Menu toggle

Welkom terug

Guides

Brandstofsysteem: onderdelen van de brandstoftoevoer van de tank naar de cilinder

Verbrandingsmotoren hebben voor hun werking een betrouwbare brandstoftoevoer nodig. Om dit te garanderen, werken talloze onderdelen van de brandstoftoevoer nauw samen. Ontdek nu hoe de brandstof van de tank van de auto naar de cilinder komt. Ook alles over de afzonderlijke onderdelen van het brandstofsysteem en de brandstofinspuiting.

Hoe brandstof van de tank naar de cilinder komt

De weg van de brandstof van de tank naar de cilinder is eenvoudig te volgen. Er zijn echter afwijkingen mogelijk, afhankelijk van het voertuigmodel en het geïnstalleerde brandstofsysteem. In een moderne verbrandingsmotor met directe injectie volgt de brandstof de volgende route:

  1. De brandstof wordt door de brandstofpomp uit de brandstoftank gepompt. De brandstof gaat vervolgens door het brandstoffilter, waar het wordt gefilterd. Van daaruit wordt de brandstof verder getransporteerd door een brandstofleiding naar de hogedrukpomp.
  2. De hogedrukpomp of injectiepomp zet de brandstof onder druk. Van hieruit wordt een bepaalde hoeveelheid brandstof naar de brandstofverdeler of de hogedrukrail geleid. Overtollige brandstof stroomt via een retourleiding terug naar de tank.
  3. De brandstofverdeler slaat de brandstof onder druk op en maakt deze beschikbaar voor injectie. Naar behoefte wordt de brandstof dan via een inspuitstuk in de verbrandingskamer van de cilinder geïnjecteerd. De injectie en timing worden geregeld door de motorsturing.

De onderdelen van het brandstofsysteem

Het brandstofsysteem van de auto bestaat uit talloze onderdelen. Elk onderdeel heeft een specifieke taak. We hebben de afzonderlijke onderdelen van het brandstofsysteem van moderne voertuigen hier voor je verzameld.

Brandstoftank

De brandstoftank van de auto bevat de benodigde brandstof zoals diesel of benzine. Afhankelijk van het model is de tank gemaakt van metaal of, in moderne voertuigen, meestal van kunststof. In auto’s bevindt de tank zich vaak onder het voertuig of op de achterbank. De brandstoftank biedt de nodige aansluitingen voor de toevoer van de spray, de meting van de tank en het afzuigen van de spray.

Tankriem

De tankriem of meerdere tankriemen worden gebruikt om de brandstoftank onder het voertuig te bevestigen. In de regel zijn dit flexibele metalen banden of metalen strips die de brandstoftank van het voertuig strak omsluiten. De tankbanden worden met de carrosserie van het voertuig verbonden door middel van een schroefverbinding. Sommige fabrikanten gebruiken gevormde metalen beugels als tankbanden.

Tankdop

Een tank dop zorgt voor een veilige afsluiting van de tankhals of de tankvulopening. De tankdop voorkomt onder andere dat er brandstof uit de tank loopt. Vaak is de tankdop afsluitbaar om brandstofdiefstal te voorkomen. Veel modellen hebben een in de dop geïntegreerde ontluchting om de druk in de tank gelijk te maken.

Tankvulklep

De tankvulklep verbergt de vulopening van de tank met de tankdop. Aangezien de klep is aangepast aan de vorm van de carrosserie en bijpassend is gelakt, is het resultaat een verbeterd uiterlijk. Bovendien beschermt de tankklep de vulopening tegen vuil of onbevoegde toegang. Afhankelijk van het model zijn de tankdopkleppen gemaakt van metaal of kunststof.

Vulaansluiting

Met de vulopening kan de auto gemakkelijk van buitenaf worden gevuld. De vulopening vormt de verbinding tussen de vulopening en de tank. Het is meestal een plastic of metalen buis waardoor brandstof stroomt tijdens het tanken. Afhankelijk van het voertuigmodel kan er een ontluchtingsleiding in de vulopening geïntegreerd zijn.

