo en de starter.
Defecte dynamo – vervanging of reparatie?
Wanneer de dynamo defect is, rijst vaak de vraag: vervangen of repareren? Beide procedures zijn mogelijk. Sommige gespecialiseerde werkplaatsen bieden reparaties van dynamo’s aan, waarvoor meestal de dynamo moet worden opgestuurd. Dit kan de moeite waard zijn voor bijvoorbeeld klassieke auto’s, waarvoor een dynamo moeilijk verkrijgbaar is. Anders is het vaak de moeite waard om de dynamo te vervangen door een intact exemplaar. Als u niet wilt betalen voor een nieuw onderdeel, kunt u het beste een gebruikte dynamo kopen bij een autorecyclingcentrum.
Typische symptomen van een defect aan de alternator
Als de dynamo kapot is, wijzen bepaalde tekenen vaak op het defect. Als de dynamo volledig uitvalt, wordt de accu niet meer opgeladen. Zonder de kracht van de dynamo daalt de spanning in de accu gestaag. In dat geval brandt het laadlampje in het dashboard.
- Oplaadindicator gaat branden
- Batterij laadt niet op
- De motor start niet
- De starter draait maar langzaam
- Geluiden uit de motorruimte
- De motor gaat uit.
Na een generatorstoring is de beschikbare energie in de accu vaak niet meer voldoende om de verbrandingsmotor met behulp van de starter te starten. Dan draait de starter soms maar langzaam. De motor kan ook gewoon stoppen als de voor ontsteking vereiste spanning ontbreekt. Bovendien kunnen ongewone geluiden optreden als er een defect dreigt, bijvoorbeeld als een lager van de dynamo versleten is.
Oorzaken van een defecte dynamo
De mogelijke oorzaken van een defect aan de dynamo zijn legio. Alle onderdelen van de dynamo zijn aan een zekere slijtage onderhevig. Vooral in een ouder voertuig kan de dynamo het dus op een gegeven moment begeven, ongeacht of het om een Opel of een VW gaat. Soms gaat ook de laadregelaar van de dynamo kapot. Zelden verslijt of breekt de riemschijf.
Vervang de generator van de auto
Indien typische tekenen wijzen op een defect in de alternator, moet het onderdeel worden vervangen. Een origineel reserveonderdeel dat ook in deze vorm op het voertuig is gemonteerd, is hiervoor het meest geschikt. De exacte reparatieprocedure kan verschillen afhankelijk van het voertuigmodel. Voor een Opel kunnen andere stappen nodig zijn dan voor een VW.
Vervang de dynamo in 6 stappen:
- Controleer de dynamo: De eerste stap is te controleren of de Lima gebroken is. Ook andere onderdelen kunnen de typische verschijnselen veroorzaken, zoals beschadigde kabels of een versleten accu. Een multimeter kan nuttig zijn om de spanning te meten.
- Verwijderen van hulpstukken: Om de defecte generator te verwijderen, moeten afhankelijk van het voertuig eerst talrijke onderdelen in de motorruimte worden gedemonteerd. De accu van het voertuig moet ook worden losgekoppeld voordat met de demontage van de generator kan worden begonnen.
- Ontspan de riem: Om het apparaat los te kunnen maken, moet de aandrijfriem eerst worden losgemaakt en van de poelie worden verwijderd. Als het onderdeel al versleten is, is dit een ideaal moment om het te vervangen door een nieuw onderdeel.
- Verwijder de generator: Voordat de Lima wordt vervangen door een intacte, moeten alle verbindingskabels worden gedemonteerd. Pas dan kunnen de schroefverbindingen en het gehele onderdeel worden losgemaakt. Het apparaat kan dan voorzichtig uit de motorruimte worden gemanoeuvreerd.
- Onderdelen vergelijken: Na demontage van het defecte onderdeel moet het worden vergeleken met het intacte onderdeel. Fabrikanten zoals Opel of VW gebruiken soms verschillende eenheden voor verschillende motoren. Originele reserveonderdelen passen meestal zonder problemen.
