Brandstofsysteem: onderdelen van de brandstoftoevoer van de tank naar de cilinder
Verbrandingsmotoren hebben voor hun werking een betrouwbare brandstoftoevoer nodig. Om dit te garanderen, werken talloze onderdelen van de brandstoftoevoer nauw samen. Ontdek nu hoe de brandstof van de tank van de auto naar de cilinder komt. Ook alles over de afzonderlijke onderdelen van het brandstofsysteem en de brandstofinspuiting.
Hoe brandstof van de tank naar de cilinder komt
De weg van de brandstof van de tank naar de cilinder is eenvoudig te volgen. Er zijn echter afwijkingen mogelijk, afhankelijk van het voertuigmodel en het geïnstalleerde brandstofsysteem. In een moderne verbrandingsmotor met directe injectie volgt de brandstof de volgende route:
- De brandstof wordt door de brandstofpomp uit de brandstoftank gepompt. De brandstof gaat vervolgens door het brandstoffilter, waar het wordt gefilterd. Van daaruit wordt de brandstof verder getransporteerd door een brandstofleiding naar de hogedrukpomp.
- De hogedrukpomp of injectiepomp zet de brandstof onder druk. Van hieruit wordt een bepaalde hoeveelheid brandstof naar de brandstofverdeler of de hogedrukrail geleid. Overtollige brandstof stroomt via een retourleiding terug naar de tank.
- De brandstofverdeler slaat de brandstof onder druk op en maakt deze beschikbaar voor injectie. Naar behoefte wordt de brandstof dan via een inspuitstuk in de verbrandingskamer van de cilinder geïnjecteerd. De injectie en timing worden geregeld door de motorsturing.
De onderdelen van het brandstofsysteem
Het brandstofsysteem van de auto bestaat uit talloze onderdelen. Elk onderdeel heeft een specifieke taak. We hebben de afzonderlijke onderdelen van het brandstofsysteem van moderne voertuigen hier voor je verzameld.
Brandstoftank
De brandstoftank van de auto bevat de benodigde brandstof zoals diesel of benzine. Afhankelijk van het model is de tank gemaakt van metaal of, in moderne voertuigen, meestal van kunststof. In auto’s bevindt de tank zich vaak onder het voertuig of op de achterbank. De brandstoftank biedt de nodige aansluitingen voor de toevoer van de spray, de meting van de tank en het afzuigen van de spray.
Tankriem
De tankriem of meerdere tankriemen worden gebruikt om de brandstoftank onder het voertuig te bevestigen. In de regel zijn dit flexibele metalen banden of metalen strips die de brandstoftank van het voertuig strak omsluiten. De tankbanden worden met de carrosserie van het voertuig verbonden door middel van een schroefverbinding. Sommige fabrikanten gebruiken gevormde metalen beugels als tankbanden.
Tankdop
Een tank dop zorgt voor een veilige afsluiting van de tankhals of de tankvulopening. De tankdop voorkomt onder andere dat er brandstof uit de tank loopt. Vaak is de tankdop afsluitbaar om brandstofdiefstal te voorkomen. Veel modellen hebben een in de dop geïntegreerde ontluchting om de druk in de tank gelijk te maken.
Tankvulklep
De tankvulklep verbergt de vulopening van de tank met de tankdop. Aangezien de klep is aangepast aan de vorm van de carrosserie en bijpassend is gelakt, is het resultaat een verbeterd uiterlijk. Bovendien beschermt de tankklep de vulopening tegen vuil of onbevoegde toegang. Afhankelijk van het model zijn de tankdopkleppen gemaakt van metaal of kunststof.
Vulaansluiting
Met de vulopening kan de auto gemakkelijk van buitenaf worden gevuld. De vulopening vormt de verbinding tussen de vulopening en de tank. Het is meestal een plastic of metalen buis waardoor brandstof stroomt tijdens het tanken. Afhankelijk van het voertuigmodel kan er een ontluchtingsleiding in de vulopening geïntegreerd zijn.
