Menu toggle

Welkom terug

Guides

Inlaatspruitstuk defect? Pakking vervangen of spruitstuk reinigen?

Het inlaatspruitstuk is een van de belangrijkste onderdelen van het inlaatsysteem van de auto. Hier zorgt het onderdeel ervoor dat elke cilinder voldoende wordt voorzien van het noodzakelijke mengsel van brandstof en zuurstof. Ontdek nu hoe een defect inlaatspruitstuk kan worden opgemerkt, wanneer het de moeite waard is om het te vervangen of schoon te maken, en waarom een eenvoudige afdichting verantwoordelijk kan zijn voor het defect.

Functie van het inlaatspruitstuk in de auto

Bij verbrandingsmotoren vormt een inlaatspruitstuk de verbinding tussen de cilinderkop en de onderdelen van het mengselbereidingssysteem. Hier heeft het onderdeel, ook wel inlaatspruitstuk of inlaatspin genoemd, de functie het gas naar de verbrandingskamers te geleiden. Bij moderne motoren kan uitlaatgasrecirculatie, een klep of wervelflappen in het inlaatspruitstuk worden geïntegreerd.

Probleem met het inlaatspruitstuk – vervangen of reinigen?

Bij problemen met het inlaatspruitstuk rijst vaak de vraag: vervangen of reinigen? Dat hangt af van het soort defect. Als het inlaatspruitstuk gebarsten of anderszins beschadigd is, helpt schoonmaken niet. In dit geval helpt alleen vervanging door een geschikt reserveonderdeel, omdat reparatie vaak niet mogelijk is.

Schoon inlaatspruitstuk

In het geval van een vervuild inlaatspruitstuk bepalen de mate van vervuiling en de constructie soms de verdere gang van zaken. Vooral bij sterke vervuiling door gerecirculeerd uitlaatgas kan het de moeite waard zijn het hele inlaatspruitstuk te vervangen. Als het inlaatspruitstuk wervelflappen bevat, is de reiniging vaak ingewikkeld. Sommige gespecialiseerde bedrijven bieden professionele revisie en reiniging van alle inlaatspruitstukken aan.

Typische symptomen van een defect inlaatspruitstuk

Als het inlaatspruitstuk defect is, treden vaak typische symptomen op. Bijvoorbeeld een gescheurd inlaatspruitstuk of een defecte pakking zorgen er vaak voor dat de motor ongewenste lucht aanzuigt. Deze zogenaamde secundaire lucht betekent dat de verhouding tussen lucht en brandstof niet meer klopt.

Motor loopt stroef door defect inlaatspruitstuk

Een defect inlaatspruitstuk leidt vaak tot een ruw lopende motor. De slecht lopende motor laat zich ook voelen door een verminderde acceleratie. De bestuurder van de auto merkt het defect aan het inlaatspruitstuk vaak het eerst door verlies van vermogen. Bij het intrappen van het gaspedaal trekt de motor niet goed door en accelereert in het algemeen niet goed.

Fluctuerend motortoerental en ongewone inlaatgeluiden

Naast de genoemde symptomen kan een vuil of gebarsten inlaatspruitstuk ook trillingen veroorzaken door een slechte motorloop. Een schommeling in het motortoerental kan ook een aanwijzing zijn voor een defect inlaatspruitstuk. Als het beschadigde inlaatspruitstuk ongewenste lucht aanzuigt, komen er vaak fluitende geluiden uit de motorruimte.

Symptomen van een defect inlaatspruitstuk in overzicht:

  • De motor loopt uit
  • Geluiden uit de motorruimte
  • De versnelling is verminderd
  • Verlies van motorvermogen
  • Motorsnelheid fluctueert
  • Het inlaatspruitstuk is zichtbaar gebarsten.