- Installatie van de Lima: Als alles past, kan het reserveonderdeel in de motorruimte worden geïnstalleerd. Daartoe wordt de dynamo in omgekeerde volgorde gemonteerd en aangesloten. Dan wordt de generatorriem gespannen. Nadat alle onderdelen zijn geïnstalleerd, staat niets een test in de weg.
Meest gelezen gidsen
- Injectiesysteem in de auto eenvoudig uitgelegd - onderdelen en functie van het inj...
- Onderhoud en reparatie van elektrische auto's: wat kan uw gewone garage doen?
- Prestaties verhogen door chiptuning: voordelen, risico's en tips
- Gids: Computersystemen en software in uw auto
- Welke onderdelen van elektrische auto's moeten het vaakst worden gerepareerd of ve...
- Hybride voertuigen: Hoe werkt een hybride auto?
- Wat is een solid-state batterij voor elektrische auto's?
- Alles over motorsensoren: van verbrandingsmotoren tot elektrische auto's
- De actieradius van een elektrische auto vergroten: Hoe elke elektrische auto verde...
- Levensduur van de batterij van elektrische auto's: hoe verleng je de levensduur va...
- Wat is de compressie van een automotor?
- Dit is de cilinderinhoud van een automotor
- Kleppen van verbrandingsmotoren: functie, defecten en reparatie
- Kernonderdelen van de verbrandingsmotor - onderdelen en functies
- Motorsmering in auto's: onderdelen, functie en defecten
- De milieueffecten van de productie van nieuwe auto-onderdelen
- Alles over verontreinigingsklassen en hun rol in milieubescherming
- Motorrevisie: Wat is motorrevisie en hoeveel kost het?
- OEM auto-onderdelen productie: de belangrijkste onderdelen van de sector
- Motorvermogen begrijpen - inzicht in de technologie van de automotor
- De stuurinrichting van de auto - structuur en functie
- Het remsysteem van de auto - structuur, onderdelen en functie
- Motortypen in auto's: uitleg over V-motor, lijnmotor en boxermotor
- 8 tips voor het kopen van een tweedehands elektrische auto
- Maak onderscheid tussen OEM-onderdelen, aftermarket-onderdelen en vervalste auto-o...
- Het EPC indicatielampje brandt of knippert: Wat moet ik doen?
- Hoofdremcilinder: functie, defecten opsporen en repareren
- OEM auto-onderdelen voor hybride en elektrische auto's
- Gebruikte youngtimer en klassieke auto-onderdelen - de beste tips
- Cruise control: Werking en reparatie van het cruisecontrolesysteem in de auto
- Uitlaatsysteem: alles wat je moet weten over de onderdelen en werking van het uitl...
- Vergrendelingssysteem: veilige en betrouwbare vergrendeling van de auto
- Het luchtinlaatsysteem van de motor - onderdelen, functie en vervanging
- Remklauw defect? Hoe vervang je hem zelf?
- Brandstofsysteem: onderdelen van de brandstoftoevoer van de tank naar de cilinder
- Airconditioning: functie en onderdelen van je autoairconditioningsysteem
- De koppeling: structuur en functie eenvoudig uitgelegd
- Een defecte brandstofpomp opsporen en vervangen
- Verrast? Zoveel pompen werken in je auto
- De meest voorkomende oorzaken van een defecte elektrische auto
- De 6 belangrijkste veiligheidsonderdelen van uw auto
- Identificeer en repareer een defecte starter in een oogwenk.
- 5 veel voorkomende chassis problemen en hoe ze te verhelpen
- 10 onbekende auto-onderdelen die veel automobilisten niet kennen
- Motorkoeling: functie en belangrijke onderdelen van het koelsysteem
- Verschillen tussen benzine- en dieselmotoren
- Vierwielaandrijving: hoe het mechanisme en de onderdelen van vierwielaandrijving w...
- Motorbesturingseenheid auto: alles over onderdelen en werking
- Defecte motorregeleenheid: oorzaken, symptomen en reparatie
- PK vs. koppel: Wat is het verschil tussen vermogen en koppel?
