Menu toggle

Welkom terug

Guides

Airco compressor defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet de compressor worden vervangen?

Een airconditioningsysteem in de auto zorgt voor aangename temperaturen tijdens de warme zomermaanden. Als de verwachte koeling niet start hoewel de automatische airconditioning is ingeschakeld, is de aircocompressor vaak defect. Ontdek nu welke symptomen wijzen op een defect aan de aircocompressor en welke oorzaken mogelijk zijn. Wij vertellen u ook wanneer een vervanging of reparatie de moeite waard is en hoe de aircocompressor wordt vervangen.

Hoe de compressor van de airconditioner werkt

Als centraal element van het aircosysteem comprimeert de aircocompressor het koelmiddel dat hij bevat. Daartoe zuigt de compressor het gasvormige koelmiddel uit de verdamper aan. Tijdens de compressie stijgt de temperatuur van het koelmiddel sterk. Het koelmiddel, dat onder hoge druk staat, komt vervolgens in de condensor van de airconditioning terecht, waar de warmte wordt onttrokken en het koelmiddel gasvormig wordt. Het koelmiddel keert via het expansieventiel terug naar de verdamper.

Diverse aircocompressoren

De meeste aircocompressoren worden aangedreven via de eenheidsaandrijving van de motor, waarbij de compressoras via een magnetische koppeling wordt ingeschakeld. Er zijn ook zogenaamde koppelingsloze aircocompressoren. Deze modellen vereisen geen magnetische koppeling. Zuiver elektrisch aangedreven aircocompressoren komen ook voor, afhankelijk van het voertuigmodel.

Airco compressor defect – vervangen of repareren?

Wanneer de aircocompressor defect is, rijst vaak de vraag: vervangen of repareren? Beide benaderingen hebben voor- en nadelen. Reparatie van de aircocompressor bespaart soms geld, maar vervanging is meestal sneller. In de regel hangt het af van de mate waarin de compressor beschadigd is. Verwijdering is echter meestal onvermijdelijk.

De aircocompressor vervangen

Het is bijzonder tijdbesparend en betrouwbaar om een defecte aircocompressor te vervangen door een geschikt reserveonderdeel. Bij vervanging wordt de defecte aircocompressor verwijderd en vervangen door een geschikt vervangingsonderdeel. Een nieuw onderdeel brengt echter vaak hoge kosten met zich mee. Vooral voor oudere voertuigen kan het dus de moeite waard zijn om een gebruikt reserveonderdeel te kopen.

Reparatie van de compressor door een vakman

Als de aircocompressor kapot is, kan hij voor reparatie naar een gespecialiseerd bedrijf worden gestuurd. Sommige bedrijven zijn gespecialiseerd in het vernieuwen en onderhouden van onderdelen van het aircosysteem, waaronder de aircocompressor. Hier wordt de aircocompressor onderworpen aan een inspectie en gedemonteerd in zijn onderdelen om hem daarna weer op te bouwen.

De aircocompressor zelf repareren

Een defecte aircocompressor kan soms gemakkelijk worden gerepareerd als alleen bepaalde onderdelen zijn aangetast. De aandrijfplaat of de magnetische koppeling kan bijvoorbeeld beschadigd zijn. Een defect lager of een defecte spoel kan in sommige gevallen ook worden vervangen. Bekwame automonteurs vervangen deze onderdelen soms zelf om kosten te besparen.

Symptomen van een defecte aircocompressor

Als de aircocompressor defect is, wijzen typische symptomen vaak op het probleem. Als de airconditioning in de auto niet werkt ondanks de juiste instelling van de automatische airconditioning, is een defecte aircocompressor een van de meest voorkomende oorzaken. Bovendien kan het koelvermogen bij een defect afnemen en kunnen de ramen vaker beslaan.

Foutmelding of olielekkage

In moderne auto’s kan een foutmelding soms wijzen op een storing in het aircosysteem als de compressor defect is. Een overeenkomstige aanwijzing wordt echter niet altijd in het foutengeheugen opgeslagen. Om ervoor te zorgen dat de compressor altijd goed gesmeerd is, wordt hij vóór de installatie met olie gevuld. Olielekkage van de aircocompressor kan een teken van schade zijn.

Airco compressor maakt lawaai

Een ander veel voorkomend symptoom van een kapotte compressor zijn ongewone geluiden uit de motorruimte van de auto. Hieronder vallen harde en knarsende geluiden die kunnen wijzen op schade aan de lagers of een vastgelopen compressor. Geluiden na het starten kunnen duiden op een gebrek aan smering of vuil.

Overzicht van veel voorkomende symptomen van een defecte aircocompressor:

Andere componenten zijn ook mogelijk

Symptomen zoals het uitvallen van de airconditioning of beperkte koeling houden niet altijd verband met een defecte aircocompressor. Ook andere onderdelen van de airconditioning kunnen verantwoordelijk zijn voor het probleem. Ook de condensor, de verdamper, een defect expansieventiel of zelfs het ontbreken van koelmiddel kunnen mogelijke oorzaken van fouten zijn.

