Menu toggle

Welkom terug

Guides

Piepende remmen: waarom remmen piepen en hoe kom je er vanaf

Piepende geluiden bij het remmen zijn niet alleen vervelend, maar ook een bron van zorg voor veel automobilisten. Het is echter niet altijd zo dat de remmen van de auto kapot zijn als ze alleen maar hard piepen. In deze gids leest u meer over de mogelijke oorzaken van piepende remmen en wanneer piepende remmen echt gevaarlijk is. U krijgt ook tips over hoe u problemen met piepende remmen kunt verhelpen.

Hoe remmen werken en waarom ze piepen

Het remsysteem van moderne auto’s bestaat uit talrijke onderdelen. Als er echter een piepend geluid optreedt, is de oorzaak meestal te vinden in een zeer specifiek gebied.

Wanneer de bestuurder het rempedaal intrapt, bedient hij de hoofdremcilinder. Met behulp daarvan wordt de remkracht hydraulisch overgebracht op de remleidingen. Nadat de rem is ingeschakeld, bouwt zich druk op in de remleidingen, waardoor de remcilinders in werking worden gesteld.

Deze drukken op hun beurt de remblokken van de schijfrem tegen de schijven. Binnen trommelremmen zorgen de remcilinders ervoor dat de remblokken tegen de draaiende trommel worden gedrukt.

Wanneer de remblokken tegen de trommel of schijf worden gedrukt, ontstaat wrijving en warmte. De wrijving van het remblok op het draaiende onderdeel brengt tegelijkertijd de gewenste vertraging van de auto op gang. Dit veroorzaakt soms een trilling die wordt waargenomen als piepen.

Oorzaken van piepende remmen – waarom de rem piept

Wanneer de remmen piepen, kunnen verschillende oorzaken verantwoordelijk zijn voor het probleem. In sommige gevallen zijn onderdelen van de rem versleten of defect. Veel vaker echter zijn vuil of individueel gebruikersgedrag mogelijke oorzaken.

  • Piepen van de remmen na een vervanging van remonderdelen.
  • Vervuiling van de remonderdelen leidt tot bijgeluiden.
  • Roest op de remschijven is verantwoordelijk voor het piepen.
  • Als de remmen overbelast zijn, kunnen ze gaan piepen.
  • Inferieure onderdelen voor de remmen veroorzaken het lawaai.
  • Slijtage doet de remmen piepen.

Rem piept na het vervangen van de remmen

Af en toe piepen schijfremmen of trommelremmen nadat de remonderdelen zijn vervangen. Piepende remmen kunnen ook optreden na een volledige vervanging van de remmen. Vaak hebben de remblokken en de remschijf of remtrommel zich nog niet aan elkaar aangepast. Nieuwe remblokken kunnen ook de neiging hebben te piepen.

Piepende remmen door vuil

Een van de meest voorkomende oorzaken van piepende remmen is vervuiling door remstof en ander vuil. Vooral remsystemen met schijven worden snel vuil omdat de onderdelen relatief onbeschermd zijn. Als vuil en remstof zich op de remklauw en andere onderdelen vastzetten, kunnen deze niet meer optimaal werken. In plaats daarvan treedt in dit gebied een trilling op bij het remmen, die hoorbaar is als piepen.

Remmen piepen door roest

Als voertuigen na een lange periode van stilstand opnieuw worden gebruikt, kan zich roest op de remschijven hebben gevormd. Deze roest op de schijven is ook een mogelijke oorzaak wanneer de remmen piepen. Dit komt soms voor bij cabriolets die in de winter geparkeerd zijn geweest en weinig zijn gebruikt. Na een paar keer zachtjes remmen verdwijnt de roest meestal van de remschijf, en daarmee ook het piepen.

Geluiden na overbelasting van de rem

Als de remmen overbelast worden, kan dit schade aan het remsysteem veroorzaken. Soms is dit ook de oorzaak van een piepend geluid. Na overbelasting van de remmen kan de remschijf kromgetrokken zijn of kan een remblok beschadigd zijn. Vaker treedt echter zogenaamde verglazing op van de remblokken. Hierdoor verandert het oppervlak van de remblokken, zodat geluiden en een veranderd remeffect ontstaan.

