Waarschuwingslampje rem brandt - oorzaken en wat te doen?
inhoud
1. Hoe het remwaarschuwingslampje werkt
2. Wanneer het remwaarschuwingslampje gaat branden – dit zijn de meest voorkomende oorzaken
3. Het remwaarschuwingslampje brandt – wat bestuurders kunnen doen
Elke moderne auto heeft talloze waarschuwingslampjes op het dashboard om de bestuurder te wijzen op mogelijke problemen. Een van de belangrijkste lampjes is het remwaarschuwingslampje. Dit lampje wordt geactiveerd zodra er een probleem is met het remsysteem van het voertuig. Defecten in het remsysteem worden dus vaak ontdekt voordat zij een gevaar worden. Ontdek nu in onze gids wanneer het remwaarschuwingslampje wordt geactiveerd en wat u als bestuurder kunt doen.
Hoe het remwaarschuwingslampje werkt
Het remwaarschuwingslicht is rechtstreeks in het instrumentenpaneel van elke moderne auto geïntegreerd. Dit rode waarschuwingslampje toont meestal een uitroepteken, maar kan er afhankelijk van het voertuig anders uitzien. Bij een probleem in het remsysteem activeert de voertuigelektronica het waarschuwingslampje. Afhankelijk van het voertuigmodel wordt het remwaarschuwingslampje aangevuld met een ABS-waarschuwingslampje, dat problemen met het ABS-systeem meldt.
Een korte flits van het remwaarschuwingslampje na het inschakelen van het contact is normaal en dient ter controle. Als het waarschuwingslampje tijdens het rijden gaat branden of continu knippert, is er meestal een ernstig probleem met de remmen. Bestuurders moeten het voertuig dan zo snel mogelijk parkeren en het remsysteem laten controleren.
Niet verwarren: Waarschuwingslampje rem en waarschuwingslampje remblok
Afhankelijk van het voertuigmodel heeft het dashboard niet alleen een remwaarschuwingslampje, maar ook een waarschuwingslampje voor remblokslijtage. Dit licht toont meestal een cirkel met aan de zijkant gestileerde remschoenen. Het lampje wordt geel of rood wanneer een remblok de slijtagegrens nadert en het onderdeel moet worden vervangen.
Wanneer het remwaarschuwingslampje gaat branden – dit zijn de meest voorkomende oorzaken
Wanneer het remwaarschuwingslampje gaat branden, rijst al snel de vraag naar de reden. Er zijn verschillende mogelijke oorzaken voor het branden van het remlicht. Sommige oorzaken kunnen gemakkelijk door de bestuurder worden verholpen, terwijl het voor andere oorzaken beter is de auto naar een monteur in de werkplaats te brengen.
Handbrake werd niet vrijgegeven
De meest voorkomende oorzaak dat het remwaarschuwingslampje gaat branden, is waarschijnlijk te wijten aan vergeetachtigheid van de bestuurder. Als de auto geparkeerd is geweest, wordt het vervolgens losmaken van de handrem soms vergeten. In dat geval brandt het waarschuwingslampje van de rem ook tijdens het rijden om de bestuurder eraan te herinneren de rem los te laten.
Laag remvloeistofpeil
Een even vaak voorkomende reden waarom het remwaarschuwingslampje gaat branden is een laag remvloeistofpeil. Als het remvloeistofpeil te laag is, kan er een probleem ontstaan bij het remmen. Om ervoor te zorgen dat er altijd volledige remkracht beschikbaar is wanneer het rempedaal wordt ingetrapt, moet de vloeistof worden bijgevuld.
Lek in het remsysteem
Als het remwaarschuwingslampje gaat branden vanwege een laag remvloeistofpeil, moet de oorzaak van het vloeistofverlies worden gezocht. Vaak is er een defect aan de remleidingen, of een lek in de remslangen of verbindingen. In een dergelijk geval is vervanging van de defecte onderdelen door een monteur in de werkplaats noodzakelijk.