Veel voorkomende oorzaken van schade aan de aircocompressor

Als de aircocompressor in de auto defect is, zijn er verschillende mogelijke oorzaken. Vooral bij oudere voertuigen kan progressieve slijtage de oorzaak zijn van het defect. De aircocompressor verslijt door wrijving en slijtage bij elk gebruik van de airconditioning. Bovendien kunnen de afdichtingen van de compressor verharden.

Laag gebruik en gebrek aan onderhoud

Niet alleen veelvuldig gebruik van de airconditioner kan leiden tot een defect, maar ook onregelmatig gebruik. Als de airconditioning lange tijd niet is ingeschakeld, wordt de aircocompressor niet regelmatig gesmeerd en kan deze daardoor beschadigd raken. Als het onderhoud van de airconditioning wordt verwaarloosd, kan ook schade aan de aircocompressor ontstaan.

Gebrek aan smering en andere problemen

Een gebrek aan smering van de compressor leidt vaak tot zijn vroegtijdige ondergang, bijvoorbeeld door een laag koelmiddelniveau of een lek. Schade aan de aircocompressor kan ook het gevolg zijn van andere defecten in het aircosysteem. Ook weersinvloeden kunnen slijtage bevorderen en een defect in de hand werken.

Overzicht van redenen voor defecten aan aircocompressoren:

  • Slijtage van de aircocompressor
  • Afdichtingen zijn gehard
  • Airconditioning wordt weinig gebruikt
  • Koelmiddelniveau te laag
  • Gevolgschade door andere gebreken
  • De smering is slecht
  • Belastingen door weersinvloeden
  • Airconditioning systeem was niet onderhouden

De aircocompressor vervangen

Als de aircocompressor kapot is, kunt u hem het beste volledig vervangen door een intacte compressor. Aangezien de airconditioning niet kan worden gebruikt met een defecte compressor, moet de vervanging onmiddellijk plaatsvinden. Vooraf moet echter een grondige diagnose van het probleem worden gesteld. Dit zal ervoor zorgen dat andere onderdelen, zoals de condensor van de airconditioning, niet verantwoordelijk zijn voor de storing.

Om de vervanging van de compressor te kunnen uitvoeren, moet passende specialistische kennis beschikbaar zijn. Bovendien moet het koudemiddel met een speciaal apparaat uit de airconditioning worden verwijderd en volgens de voorschriften worden afgevoerd. Dit kan het beste worden gedaan door een werkplaats met de juiste apparatuur. De exacte procedure voor het vervangen van de compressor verschilt per voertuig.

De aircocompressor vervangen in 6 stappen

  1. Bereid vervanging voor: De eerste stap is het voorbereiden van de vervanging van de compressor. Daartoe moet het koelmiddel met een speciaal apparaat worden afgezogen of laten afzuigen. Dit is werk voor een specialist. Ook moeten, afhankelijk van het voertuigmodel, verschillende hulpstukken of onderdelen in de motorruimte worden gedemonteerd om toegang te krijgen tot de aircocompressor.
  2. Ontspan de V-snaar: In de tweede stap wordt de V-riem losgemaakt om de aircocompressor te kunnen vervangen. Bij veel motoren kan de riemspanner met gereedschap worden losgemaakt en vastgezet. De V-riem wordt dan verwijderd van de riemschijf op de aircocompressor. Bij sommige modellen kan dit het beste van onderaf gebeuren met behulp van een hefplatform.
  3. Verwijder de aircocompressor: Na het verwijderen van de unitriem is de volgende stap het verwijderen van de defecte aircocompressor. Daartoe moeten eerst de verbindingsleidingen van de airconditioning worden gedemonteerd. Hierdoor kan wat olie weglekken. Tegelijkertijd kunnen ook de elektrische aansluitingen op de aircocompressor worden verwijderd. Na het losdraaien van alle bevestigingsschroeven kan de aircocompressor uit de auto worden verwijderd.
  4. Bereid de nieuwe compressor voor: Zodra de verwijdering van de oude aircocompressor is voltooid, kan de nieuwe compressor worden voorbereid. Het wordt vaak geleverd met stekkers op de aansluitingen, die vóór de installatie moeten worden verwijderd. Bovendien moet het oliepeil in de compressor worden bijgevuld volgens de specificaties van de fabrikant en met de gespecificeerde olie.
  5. Installeer de aircocompressor: De voorbereide compressor kan in de volgende stap in de auto worden geïnstalleerd. Indien mogelijk moeten de dichtingen van de verbindingsleidingen vooraf door nieuwe worden vervangen. Vervolgens wordt de aircocompressor in omgekeerde volgorde in de motorruimte geplaatst, vastgeschroefd en op alle aansluitingen aangesloten.
  6. Maak de vervanging af: In de laatste stap wordt de V-riem gespannen en is de vervanging voltooid. Als de auto al ouder is, is het zinvol om bij deze stap tegelijkertijd de spanpoelie en de V-riem te vervangen. Het aircosysteem kan dan door een specialist op lekken worden gecontroleerd en met het bedoelde koudemiddel worden gevuld.

Meest gelezen gidsen