Menu toggle

Welkom terug

Guides

Airconditioning: functie en onderdelen van je autoairconditioningsysteem

Een airconditioningsysteem wordt tegenwoordig als standaard beschouwd in alle moderne voertuigen. In de auto zorgt de airco voor verkoeling in de zomer en voor meer comfort tijdens het rijden. Bovendien vermindert het airconditioningsysteem de vochtigheid en beschermt het de ruiten tegen beslaan in de herfst. Het airconditioningsysteem van de auto omvat ook de verwarming, die tijdens de koude maanden voor een aangename warmte in de auto zorgt. Ontdek alles wat je moet weten over airconditioning, verwarming en klimaatregeling in je auto.

Functie van het airconditioningsysteem in de auto

Het airconditioningsysteem zorgt ervoor dat de temperatuur in de passagiersruimte van de auto altijd aangenaam is. Hiervoor is elke auto uitgerust met een verwarmingssysteem dat zorgt voor aangename temperaturen in de winter. Moderne auto’s hebben ook een airconditioningsysteem dat zorgt voor een aangename afkoeling van het interieur wanneer de buitentemperatuur hoog is. Een ventilatiesysteem is verantwoordelijk voor het verspreiden van de warme of koude lucht in de auto. Een of meer ventilatoren genereren een luchtstroom die vanuit de luchtsproeiers in het passagierscompartiment van de auto stroomt. De bestuurder beïnvloedt de luchtverdeling via verschillende bedieningselementen, evenals de intensiteit of de gewenste temperatuur.

Airconditioning in de auto en veiligheid

Airconditioning in de auto verhoogt niet alleen het rijcomfort, maar ook de veiligheid tijdens het rijden. De airconditioning zorgt er onder andere voor dat er alleen gedroogde omgevingslucht naar het interieur wordt gevoerd. Dit voorkomt dat de ruiten beslaan wanneer de luchtvochtigheid hoog is in de herfst, wat het zicht van de bestuurder verbetert. Intense hitte in de zomer vermindert snel de concentratie tijdens het rijden. Sommige bestuurders ondervinden ook problemen met hun bloedsomloop wanneer de temperatuur in de auto stijgt. Als de temperatuur in de auto daarentegen aangenaam is, kan de bestuurder zich beter concentreren. De airconditioning helpt dus om ongevallen te voorkomen.

Functie en onderdelen van de airconditioning

Het aircosysteem in een auto is een gesloten systeem waarin een koelmiddel onder druk circuleert. Aircosystemen in auto’s werken in principe op dezelfde manier als alle andere airconditioners en er is nauwelijks verschil in de manier waarop ze werken. Naast de compressor als belangrijkste onderdeel, bestaat het aircosysteem in een auto uit een condensor, een aircofilter, een expansieventiel en een verdamper. Het koudemiddel wordt samengeperst door een compressor en onder druk naar de condensor gevoerd. De condensor onttrekt warmte aan het koudemiddel. Vervolgens wordt het koudemiddel via de aircodroger en het expansieventiel naar de verdamper geleid. De verdamper zorgt ervoor dat de lucht met een aanzienlijk lagere temperatuur het passagierscompartiment binnenkomt.

