Injectie mondstuk defect? Diagnose, reiniging en vervanging van de inspuitstukken
inhoud
1. Functie van het inspuitstuk in de motor
2. Tekenen van defecte inspuitkoppen in één oogopslag
Het inspuitstuk is een van de belangrijkste onderdelen van moderne inspuitsystemen. Vroeger hadden motoren nog een carburateur of inlaatspruitstukinspuiting, die zorgden voor een ontbrandbaar mengsel van lucht en brandstof. Bij moderne verbrandingsmotoren met brandstofinspuiting wordt de brandstof daarentegen rechtstreeks en onder hoge druk in de cilinders gespoten. Ontdek nu welke symptomen optreden in geval van een defect, hoe kosten voor latere reparaties kunnen worden vermeden en wanneer het de moeite loont de inspuitkoppen te vervangen.
Functie van het inspuitstuk in de motor
Als onderdeel van het directe inspuitsysteem zorgt het inspuitstuk ervoor dat de brandstof altijd in een fijn vernevelde vorm de verbrandingskamer binnenkomt en ideaal kan worden ontstoken. De juiste hoeveelheid brandstof wordt altijd via het inspuitstuk in de cilinder gespoten. Afhankelijk van het motorontwerp worden verschillende soorten inspuitkoppen gebruikt. Dieselmotoren hebben inspuitstukken of injectoren, benzinemotoren hebben ook inspuitkleppen.
Tekenen van defecte inspuitkoppen in één oogopslag
Als een injector defect is of niet goed werkt, wijzen typische symptomen daar vaak op. Aangezien de brandstof via defecte injectoren slechts in onvoldoende mate wordt verneveld, zijn er vaak tekenen zoals een ruwe motorloop. De motor kan ook slecht starten of stoppen tijdens het rijden als de injectiehoeveelheid niet correct is.
- De motor loopt uit
- Startproblemen
- Het brandstofverbruik neemt toe
- Voertuig schokt en gaat uit
- Uitlaatgassen zijn blauw of grijs verkleurd
- Auto ruikt naar brandstof
- Motor klopt of klinkt ongebruikelijk
- De waarden in de uitlaatemissietest zijn slecht
- Het motorlampje gaat branden
Vaak valt een auto met een defecte injectieklep of injector op door een hoger brandstofverbruik. Ook kan het motorcontrolelampje gaan branden. Ongewoon blauwe of grijze uitlaatgassen en een brandstofgeur kunnen ook wijzen op defecte injectoren. Soms zakken auto’s met defecte inspuitstukken ook voor de emissietest door slechte uitlaatgasemissiewaarden.
De symptomen moeten altijd in acht worden genomen
Als de eerste tekenen van defecte injectoren verschijnen, moet de auto zo snel mogelijk naar een werkplaats worden gebracht. Bij dieselmotoren is het niet ongewoon dat door een defecte injector te veel diesel wordt ingespoten. Dit kan weer leiden tot kurkvorming, bijvoorbeeld ter hoogte van de kleppen. Een defecte en druppelende injector kan schade aan de zuiger veroorzaken. Naast schade aan het inwendige van de motor kan te veel ingespoten brandstof ook onderdelen zoals de katalysator beschadigen.
Oorzaken van problemen met de inspuitkoppen
Als een inspuitstuk defect is, zijn er verschillende mogelijke oorzaken. Vaak treedt door verontreiniging verstopping van de fijne sproeiers op. Diesel of benzine van slechte kwaliteit of vervuiling in het brandstofsysteem kunnen hiervoor verantwoordelijk zijn. Het gebruik van niet-goedgekeurde en ongeschikte additieven kan ook leiden tot problemen met de spuitmonden. Vaak treedt bij een hoge kilometerstand toenemende slijtage op van injectiesproeiers of injectoren. Dan is een vervanging van het inspuitstuk of de injector vaak onvermijdelijk. Maar een defecte brandstofpomp kan ook leiden tot kapotte inspuitstukken door metaalspanen.
Vermijden van storingen aan het inspuitstuk
Een defecte injector of een defecte injectieklep kan snel tot problemen en gevolgschade leiden. De kosten voor latere reparaties kunnen gemakkelijk worden bespaard als de auto regelmatig in de werkplaats wordt onderhouden. Tijdens een gedetailleerd onderhoud of een speciale motorcontrole wordt elke verstuiver en injector onderzocht. Vaak is het mogelijk vuile onderdelen te reinigen, anders worden ze vervangen door nieuwe onderdelen.
Verzorging en onderhoud van de injectoren
Voertuigen die regelmatig in de werkplaats worden onderhouden zijn minder vatbaar voor defecten. Complicaties zoals defecte inspuitstukken worden ook veel eerder ontdekt tijdens het onderhoud. Dit bespaart weer kosten voor dure vervolgreparaties. Defecten in het injectiesysteem kunnen met eenvoudige maatregelen worden voorkomen.
