Airco compressor defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet de compressor worden vervangen?
inhoud
1. Hoe de compressor van de airconditioner werkt
2. Airco compressor defect – vervangen of repareren?
3. Symptomen van een defecte aircocompressor
4. Veel voorkomende oorzaken van schade aan de aircocompressor
Een airconditioningsysteem in de auto zorgt voor aangename temperaturen tijdens de warme zomermaanden. Als de verwachte koeling niet start hoewel de automatische airconditioning is ingeschakeld, is de aircocompressor vaak defect. Ontdek nu welke symptomen wijzen op een defect aan de aircocompressor en welke oorzaken mogelijk zijn. Wij vertellen u ook wanneer een vervanging of reparatie de moeite waard is en hoe de aircocompressor wordt vervangen.
Hoe de compressor van de airconditioner werkt
Als centraal element van het aircosysteem comprimeert de aircocompressor het koelmiddel dat hij bevat. Daartoe zuigt de compressor het gasvormige koelmiddel uit de verdamper aan. Tijdens de compressie stijgt de temperatuur van het koelmiddel sterk. Het koelmiddel, dat onder hoge druk staat, komt vervolgens in de condensor van de airconditioning terecht, waar de warmte wordt onttrokken en het koelmiddel gasvormig wordt. Het koelmiddel keert via het expansieventiel terug naar de verdamper.
Diverse aircocompressoren
De meeste aircocompressoren worden aangedreven via de eenheidsaandrijving van de motor, waarbij de compressoras via een magnetische koppeling wordt ingeschakeld. Er zijn ook zogenaamde koppelingsloze aircocompressoren. Deze modellen vereisen geen magnetische koppeling. Zuiver elektrisch aangedreven aircocompressoren komen ook voor, afhankelijk van het voertuigmodel.
Airco compressor defect – vervangen of repareren?
Wanneer de aircocompressor defect is, rijst vaak de vraag: vervangen of repareren? Beide benaderingen hebben voor- en nadelen. Reparatie van de aircocompressor bespaart soms geld, maar vervanging is meestal sneller. In de regel hangt het af van de mate waarin de compressor beschadigd is. Verwijdering is echter meestal onvermijdelijk.
De aircocompressor vervangen
Het is bijzonder tijdbesparend en betrouwbaar om een defecte aircocompressor te vervangen door een geschikt reserveonderdeel. Bij vervanging wordt de defecte aircocompressor verwijderd en vervangen door een geschikt vervangingsonderdeel. Een nieuw onderdeel brengt echter vaak hoge kosten met zich mee. Vooral voor oudere voertuigen kan het dus de moeite waard zijn om een gebruikt reserveonderdeel te kopen.
Reparatie van de compressor door een vakman
Als de aircocompressor kapot is, kan hij voor reparatie naar een gespecialiseerd bedrijf worden gestuurd. Sommige bedrijven zijn gespecialiseerd in het vernieuwen en onderhouden van onderdelen van het aircosysteem, waaronder de aircocompressor. Hier wordt de aircocompressor onderworpen aan een inspectie en gedemonteerd in zijn onderdelen om hem daarna weer op te bouwen.
De aircocompressor zelf repareren
Een defecte aircocompressor kan soms gemakkelijk worden gerepareerd als alleen bepaalde onderdelen zijn aangetast. De aandrijfplaat of de magnetische koppeling kan bijvoorbeeld beschadigd zijn. Een defect lager of een defecte spoel kan in sommige gevallen ook worden vervangen. Bekwame automonteurs vervangen deze onderdelen soms zelf om kosten te besparen.
Symptomen van een defecte aircocompressor
Als de aircocompressor defect is, wijzen typische symptomen vaak op het probleem. Als de airconditioning in de auto niet werkt ondanks de juiste instelling van de automatische airconditioning, is een defecte aircocompressor een van de meest voorkomende oorzaken. Bovendien kan het koelvermogen bij een defect afnemen en kunnen de ramen vaker beslaan.
Foutmelding of olielekkage
In moderne auto’s kan een foutmelding soms wijzen op een storing in het aircosysteem als de compressor defect is. Een overeenkomstige aanwijzing wordt echter niet altijd in het foutengeheugen opgeslagen. Om ervoor te zorgen dat de compressor altijd goed gesmeerd is, wordt hij vóór de installatie met olie gevuld. Olielekkage van de aircocompressor kan een teken van schade zijn.