Inferieure remmen geïnstalleerd

In individuele gevallen worden remmen na een defect vervangen door zeer goedkope onderdelen. Als remblokken en remschijven niet van hoge kwaliteit zijn, is hun oppervlak soms niet perfect afgewerkt. Daarom komen geluiden zoals piepen vaker voor bij inferieure remmen. Het is daarom raadzaam om alleen originele of OEM reserveonderdelen voor remmen te gebruiken.

De rem is versleten of defect

Defecte of versleten remblokken of remschijven kunnen ook piepende remmen veroorzaken. Vaak produceren versleten remblokken een meer metalig knarsend geluid. Sommige remblokken zijn uitgerust met een akoestische slijtage-indicator die ook een geluid zoals piepen kan veroorzaken. Als u merkt dat de remwerking afneemt wanneer u het rempedaal intrapt, moet de auto naar een garage worden gebracht.

Piepende remmen – niet altijd een probleem

Remgeluiden op zich wijzen echter niet altijd op een probleem met de remmen. Het is mogelijk dat de remmen piepen, ook al werkt het remsysteem optimaal. Schijfremmen van met name sportauto’s hebben de neiging snel te piepen, omdat hier speciale remschijven en remblokken zijn gemonteerd voor hoge remprestaties.

Piepende remmen – hoe het probleem te verhelpen

De remmen zijn een van de veiligheidsrelevante systemen van de auto. Alleen deskundige automonteurs mogen daarom zelf reparaties aan de remmen of een remvervanging uitvoeren. Alle anderen kunnen beter een beroep doen op een professionele werkplaats in geval van een probleem met de remmen.

Piepende remmen door vuil – wat te doen?

Als remmen met remschijven piepen, moeten zij gedeeltelijk worden gedemonteerd voor inspectie en reiniging. Onderdelen zoals de remklauw kunnen dan zorgvuldig worden gereinigd. Sprays of pasta’s tegen piepende remmen zijn in de handel verkrijgbaar, maar zij moeten altijd volgens de aanwijzingen van de fabrikant worden gebruikt. Aanhangend remstof als slijtage van de remvoering mag niet worden ingeademd; een geschikt ademmasker is nuttig.

  1. Verwijder het wiel: Het wiel wordt verwijderd om toegang te krijgen tot de onderdelen van het remsysteem. Daartoe moet het voertuig stevig worden opgekrikt of op een hefplatform worden getild.
  2. Verwijder de remklauw: De remklauw wordt dan losgemaakt en voorzichtig verwijderd. De procedure kan verschillen naargelang het merk en model.
  3. Controleer de remschijf: De nu blootliggende remschijf kan gemakkelijk visueel worden geïnspecteerd op schade en slijtage. Hetzelfde geldt voor de andere onderdelen van het remsysteem.
  4. Verwijder de remblokken: De remblokken kunnen nu uit de remklauw worden verwijderd. De positie van elk remblok moet worden genoteerd. Op die manier kunnen de afzonderlijke remblokken later gemakkelijk op de beoogde plaats worden teruggeplaatst.
  5. Maak de rem schoon: De volgende stap is het reinigen van de onderdelen van de remmen. Dit kan worden gedaan met een geschikte staalborstel. Hier wordt zorgvuldig al het vuil verwijderd van de remklauw en de remklauwhouder. Remmenreiniger kan helpen bij hardnekkig vuil, maar mag niet op onderdelen van kunststof en rubber komen.
  6. Zet de rem weer in elkaar: Zodra alle onderdelen zijn gereinigd, wordt het remsysteem weer in elkaar gezet. Elk remblok wordt opnieuw gecontroleerd en in de daarvoor bestemde positie geplaatst. Wanneer de remmen weer in elkaar worden gezet, kunnen de contactpunten en de bewegende onderdelen van de rem met een antikraakpasta worden ingesmeerd. De pasta wordt echter niet op het wrijvingsoppervlak van de remblokken of op de remschijf aangebracht.
  7. Monteer het wiel: Zodra het remsysteem weer is gemonteerd, kan ook het wiel weer worden gemonteerd. Alvorens dit te doen, wordt de rem nogmaals visueel gecontroleerd. Monteer vervolgens het wiel en draai het aan tot het voorgeschreven aanhaalmoment.

Meest gelezen gidsen