Versleten remblokken
Een andere oorzaak dat het remwaarschuwingslampje gaat branden kan versleten remblokken zijn. Wanneer de bestuurder het rempedaal intrapt, wordt het remblokje op de remschijf van elk wiel gedrukt. De remblokken slijten sneller dan de remschijf en het remeffect neemt af. Afhankelijk van het voertuigmodel gaat het remwaarschuwingslampje dan branden.
Defect aan de handremschakelaar
Als het waarschuwingslampje voor het remsysteem niet uitgaat, hoewel het remsysteem in orde is en de remmen zijn gelost, kan er ook een defect zijn aan de handremschakelaar. De schakelaar kan bijvoorbeeld vastzitten en aan de voertuigelektronica signaleren dat de handrem wordt aangetrokken. Vaak is de enige oplossing het vervangen van het defecte onderdeel.
Instrument cluster is defect
In moderne auto’s kan het instrumentenpaneel in het dashboard ook verantwoordelijk zijn voor het defect oplichten van waarschuwingslampjes. Als hier een defect optreedt, wordt de informatie van de sensoren en schakelaars van het remsysteem niet meer correct verwerkt. Als het remlicht dan permanent brandt, moet het instrumentenpaneel worden vervangen.
Sensoren of kabels beschadigd
Elke moderne auto heeft tegenwoordig talrijke sensoren die alle onderdelen van het remsysteem en het ABS-systeem controleren. Als de sensoren niet goed functioneren of de kabels beschadigd zijn, kan het ABS-waarschuwingslampje of het remwaarschuwingslampje worden geactiveerd. Soms is ook corrosie op de stekkercontacten verantwoordelijk voor het probleem.
Het remwaarschuwingslampje brandt – wat bestuurders kunnen doen
Als bestuurder moet u altijd speciaal letten op het branden van het waarschuwingslampje voor de remmen of het ABS-waarschuwingslampje. U kunt deze eenvoudige stappen zelf uitvoeren wanneer het waarschuwingslampje gaat branden.
- Stop het voertuig: Als het waarschuwingslampje tijdens het rijden gaat branden of knipperen, moet de auto bij de eerstvolgende veilige gelegenheid tot stilstand worden gebracht. Defecte remmen kunnen anders snel een gevaar worden.
- Controleer de handrem: Meestal gaat het remlicht branden omdat de handrem is vergeten. Dit kan snel gebeuren, vooral bij voertuigen zonder elektrische handrem. Na het loslaten van de rem moet het lampje uitgaan.
- Controleer de remvloeistof: Technisch ervaren bestuurders kunnen het remvloeistofpeil controleren wanneer het waarschuwingslampje gaat branden. De bijbehorende container voor de vloeistof bevindt zich gewoonlijk in de motorruimte en is gemakkelijk toegankelijk.
- Vul remvloeistof bij: Het vloeistofniveau in het reservoir moet tussen het maximum en het minimum liggen. Als er te weinig remvloeistof in het remvloeistofreservoir zit, moet dit worden bijgevuld.
- Zoek naar een lek in het remsysteem: Als de remvloeistof blijft dalen, kan er een lek in het remsysteem zitten. Voor de zekerheid moeten alle remleidingen en remslangen visueel worden gecontroleerd op gebreken.
- Controleer de remblokken: Versleten remblokken kunnen de remvloeistof doen dalen en, afhankelijk van het automodel, het remwaarschuwingslampje doen branden. Bij schijfremmen kan de remblokdikte worden gecontroleerd nadat de wielen zijn verwijderd.
- Roep om hulp: Bij problemen met de remmen is professionele hulp nodig. Een monteur van de werkplaats of een autoclub heeft alle informatie over de auto. Hij kan alle vragen beantwoorden en het remsysteem controleren. Bij autoclubs wordt pechhulp al gedekt door de jaarlijkse contributie.
