Hoofdremcilinder: functie, defecten opsporen en repareren
inhoud
1. Wat is de functie van de hoofdremcilinder?
2. Defecte hoofdremcilinder – dit zijn de oorzaken
3. Defecte hoofdremcilinder – deze symptomen treden op
4. De hoofdremcilinder vervangen en geschikte reserveonderdelen kopen
De hoofdremcilinder zorgt samen met de rembekrachtiger voor de nodige remdruk in de remleidingen van de auto. Elke keer dat je op de rem trapt, wordt het onderdeel belast. Als de hoofdremcilinder defect is, is de vereiste remkracht niet langer beschikbaar. Kom alles te weten over de functie en vervanging van de hoofdremcilinder in onze gids.
Wat is de functie van de hoofdremcilinder?
Een hoofdremcilinder is een van de belangrijkste onderdelen van het hydraulische remsysteem. Wanneer de bestuurder het rempedaal intrapt, zet de remcilinder de pedaalkracht om in remdruk. Hiervoor beweegt een drukzuiger in de cilinder. De opgewekte druk wordt via remleidingen doorgegeven aan de remzuigers in de remmen. Wanneer de bestuurder zijn voet van het pedaal haalt, keert de zuiger door remdruk en veerkracht terug naar zijn oorspronkelijke positie.
Meer veiligheid met de tandem hoofdremcilinder
Elke moderne auto heeft een zogenaamde tandem hoofdremcilinder voor twee remcircuits. Bij dit type hoofdremcilinder zitten er twee zuigers in één cilinder. De druk wordt onafhankelijk gegenereerd voor elk remcircuit. Als een van de twee remcircuits beschadigd raakt, blijft elk van de circuits onafhankelijk werken.
Defecte hoofdremcilinder – dit zijn de oorzaken
Als onderdeel van het remsysteem wordt de hoofdremcilinder tijdens elk remproces belast. Wanneer het rempedaal wordt ingetrapt, wordt er druk opgebouwd in de drukkamers. Het loslaten van de rem gaat gepaard met een drukvermindering. Bij hoge kilometrage kan dit leiden tot slijtage van mechanische onderdelen zoals de zuiger en de aandrijfstang. Dit is een veel voorkomende oorzaak van defecten aan de hoofdremcilinder. Lekkage in de hoofdremcilinder kan ook leiden tot defecten aan het onderdeel. De structuur binnenin de cilinder bevat hulzen en afdichtingen. Deze dichten de drukzuigers van de remcircuits af tegen elkaar. De afdichtingen voorkomen ook dat remvloeistof door het bedieningsmechanisme lekt. Na verloop van tijd kunnen de afdichtingen poreus of versleten worden, waardoor de hoofdremcilinder defect raakt.
Schade door weersinvloeden of gebrek aan onderhoud
In een auto bevindt de hoofdremcilinder zich direct in de motorruimte, samen met de rembekrachtiger en het remvloeistofreservoir. Hier worden de onderdelen blootgesteld aan weersinvloeden zoals vocht, wat kan leiden tot roest en schade. Een gebrek aan onderhoud aan het remsysteem of het te weinig verversen van de remvloeistof kan ook de oorzaak zijn van een defect aan de hoofdremcilinder. Te oude remvloeistof absorbeert water, wat soms de oorzaak is van corrosie in het hele systeem.
Veel voorkomende oorzaken van defecten aan de hoofdremcilinder:
- Slijtage bij hoge kilometerstand
- Defecten in de interne afdichtingen
- Schade door weersomstandigheden
- Roest op de hoofdremcilinder
- Onderhoud aan het remsysteem is niet uitgevoerd
- Remvloeistof is niet ververst
Defecte hoofdremcilinder – deze symptomen treden op
Een defecte hoofdremcilinder trekt vaak de aandacht door typische symptomen. Deze verandering in het remgedrag wordt meestal vrij snel opgemerkt door de bestuurder. Het defect aan de hoofdremcilinder gaat vaak gepaard met verminderde remkracht. De auto heeft een langere remweg en stopt niet zoals gewoonlijk wanneer het rempedaal wordt ingetrapt. Als de hoofdremcilinder defect is, keert het pedaal soms niet terug naar zijn oorspronkelijke positie. Een lange pedaaltred is ook een van de typische symptomen, waarbij het remeffect laat optreedt. Een defecte en lekkende cilinder leidt soms tot vloeistofverlies in het remsysteem. Deze lekt zichtbaar of ontbreekt in het expansiereservoir.
