Piepende remmen: waarom remmen piepen en hoe kom je er vanaf
inhoud
1. Hoe remmen werken en waarom ze piepen
2. Oorzaken van piepende remmen – waarom de rem piept
Piepende geluiden bij het remmen zijn niet alleen vervelend, maar ook een bron van zorg voor veel automobilisten. Het is echter niet altijd zo dat de remmen van de auto kapot zijn als ze alleen maar hard piepen. In deze gids leest u meer over de mogelijke oorzaken van piepende remmen en wanneer piepende remmen echt gevaarlijk is. U krijgt ook tips over hoe u problemen met piepende remmen kunt verhelpen.
Hoe remmen werken en waarom ze piepen
Het remsysteem van moderne auto’s bestaat uit talrijke onderdelen. Als er echter een piepend geluid optreedt, is de oorzaak meestal te vinden in een zeer specifiek gebied.
Wanneer de bestuurder het rempedaal intrapt, bedient hij de hoofdremcilinder. Met behulp daarvan wordt de remkracht hydraulisch overgebracht op de remleidingen. Nadat de rem is ingeschakeld, bouwt zich druk op in de remleidingen, waardoor de remcilinders in werking worden gesteld.
Deze drukken op hun beurt de remblokken van de schijfrem tegen de schijven. Binnen trommelremmen zorgen de remcilinders ervoor dat de remblokken tegen de draaiende trommel worden gedrukt.
Wanneer de remblokken tegen de trommel of schijf worden gedrukt, ontstaat wrijving en warmte. De wrijving van het remblok op het draaiende onderdeel brengt tegelijkertijd de gewenste vertraging van de auto op gang. Dit veroorzaakt soms een trilling die wordt waargenomen als piepen.
Oorzaken van piepende remmen – waarom de rem piept
Wanneer de remmen piepen, kunnen verschillende oorzaken verantwoordelijk zijn voor het probleem. In sommige gevallen zijn onderdelen van de rem versleten of defect. Veel vaker echter zijn vuil of individueel gebruikersgedrag mogelijke oorzaken.
- Piepen van de remmen na een vervanging van remonderdelen.
- Vervuiling van de remonderdelen leidt tot bijgeluiden.
- Roest op de remschijven is verantwoordelijk voor het piepen.
- Als de remmen overbelast zijn, kunnen ze gaan piepen.
- Inferieure onderdelen voor de remmen veroorzaken het lawaai.
- Slijtage doet de remmen piepen.
Rem piept na het vervangen van de remmen
Af en toe piepen schijfremmen of trommelremmen nadat de remonderdelen zijn vervangen. Piepende remmen kunnen ook optreden na een volledige vervanging van de remmen. Vaak hebben de remblokken en de remschijf of remtrommel zich nog niet aan elkaar aangepast. Nieuwe remblokken kunnen ook de neiging hebben te piepen.
Piepende remmen door vuil
Een van de meest voorkomende oorzaken van piepende remmen is vervuiling door remstof en ander vuil. Vooral remsystemen met schijven worden snel vuil omdat de onderdelen relatief onbeschermd zijn. Als vuil en remstof zich op de remklauw en andere onderdelen vastzetten, kunnen deze niet meer optimaal werken. In plaats daarvan treedt in dit gebied een trilling op bij het remmen, die hoorbaar is als piepen.
Remmen piepen door roest
Als voertuigen na een lange periode van stilstand opnieuw worden gebruikt, kan zich roest op de remschijven hebben gevormd. Deze roest op de schijven is ook een mogelijke oorzaak wanneer de remmen piepen. Dit komt soms voor bij cabriolets die in de winter geparkeerd zijn geweest en weinig zijn gebruikt. Na een paar keer zachtjes remmen verdwijnt de roest meestal van de remschijf, en daarmee ook het piepen.
Geluiden na overbelasting van de rem
Als de remmen overbelast worden, kan dit schade aan het remsysteem veroorzaken. Soms is dit ook de oorzaak van een piepend geluid. Na overbelasting van de remmen kan de remschijf kromgetrokken zijn of kan een remblok beschadigd zijn. Vaker treedt echter zogenaamde verglazing op van de remblokken. Hierdoor verandert het oppervlak van de remblokken, zodat geluiden en een veranderd remeffect ontstaan.
