Maak onderscheid tussen OEM-onderdelen, aftermarket-onderdelen en vervalste auto-onderdelen
inhoud
1. Verschillende soorten auto-onderdelen in één oogopslag
2. Hoe controleer je de echtheid van auto-onderdelen?
3. Andere methoden om de echtheid te controleren
4. Dit zijn de problemen met vervalste onderdelen
5. Wat moet ik doen als er namaakonderdelen in mijn auto zitten?
Auto-onderdelen als reserveonderdelen zijn verkrijgbaar in verschillende ontwerpen en soorten. In het geval van een defect onderdeel aan de auto is vervanging vaak snel nodig en niemand wil te veel betalen. Verleidelijk goedkope aanbiedingen kunnen echter namaak zijn. We leggen uit wat het verschil is tussen OEM-onderdelen en aftermarket-onderdelen, en hoe je gemakkelijk namaakonderdelen kunt herkennen.
Verschillende soorten auto-onderdelen in één oogopslag
- OEM-onderdelen: OEM-onderdelen zijn auto-onderdelen die in de fabriek worden geïnstalleerd zoals ze zijn. De ontwikkeling en productie van de onderdelen wordt uitgevoerd door de autofabrikant of door een in opdracht werkende leverancier van hoge kwaliteit.
- Aftermarket onderdelen: Auto-onderdelen als aftermarket-onderdelen worden niet exclusief voor de autofabrikant geproduceerd of ontwikkeld. Het zijn onderdelen van andere fabrikanten, meestal in originele kwaliteit. Vaak worden deze onderdelen onder licentie geproduceerd door bekende fabrikanten.
- Namaak: Namaak auto-onderdelen worden vervaardigd zonder toestemming van de originele fabrikanten en vaak in inferieure kwaliteit. De vervalsingen worden vaak als nieuwe onderdelen tegen bijzonder lage prijzen aangeboden via online platforms op internet. Ze voldoen zelden aan de vereiste fabrieksnormen.
Betekenis van OEM-onderdelen voor motorvoertuigen
De term OEM staat voor Original Equipment Manufacturer. Vertaald betekent dit een OEM-fabrikant. De bijbehorende OEM-auto-onderdelen of OEM-componenten worden niet in de vrije handel verkocht. De productie en distributie van OEM-onderdelen gebeurt specifiek door of voor de betreffende autofabrikant. Als vervangingsonderdeel zijn OEM-onderdelen vaak duurder dan andere vervangingsonderdelen, maar ze zijn meestal ook van bijzonder hoge kwaliteit en passen perfect.
Hoe controleer je de echtheid van auto-onderdelen?
Originele auto-onderdelen staan voor veiligheid en nauwkeurige pasvorm. Originele onderdelen garanderen ook een langdurige en betrouwbare werking. Daarom gebruiken automobilisten bij voorkeur originele reserveonderdelen. Maar hoe kan de echtheid van een auto-onderdeel betrouwbaar worden gecontroleerd? Er zijn een aantal factoren die aangeven of een onderdeel origineel of namaak is.
- Uiterlijk en pasvorm: Originele reserveonderdelen zien er meestal beter uit dan namaakonderdelen. Daarnaast verschillen vervalsingen vaak visueel van originelen. Het beste is om het uiterlijk van de onderdelen te vergelijken met het bestaande originele onderdeel dat in de fabriek is geïnstalleerd.
- Verpakking en presentatie: Fabrikanten van originele onderdelen verpakken hun onderdelen vaak in uitgebreid bedrukte verpakkingen. Dozen en dozen zijn vaak voorzien van stickers. Goedkope vervalsingen zijn daarentegen verpakt in een eenvoudige kartonnen doos met een ander uiterlijk.
- Merknamen en belettering: Ongeautoriseerde kopieën van bekende auto-onderdelen hebben vaak niet het logo van de autofabrikant. Op originele onderdelen staat het automerk wel in reliëf. Andere belettering op het onderdeel kan ook ontbreken of anders zijn.