Airco compressor maakt lawaai
Een ander veel voorkomend symptoom van een kapotte compressor zijn ongewone geluiden uit de motorruimte van de auto. Hieronder vallen harde en knarsende geluiden die kunnen wijzen op schade aan de lagers of een vastgelopen compressor. Geluiden na het starten kunnen duiden op een gebrek aan smering of vuil.
Overzicht van veel voorkomende symptomen van een defecte aircocompressor:
- De airconditioner werkt niet
- Het koelvermogen is verminderd
- Autoruiten beslaan vaak
- Foutmelding in het foutgeheugen
- Geluiden bij het gebruik van de airconditioner
- Olielekkage bij de aircocompressor
Andere componenten zijn ook mogelijk
Symptomen zoals het uitvallen van de airconditioning of beperkte koeling houden niet altijd verband met een defecte aircocompressor. Ook andere onderdelen van de airconditioning kunnen verantwoordelijk zijn voor het probleem. Ook de condensor, de verdamper, een defect expansieventiel of zelfs het ontbreken van koelmiddel kunnen mogelijke oorzaken van fouten zijn.
Veel voorkomende oorzaken van schade aan de aircocompressor
Als de aircocompressor in de auto defect is, zijn er verschillende mogelijke oorzaken. Vooral bij oudere voertuigen kan progressieve slijtage de oorzaak zijn van het defect. De aircocompressor verslijt door wrijving en slijtage bij elk gebruik van de airconditioning. Bovendien kunnen de afdichtingen van de compressor verharden.
Laag gebruik en gebrek aan onderhoud
Niet alleen veelvuldig gebruik van de airconditioner kan leiden tot een defect, maar ook onregelmatig gebruik. Als de airconditioning lange tijd niet is ingeschakeld, wordt de aircocompressor niet regelmatig gesmeerd en kan deze daardoor beschadigd raken. Als het onderhoud van de airconditioning wordt verwaarloosd, kan ook schade aan de aircocompressor ontstaan.
Gebrek aan smering en andere problemen
Een gebrek aan smering van de compressor leidt vaak tot zijn vroegtijdige ondergang, bijvoorbeeld door een laag koelmiddelniveau of een lek. Schade aan de aircocompressor kan ook het gevolg zijn van andere defecten in het aircosysteem. Ook weersinvloeden kunnen slijtage bevorderen en een defect in de hand werken.
Overzicht van redenen voor defecten aan aircocompressoren:
- Slijtage van de aircocompressor
- Afdichtingen zijn gehard
- Airconditioning wordt weinig gebruikt
- Koelmiddelniveau te laag
- Gevolgschade door andere gebreken
- De smering is slecht
- Belastingen door weersinvloeden
- Airconditioning systeem was niet onderhouden
De aircocompressor vervangen
Als de aircocompressor kapot is, kunt u hem het beste volledig vervangen door een intacte compressor. Aangezien de airconditioning niet kan worden gebruikt met een defecte compressor, moet de vervanging onmiddellijk plaatsvinden. Vooraf moet echter een grondige diagnose van het probleem worden gesteld. Dit zal ervoor zorgen dat andere onderdelen, zoals de condensor van de airconditioning, niet verantwoordelijk zijn voor de storing.
Om de vervanging van de compressor te kunnen uitvoeren, moet passende specialistische kennis beschikbaar zijn. Bovendien moet het koudemiddel met een speciaal apparaat uit de airconditioning worden verwijderd en volgens de voorschriften worden afgevoerd. Dit kan het beste worden gedaan door een werkplaats met de juiste apparatuur. De exacte procedure voor het vervangen van de compressor verschilt per voertuig.
De aircocompressor vervangen in 6 stappen
- Bereid vervanging voor: De eerste stap is het voorbereiden van de vervanging van de compressor. Daartoe moet het koelmiddel met een speciaal apparaat worden afgezogen of laten afzuigen. Dit is werk voor een specialist. Ook moeten, afhankelijk van het voertuigmodel, verschillende hulpstukken of onderdelen in de motorruimte worden gedemonteerd om toegang te krijgen tot de aircocompressor.
- Ontspan de V-snaar: In de tweede stap wordt de V-riem losgemaakt om de aircocompressor te kunnen vervangen. Bij veel motoren kan de riemspanner met gereedschap worden losgemaakt en vastgezet. De V-riem wordt dan verwijderd van de riemschijf op de aircocompressor. Bij sommige modellen kan dit het beste van onderaf gebeuren met behulp van een hefplatform.
- Verwijder de aircocompressor: Na het verwijderen van de unitriem is de volgende stap het verwijderen van de defecte aircocompressor. Daartoe moeten eerst de verbindingsleidingen van de airconditioning worden gedemonteerd. Hierdoor kan wat olie weglekken. Tegelijkertijd kunnen ook de elektrische aansluitingen op de aircocompressor worden verwijderd. Na het losdraaien van alle bevestigingsschroeven kan de aircocompressor uit de auto worden verwijderd.