Tanksensor

Een tanksensor meet het niveau in de brandstoftank en stuurt de informatie elektronisch door. In de regel heeft de tanksensor een vlotter die het niveau van de brandstof in de tank volgt. Afhankelijk van de positie van de vlotter beweegt een mechanisme dat een variabele elektrische weerstand verandert.

Brandstofmeter

De brandstofmeter of tankmeter geeft aan hoeveel brandstof er nog in de brandstoftank zit. Hiervoor gebruikt het onderdeel de informatie over het brandstofniveau die wordt geleverd door de tanksensor. De brandstofmeter is meestal geïntegreerd in het gezichtsveld van de bestuurder in het dashboard of het instrumentenpaneel. Afhankelijk van het model is hij ontworpen als een digitaal display of analoog met een wijzer.

Brandstofpomp

De brandstofpomp brengt brandstof van de tank naar de motor. In moderne auto’s dient de brandstofpomp puur als voorpomp. Een andere pomp, een hogedrukpomp, is verantwoordelijk voor het inspuiten van de brandstof in de motor. Brandstofpompen worden onderverdeeld in benzinepompen en dieselpompen, die verschillen in ontwerp.

Brandstofleiding

Brandstofleidingen zorgen voor een betrouwbaar transport van benzine of diesel in het voertuig. Zo’n brandstofleiding verbindt bijvoorbeeld de tank achterin het voertuig met het motorcompartiment. De verschillende onderdelen van het brandstofsysteem zijn ook verbonden met brandstofleidingen. De leidingen zijn gemaakt van metaal of kunststof.

Brandstoffilter

Een brandstoffilter zorgt ervoor dat vuildeeltjes of zwevende deeltjes uit de brandstof worden gefilterd. Dit voorkomt schade aan de motor of onderdelen van het brandstofsysteem. Brandstoffilters bevinden zich in de motorruimte of onder het voertuig. Filters voor diesel verschillen van brandstoffilters voor benzine.

Brandstoftoevoerunit

Een brandstoftoevoerunit wordt rechtstreeks in de tank van het voertuig geïnstalleerd en combineert verschillende onderdelen in één component. Afhankelijk van het model zijn dit de brandstofpomp, de tanksensor of onderdelen zoals een filter of een regelklep. De brandstoftoevoerunit wordt ook wel een brandstoftoevoermodule genoemd.

Het injectiesysteem van de motor

Het injectiesysteem is verantwoordelijk voor het inspuiten van brandstof in de verbrandingskamers. Het wordt ook injectie of injectiesysteem genoemd. Moderne brandstofinspuiting maakt een optimaal gebruik van de brandstof mogelijk terwijl de uitlaatemissies laag blijven. Het injectiesysteem bestaat uit verschillende onderdelen.

Hogedrukpomp

Een hogedrukpomp maakt deel uit van elk modern brandstofsysteem met directe injectie. Hier wordt de brandstof door de pomp onder hoge druk gezet en vervolgens ingespoten. Hogedrukbrandstofpompen worden gebruikt voor zowel dieselmotoren met directe inspuiting als benzinemotoren. Een voorpomp voorziet de hogedrukpomp van brandstof.

Injectiestuk

Het inspuitstuk spuit de juiste hoeveelheid brandstof in de cilinder. Bij benzinemotoren wordt het onderdeel een injectieklep genoemd, bij dieselmotoren een injector. Moderne motoren hebben voor elke cilinder een apart inspuitstuk. De brandstof wordt via het inspuitstuk fijn verneveld en kan dan optimaal ontbranden in de verbrandingskamer.

Motorsturing

De motorregeleenheid regelt de complexe processen van inspuiting en ontsteking. De elektronica regelt onder andere de injectiekleppen. Op basis van verschillende sensorwaarden bepaalt de motorstuureenheid het juiste moment voor brandstofinspuiting en de inspuithoeveelheid. Dit zorgt voor de best mogelijke verbranding.

Meest gelezen gidsen