Meest gelezen gidsen
- Injectiesysteem in de auto eenvoudig uitgelegd - onderdelen en functie van het inj...
- Onderhoud en reparatie van elektrische auto's: wat kan uw gewone garage doen?
- Prestaties verhogen door chiptuning: voordelen, risico's en tips
- Gids: Computersystemen en software in uw auto
- Welke onderdelen van elektrische auto's moeten het vaakst worden gerepareerd of ve...
- Hybride voertuigen: Hoe werkt een hybride auto?
- Wat is een solid-state batterij voor elektrische auto's?
- Alles over motorsensoren: van verbrandingsmotoren tot elektrische auto's
- De actieradius van een elektrische auto vergroten: Hoe elke elektrische auto verde...
- Levensduur van de batterij van elektrische auto's: hoe verleng je de levensduur va...
- Wat is de compressie van een automotor?
- Dit is de cilinderinhoud van een automotor
- Kleppen van verbrandingsmotoren: functie, defecten en reparatie
- Kernonderdelen van de verbrandingsmotor - onderdelen en functies
- Motorsmering in auto's: onderdelen, functie en defecten
- De milieueffecten van de productie van nieuwe auto-onderdelen
- Alles over verontreinigingsklassen en hun rol in milieubescherming
- Motorrevisie: Wat is motorrevisie en hoeveel kost het?
- OEM auto-onderdelen productie: de belangrijkste onderdelen van de sector
- Motorvermogen begrijpen - inzicht in de technologie van de automotor
- De stuurinrichting van de auto - structuur en functie
- Het remsysteem van de auto - structuur, onderdelen en functie
- Motortypen in auto's: uitleg over V-motor, lijnmotor en boxermotor
- 8 tips voor het kopen van een tweedehands elektrische auto
- Maak onderscheid tussen OEM-onderdelen, aftermarket-onderdelen en vervalste auto-o...
- Het EPC indicatielampje brandt of knippert: Wat moet ik doen?
- Hoofdremcilinder: functie, defecten opsporen en repareren
- OEM auto-onderdelen voor hybride en elektrische auto's
- Gebruikte youngtimer en klassieke auto-onderdelen - de beste tips
- Cruise control: Werking en reparatie van het cruisecontrolesysteem in de auto
- Uitlaatsysteem: alles wat je moet weten over de onderdelen en werking van het uitl...
- Vergrendelingssysteem: veilige en betrouwbare vergrendeling van de auto
- Het luchtinlaatsysteem van de motor - onderdelen, functie en vervanging
- Remklauw defect? Hoe vervang je hem zelf?
- Brandstofsysteem: onderdelen van de brandstoftoevoer van de tank naar de cilinder
- Airconditioning: functie en onderdelen van je autoairconditioningsysteem
- De koppeling: structuur en functie eenvoudig uitgelegd
- Een defecte brandstofpomp opsporen en vervangen
- Verrast? Zoveel pompen werken in je auto
- De meest voorkomende oorzaken van een defecte elektrische auto
- De 6 belangrijkste veiligheidsonderdelen van uw auto
- Identificeer en repareer een defecte starter in een oogwenk.
- 5 veel voorkomende chassis problemen en hoe ze te verhelpen
- 10 onbekende auto-onderdelen die veel automobilisten niet kennen
- Motorkoeling: functie en belangrijke onderdelen van het koelsysteem
- Verschillen tussen benzine- en dieselmotoren
- Vierwielaandrijving: hoe het mechanisme en de onderdelen van vierwielaandrijving w...
- Motorbesturingseenheid auto: alles over onderdelen en werking
- Defecte motorregeleenheid: oorzaken, symptomen en reparatie
- PK vs. koppel: Wat is het verschil tussen vermogen en koppel?
- Alternator defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet het onderdeel worden ...