Tanksensor
Een tanksensor meet het niveau in de brandstoftank en stuurt de informatie elektronisch door. In de regel heeft de tanksensor een vlotter die het niveau van de brandstof in de tank volgt. Afhankelijk van de positie van de vlotter beweegt een mechanisme dat een variabele elektrische weerstand verandert.
Brandstofmeter
De brandstofmeter of tankmeter geeft aan hoeveel brandstof er nog in de brandstoftank zit. Hiervoor gebruikt het onderdeel de informatie over het brandstofniveau die wordt geleverd door de tanksensor. De brandstofmeter is meestal geïntegreerd in het gezichtsveld van de bestuurder in het dashboard of het instrumentenpaneel. Afhankelijk van het model is hij ontworpen als een digitaal display of analoog met een wijzer.
Brandstofpomp
De brandstofpomp brengt brandstof van de tank naar de motor. In moderne auto’s dient de brandstofpomp puur als voorpomp. Een andere pomp, een hogedrukpomp, is verantwoordelijk voor het inspuiten van de brandstof in de motor. Brandstofpompen worden onderverdeeld in benzinepompen en dieselpompen, die verschillen in ontwerp.
Brandstofleiding
Brandstofleidingen zorgen voor een betrouwbaar transport van benzine of diesel in het voertuig. Zo’n brandstofleiding verbindt bijvoorbeeld de tank achterin het voertuig met het motorcompartiment. De verschillende onderdelen van het brandstofsysteem zijn ook verbonden met brandstofleidingen. De leidingen zijn gemaakt van metaal of kunststof.
Brandstoffilter
Een brandstoffilter zorgt ervoor dat vuildeeltjes of zwevende deeltjes uit de brandstof worden gefilterd. Dit voorkomt schade aan de motor of onderdelen van het brandstofsysteem. Brandstoffilters bevinden zich in de motorruimte of onder het voertuig. Filters voor diesel verschillen van brandstoffilters voor benzine.
Brandstoftoevoerunit
Een brandstoftoevoerunit wordt rechtstreeks in de tank van het voertuig geïnstalleerd en combineert verschillende onderdelen in één component. Afhankelijk van het model zijn dit de brandstofpomp, de tanksensor of onderdelen zoals een filter of een regelklep. De brandstoftoevoerunit wordt ook wel een brandstoftoevoermodule genoemd.
Het injectiesysteem van de motor
Het injectiesysteem is verantwoordelijk voor het inspuiten van brandstof in de verbrandingskamers. Het wordt ook injectie of injectiesysteem genoemd. Moderne brandstofinspuiting maakt een optimaal gebruik van de brandstof mogelijk terwijl de uitlaatemissies laag blijven. Het injectiesysteem bestaat uit verschillende onderdelen.
Hogedrukpomp
Een hogedrukpomp maakt deel uit van elk modern brandstofsysteem met directe injectie. Hier wordt de brandstof door de pomp onder hoge druk gezet en vervolgens ingespoten. Hogedrukbrandstofpompen worden gebruikt voor zowel dieselmotoren met directe inspuiting als benzinemotoren. Een voorpomp voorziet de hogedrukpomp van brandstof.
Injectiestuk
Het inspuitstuk spuit de juiste hoeveelheid brandstof in de cilinder. Bij benzinemotoren wordt het onderdeel een injectieklep genoemd, bij dieselmotoren een injector. Moderne motoren hebben voor elke cilinder een apart inspuitstuk. De brandstof wordt via het inspuitstuk fijn verneveld en kan dan optimaal ontbranden in de verbrandingskamer.
Motorsturing
De motorregeleenheid regelt de complexe processen van inspuiting en ontsteking. De elektronica regelt onder andere de injectiekleppen. Op basis van verschillende sensorwaarden bepaalt de motorstuureenheid het juiste moment voor brandstofinspuiting en de inspuithoeveelheid. Dit zorgt voor de best mogelijke verbranding.