- Laat de auto regelmatig onderhouden in de werkplaats
- Tank het voertuig alleen met de aangewezen brandstoffen
- Tank benzine of diesel van goede kwaliteit
- Gebruik alleen additieven die door de voertuigfabrikant zijn goedgekeurd.
- Stel reparatie en vervanging van onderdelen niet uit
Regelmatig onderhoud van de motor en reiniging van de inspuitstukken verlengt de levensduur van de eenheden. De symptomen hoeven echter niet altijd te worden veroorzaakt door defecte inspuitkoppen. Een defect in de ontsteking of andere defecte onderdelen in het injectiesysteem kunnen bijvoorbeeld ook verantwoordelijk zijn voor het slecht lopen van de motor. Daarom zijn inspectie, reiniging en vervanging van de onderdelen een zaak voor de specialist.
Reparatie en vervanging van de inspuitstukken in de werkplaats
Voor de reparatie moet het inspuitstuk worden verwijderd en gedemonteerd. De afzonderlijke onderdelen kunnen dan worden gecontroleerd en bij een defect door reserveonderdelen worden vervangen. Naarmate de complexiteit van de injectiesystemen toeneemt, wordt ook de reparatie van de onderdelen ingewikkelder. Alleen gespecialiseerde bedrijven bieden de reparatie van onderdelen zoals injectoren en inspuitstukken aan. Afhankelijk van de kosten van de reparatie of een nieuw inspuitstuk, kan het ook de moeite waard zijn deze te vervangen door nieuwe onderdelen. Maak een afspraak met uw werkplaats om de motor en de injectoren te laten controleren.
Meest gelezen gidsen
- Injectiesysteem in de auto eenvoudig uitgelegd - onderdelen en functie van het inj...
- Onderhoud en reparatie van elektrische auto's: wat kan uw gewone garage doen?
- Prestaties verhogen door chiptuning: voordelen, risico's en tips
- Gids: Computersystemen en software in uw auto
- Welke onderdelen van elektrische auto's moeten het vaakst worden gerepareerd of ve...
- Hybride voertuigen: Hoe werkt een hybride auto?
- Wat is een solid-state batterij voor elektrische auto's?
- Alles over motorsensoren: van verbrandingsmotoren tot elektrische auto's
- De actieradius van een elektrische auto vergroten: Hoe elke elektrische auto verde...
- Levensduur van de batterij van elektrische auto's: hoe verleng je de levensduur va...
- Wat is de compressie van een automotor?
- Dit is de cilinderinhoud van een automotor
- Kleppen van verbrandingsmotoren: functie, defecten en reparatie
- Kernonderdelen van de verbrandingsmotor - onderdelen en functies
- Motorsmering in auto's: onderdelen, functie en defecten
- De milieueffecten van de productie van nieuwe auto-onderdelen
- Alles over verontreinigingsklassen en hun rol in milieubescherming
- Motorrevisie: Wat is motorrevisie en hoeveel kost het?
- OEM auto-onderdelen productie: de belangrijkste onderdelen van de sector
- Motorvermogen begrijpen - inzicht in de technologie van de automotor
- De stuurinrichting van de auto - structuur en functie
- Het remsysteem van de auto - structuur, onderdelen en functie
- Motortypen in auto's: uitleg over V-motor, lijnmotor en boxermotor
- 8 tips voor het kopen van een tweedehands elektrische auto
- Maak onderscheid tussen OEM-onderdelen, aftermarket-onderdelen en vervalste auto-o...
- Het EPC indicatielampje brandt of knippert: Wat moet ik doen?
- Hoofdremcilinder: functie, defecten opsporen en repareren
- OEM auto-onderdelen voor hybride en elektrische auto's
- Gebruikte youngtimer en klassieke auto-onderdelen - de beste tips
- Cruise control: Werking en reparatie van het cruisecontrolesysteem in de auto
- Uitlaatsysteem: alles wat je moet weten over de onderdelen en werking van het uitl...
- Vergrendelingssysteem: veilige en betrouwbare vergrendeling van de auto
- Het luchtinlaatsysteem van de motor - onderdelen, functie en vervanging
- Remklauw defect? Hoe vervang je hem zelf?
- Brandstofsysteem: onderdelen van de brandstoftoevoer van de tank naar de cilinder
- Airconditioning: functie en onderdelen van je autoairconditioningsysteem
- De koppeling: structuur en functie eenvoudig uitgelegd
- Een defecte brandstofpomp opsporen en vervangen
- Verrast? Zoveel pompen werken in je auto
- De meest voorkomende oorzaken van een defecte elektrische auto
- De 6 belangrijkste veiligheidsonderdelen van uw auto
- Identificeer en repareer een defecte starter in een oogwenk.
