Menu toggle

Welkom terug

Guides

Injectie mondstuk defect? Diagnose, reiniging en vervanging van de inspuitstukken

Het inspuitstuk is een van de belangrijkste onderdelen van moderne inspuitsystemen. Vroeger hadden motoren nog een carburateur of inlaatspruitstukinspuiting, die zorgden voor een ontbrandbaar mengsel van lucht en brandstof. Bij moderne verbrandingsmotoren met brandstofinspuiting wordt de brandstof daarentegen rechtstreeks en onder hoge druk in de cilinders gespoten. Ontdek nu welke symptomen optreden in geval van een defect, hoe kosten voor latere reparaties kunnen worden vermeden en wanneer het de moeite loont de inspuitkoppen te vervangen.

Functie van het inspuitstuk in de motor

Als onderdeel van het directe inspuitsysteem zorgt het inspuitstuk ervoor dat de brandstof altijd in een fijn vernevelde vorm de verbrandingskamer binnenkomt en ideaal kan worden ontstoken. De juiste hoeveelheid brandstof wordt altijd via het inspuitstuk in de cilinder gespoten. Afhankelijk van het motorontwerp worden verschillende soorten inspuitkoppen gebruikt. Dieselmotoren hebben inspuitstukken of injectoren, benzinemotoren hebben ook inspuitkleppen.

Tekenen van defecte inspuitkoppen in één oogopslag

Als een injector defect is of niet goed werkt, wijzen typische symptomen daar vaak op. Aangezien de brandstof via defecte injectoren slechts in onvoldoende mate wordt verneveld, zijn er vaak tekenen zoals een ruwe motorloop. De motor kan ook slecht starten of stoppen tijdens het rijden als de injectiehoeveelheid niet correct is.

Vaak valt een auto met een defecte injectieklep of injector op door een hoger brandstofverbruik. Ook kan het motorcontrolelampje gaan branden. Ongewoon blauwe of grijze uitlaatgassen en een brandstofgeur kunnen ook wijzen op defecte injectoren. Soms zakken auto’s met defecte inspuitstukken ook voor de emissietest door slechte uitlaatgasemissiewaarden.

De symptomen moeten altijd in acht worden genomen

Als de eerste tekenen van defecte injectoren verschijnen, moet de auto zo snel mogelijk naar een werkplaats worden gebracht. Bij dieselmotoren is het niet ongewoon dat door een defecte injector te veel diesel wordt ingespoten. Dit kan weer leiden tot kurkvorming, bijvoorbeeld ter hoogte van de kleppen. Een defecte en druppelende injector kan schade aan de zuiger veroorzaken. Naast schade aan het inwendige van de motor kan te veel ingespoten brandstof ook onderdelen zoals de katalysator beschadigen.

Oorzaken van problemen met de inspuitkoppen

Als een inspuitstuk defect is, zijn er verschillende mogelijke oorzaken. Vaak treedt door verontreiniging verstopping van de fijne sproeiers op. Diesel of benzine van slechte kwaliteit of vervuiling in het brandstofsysteem kunnen hiervoor verantwoordelijk zijn. Het gebruik van niet-goedgekeurde en ongeschikte additieven kan ook leiden tot problemen met de spuitmonden. Vaak treedt bij een hoge kilometerstand toenemende slijtage op van injectiesproeiers of injectoren. Dan is een vervanging van het inspuitstuk of de injector vaak onvermijdelijk. Maar een defecte brandstofpomp kan ook leiden tot kapotte inspuitstukken door metaalspanen.

Vermijden van storingen aan het inspuitstuk

Een defecte injector of een defecte injectieklep kan snel tot problemen en gevolgschade leiden. De kosten voor latere reparaties kunnen gemakkelijk worden bespaard als de auto regelmatig in de werkplaats wordt onderhouden. Tijdens een gedetailleerd onderhoud of een speciale motorcontrole wordt elke verstuiver en injector onderzocht. Vaak is het mogelijk vuile onderdelen te reinigen, anders worden ze vervangen door nieuwe onderdelen.

Verzorging en onderhoud van de injectoren

Voertuigen die regelmatig in de werkplaats worden onderhouden zijn minder vatbaar voor defecten. Complicaties zoals defecte inspuitstukken worden ook veel eerder ontdekt tijdens het onderhoud. Dit bespaart weer kosten voor dure vervolgreparaties. Defecten in het injectiesysteem kunnen met eenvoudige maatregelen worden voorkomen.

  1. Laat de auto regelmatig onderhouden in de werkplaats
  2. Tank het voertuig alleen met de aangewezen brandstoffen
  3. Tank benzine of diesel van goede kwaliteit
  4. Gebruik alleen additieven die door de voertuigfabrikant zijn goedgekeurd.
  5. Stel reparatie en vervanging van onderdelen niet uit

Regelmatig onderhoud van de motor en reiniging van de inspuitstukken verlengt de levensduur van de eenheden. De symptomen hoeven echter niet altijd te worden veroorzaakt door defecte inspuitkoppen. Een defect in de ontsteking of andere defecte onderdelen in het injectiesysteem kunnen bijvoorbeeld ook verantwoordelijk zijn voor het slecht lopen van de motor. Daarom zijn inspectie, reiniging en vervanging van de onderdelen een zaak voor de specialist.

Reparatie en vervanging van de inspuitstukken in de werkplaats

Voor de reparatie moet het inspuitstuk worden verwijderd en gedemonteerd. De afzonderlijke onderdelen kunnen dan worden gecontroleerd en bij een defect door reserveonderdelen worden vervangen. Naarmate de complexiteit van de injectiesystemen toeneemt, wordt ook de reparatie van de onderdelen ingewikkelder. Alleen gespecialiseerde bedrijven bieden de reparatie van onderdelen zoals injectoren en inspuitstukken aan. Afhankelijk van de kosten van de reparatie of een nieuw inspuitstuk, kan het ook de moeite waard zijn deze te vervangen door nieuwe onderdelen. Maak een afspraak met uw werkplaats om de motor en de injectoren te laten controleren.

Meest gelezen gidsen