Airco
Onderdelen te koop: 192.415
Verbrandingsmotoren zijn afhankelijk van een betrouwbare motorsmering. In de motor zorgt smering voor een vermindering van de wrijving tussen de afzonderlijke motoronderdelen. Smering zorgt er ook voor dat warmte en vuildeeltjes uit de verbrandingsmotor worden verwijderd.
Het motorsmeersysteem van moderne viertaktmotoren is ontworpen als een druksmeersysteem. In tegenstelling tot andere smeersystemen zoals verse oliesmering, bevindt de olie zich in een gesloten circuit. Een drukpomp genereert de nodige druk om de motorolie te leveren en alle smeerpunten betrouwbaar te smeren.
In het oliecircuit van de motor haalt een oliepomp de olie uit het carter. Via het filter bereikt de motorolie de smeerkanalen en de smeerpunten. Bewegende onderdelen in de motor zorgen er soms voor dat de olie verstuift. De smeerolie druppelt dan terug in de oliepan. Bij dry sump-smering kunnen meerdere pompen worden gebruikt. 
In verbrandingsmotoren is smering van alle bewegende motoronderdelen verplicht. Bijna alle onderdelen in de motor zijn op bepaalde punten beweeglijk met elkaar verbonden of draaibaar gemonteerd. Tijdens de werking van de motor ontstaat wrijving tussen de onderdelen, die kan worden geminimaliseerd door effectieve smering. De bewegende motoronderdelen worden van motorolie voorzien via smeerpunten of door werveling. Dit zijn bijvoorbeeld de lagers van de nokkenas en de krukas. De drijfstanglagers hebben ook een betrouwbare smering nodig. De zuigers in de motorcilinders moeten ook van olie worden voorzien voor koeling en om wrijving te minimaliseren.
In auto’s worden verschillende smeersystemen gebruikt, afhankelijk van het motorontwerp. Verbrandingsmotoren als viertaktmotoren hebben meestal een druksmeersysteem als natte carter smering of droge carter smering. Bij dit type smering levert een oliepomp de motorolie aan de smeerpunten. De olie die in de oliepan druppelt, wordt door een oliefilter gevoerd en teruggevoerd naar het smeersysteem.
Bij druksmering in oliecarter verzamelt de smeerolie die uit de motor druppelt zich in het oliecarter. Hier koelt de olie af en keert via de oliepomp en het oliefilter terug naar de smeerpunten. De meeste auto’s met viertaktmotoren hebben natte-cumpsmering.
Dry sump-smering wordt vaak gebruikt in de motoren van sportwagens. Bij deze vorm van smering zuigt een pomp de olie rechtstreeks uit het carter. De smeerolie verzamelt zich in een reservoir. Zo is er onder alle rijomstandigheden voldoende olie beschikbaar voor de motor.
Tweetaktmotoren verbranden het smeermiddel samen met de brandstof in de vorm van mengsmering of verse oliesmering. Bij mengsmering worden beide stoffen direct in de brandstoftank gemengd. Bij verse oliesmering of verbruikssmering met automatische verse olie mengt een pomp het benodigde smeermiddel met de brandstof.
Alle onderdelen van het smeersysteem worden tijdens het gebruik van de auto voortdurend belast en kunnen defect raken. Defecten in het smeersysteem moeten altijd serieus worden genomen. In het ergste geval leidt een onvoldoende olietoevoer naar de smeerpunten tot kapitale motorschade.
Airco
Onderdelen te koop: 192.415
Brandstof
Onderdelen te koop: 45.836
Carrosserie-onderdelen / glas
Onderdelen te koop: 329.586
Chassis
Onderdelen te koop: 248.760
Elektronische onderdelen
Onderdelen te koop: 448.296
Interieur
Onderdelen te koop: 382.233
Koeling
Onderdelen te koop: 81.417
Lampen
Onderdelen te koop: 121.191
Motor / onderdelen
Onderdelen te koop: 333.656
Outils/dispositifs
Onderdelen te koop: 11.901
Radio / audio / infodivertissement
Onderdelen te koop: 70.866
Schakelaars
Onderdelen te koop: 249.681
Spiegels
Onderdelen te koop: 67.441
Stuurinrichting
Onderdelen te koop: 145.365
Système de verrouillage
Onderdelen te koop: 158.864
Transmissie / versnellingsbak
Onderdelen te koop: 239.637
Uitlaatinrichting
Onderdelen te koop: 94.557
Wielen / remonderdelen
Onderdelen te koop: 277.927
Wissers
Onderdelen te koop: 222.762