- Bereid de nieuwe compressor voor: Zodra de verwijdering van de oude aircocompressor is voltooid, kan de nieuwe compressor worden voorbereid. Het wordt vaak geleverd met stekkers op de aansluitingen, die vóór de installatie moeten worden verwijderd. Bovendien moet het oliepeil in de compressor worden bijgevuld volgens de specificaties van de fabrikant en met de gespecificeerde olie.
- Installeer de aircocompressor: De voorbereide compressor kan in de volgende stap in de auto worden geïnstalleerd. Indien mogelijk moeten de dichtingen van de verbindingsleidingen vooraf door nieuwe worden vervangen. Vervolgens wordt de aircocompressor in omgekeerde volgorde in de motorruimte geplaatst, vastgeschroefd en op alle aansluitingen aangesloten.
- Maak de vervanging af: In de laatste stap wordt de V-riem gespannen en is de vervanging voltooid. Als de auto al ouder is, is het zinvol om bij deze stap tegelijkertijd de spanpoelie en de V-riem te vervangen. Het aircosysteem kan dan door een specialist op lekken worden gecontroleerd en met het bedoelde koudemiddel worden gevuld.
Meest gelezen gidsen
- Injectiesysteem in de auto eenvoudig uitgelegd - onderdelen en functie van het inj...
- Onderhoud en reparatie van elektrische auto's: wat kan uw gewone garage doen?
- Prestaties verhogen door chiptuning: voordelen, risico's en tips
- Gids: Computersystemen en software in uw auto
- Welke onderdelen van elektrische auto's moeten het vaakst worden gerepareerd of ve...
- Hybride voertuigen: Hoe werkt een hybride auto?
- Wat is een solid-state batterij voor elektrische auto's?
- Alles over motorsensoren: van verbrandingsmotoren tot elektrische auto's
- De actieradius van een elektrische auto vergroten: Hoe elke elektrische auto verde...
- Levensduur van de batterij van elektrische auto's: hoe verleng je de levensduur va...
- Wat is de compressie van een automotor?
- Dit is de cilinderinhoud van een automotor
- Kleppen van verbrandingsmotoren: functie, defecten en reparatie
- Kernonderdelen van de verbrandingsmotor - onderdelen en functies
- Motorsmering in auto's: onderdelen, functie en defecten
- De milieueffecten van de productie van nieuwe auto-onderdelen
- Alles over verontreinigingsklassen en hun rol in milieubescherming
- Motorrevisie: Wat is motorrevisie en hoeveel kost het?
- OEM auto-onderdelen productie: de belangrijkste onderdelen van de sector
- Motorvermogen begrijpen - inzicht in de technologie van de automotor
- De stuurinrichting van de auto - structuur en functie
- Het remsysteem van de auto - structuur, onderdelen en functie
- Motortypen in auto's: uitleg over V-motor, lijnmotor en boxermotor
- 8 tips voor het kopen van een tweedehands elektrische auto
- Maak onderscheid tussen OEM-onderdelen, aftermarket-onderdelen en vervalste auto-o...
- Het EPC indicatielampje brandt of knippert: Wat moet ik doen?
- Hoofdremcilinder: functie, defecten opsporen en repareren
- OEM auto-onderdelen voor hybride en elektrische auto's
- Gebruikte youngtimer en klassieke auto-onderdelen - de beste tips
- Cruise control: Werking en reparatie van het cruisecontrolesysteem in de auto
- Uitlaatsysteem: alles wat je moet weten over de onderdelen en werking van het uitl...
- Vergrendelingssysteem: veilige en betrouwbare vergrendeling van de auto
- Het luchtinlaatsysteem van de motor - onderdelen, functie en vervanging
- Remklauw defect? Hoe vervang je hem zelf?
- Brandstofsysteem: onderdelen van de brandstoftoevoer van de tank naar de cilinder
- Airconditioning: functie en onderdelen van je autoairconditioningsysteem
- De koppeling: structuur en functie eenvoudig uitgelegd
- Een defecte brandstofpomp opsporen en vervangen
- Verrast? Zoveel pompen werken in je auto
- De meest voorkomende oorzaken van een defecte elektrische auto
- De 6 belangrijkste veiligheidsonderdelen van uw auto
- Identificeer en repareer een defecte starter in een oogwenk.