- Gebruikte elektrische auto-onderdelen: Waarop letten
- Het belang van het chassisnummer bij de aankoop van gebruikte auto-onderdelen
- ABS pomp defect? Functie, reparatie en vervanging
- Injectie mondstuk defect? Diagnose, reiniging en vervanging van de inspuitstukken
- Het chassis: overzicht en functie van alle ophangingscomponenten
- Waterpomp defect? Symptomen en hoe het te repareren of te veranderen
- Stuurinrichting defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet het onderdeel worden...
- Lambda sensor defect? Wat zijn de symptomen en kan ik de sensor schoonmaken?
- Airco compressor defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet de compressor worde...
- Inlaatspruitstuk defect? Pakking vervangen of spruitstuk reinigen?
- Uitlaatspruitstuk lekt? Symptomen van een defect uitlaatspruitstuk of pakking en w...
- Turbocompressor defect? Repareren of veranderen?
- Servopomp defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet u het onderdeel vervan...
- Koppeling kapot? - Deze symptomen wijzen op een defect in de koppeling
- Veel voorkomende problemen en reparatie van defecte aandrijfassen
- Oorzaken van motorgeluid en wat te doen?
- Wat kan autodiagnoseapparatuur en heb ik een OBD-scanner nodig?
- Wanneer en hoe remschijven en remblokken vervangen?
- Waarschuwingslampje rem brandt - oorzaken en wat te doen?
- EGR-klep defect: voorkom motorproblemen en reinig de EGR-klep
- Verbeter het brandstofverbruik: hoe uw auto minder brandstof verbruikt
- Piepende remmen: waarom remmen piepen en hoe kom je er vanaf
- Veilig een auto opkrikken: hoe krik je een auto op met een krik en kriksteunen
- Hoe een defect in de geluiddemper merkbaar wordt en hoe het wordt vervangen
- De code van de versnellingsbak: Wat betekent de code en waar bevindt die zich op d...
- E-auto motor: deze elektrische auto-onderdelen kunt u zelf vervangen
- Oververhitte motor: wat u moet doen als de motor oververhit raakt
- Motorcontrolelampje gaat branden: Wat u als automobilist moet doen
- Wat is die geur van mijn auto? Top oorzaken en remedies
- Voordelen van het online kopen van sloopauto onderdelen vs. naar de lokale sloperi...
- De motorcode: Wat betekent de code en waar kan ik die op de auto vinden?
- Gereedschap voor autoreparatie: deze 10 gereedschappen moet u hebben
- Autoreparatiefouten: dit zijn de 7 meest voorkomende autoreparatiefouten
- Gebruikte onderdelen: de kwaliteit van gebruikte auto-onderdelen controleren?
- Voertuigtransmissie: Wat is het verschil tussen handgeschakelde en automatische tr...
- Kilometerstand: Dit is hoe de kilometerstand van invloed is op gebruikte reserveon...
- Auto recycling: Wat gebeurt er met de auto als hij gerecycled wordt?
- Belangrijke auto-onderdelen en hun functie
- OEM originele onderdelen of aftermarket: dit zijn de verschillen
- Voor- en nadelen van nieuwe en gebruikte auto-onderdelen
- Uw gids voor automotoronderdelen en functies
- Beste tips voor het opzetten van uw eigen autowerkplaats thuis
- Veel voorkomende auto motor problemen: Diagnose, probleemoplossing en oplossingen
- 7 Vervanging van auto-onderdelen en reparatiewerkzaamheden die u beter niet zelf k...
- Gids: Doe-het-zelf auto-onderhoud en -reparatie
- Beste praktijken voor motorrevisie
- Gids: Hoe de motor van uw auto te onderhouden en te beschermen
- Veel voorkomende oorzaken van stuurbekrachtigingslawaai en hoe het te verhelpen
- Veel voorkomende oorzaken van achterste differentieel lawaai, het oplossen van pro...
- VIN-informatie
- Kentekenplaat- en VIN-informatie