Menu toggle

Welkom terug

Guides

Een defecte brandstofpomp opsporen en vervangen

De brandstofpomp voorziet de verbrandingsmotor van de auto op betrouwbare wijze van brandstof. Als de brandstofpomp defect is, treden er snel duidelijke symptomen op. In onze gids lees je welke tekenen erop wijzen dat de pomp defect is en wat de mogelijke oorzaken zijn. Daarnaast alles wat je moet weten over het vervangen van de brandstofpomp en de benodigde reserveonderdelen.

Functie van de brandstofpomp in het voertuig

Een brandstofpomp zorgt voor een constante brandstoftoevoer van de brandstoftank van de auto naar de motor. Moderne voertuigen met brandstofinjectiesystemen hebben vaak nog een hogedrukpomp die de nodige druk voor de injectie levert. In dit geval heeft de brandstofpomp alleen de functie van een voorpomp tussen de tank en de motorruimte.

De positie van de brandstofpomp of dieselpomp in het voertuig kan verschillen afhankelijk van het model. Tegenwoordig gebruiken moderne auto’s pompen als in-tank brandstofpompen. Deze pompen in de vorm van een brandstoftoevoerunit worden rechtstreeks in de tank geïnstalleerd. Een pomp in de brandstofleiding van de tank naar de motor wordt een in-line pomp genoemd.

Veelvoorkomende oorzaken van defecten aan brandstofpompen

Als brandstofpompen zoals de benzinepomp of de pomp voor diesel defect zijn, zijn er verschillende mogelijke oorzaken. De brandstofpomp van moderne voertuigen is ontworpen voor een lange levensduur. Bij hogere kilometerstanden treedt er echter slijtage op aan de pomp, wat ertoe kan leiden dat de brandstofpomp defect raakt. Bij moderne brandstofpompen gaat de elektromotor soms stuk of slaat vast. Een mechanische pomp kan kapot gaan door kapotte onderdelen in het mechanisme.

Een overzicht van de oorzaken van defecte brandstofpompen:

  • Slijtage van de pomp bij hogere kilometrage
  • Schade aan de pompeenheid door slechte brandstof
  • De afdichtingen van de brandstofpomp zijn poreus
  • Schade aan mechanische onderdelen in de pomp
  • Stroomtoevoer naar de brandstofpomp is onderbroken

Slechte brandstof of lekkages

Vuile brandstof of brandstof van lage kwaliteit is ook een mogelijke oorzaak van een defecte brandstofpomp. Vuildeeltjes kunnen de onderdelen in de brandstofpomp gemakkelijk beschadigen. De afdichtingen van de pomp of een membraan binnenin worden na verloop van tijd ook poreus. Er ontstaan dan lekkages in de buurt van de brandstofpomp. In sommige gevallen is niet de pomp zelf kapot, maar faalt deze door een defecte voeding.

Typische symptomen van een defecte brandstofpomp

Als de brandstofpomp defect is, duiden typische symptomen daar vaak op. Bij een defecte brandstofpomp wordt de motor niet meer voldoende voorzien van brandstof uit de tank. De druk in het brandstofsysteem neemt af of de benodigde hoeveelheid brandstof is niet beschikbaar. In dit geval kan de verbrandingsmotor niet meer optimaal functioneren.

Ruwe motorloop en vermogensverlies

Een van de typische tekenen van een defecte brandstofpomp is dat de motor niet soepel loopt. Door de slechte werking van de brandstofpomp zijn benzinemotoren gevoelig voor ontstekingsfouten of een defecte ontsteking. De getroffen motoren klinken soms vreemd en lopen slecht. Bij alle motortypen leidt een defecte brandstofpomp ook tot vermogensverlies.

Ongewone geluiden uit de motorruimte of ontstekingsfouten kunnen ook duiden op een kapotte brandstofpomp. Bovendien is een kapotte brandstofpomp of dieselpomp vaak merkbaar door een schokkende beweging van het voertuig. Moderne voertuigen melden een storing aan de pomp door een overeenkomstige foutmelding in het instrumentenpaneel.