- 5 veel voorkomende chassis problemen en hoe ze te verhelpen
- 10 onbekende auto-onderdelen die veel automobilisten niet kennen
- Motorkoeling: functie en belangrijke onderdelen van het koelsysteem
- Verschillen tussen benzine- en dieselmotoren
- Vierwielaandrijving: hoe het mechanisme en de onderdelen van vierwielaandrijving w...
- Motorbesturingseenheid auto: alles over onderdelen en werking
- Defecte motorregeleenheid: oorzaken, symptomen en reparatie
- PK vs. koppel: Wat is het verschil tussen vermogen en koppel?
- Alternator defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet het onderdeel worden ...
- Gebruikte elektrische auto-onderdelen: Waarop letten
- Het belang van het chassisnummer bij de aankoop van gebruikte auto-onderdelen
- ABS pomp defect? Functie, reparatie en vervanging
- Injectie mondstuk defect? Diagnose, reiniging en vervanging van de inspuitstukken
- Het chassis: overzicht en functie van alle ophangingscomponenten
- Waterpomp defect? Symptomen en hoe het te repareren of te veranderen
- Stuurinrichting defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet het onderdeel worden...
- Lambda sensor defect? Wat zijn de symptomen en kan ik de sensor schoonmaken?
- Airco compressor defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet de compressor worde...
- Inlaatspruitstuk defect? Pakking vervangen of spruitstuk reinigen?
- Uitlaatspruitstuk lekt? Symptomen van een defect uitlaatspruitstuk of pakking en w...
- Turbocompressor defect? Repareren of veranderen?
- Servopomp defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet u het onderdeel vervan...
- Koppeling kapot? - Deze symptomen wijzen op een defect in de koppeling
- Veel voorkomende problemen en reparatie van defecte aandrijfassen
- Oorzaken van motorgeluid en wat te doen?
- Wat kan autodiagnoseapparatuur en heb ik een OBD-scanner nodig?
- Wanneer en hoe remschijven en remblokken vervangen?
- Waarschuwingslampje rem brandt - oorzaken en wat te doen?
- EGR-klep defect: voorkom motorproblemen en reinig de EGR-klep
- Verbeter het brandstofverbruik: hoe uw auto minder brandstof verbruikt
- Piepende remmen: waarom remmen piepen en hoe kom je er vanaf
- Veilig een auto opkrikken: hoe krik je een auto op met een krik en kriksteunen
- Hoe een defect in de geluiddemper merkbaar wordt en hoe het wordt vervangen
- De code van de versnellingsbak: Wat betekent de code en waar bevindt die zich op d...
- E-auto motor: deze elektrische auto-onderdelen kunt u zelf vervangen
- Oververhitte motor: wat u moet doen als de motor oververhit raakt
- Motorcontrolelampje gaat branden: Wat u als automobilist moet doen
- Wat is die geur van mijn auto? Top oorzaken en remedies
- Voordelen van het online kopen van sloopauto onderdelen vs. naar de lokale sloperi...
- De motorcode: Wat betekent de code en waar kan ik die op de auto vinden?
- Gereedschap voor autoreparatie: deze 10 gereedschappen moet u hebben
- Autoreparatiefouten: dit zijn de 7 meest voorkomende autoreparatiefouten
- Gebruikte onderdelen: de kwaliteit van gebruikte auto-onderdelen controleren?
- Voertuigtransmissie: Wat is het verschil tussen handgeschakelde en automatische tr...
- Kilometerstand: Dit is hoe de kilometerstand van invloed is op gebruikte reserveon...
- Auto recycling: Wat gebeurt er met de auto als hij gerecycled wordt?
- Belangrijke auto-onderdelen en hun functie
- OEM originele onderdelen of aftermarket: dit zijn de verschillen
- Voor- en nadelen van nieuwe en gebruikte auto-onderdelen
- Uw gids voor automotoronderdelen en functies
- Beste tips voor het opzetten van uw eigen autowerkplaats thuis
- Veel voorkomende auto motor problemen: Diagnose, probleemoplossing en oplossingen
- 7 Vervanging van auto-onderdelen en reparatiewerkzaamheden die u beter niet zelf k...
- Gids: Doe-het-zelf auto-onderhoud en -reparatie
- Beste praktijken voor motorrevisie
- Gids: Hoe de motor van uw auto te onderhouden en te beschermen
- Veel voorkomende oorzaken van stuurbekrachtigingslawaai en hoe het te verhelpen
- Veel voorkomende oorzaken van achterste differentieel lawaai, het oplossen van pro...
- VIN-informatie
- Kentekenplaat- en VIN-informatie