Meest gelezen gidsen
- Injectiesysteem in de auto eenvoudig uitgelegd - onderdelen en functie van het inj...
- Onderhoud en reparatie van elektrische auto's: wat kan uw gewone garage doen?
- Prestaties verhogen door chiptuning: voordelen, risico's en tips
- Gids: Computersystemen en software in uw auto
- Welke onderdelen van elektrische auto's moeten het vaakst worden gerepareerd of ve...
- Hybride voertuigen: Hoe werkt een hybride auto?
- Wat is een solid-state batterij voor elektrische auto's?
- Alles over motorsensoren: van verbrandingsmotoren tot elektrische auto's
- De actieradius van een elektrische auto vergroten: Hoe elke elektrische auto verde...
- Levensduur van de batterij van elektrische auto's: hoe verleng je de levensduur va...
- Wat is de compressie van een automotor?
- Dit is de cilinderinhoud van een automotor
- Kleppen van verbrandingsmotoren: functie, defecten en reparatie
- Kernonderdelen van de verbrandingsmotor - onderdelen en functies
- Motorsmering in auto's: onderdelen, functie en defecten
- De milieueffecten van de productie van nieuwe auto-onderdelen
- Alles over verontreinigingsklassen en hun rol in milieubescherming
- Motorrevisie: Wat is motorrevisie en hoeveel kost het?
- OEM auto-onderdelen productie: de belangrijkste onderdelen van de sector
- Motorvermogen begrijpen - inzicht in de technologie van de automotor
- De stuurinrichting van de auto - structuur en functie
- Het remsysteem van de auto - structuur, onderdelen en functie
- Motortypen in auto's: uitleg over V-motor, lijnmotor en boxermotor
- 8 tips voor het kopen van een tweedehands elektrische auto
- Maak onderscheid tussen OEM-onderdelen, aftermarket-onderdelen en vervalste auto-o...
- Het EPC indicatielampje brandt of knippert: Wat moet ik doen?
- Hoofdremcilinder: functie, defecten opsporen en repareren
- OEM auto-onderdelen voor hybride en elektrische auto's
- Gebruikte youngtimer en klassieke auto-onderdelen - de beste tips
- Cruise control: Werking en reparatie van het cruisecontrolesysteem in de auto
- Uitlaatsysteem: alles wat je moet weten over de onderdelen en werking van het uitl...
- Vergrendelingssysteem: veilige en betrouwbare vergrendeling van de auto
- Het luchtinlaatsysteem van de motor - onderdelen, functie en vervanging
- Remklauw defect? Hoe vervang je hem zelf?
- Brandstofsysteem: onderdelen van de brandstoftoevoer van de tank naar de cilinder
- Airconditioning: functie en onderdelen van je autoairconditioningsysteem
- De koppeling: structuur en functie eenvoudig uitgelegd
- Een defecte brandstofpomp opsporen en vervangen
- Verrast? Zoveel pompen werken in je auto
- De meest voorkomende oorzaken van een defecte elektrische auto
- De 6 belangrijkste veiligheidsonderdelen van uw auto
- Identificeer en repareer een defecte starter in een oogwenk.
- 5 veel voorkomende chassis problemen en hoe ze te verhelpen
- 10 onbekende auto-onderdelen die veel automobilisten niet kennen
- Motorkoeling: functie en belangrijke onderdelen van het koelsysteem
- Verschillen tussen benzine- en dieselmotoren
- Vierwielaandrijving: hoe het mechanisme en de onderdelen van vierwielaandrijving w...
- Motorbesturingseenheid auto: alles over onderdelen en werking
- Defecte motorregeleenheid: oorzaken, symptomen en reparatie
- PK vs. koppel: Wat is het verschil tussen vermogen en koppel?
- Alternator defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet het onderdeel worden ...
