Menu toggle

Welkom terug

Guides

Vierwielaandrijving: hoe het mechanisme en de onderdelen van vierwielaandrijving werken

Bij vierwielaandrijving worden alle vier de wielen van het voertuig aangedreven. In vergelijking met tweewielaandrijving zorgen vierwielaandrijvingen voor een betere aandrijving op losse ondergrond en een betere tractie op gladde wegen. Leer nu alles over de functie, de onderdelen en het onderhoud van vierwielaandrijving.

Functie van vierwielaandrijving in personenauto’s

Vierwielaandrijving stuurt het vermogen van de motor naar alle vier de wielen van de auto. De aandrijfkracht wordt in een vooraf bepaalde verhouding verdeeld over de voor- en achteras. Dit biedt voordelen in ongunstige omstandigheden zoals nat wegdek. Vooral in combinatie met tractiecontrole zorgen vierwielaandrijvingen voor een betere rijdynamiek en meer tractie op de weg. Reacties op belastingswisselingen zoals onderstuur of overstuur in bochten zijn met vierwielaandrijving vaak aanzienlijk minder dan met aandrijving vanuit slechts één as. Bovendien kunnen terreinwagens met vierwielaandrijving veel beter uit de voeten op losse ondergrond.

Voordelen en nadelen van auto’s met vierwielaandrijving

Alle soorten vierwielaandrijving in auto’s bieden voordelen, maar gaan ook gepaard met nadelen. Tot de voordelen behoren de gelijke verdeling van de aandrijfkracht over de voor- en achteras en de daarmee samenhangende rijeigenschappen. Tot de nadelen van vierwielaandrijving behoren de hogere prijs van een auto met vierwielaandrijving in vergelijking met dezelfde auto met voor- of achterwielaandrijving. Ook is een auto met vierwielaandrijving meestal zwaarder, en neemt het brandstofverbruik toe door mechanische aandrijvingsverliezen. Aandrijving op beide assen betekent dat er meer onderdelen nodig zijn, waardoor de onderhoudskosten stijgen.

Componenten en aandrijvingsvarianten voor vierwielaandrijving

In vergelijking met voertuigen met zuivere achterwielaandrijving of zuivere voorwielaandrijving heeft een auto met 4×4-aandrijving een complexere aandrijflijnstructuur. Dat komt omdat er extra componenten nodig zijn om de aandrijfkracht van de motor naar de voor- en achterzijde van het voertuig te verdelen.

Afhankelijk van het voertuigmodel en -type wordt vierwielaandrijving op verschillende manieren toegepast. Indien de motor van het voertuig zich aan de voorzijde bevindt, wordt het vermogen ervan gewoonlijk via een cardanas op de achteras overgebracht. De extra aangedreven wielen van de vierwielaandrijving ontvangen hun vermogen gewoonlijk via afzonderlijke aandrijfassen. Vaak is in de aandrijving een koppeling geïntegreerd, die een van de assen alleen aankoppelt wanneer dat nodig is. Een dergelijke koppeling wordt vaak automatisch bediend. Een tussen de assen geïntegreerd centraal differentieel compenseert de verschillen en voorkomt spanningen in de aandrijflijn.

Vierwielaandrijving voor terreinwagens en hybride vierwielaandrijving

Vooral bij terreinwagens gebruiken fabrikanten soms nog starre assen waarvan het differentieel via een differentieelslot kan worden geblokkeerd. Hetzelfde geldt voor het middendifferentieel. Bij hybride vierwielaandrijving gebruiken voertuigfabrikanten een heel andere aandrijftechniek. Hier worden alleen de wielen op de vooras rechtstreeks via de verbrandingsmotor en de transmissie aangedreven. De wielen op de achteras daarentegen hebben een eigen elektromotor.

Permanente vierwielaandrijving of selecteerbare vierwielaandrijving

Vierwielaandrijving kan worden uitgevoerd als permanente vierwielaandrijving of als inschakelbare vierwielaandrijving. Bij permanente vierwielaandrijving kan de aandrijfkracht te allen tijde op de wielen van alle assen worden overgebracht. Bij de inschakelbare variant kan de bestuurder of een automatische transmissie de vierwielaandrijving voor één as selectief in- of uitschakelen.