- Alternator defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet het onderdeel worden ...
- Gebruikte elektrische auto-onderdelen: Waarop letten
- Het belang van het chassisnummer bij de aankoop van gebruikte auto-onderdelen
- ABS pomp defect? Functie, reparatie en vervanging
- Injectie mondstuk defect? Diagnose, reiniging en vervanging van de inspuitstukken
- Het chassis: overzicht en functie van alle ophangingscomponenten
- Waterpomp defect? Symptomen en hoe het te repareren of te veranderen
- Stuurinrichting defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet het onderdeel worden...
- Lambda sensor defect? Wat zijn de symptomen en kan ik de sensor schoonmaken?
- Airco compressor defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet de compressor worde...
- Inlaatspruitstuk defect? Pakking vervangen of spruitstuk reinigen?
- Uitlaatspruitstuk lekt? Symptomen van een defect uitlaatspruitstuk of pakking en w...
- Turbocompressor defect? Repareren of veranderen?
- Servopomp defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet u het onderdeel vervan...
- Koppeling kapot? - Deze symptomen wijzen op een defect in de koppeling
- Veel voorkomende problemen en reparatie van defecte aandrijfassen
- Oorzaken van motorgeluid en wat te doen?
- Wat kan autodiagnoseapparatuur en heb ik een OBD-scanner nodig?
- Wanneer en hoe remschijven en remblokken vervangen?
- Waarschuwingslampje rem brandt - oorzaken en wat te doen?
- EGR-klep defect: voorkom motorproblemen en reinig de EGR-klep
- Verbeter het brandstofverbruik: hoe uw auto minder brandstof verbruikt
- Piepende remmen: waarom remmen piepen en hoe kom je er vanaf
- Veilig een auto opkrikken: hoe krik je een auto op met een krik en kriksteunen
- Hoe een defect in de geluiddemper merkbaar wordt en hoe het wordt vervangen
- De code van de versnellingsbak: Wat betekent de code en waar bevindt die zich op d...
- E-auto motor: deze elektrische auto-onderdelen kunt u zelf vervangen
- Oververhitte motor: wat u moet doen als de motor oververhit raakt
- Motorcontrolelampje gaat branden: Wat u als automobilist moet doen
- Wat is die geur van mijn auto? Top oorzaken en remedies
- Voordelen van het online kopen van sloopauto onderdelen vs. naar de lokale sloperi...
- De motorcode: Wat betekent de code en waar kan ik die op de auto vinden?
- Gereedschap voor autoreparatie: deze 10 gereedschappen moet u hebben
- Autoreparatiefouten: dit zijn de 7 meest voorkomende autoreparatiefouten
- Gebruikte onderdelen: de kwaliteit van gebruikte auto-onderdelen controleren?
- Voertuigtransmissie: Wat is het verschil tussen handgeschakelde en automatische tr...
- Kilometerstand: Dit is hoe de kilometerstand van invloed is op gebruikte reserveon...
- Auto recycling: Wat gebeurt er met de auto als hij gerecycled wordt?
- Belangrijke auto-onderdelen en hun functie
- OEM originele onderdelen of aftermarket: dit zijn de verschillen
- Voor- en nadelen van nieuwe en gebruikte auto-onderdelen
- Uw gids voor automotoronderdelen en functies
- Beste tips voor het opzetten van uw eigen autowerkplaats thuis
- Veel voorkomende auto motor problemen: Diagnose, probleemoplossing en oplossingen
- 7 Vervanging van auto-onderdelen en reparatiewerkzaamheden die u beter niet zelf k...
- Gids: Doe-het-zelf auto-onderhoud en -reparatie
- Beste praktijken voor motorrevisie
- Gids: Hoe de motor van uw auto te onderhouden en te beschermen
- Veel voorkomende oorzaken van stuurbekrachtigingslawaai en hoe het te verhelpen
- Veel voorkomende oorzaken van achterste differentieel lawaai, het oplossen van pro...
- VIN-informatie
- Kentekenplaat- en VIN-informatie