Menu toggle

Welkom terug

Guides

7 Vervanging van auto-onderdelen en reparatiewerkzaamheden die u beter niet zelf kunt doen

Met de stijgende kosten van het doen van auto reparaties, zijn veel mensen nu proberen om reparaties te doen en af te stemmen het voertuig op hun eigen in een poging om wat geld te besparen. Ze raadplegen een aantal tutorial video’s en blogs die richtlijnen geven over het doen van reparaties door jezelf. Echter, het is een riskante onderneming die zou kunnen eindigen waardoor meer schade aan het voertuig. Deze post zal wijzen op auto-onderdelen vervangingen die je niet zelf moet doen.

Een goede regel voor iedereen die een auto bezit zou zijn: als er iets niet in orde lijkt tijdens het rijden, let dan op waardoor het vreemd aanvoelt; misschien is er te veel druk van achteren waardoor de wielen slippen; misschien heeft één kant wat reactievermogen verloren omdat de wrijving niet gelijkmatig over het oppervlak werd toegepast enz.

Om veilig en betrouwbaar te kunnen rijden, moet u een autoreparatie plannen wanneer uw remmen aandacht nodig hebben. De monteur zal in staat zijn om eventuele problemen met de bougies of remvloeistof ook te verhelpen – ervoor zorgen dat alles goed werkt voor een plezierige rit!

De vakman moet ook controleren of de auto oververhit raakt, een diagnose stellen bij problemen met de transmissie en alle andere risico’s beoordelen waarmee u op de weg te maken kunt krijgen. Sommige reparaties zijn gemakkelijk uit te voeren, zoals het verversen van de olie, maar alle andere vervangingen mogen alleen door een monteur worden uitgevoerd.

Lees meer: Gids: Doe-het-zelf auto-onderhoud en -reparatie

7 autoreparaties die je beter niet zelf kunt doen

1. Bevestiging van de radio of DVD-speler

Het lijkt misschien een gemakkelijke taak die u helemaal alleen kunt uitvoeren, maar dat is het niet. Een radio installeren betekent elektrische bedrading aanleggen. Daarom moet u, voordat u dit soort reparaties uitvoert, weten wat u doet. Sommige gevaren die u kunt tegenkomen zijn kortsluiting. De kortsluiting kan leiden tot een elektrische brand in uw auto. Bovendien kunt u al het zware werk doen, alleen om erachter te komen dat uw radio niet werkt. In dit geval kunt u gefrustreerd zijn.

2. Tandriem

Na verloop van tijd is de distributieriem altijd aan slijtage onderhevig. Veel mensen proberen hem zelf te vervangen, maar slechts weinigen lukt dat met succes. Het is van vitaal belang te weten dat de distributieriem een kritisch onderdeel is dat de motor draaiende houdt.

Bovendien vereist het vervangen van de distributieriem dat bijna de helft van uw motor wordt gedemonteerd en volledig gemonteerd. In uw poging om de distributieriem te vervangen, kunt u uiteindelijk onherstelbare schade aan de motor veroorzaken.

3. Reparatie van de voorruit

Een kapotte voorruit lijkt misschien een klein probleem. Toch kunnen barsten in uw voorruit grote schade aanrichten. Laat het daarom snel repareren door een getrainde monteur als het gebroken is. Bovendien kunt u door snel te handelen de kosten van een complete vervanging van de voorruit vermijden.

In een ander geval kan elke poging om de voorruit zelf te repareren een nog grotere barst veroorzaken, en dat betekent dat u nog meer geld moet uitgeven. Het is daarom raadzaam om de voorruit naar een erkende monteur te brengen.

4. Reparatie en vervanging van radiatoren

Een radiator is een essentieel onderdeel van de motor. Zonder radiateur zal uw voertuig ongetwijfeld oververhit raken, wat ernstige motorstoringen kan veroorzaken die in de meeste gevallen niet meer te herstellen zijn. Met andere woorden, de radiateur is het hart van het koelsysteem van uw motor. Zorg er daarom voor dat u precies weet wat u doet wanneer u een reparatie probeert uit te voeren.

Het vervangen van een radiateur is bijzonder lastig omdat u de radiateur moet aansluiten op de motor van de auto, en deze aansluiting moet goed en stevig zijn. Als u het niet goed doet, kan het misgaan en kan uw motor ontploffen.