- Gebruikte elektrische auto-onderdelen: Waarop letten
- Het belang van het chassisnummer bij de aankoop van gebruikte auto-onderdelen
- ABS pomp defect? Functie, reparatie en vervanging
- Injectie mondstuk defect? Diagnose, reiniging en vervanging van de inspuitstukken
- Het chassis: overzicht en functie van alle ophangingscomponenten
- Waterpomp defect? Symptomen en hoe het te repareren of te veranderen
- Stuurinrichting defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet het onderdeel worden...
- Lambda sensor defect? Wat zijn de symptomen en kan ik de sensor schoonmaken?
- Airco compressor defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet de compressor worde...
- Inlaatspruitstuk defect? Pakking vervangen of spruitstuk reinigen?
- Uitlaatspruitstuk lekt? Symptomen van een defect uitlaatspruitstuk of pakking en w...
- Turbocompressor defect? Repareren of veranderen?
- Servopomp defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet u het onderdeel vervan...
- Koppeling kapot? - Deze symptomen wijzen op een defect in de koppeling
- Veel voorkomende problemen en reparatie van defecte aandrijfassen
- Oorzaken van motorgeluid en wat te doen?
- Wat kan autodiagnoseapparatuur en heb ik een OBD-scanner nodig?
- Wanneer en hoe remschijven en remblokken vervangen?
- Waarschuwingslampje rem brandt - oorzaken en wat te doen?
- EGR-klep defect: voorkom motorproblemen en reinig de EGR-klep
- Verbeter het brandstofverbruik: hoe uw auto minder brandstof verbruikt
- Piepende remmen: waarom remmen piepen en hoe kom je er vanaf
- Veilig een auto opkrikken: hoe krik je een auto op met een krik en kriksteunen
- Hoe een defect in de geluiddemper merkbaar wordt en hoe het wordt vervangen
- De code van de versnellingsbak: Wat betekent de code en waar bevindt die zich op d...
- E-auto motor: deze elektrische auto-onderdelen kunt u zelf vervangen
- Oververhitte motor: wat u moet doen als de motor oververhit raakt
- Motorcontrolelampje gaat branden: Wat u als automobilist moet doen
- Wat is die geur van mijn auto? Top oorzaken en remedies
- Voordelen van het online kopen van sloopauto onderdelen vs. naar de lokale sloperi...
- De motorcode: Wat betekent de code en waar kan ik die op de auto vinden?
- Gereedschap voor autoreparatie: deze 10 gereedschappen moet u hebben
- Autoreparatiefouten: dit zijn de 7 meest voorkomende autoreparatiefouten
- Gebruikte onderdelen: de kwaliteit van gebruikte auto-onderdelen controleren?
- Voertuigtransmissie: Wat is het verschil tussen handgeschakelde en automatische tr...
- Kilometerstand: Dit is hoe de kilometerstand van invloed is op gebruikte reserveon...
- Auto recycling: Wat gebeurt er met de auto als hij gerecycled wordt?
- Belangrijke auto-onderdelen en hun functie
- OEM originele onderdelen of aftermarket: dit zijn de verschillen
- Voor- en nadelen van nieuwe en gebruikte auto-onderdelen
- Uw gids voor automotoronderdelen en functies
- Beste tips voor het opzetten van uw eigen autowerkplaats thuis
- Veel voorkomende auto motor problemen: Diagnose, probleemoplossing en oplossingen
- 7 Vervanging van auto-onderdelen en reparatiewerkzaamheden die u beter niet zelf k...
- Gids: Doe-het-zelf auto-onderhoud en -reparatie
- Beste praktijken voor motorrevisie
- Gids: Hoe de motor van uw auto te onderhouden en te beschermen
- Veel voorkomende oorzaken van stuurbekrachtigingslawaai en hoe het te verhelpen
- Veel voorkomende oorzaken van achterste differentieel lawaai, het oplossen van pro...
- VIN-informatie
- Kentekenplaat- en VIN-informatie