Inferieure remmen geïnstalleerd
In individuele gevallen worden remmen na een defect vervangen door zeer goedkope onderdelen. Als remblokken en remschijven niet van hoge kwaliteit zijn, is hun oppervlak soms niet perfect afgewerkt. Daarom komen geluiden zoals piepen vaker voor bij inferieure remmen. Het is daarom raadzaam om alleen originele of OEM reserveonderdelen voor remmen te gebruiken.
De rem is versleten of defect
Defecte of versleten remblokken of remschijven kunnen ook piepende remmen veroorzaken. Vaak produceren versleten remblokken een meer metalig knarsend geluid. Sommige remblokken zijn uitgerust met een akoestische slijtage-indicator die ook een geluid zoals piepen kan veroorzaken. Als u merkt dat de remwerking afneemt wanneer u het rempedaal intrapt, moet de auto naar een garage worden gebracht.
Piepende remmen – niet altijd een probleem
Remgeluiden op zich wijzen echter niet altijd op een probleem met de remmen. Het is mogelijk dat de remmen piepen, ook al werkt het remsysteem optimaal. Schijfremmen van met name sportauto’s hebben de neiging snel te piepen, omdat hier speciale remschijven en remblokken zijn gemonteerd voor hoge remprestaties.
Piepende remmen – hoe het probleem te verhelpen
De remmen zijn een van de veiligheidsrelevante systemen van de auto. Alleen deskundige automonteurs mogen daarom zelf reparaties aan de remmen of een remvervanging uitvoeren. Alle anderen kunnen beter een beroep doen op een professionele werkplaats in geval van een probleem met de remmen.
Piepende remmen door vuil – wat te doen?
Als remmen met remschijven piepen, moeten zij gedeeltelijk worden gedemonteerd voor inspectie en reiniging. Onderdelen zoals de remklauw kunnen dan zorgvuldig worden gereinigd. Sprays of pasta’s tegen piepende remmen zijn in de handel verkrijgbaar, maar zij moeten altijd volgens de aanwijzingen van de fabrikant worden gebruikt. Aanhangend remstof als slijtage van de remvoering mag niet worden ingeademd; een geschikt ademmasker is nuttig.
- Verwijder het wiel: Het wiel wordt verwijderd om toegang te krijgen tot de onderdelen van het remsysteem. Daartoe moet het voertuig stevig worden opgekrikt of op een hefplatform worden getild.
- Verwijder de remklauw: De remklauw wordt dan losgemaakt en voorzichtig verwijderd. De procedure kan verschillen naargelang het merk en model.
- Controleer de remschijf: De nu blootliggende remschijf kan gemakkelijk visueel worden geïnspecteerd op schade en slijtage. Hetzelfde geldt voor de andere onderdelen van het remsysteem.
- Verwijder de remblokken: De remblokken kunnen nu uit de remklauw worden verwijderd. De positie van elk remblok moet worden genoteerd. Op die manier kunnen de afzonderlijke remblokken later gemakkelijk op de beoogde plaats worden teruggeplaatst.
- Maak de rem schoon: De volgende stap is het reinigen van de onderdelen van de remmen. Dit kan worden gedaan met een geschikte staalborstel. Hier wordt zorgvuldig al het vuil verwijderd van de remklauw en de remklauwhouder. Remmenreiniger kan helpen bij hardnekkig vuil, maar mag niet op onderdelen van kunststof en rubber komen.
- Zet de rem weer in elkaar: Zodra alle onderdelen zijn gereinigd, wordt het remsysteem weer in elkaar gezet. Elk remblok wordt opnieuw gecontroleerd en in de daarvoor bestemde positie geplaatst. Wanneer de remmen weer in elkaar worden gezet, kunnen de contactpunten en de bewegende onderdelen van de rem met een antikraakpasta worden ingesmeerd. De pasta wordt echter niet op het wrijvingsoppervlak van de remblokken of op de remschijf aangebracht.