Selecteerbare vierwielaandrijving voor terreinwagens

Een inschakelbare vierwielaandrijving wordt vaak geïnstalleerd in terreinwagens of pick-ups met vierwielaandrijving. Deze voertuigen worden in de normale rijstand aangedreven door achterwielaandrijving. Indien nodig kan de vierwielaandrijving worden geactiveerd door de bestuurder of automatisch door middel van een schakelaar of hendel. Alleen dan wordt de aandrijfkracht overgebracht op de voor- en achteras samen.

Vierwielaandrijving voor elektrische auto’s

Elektrische auto’s worden ook vaak aangeboden met vierwielaandrijving. Hiervoor worden afzonderlijke aandrijvingen voor de voor- en achteras van het elektrische voertuig geïnstalleerd. Voor deze aandrijvingsvariant zijn dus geen extra componenten nodig, zoals een tussenbak of een centraal differentieel.

De motor aan de voorzijde van de e-auto drijft de wielen op de vooras aan. De motor achteraan daarentegen brengt zijn vermogen uitsluitend over op de wielen op de achteras. Sommige elektrische auto’s hebben ook een afzonderlijke aandrijfmotor voor elk van de wielen, of een motor voor elk van de twee wielen op de achteras.

Onderhoud voor auto’s met vierwielaandrijving – tips en trucs

Bij het onderhoud van auto’s met vierwielaandrijving moeten een aantal zaken in het oog worden gehouden. De complexere aandrijflijn vereist een zorgvuldige inspectie, waarbij meer onderdelen moeten worden gecontroleerd. Dit betreft bijvoorbeeld de cardanas of de tussenbak.

Vaak heeft een auto met vierwielaandrijving een differentieel per as, alsmede een centraal differentieel. In dit verband moeten de verversingsintervallen voor de differentieelolie in acht worden genomen. Oudere terreinwagens hebben ook vaak punten die met de hand moeten worden gesmeerd, bijvoorbeeld ter hoogte van de vooras.

Asaandrijving en wielen controleren

Aangezien bij vierwielaandrijving alle wielen worden aangedreven, zijn er ook meer onderdelen te controleren op het gebied van de wielaandrijving. Daartoe behoren de aandrijfassen bij voertuigen met vierwielaandrijving met onafhankelijke wielophanging en de bijbehorende aslaarzen.

Ook de banden van voertuigen met vierwielaandrijving zijn onderhevig aan voortdurende slijtage. Sommige fabrikanten van voertuigen met vierwielaandrijving raden aan om bij een bandenwissel alle vier de banden te vervangen, omdat verschillende diameters de vierwielaandrijving kunnen beschadigen.

Waarop u moet letten bij de aankoop van reserveonderdelen voor voertuigen met vierwielaandrijving

Steeds meer voertuigen hebben vierwielaandrijving. Dat geldt niet alleen voor terreinwagens, maar ook voor gewone personenauto’s. Zelfs bij SUV’s is de aanwezigheid van vierwielaandrijving vaak geen vraag meer. Reserveonderdelen voor voertuigen met vierwielaandrijving zijn over het algemeen gemakkelijk verkrijgbaar. Bij de keuze van reserveonderdelen voor auto’s met vierwielaandrijving moet u echter met een paar punten rekening houden.

In de regel verschillen de onderdelen voor voertuigen met vierwielaandrijving namelijk soms aanzienlijk van de varianten die in modellen met slechts één aangedreven wielpaar zijn ingebouwd. Dit is vooral van belang als een bepaald voertuigmodel wordt verkocht met zowel vierwielaandrijving als een aangedreven as.

Om ervoor te zorgen dat u het juiste reserveonderdeel voor uw voertuig kiest, moet u het onderdeelnummer van het geïnstalleerde onderdeel vergelijken met het vervangingsonderdeel. Ook foto’s van het aangeboden onderdeel helpen bij het identificeren van het juiste reserveonderdeel. Bij Autoparts24 is het zoeken naar geschikte onderdelen voor de vierwielaandrijving heel eenvoudig dankzij de praktische zoekfunctie.

Meest gelezen gidsen