Oorzaken van defecten aan het inlaatspruitstuk

Verschillende oorzaken kunnen verantwoordelijk zijn voor een probleem in het gebied van het inlaatspruitstuk. Een veel voorkomende oorzaak van het defecte inlaatspruitstuk is de belasting door temperatuurschommelingen en hitte. In de omgeving van de motor wordt het spruitstuk blootgesteld aan een verhoogde temperatuur, wat leidt tot slijtage. Snelle temperatuursveranderingen bevorderen scheuren.

Vervuiling door teruggevoerde uitlaatgassen

Als het uitlaatgas van de motor in moderne voertuigen wordt teruggevoerd naar de inlaatpijp, kunnen de pijpen vuil worden of zelfs verstopt raken. Dat komt door de verbrandingsresten en oliecomponenten in het uitlaatgas. Deze verkooksing, die vooral voorkomt bij dieselmotoren met een uitlaatgasrecirculatieklep, is moeilijk te verwijderen.

Defecte pakking op het inlaatspruitstuk.

Het inlaatspruitstuk zelf scheurt niet altijd als er te veel verbrandingslucht en dus te veel zuurstof in de cilinders komt. Vaker trekt het inlaatspruitstuk lucht aan omdat de pakking van het onderdeel versleten is. De pakking van het inlaatspruitstuk, gemaakt van plastic of rubber, kan door veroudering en hitte vervormd of zelfs broos worden. Dit maakt de pakking de onzichtbare oorzaak van te veel aangezogen lucht.

Oorzaken van een defect aan het inlaatspruitstuk in één oogopslag:

  • Slijtage door hitte
  • Materiaalmoeheid van de buizen
  • Afdichting is broos en poreus
  • Schade door trillingen
  • Vervuiling door gerecirculeerd uitlaatgas

Het inlaatspruitstuk vervangen

Indien na een grondige diagnose blijkt dat het inlaatspruitstuk defect is, moet het onderdeel worden vervangen. Onderdelen van het inlaatsysteem zoals het inlaatspruitstuk, de inlaatspruitstukken of een inlaatspin zijn moeilijk te repareren. Het is vaak de moeite waard om in plaats daarvan een goed gebruikt inlaatspruitstuk te kopen.

De procedure voor het vervangen van het inlaatspruitstuk kan variëren afhankelijk van het voertuig en de geïnstalleerde motor. Ervaren automonteurs repareren deze onderdelen in het inlaattraject graag zelf om kosten te besparen.

Het inlaatspruitstuk vervangen in een paar stappen

  1. Bereid je voor op vervanging: Alvorens het inlaatspruitstuk te vervangen, moeten eerst enkele voorbereidende werkzaamheden worden verricht. Afhankelijk van het model kan dit betekenen dat eerst het luchtfilter of de luchttoevoerleiding moet worden verwijderd. Ook eventuele elektrische aansluitingen en andere verbindingsslangen moeten worden losgekoppeld.
  2. Verwijderen van het inlaatspruitstuk: De volgende stap in de reparatie is het verwijderen van het inlaatspruitstuk of het inlaatspruitstuk. Maak daartoe alle schroefverbindingen van het onderdeel in de motorruimte los. Het inlaatspruitstuk kan dan worden verwijderd.
  3. Bereid de installatie voor: Bereid vervolgens de installatie van het nieuwe inlaatspruitstuk voor. Indien het inlaatspruitstuk niet is voorzien van pakkingen, breng dan per kanaal een extra pakking aan. Bij gebruikte inlaatspruitstukken moet elke pakking door een nieuwe worden vervangen.
  4. Installeer het inlaatspruitstuk: De laatste stap is het installeren van het intacte inlaatspruitstuk. Draai hiervoor de montageprocedure om. Voor de diagnose van andere storingen in de motor moet u echter eerst de inlaatkanalen op de cilinderkop bekijken. Na de installatie worden alle onderdelen, zoals het luchtfilter, weer gemonteerd en wordt de motor getest.

Meest gelezen gidsen