- Monteer het wiel: Zodra het remsysteem weer is gemonteerd, kan ook het wiel weer worden gemonteerd. Alvorens dit te doen, wordt de rem nogmaals visueel gecontroleerd. Monteer vervolgens het wiel en draai het aan tot het voorgeschreven aanhaalmoment.
Meest gelezen gidsen
- Injectiesysteem in de auto eenvoudig uitgelegd - onderdelen en functie van het inj...
- Onderhoud en reparatie van elektrische auto's: wat kan uw gewone garage doen?
- Prestaties verhogen door chiptuning: voordelen, risico's en tips
- Gids: Computersystemen en software in uw auto
- Welke onderdelen van elektrische auto's moeten het vaakst worden gerepareerd of ve...
- Hybride voertuigen: Hoe werkt een hybride auto?
- Wat is een solid-state batterij voor elektrische auto's?
- Alles over motorsensoren: van verbrandingsmotoren tot elektrische auto's
- De actieradius van een elektrische auto vergroten: Hoe elke elektrische auto verde...
- Levensduur van de batterij van elektrische auto's: hoe verleng je de levensduur va...
- Wat is de compressie van een automotor?
- Dit is de cilinderinhoud van een automotor
- Kleppen van verbrandingsmotoren: functie, defecten en reparatie
- Kernonderdelen van de verbrandingsmotor - onderdelen en functies
- Motorsmering in auto's: onderdelen, functie en defecten
- De milieueffecten van de productie van nieuwe auto-onderdelen
- Alles over verontreinigingsklassen en hun rol in milieubescherming
- Motorrevisie: Wat is motorrevisie en hoeveel kost het?
- OEM auto-onderdelen productie: de belangrijkste onderdelen van de sector
- Motorvermogen begrijpen - inzicht in de technologie van de automotor
- De stuurinrichting van de auto - structuur en functie
- Het remsysteem van de auto - structuur, onderdelen en functie
- Motortypen in auto's: uitleg over V-motor, lijnmotor en boxermotor
- 8 tips voor het kopen van een tweedehands elektrische auto
- Maak onderscheid tussen OEM-onderdelen, aftermarket-onderdelen en vervalste auto-o...
- Het EPC indicatielampje brandt of knippert: Wat moet ik doen?
- Hoofdremcilinder: functie, defecten opsporen en repareren
- OEM auto-onderdelen voor hybride en elektrische auto's
- Gebruikte youngtimer en klassieke auto-onderdelen - de beste tips
- Cruise control: Werking en reparatie van het cruisecontrolesysteem in de auto
- Uitlaatsysteem: alles wat je moet weten over de onderdelen en werking van het uitl...
- Vergrendelingssysteem: veilige en betrouwbare vergrendeling van de auto
- Het luchtinlaatsysteem van de motor - onderdelen, functie en vervanging
- Remklauw defect? Hoe vervang je hem zelf?
- Brandstofsysteem: onderdelen van de brandstoftoevoer van de tank naar de cilinder
- Airconditioning: functie en onderdelen van je autoairconditioningsysteem
- De koppeling: structuur en functie eenvoudig uitgelegd
- Een defecte brandstofpomp opsporen en vervangen
- Verrast? Zoveel pompen werken in je auto
- De meest voorkomende oorzaken van een defecte elektrische auto
- De 6 belangrijkste veiligheidsonderdelen van uw auto
- Identificeer en repareer een defecte starter in een oogwenk.
- 5 veel voorkomende chassis problemen en hoe ze te verhelpen
- 10 onbekende auto-onderdelen die veel automobilisten niet kennen
- Motorkoeling: functie en belangrijke onderdelen van het koelsysteem
- Verschillen tussen benzine- en dieselmotoren
- Vierwielaandrijving: hoe het mechanisme en de onderdelen van vierwielaandrijving w...
- Motorbesturingseenheid auto: alles over onderdelen en werking
- Defecte motorregeleenheid: oorzaken, symptomen en reparatie
- PK vs. koppel: Wat is het verschil tussen vermogen en koppel?