- 5 veel voorkomende chassis problemen en hoe ze te verhelpen
- 10 onbekende auto-onderdelen die veel automobilisten niet kennen
- Motorkoeling: functie en belangrijke onderdelen van het koelsysteem
- Verschillen tussen benzine- en dieselmotoren
- Vierwielaandrijving: hoe het mechanisme en de onderdelen van vierwielaandrijving w...
- Motorbesturingseenheid auto: alles over onderdelen en werking
- Defecte motorregeleenheid: oorzaken, symptomen en reparatie
- PK vs. koppel: Wat is het verschil tussen vermogen en koppel?
- Alternator defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet het onderdeel worden ...
- Gebruikte elektrische auto-onderdelen: Waarop letten
- Het belang van het chassisnummer bij de aankoop van gebruikte auto-onderdelen
- ABS pomp defect? Functie, reparatie en vervanging
- Injectie mondstuk defect? Diagnose, reiniging en vervanging van de inspuitstukken
- Het chassis: overzicht en functie van alle ophangingscomponenten
- Waterpomp defect? Symptomen en hoe het te repareren of te veranderen
- Stuurinrichting defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet het onderdeel worden...
- Lambda sensor defect? Wat zijn de symptomen en kan ik de sensor schoonmaken?
- Airco compressor defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet de compressor worde...
- Inlaatspruitstuk defect? Pakking vervangen of spruitstuk reinigen?
- Uitlaatspruitstuk lekt? Symptomen van een defect uitlaatspruitstuk of pakking en w...
- Turbocompressor defect? Repareren of veranderen?
- Servopomp defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet u het onderdeel vervan...
- Koppeling kapot? - Deze symptomen wijzen op een defect in de koppeling
- Veel voorkomende problemen en reparatie van defecte aandrijfassen
- Oorzaken van motorgeluid en wat te doen?
- Wat kan autodiagnoseapparatuur en heb ik een OBD-scanner nodig?
- Wanneer en hoe remschijven en remblokken vervangen?
- Waarschuwingslampje rem brandt - oorzaken en wat te doen?
- EGR-klep defect: voorkom motorproblemen en reinig de EGR-klep
- Verbeter het brandstofverbruik: hoe uw auto minder brandstof verbruikt
- Piepende remmen: waarom remmen piepen en hoe kom je er vanaf
- Veilig een auto opkrikken: hoe krik je een auto op met een krik en kriksteunen
- Hoe een defect in de geluiddemper merkbaar wordt en hoe het wordt vervangen
- De code van de versnellingsbak: Wat betekent de code en waar bevindt die zich op d...
- E-auto motor: deze elektrische auto-onderdelen kunt u zelf vervangen
- Oververhitte motor: wat u moet doen als de motor oververhit raakt
- Motorcontrolelampje gaat branden: Wat u als automobilist moet doen
- Wat is die geur van mijn auto? Top oorzaken en remedies
- Voordelen van het online kopen van sloopauto onderdelen vs. naar de lokale sloperi...
- De motorcode: Wat betekent de code en waar kan ik die op de auto vinden?
- Gereedschap voor autoreparatie: deze 10 gereedschappen moet u hebben
- Autoreparatiefouten: dit zijn de 7 meest voorkomende autoreparatiefouten
- Gebruikte onderdelen: de kwaliteit van gebruikte auto-onderdelen controleren?
- Voertuigtransmissie: Wat is het verschil tussen handgeschakelde en automatische tr...
- Kilometerstand: Dit is hoe de kilometerstand van invloed is op gebruikte reserveon...
- Auto recycling: Wat gebeurt er met de auto als hij gerecycled wordt?
- Belangrijke auto-onderdelen en hun functie
- OEM originele onderdelen of aftermarket: dit zijn de verschillen
- Voor- en nadelen van nieuwe en gebruikte auto-onderdelen
- Uw gids voor automotoronderdelen en functies
- Beste tips voor het opzetten van uw eigen autowerkplaats thuis
- Veel voorkomende auto motor problemen: Diagnose, probleemoplossing en oplossingen
- 7 Vervanging van auto-onderdelen en reparatiewerkzaamheden die u beter niet zelf k...
- Gids: Doe-het-zelf auto-onderhoud en -reparatie
- Beste praktijken voor motorrevisie
- Gids: Hoe de motor van uw auto te onderhouden en te beschermen
- Veel voorkomende oorzaken van stuurbekrachtigingslawaai en hoe het te verhelpen
- Veel voorkomende oorzaken van achterste differentieel lawaai, het oplossen van pro...
- VIN-informatie
- Kentekenplaat- en VIN-informatie