5. Motor diagnostiek

Wanneer u in uw auto zit en vreemde geluiden van onder de motorkap hoort en het controlelampje gaat branden, is het niet meer dan normaal dat u zich zorgen maakt. Veel autobezitters weten niet wat de oorzaak is van de vreemde geluiden en gaan daarom maar wat rondneuzen onder de motorkap van de auto.

Bijgevolg is het van het grootste belang niet te gaan rond porren, omdat je zou kunnen eindigen met het veroorzaken van meer schade aan de motor van de auto.

In werkelijkheid kan het motorlampje ook alleen gaan branden omdat de benzinedop niet goed vastgedraaid zit of omdat de motor van de auto oververhit raakt. Bovendien kan het nodig zijn de remvloeistof te verversen, of misschien moeten de bougies worden vervangen. Ga echter niet speculeren; breng de auto naar een professional voor een grondige motordiagnose.

6. Lak en carrosserie

Bij het herstellen van een beschadigde carrosserie komt een uitgebreid proces kijken, en het is vervelend. Er zijn veel dampen nodig, en voor het aanbrengen moet je goed opgeleid zijn. Bovendien is het hebben van speciaal gereedschap voor een verfklus van vitaal belang, omdat de meeste dampen giftig zijn. Als u niet over de speciale gereedschappen beschikt, kunt u ademhalingsproblemen krijgen. Het is niet meer dan natuurlijk om wat geld te willen besparen door zelf te repareren; deze taak moet echter alleen worden overgelaten aan de professionals.

7. Herstel van het airconditioningsysteem

Moderne voertuigen hebben een uiterst complex airconditioningsysteem dat een scherp oog vereist. Het proces van reparatie is uitgebreid, vervelend en bijna onmogelijk voor een amateur. Zodra de airco niet meer werkt, moet u hem naar een getrainde monteur brengen die zal beslissen wat de beste manier van handelen is.

 

Bovendien is de airco verbonden met andere onderdelen van het voertuig die net zo kwetsbaar zijn. Hij staat in verbinding met het luchtfilter, de compressor, de verdamper, de condensator en vele andere onderdelen. Als u een reparatie verkeerd laat uitvoeren, kan het luchtfilter dus bederven, met alle gevolgen van dien.

Vaak gestelde vragen

Welke autoreparaties moet je niet zelf doen?

Er zijn veel auto-onderdelen die niet geschikt zijn voor doe-het-zelf vervanging. Hier zijn er een paar:

  • Herstelling van de voorruit
  • Reparatie van de radiator
  • Repareren van de schokdemper
  • Bevestigen van de koppakking
  • Diagnose stellen bij transmissieproblemen of een transmissievloeistof verversen zonder toezicht.
  • De transmissievloeistof is ook een delicaat onderdeel.

– Wat is het moeilijkste onderdeel van een auto om te vervangen?

Het vervangen van een motor is de moeilijkste klus en het is een van de vervangingen van auto-onderdelen die u beter niet zelf kunt doen. Zelfs getrainde professionals vinden het vaak moeilijk om een slechte motor te vervangen door een nieuwe. Auto’s zijn echter duur. Het is altijd beter om de motor van de auto te vervangen dan een nieuwe auto te kopen.

– Is het beter om je eigen auto te repareren?

Nee, het is nooit beter om uw auto te repareren. Om een voertuig te repareren, moet men eerst een uitgebreid diagnoseproces uitvoeren om het probleem precies vast te stellen. U kunt ook proberen in de versnellingsbak te kijken, maar hier zit het probleem niet. Bij dit proces wordt vaak dure diagnose-apparatuur gebruikt, waar alleen professionals de technische kennis van hebben. Daarom kunt u er beter mee naar een vakman gaan, anders doet u misschien meer kwaad dan goed.

Conclusie

Het onderhoud van de versnellingsbak en de remmen moet door een professional worden uitgevoerd. Voordat u zelf een autoreparatie uitvoert, moet u weten wat de gevolgen van een mislukte poging zijn. Of de remblokken zich nu misdragen of er een probleem is met het remsysteem, alleen een deskundige monteur kan u goed helpen. Als u de auto naar een vakman brengt, verlengt u bovendien de levensduur van de motor. Als u de auto wilt tunen, raadpleegt u een getrainde professional voor onderhoud en repareert u elk kapot onderdeel.

Meest gelezen gidsen