- Alternator defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet het onderdeel worden ...
- Gebruikte elektrische auto-onderdelen: Waarop letten
- Het belang van het chassisnummer bij de aankoop van gebruikte auto-onderdelen
- ABS pomp defect? Functie, reparatie en vervanging
- Injectie mondstuk defect? Diagnose, reiniging en vervanging van de inspuitstukken
- Het chassis: overzicht en functie van alle ophangingscomponenten
- Waterpomp defect? Symptomen en hoe het te repareren of te veranderen
- Stuurinrichting defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet het onderdeel worden...
- Lambda sensor defect? Wat zijn de symptomen en kan ik de sensor schoonmaken?
- Airco compressor defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet de compressor worde...
- Inlaatspruitstuk defect? Pakking vervangen of spruitstuk reinigen?
- Uitlaatspruitstuk lekt? Symptomen van een defect uitlaatspruitstuk of pakking en w...
- Turbocompressor defect? Repareren of veranderen?
- Servopomp defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet u het onderdeel vervan...
- Koppeling kapot? - Deze symptomen wijzen op een defect in de koppeling
- Veel voorkomende problemen en reparatie van defecte aandrijfassen
- Oorzaken van motorgeluid en wat te doen?
- Wat kan autodiagnoseapparatuur en heb ik een OBD-scanner nodig?
- Wanneer en hoe remschijven en remblokken vervangen?
- Waarschuwingslampje rem brandt - oorzaken en wat te doen?
- EGR-klep defect: voorkom motorproblemen en reinig de EGR-klep
- Verbeter het brandstofverbruik: hoe uw auto minder brandstof verbruikt
- Piepende remmen: waarom remmen piepen en hoe kom je er vanaf
- Veilig een auto opkrikken: hoe krik je een auto op met een krik en kriksteunen
- Hoe een defect in de geluiddemper merkbaar wordt en hoe het wordt vervangen
- De code van de versnellingsbak: Wat betekent de code en waar bevindt die zich op d...
- E-auto motor: deze elektrische auto-onderdelen kunt u zelf vervangen
- Oververhitte motor: wat u moet doen als de motor oververhit raakt
- Motorcontrolelampje gaat branden: Wat u als automobilist moet doen
- Wat is die geur van mijn auto? Top oorzaken en remedies
- Voordelen van het online kopen van sloopauto onderdelen vs. naar de lokale sloperi...
- De motorcode: Wat betekent de code en waar kan ik die op de auto vinden?
- Gereedschap voor autoreparatie: deze 10 gereedschappen moet u hebben
- Autoreparatiefouten: dit zijn de 7 meest voorkomende autoreparatiefouten
- Gebruikte onderdelen: de kwaliteit van gebruikte auto-onderdelen controleren?
- Voertuigtransmissie: Wat is het verschil tussen handgeschakelde en automatische tr...
- Kilometerstand: Dit is hoe de kilometerstand van invloed is op gebruikte reserveon...
- Auto recycling: Wat gebeurt er met de auto als hij gerecycled wordt?
- Belangrijke auto-onderdelen en hun functie
- OEM originele onderdelen of aftermarket: dit zijn de verschillen
- Voor- en nadelen van nieuwe en gebruikte auto-onderdelen
- Uw gids voor automotoronderdelen en functies
- Beste tips voor het opzetten van uw eigen autowerkplaats thuis
- Veel voorkomende auto motor problemen: Diagnose, probleemoplossing en oplossingen
- 7 Vervanging van auto-onderdelen en reparatiewerkzaamheden die u beter niet zelf k...
- Gids: Doe-het-zelf auto-onderhoud en -reparatie
- Beste praktijken voor motorrevisie
- Gids: Hoe de motor van uw auto te onderhouden en te beschermen
- Veel voorkomende oorzaken van stuurbekrachtigingslawaai en hoe het te verhelpen
- Veel voorkomende oorzaken van achterste differentieel lawaai, het oplossen van pro...
- VIN-informatie
- Kentekenplaat- en VIN-informatie