- Verzegelingen en hologrammen: Originele fabrikanten gebruiken steeds vaker speciale verzegelingen of stickers om de authenticiteit van het product te benadrukken. Dit zijn onder andere hologrammen met een 3D-effect dat voor vervalsers moeilijk na te maken is. Vaak staat er alleen een afbeelding op.
- Aanbiedingen en aankoopprijs: De prijs van een reserveonderdeel kan ook informatie geven over de echtheid. Vaak is een aanbieding gewoon te goedkoop om een origineel onderdeel te zijn. De productie van onderdelen van hoge kwaliteit is kostenintensief en geen enkele dealer geeft geld weg.
- Testzegel en -merk: Originele reserveonderdelen zijn vaak voorzien van een testzegel. Een testorganisatie certificeert de veiligheid van het product of de verkeersgeschiktheid. Dergelijke testzegels en andere markeringen ontbreken vaak op vervalste producten.
- Typegoedkeuring en certificaten: Originele accessoires worden door de fabrikant geleverd met een typegoedkeuring of een onderdelencertificaat. Deze documenten ontbreken meestal op nagemaakte voertuigonderdelen. In dit geval mogen de onderdelen niet worden gebruikt op de auto.
Andere methoden om de echtheid te controleren
Kenmerken van de fabrikant, zoals bedrukte verpakkingen of testzegels die op onderdelen zijn aangebracht, kunnen met enige moeite worden vervalst. Daarom hebben de fabrikanten van originele onderdelen andere veiligheidskenmerken bedacht. Deze omvatten QR-codes of een zogenaamde datamatrixcode. Elk auto-onderdeel dat met deze codes is gemarkeerd, krijgt een uniek identificatienummer dat kan worden vergeleken via de website of smartphone van de fabrikant.
Is het OEM-nummer een veilige methode om de authenticiteit van een onderdeel te verifiëren?
Het OEM-nummer wordt gebruikt om reserveonderdelen voor specifieke voertuigen te identificeren. Dit nummer maakt het relatief eenvoudig om te bepalen of het onderdeel in kwestie in jouw auto past. Het OEM-nummer zegt echter niets over de authenticiteit van een auto-onderdeel. De fabrikant van een namaakonderdeel kan gewoon de code van het originele onderdeel overnemen en op de namaakonderdelen afdrukken.
Dit zijn de problemen met vervalste onderdelen
Namaak auto-onderdelen leveren verschillende problemen op voor de eigenaar van het voertuig. Aan de ene kant zijn de nagemaakte onderdelen vaak niet erg nauwkeurig, waardoor ze moeilijk te installeren zijn in het voertuig. Ten tweede worden nagemaakte auto-onderdelen steeds vaker gemaakt van goedkope materialen. Valse remblokken of remschijven kunnen breken of defect raken bij hard remmen. Dit is in het verleden aangetoond in relevante tests met vervalste auto-onderdelen. Hetzelfde geldt voor andere onderdelen, zoals onderdelen van de ophanging. Naast het risico op ongelukken, vervalt ook het rijbewijs van het voertuig als er geen goedgekeurde onderdelen zijn geïnstalleerd. Vervalste onderdelen worden vaak pas opgemerkt bij de volgende algemene inspectie. De auto slaagt niet voor de keuring en krijgt geen sticker.
Zijn nagemaakte onderdelen wereldwijd een toenemend probleem?
Het namaken van auto-onderdelen is de afgelopen decennia toegenomen. Moderne productietechnologieën maken het eenvoudig om vervalsingen in grote hoeveelheden te produceren. De afgelopen decennia zijn er via internet nieuwe distributiekanalen voor nagemaakte auto-onderdelen ontstaan. Autobezitters kopen vaak namaakonderdelen voor zelfmontage via online platforms.
Wat moet ik doen als er namaakonderdelen in mijn auto zitten?