Symptomen van een defecte brandstofpomp in één oogopslag:

  • Motor start slecht of helemaal niet
  • Het motorvermogen is aanzienlijk verlaagd
  • Voertuig accelereert schokkerig
  • Motor heeft de neiging om verkeerd te ontsteken
  • Foutmelding voor de brandstofpomp

Slechte start van de motor of brandstoflekkage

Een brandstofpomp gaat niet altijd van het ene op het andere moment helemaal stuk. Vaak worden problemen met de brandstoftoevoer, zoals slecht starten, al van tevoren duidelijk. In sommige gevallen ontstaan er ook lekkages als de brandstofpomp defect is. Als hierdoor brandstof zoals benzine of diesel uitstroomt, moet er snel actie worden ondernomen. Daarom mogen reparaties aan de brandstoftoevoer nooit worden uitgesteld.

Defecte brandstofpomp in de auto vervangen

Een defecte brandstofpomp moet onmiddellijk worden vervangen. Dit is de enige manier om een goede werking van de verbrandingsmotor te garanderen. Als een voorpomp defect is, kan de hogedrukpomp beschadigd raken. Dit veroorzaakt verdere kosten in de werkplaats. Als er zelfs brandstof uit de pomp lekt, is een veilige en milieuvriendelijke werking van het voertuig niet meer mogelijk.

Een brandstofpomp vervangen in 5 stappen

Het vervangen van een brandstofpomp in de tank is vaak snel gedaan. De handeling mag echter alleen worden uitgevoerd door deskundige automonteurs of door een professionele werkplaats. Benzine of benzinedampen die tijdens de reparatie weglekken, kunnen gemakkelijk gevaar opleveren.

  1. Diagnose van het defect: Het defect raken van het onderdeel kan ook het gevolg zijn van oorzaken zoals een defecte voeding. Daarom wordt een uitgebreide zoektocht naar het defect aanbevolen.
  2. Verwijderen van de achterbank: Afhankelijk van het model is de voorzetpomp geïnstalleerd in de tank onder de achterbank. Daarom moet deze worden gedemonteerd voordat het onderdeel kan worden vervangen.
  3. Verwijder de brandstofpomp: Zodra toegang is verkregen, wordt het defecte onderdeel verwijderd. Verwijder hiervoor alle aansluitingen en neem de pompeenheid uit de tank.
  4. Reserveonderdelen vergelijken: Voordat je een nieuwe pomp installeert, moet je deze vergelijken met de bestaande pomp. Vaak is informatie zoals het onderdeelnummer te vinden op een sticker.
  5. Installeer de brandstofpomp: De installatie van de brandstofpomp als reserveonderdeel gebeurt in omgekeerde volgorde. Na de installatie wordt een test uitgevoerd en wordt de achterbank weer gemonteerd.

Brandstofpomp defect – repareren of vervangen

Het repareren van een defecte benzinepomp is meestal niet de moeite waard. Pompen voor benzine of diesel zijn relatief moeilijk te demonteren en te repareren. Veel brandstofpompen hebben het einde van hun levensduur bereikt en zijn volledig versleten wanneer ze uiteindelijk defect raken. Dankzij goede aanbiedingen kunnen brandstofpompen voor veel modellen echter goedkoop tweedehands worden gekocht.

Kosten voor het vervangen van de brandstofpomp

De kosten voor het vervangen van een brandstofpomp of dieselpomp in de werkplaats variëren afhankelijk van het voertuig. Afhankelijk van de fabrikant en de positie van de brandstofpomp kan de vervanging meer of minder tijd in beslag nemen. In de regel heeft de werkplaats minstens een uur nodig om de brandstofpomp te vervangen. De kosten van de vervanging bestaan uit arbeidstijd en de kosten van het onderdeel. Het is de moeite waard om hier offertes te vergelijken.

Meest gelezen gidsen