Belangrijke onderdelen van het airconditioningsysteem in één oogopslag

  1. Airconditioningcompressor: De compressor, ook wel aircopomp genoemd, is het hart van het aircosysteem. In auto’s worden deze compressoren rechtstreeks door de motor aangedreven door middel van een riem en op hun plaats gehouden door een aircopompsteun of aircopompfitting. De compressor comprimeert het koudemiddel van het aircosysteem onder hoge druk, waardoor de temperatuur stijgt.
  2. Condensor: Vanaf de compressor wordt het nu gasvormige koudemiddel naar de condensor geleid. Deze bevindt zich meestal aan de voorkant van het voertuig in de buurt van de radiator. Een ventilator met een waaier zorgt ervoor dat er indien nodig voldoende lucht door de condensor stroomt. Hierdoor geeft de condensor de warmte uit het koelmiddel af aan de omgeving.
  3. Airconditioning droger: Airconditioning systemen in auto’s hebben een droger die werkt volgens het principe van de filterdroger. De aircodroger filtert zwevende stoffen en verontreinigingen zoals slijtage van de compressor uit het koudemiddel. Het filter verwijdert ook vocht uit het koudemiddel, wat kan leiden tot corrosie of een storing in het systeem.
  4. Expansieventiel: Het expansieventiel regelt de toevoer van koudemiddel naar de verdamper van de airconditioner. Voor het expansieventiel heerst een constante druk, terwijl het koudemiddel achter het ventiel in de verdamper kan ontspannen. Sommige airconditioners hebben in plaats van het expansieventiel een smoorklep waardoor het koelmiddel wordt geleid.
  5. Verdamper: De verdamper is een warmtewisselaar die het interieur koelt. Als het koelmiddel achter het expansieventiel uitzet in de verdamper, verandert het van vloeibaar in gas. Tijdens dit proces wordt warmte onttrokken aan de lucht die door de verdamper stroomt. Het grote oppervlak zorgt voor goede koelprestaties.

De verwarming en de onderdelen

De verwarming van de auto zorgt voor een aangename temperatuur in de auto als het buiten koud is. In auto’s met een verbrandingsmotor genereert de motor de verwarmingsenergie voor de verwarming. Auto’s met een elektromotor gebruiken een elektrisch verwarmingselement dat wordt gevoed door elektriciteit uit de accu’s. Een verwarmingselement is wettelijk verplicht voor auto’s met een verbrandingsmotor. Een verwarming is wettelijk verplicht voor auto’s in Duitsland en moet werken. Een korte test voor de hoofdinspectie wordt daarom aanbevolen.

  • Warmtewisselaar: De warmtewisselaar brengt de warmte van het koelwater over naar de passagiersruimte. Het hete koelwater stroomt er doorheen en een luchtblazer stroomt er doorheen.
  • Verwarmingsventilator: De verwarmingsventilator is geïnstalleerd in de buurt van het passagierscompartiment en meestal achter het dashboard. Hier zorgt de ventilator voor de nodige luchtstroom in het voertuig.
  • Warmtewisselaarslang: De warmtewisselaar wordt via de warmtewisselaarslang voorzien van warm koelwater. De terugvoer naar de motor gebeurt ook via een slang.
  • Verwarmingshuis: Het verwarmingshuis bevat het verwarmingselement en, afhankelijk van het model, ook de ventilator. Schakelaars en regelkleppen kunnen in de behuizing zijn geïntegreerd.
  • Weerstand aanjager: Veel automodellen hebben een weerstand voor de aanjager van de kachel. Hierdoor kan de ventilator in verschillende standen worden geschakeld.
  • Verwarmingselement: Een verwarmingselement voor de elektrische hulpluchtverwarming genereert warmte uit elektriciteit. Op deze manier wordt de auto verwarmd, zelfs als de motor nog niet warm genoeg is.

Regeling verwarming en airconditioning

De temperatuurregeling van het interieur vereist een perfect samenspel van verschillende componenten. Een complex systeem zorgt voor aangename temperaturen in het interieur op elk moment van het jaar. De bestuurder regelt de gewenste temperatuur op het dashboard. Afhankelijk van het model wordt het systeem bediend via verschillende schakelaars, schuifregelaars of draaiknoppen. Om energie te besparen, moet de airconditioning worden uitgeschakeld als er geen koeling nodig is.

Moderne auto’s hebben een automatisch regelsysteem voor airconditioning en verwarming. Hier kan de bestuurder vrij het gewenste klimaat selecteren, zoals de temperatuur en soms ook de luchtvochtigheid. Het automatische airconditioningsysteem regelt de airconditioning dienovereenkomstig of activeert de verwarmingsfunctie. Een aircosensor meet het klimaat in het passagierscompartiment en stuurt de gegevens naar de regeleenheid van het airconditioningsysteem.

Meest gelezen gidsen