Vervalste auto-onderdelen worden soms door de auto-eigenaar zelf geïnstalleerd uit onwetendheid of gebrek aan besef van gevaar. Steeds vaker worden ook tweedehands auto’s te koop aangeboden waarop al dan niet opzettelijk vervalste reserveonderdelen zijn geïnstalleerd. Wat moet je doen als je nagemaakte onderdelen op je eigen auto ziet? Het antwoord: je kunt ze het beste onmiddellijk vervangen. Als bijvoorbeeld veiligheidsrelevante onderdelen zoals de remmen zijn vervangen door namaakonderdelen, moeten de namaakonderdelen onmiddellijk worden vervangen. Het gevaar is te groot dat het geïnstalleerde onderdeel breekt of het begeeft onder belasting. Het vervangen van andere veiligheidsrelevante onderdelen mag ook niet worden uitgesteld om te voorkomen dat uzelf en anderen in gevaar worden gebracht.
Meest gelezen gidsen
- Injectiesysteem in de auto eenvoudig uitgelegd - onderdelen en functie van het inj...
- Onderhoud en reparatie van elektrische auto's: wat kan uw gewone garage doen?
- Prestaties verhogen door chiptuning: voordelen, risico's en tips
- Gids: Computersystemen en software in uw auto
- Welke onderdelen van elektrische auto's moeten het vaakst worden gerepareerd of ve...
- Hybride voertuigen: Hoe werkt een hybride auto?
- Wat is een solid-state batterij voor elektrische auto's?
- Alles over motorsensoren: van verbrandingsmotoren tot elektrische auto's
- De actieradius van een elektrische auto vergroten: Hoe elke elektrische auto verde...
- Levensduur van de batterij van elektrische auto's: hoe verleng je de levensduur va...
- Wat is de compressie van een automotor?
- Dit is de cilinderinhoud van een automotor
- Kleppen van verbrandingsmotoren: functie, defecten en reparatie
- Kernonderdelen van de verbrandingsmotor - onderdelen en functies
- Motorsmering in auto's: onderdelen, functie en defecten
- De milieueffecten van de productie van nieuwe auto-onderdelen
- Alles over verontreinigingsklassen en hun rol in milieubescherming
- Motorrevisie: Wat is motorrevisie en hoeveel kost het?
- OEM auto-onderdelen productie: de belangrijkste onderdelen van de sector
- Motorvermogen begrijpen - inzicht in de technologie van de automotor
- De stuurinrichting van de auto - structuur en functie
- Het remsysteem van de auto - structuur, onderdelen en functie
- Motortypen in auto's: uitleg over V-motor, lijnmotor en boxermotor
- 8 tips voor het kopen van een tweedehands elektrische auto
- Maak onderscheid tussen OEM-onderdelen, aftermarket-onderdelen en vervalste auto-o...
- Het EPC indicatielampje brandt of knippert: Wat moet ik doen?
- Hoofdremcilinder: functie, defecten opsporen en repareren
- OEM auto-onderdelen voor hybride en elektrische auto's
- Gebruikte youngtimer en klassieke auto-onderdelen - de beste tips
- Cruise control: Werking en reparatie van het cruisecontrolesysteem in de auto
- Uitlaatsysteem: alles wat je moet weten over de onderdelen en werking van het uitl...
- Vergrendelingssysteem: veilige en betrouwbare vergrendeling van de auto
- Het luchtinlaatsysteem van de motor - onderdelen, functie en vervanging
- Remklauw defect? Hoe vervang je hem zelf?
- Brandstofsysteem: onderdelen van de brandstoftoevoer van de tank naar de cilinder
- Airconditioning: functie en onderdelen van je autoairconditioningsysteem
- De koppeling: structuur en functie eenvoudig uitgelegd
- Een defecte brandstofpomp opsporen en vervangen
- Verrast? Zoveel pompen werken in je auto
- De meest voorkomende oorzaken van een defecte elektrische auto
- De 6 belangrijkste veiligheidsonderdelen van uw auto
- Identificeer en repareer een defecte starter in een oogwenk.
- 5 veel voorkomende chassis problemen en hoe ze te verhelpen
- 10 onbekende auto-onderdelen die veel automobilisten niet kennen
- Motorkoeling: functie en belangrijke onderdelen van het koelsysteem
- Verschillen tussen benzine- en dieselmotoren
- Vierwielaandrijving: hoe het mechanisme en de onderdelen van vierwielaandrijving w...
- Motorbesturingseenheid auto: alles over onderdelen en werking
- Defecte motorregeleenheid: oorzaken, symptomen en reparatie
- PK vs. koppel: Wat is het verschil tussen vermogen en koppel?
- Alternator defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet het onderdeel worden ...
- Gebruikte elektrische auto-onderdelen: Waarop letten
- Het belang van het chassisnummer bij de aankoop van gebruikte auto-onderdelen
- ABS pomp defect? Functie, reparatie en vervanging
- Injectie mondstuk defect? Diagnose, reiniging en vervanging van de inspuitstukken
- Het chassis: overzicht en functie van alle ophangingscomponenten
- Waterpomp defect? Symptomen en hoe het te repareren of te veranderen
- Stuurinrichting defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet het onderdeel worden...
- Lambda sensor defect? Wat zijn de symptomen en kan ik de sensor schoonmaken?
- Airco compressor defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet de compressor worde...
- Inlaatspruitstuk defect? Pakking vervangen of spruitstuk reinigen?
- Uitlaatspruitstuk lekt? Symptomen van een defect uitlaatspruitstuk of pakking en w...
- Turbocompressor defect? Repareren of veranderen?
- Servopomp defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet u het onderdeel vervan...
- Koppeling kapot? - Deze symptomen wijzen op een defect in de koppeling
- Veel voorkomende problemen en reparatie van defecte aandrijfassen
- Oorzaken van motorgeluid en wat te doen?
- Wat kan autodiagnoseapparatuur en heb ik een OBD-scanner nodig?
- Wanneer en hoe remschijven en remblokken vervangen?
- Waarschuwingslampje rem brandt - oorzaken en wat te doen?
- EGR-klep defect: voorkom motorproblemen en reinig de EGR-klep
- Verbeter het brandstofverbruik: hoe uw auto minder brandstof verbruikt
- Piepende remmen: waarom remmen piepen en hoe kom je er vanaf
- Veilig een auto opkrikken: hoe krik je een auto op met een krik en kriksteunen
- Hoe een defect in de geluiddemper merkbaar wordt en hoe het wordt vervangen
- De code van de versnellingsbak: Wat betekent de code en waar bevindt die zich op d...
- E-auto motor: deze elektrische auto-onderdelen kunt u zelf vervangen
- Oververhitte motor: wat u moet doen als de motor oververhit raakt
- Motorcontrolelampje gaat branden: Wat u als automobilist moet doen
- Wat is die geur van mijn auto? Top oorzaken en remedies
- Voordelen van het online kopen van sloopauto onderdelen vs. naar de lokale sloperi...
- De motorcode: Wat betekent de code en waar kan ik die op de auto vinden?
- Gereedschap voor autoreparatie: deze 10 gereedschappen moet u hebben
- Autoreparatiefouten: dit zijn de 7 meest voorkomende autoreparatiefouten
- Gebruikte onderdelen: de kwaliteit van gebruikte auto-onderdelen controleren?
- Voertuigtransmissie: Wat is het verschil tussen handgeschakelde en automatische tr...
- Kilometerstand: Dit is hoe de kilometerstand van invloed is op gebruikte reserveon...
- Auto recycling: Wat gebeurt er met de auto als hij gerecycled wordt?
- Belangrijke auto-onderdelen en hun functie
- OEM originele onderdelen of aftermarket: dit zijn de verschillen
- Voor- en nadelen van nieuwe en gebruikte auto-onderdelen
- Uw gids voor automotoronderdelen en functies
- Beste tips voor het opzetten van uw eigen autowerkplaats thuis
- Veel voorkomende auto motor problemen: Diagnose, probleemoplossing en oplossingen
- 7 Vervanging van auto-onderdelen en reparatiewerkzaamheden die u beter niet zelf k...
- Gids: Doe-het-zelf auto-onderhoud en -reparatie
- Beste praktijken voor motorrevisie
- Gids: Hoe de motor van uw auto te onderhouden en te beschermen
- Veel voorkomende oorzaken van stuurbekrachtigingslawaai en hoe het te verhelpen
- Veel voorkomende oorzaken van achterste differentieel lawaai, het oplossen van pro...
- VIN-informatie
- Kentekenplaat- en VIN-informatie