Overzicht van typische symptomen:
- Remwerking is merkbaar verminderd
- De pedaalslag is langer
- Drukpunt is niet gedefinieerd
- Remvloeistof lekt
- Rempedaal keert niet terug naar de uitgangspositie
- Remvloeistof in het reservoir zakt weg
Geen druk bij het intrappen van het rempedaal door defecte hoofdremcilinder
Bij het remmen van een auto voelt het pedaal vaak anders aan als de hoofdremcilinder defect is. Soms mist de bestuurder een duidelijk gedefinieerd drukpunt, of is de druk in de remmen later beschikbaar. De remcircuits kunnen ook anders reageren als er een defect is aan de hoofdremcilinder. Als er symptomen zijn van een defect, is de enige oplossing meestal het vervangen van de hoofdremcilinder.
De hoofdremcilinder vervangen en geschikte reserveonderdelen kopen
Als de hoofdremcilinder defect is, is het meestal het beste om het hele onderdeel te vervangen. Een reparatie waarvoor demontage nodig is, is meestal alleen de moeite waard voor exotische voertuigen waarvoor geen geschikt reserveonderdeel beschikbaar is. Let er bij het kopen van een hoofdremcilinder op dat het onderdeel precies past bij de auto. Hoofdremcilinders voor auto’s met ABS-regeleenheden of voor trommelremmen kunnen een ander ontwerp hebben. Als onderdeel van het remsysteem is de hoofdremcilinder verantwoordelijk voor de veiligheid tijdens het rijden. Reparaties aan het remsysteem mogen alleen worden uitgevoerd door deskundige handen of samen met een professional voor advies. Elke fout bij het vervangen van de remonderdelen kan snel tot gevaarlijke situaties leiden. Een gespecialiseerde werkplaats in de regio is de betere keuze als er geen kennis is over de structuur van de rem.
De hoofdremcilinder vervangen
Het vervangen van de hoofdremcilinder door een professional wordt altijd uitgevoerd in overeenstemming met alle veiligheidsvoorschriften. De procedure kan verschillen afhankelijk van het voertuigmodel. Uitstromende vloeistof moet worden opgevangen en op de juiste manier worden afgevoerd.
- Bereid de reparatie voor: Voordat de hoofdremcilinder kan worden vervangen, moet de reparatie worden voorbereid. Hiervoor moeten vaak onderdelen in de motorruimte worden gedemonteerd. De remvloeistof wordt weggezogen of afgetapt via het expansiereservoir.
- Verwijder de hoofdremcilinder: De volgende stap is het verwijderen van de defecte hoofdremcilinder uit de auto. Om het onderdeel te verwijderen, moeten alle aansluitingen en verbindingsslangen worden losgemaakt. Hetzelfde geldt voor de schroefverbindingen van het onderdeel.
- Vergelijk het onderdeel: Na demontage van de hoofdremcilinder kan het onderdeel uit de motorruimte worden verwijderd. Eventuele vloeistof die aan het onderdeel blijft kleven, moet worden opgevangen met een doek. Het is dan een goed idee om het defecte onderdeel te vergelijken met het reserveonderdeel.
- Installeer het reserveonderdeel: Als de passing nauwkeurig is, wordt het intacte onderdeel in de motorruimte geïnstalleerd. Het onderdeel moet worden bevestigd volgens de instructies van de fabrikant. Monteer vervolgens de leidingen en verbindingen opnieuw op het vervangingsonderdeel.
- Ontlucht de remmen: Na de ingreep wordt de ontbrekende remvloeistof in het systeem bijgevuld. Dit moet gebeuren door de vloeistof volledig te verversen. Om een betrouwbare werking van het remsysteem te garanderen, moet het systeem vervolgens worden ontlucht.
Meest gelezen gidsen
- Injectiesysteem in de auto eenvoudig uitgelegd - onderdelen en functie van het inj...
- Onderhoud en reparatie van elektrische auto's: wat kan uw gewone garage doen?
- Prestaties verhogen door chiptuning: voordelen, risico's en tips
- Gids: Computersystemen en software in uw auto
- Welke onderdelen van elektrische auto's moeten het vaakst worden gerepareerd of ve...
- Hybride voertuigen: Hoe werkt een hybride auto?
- Wat is een solid-state batterij voor elektrische auto's?
- Alles over motorsensoren: van verbrandingsmotoren tot elektrische auto's
- De actieradius van een elektrische auto vergroten: Hoe elke elektrische auto verde...
- Levensduur van de batterij van elektrische auto's: hoe verleng je de levensduur va...
- Wat is de compressie van een automotor?
- Dit is de cilinderinhoud van een automotor
- Kleppen van verbrandingsmotoren: functie, defecten en reparatie
- Kernonderdelen van de verbrandingsmotor - onderdelen en functies
- Motorsmering in auto's: onderdelen, functie en defecten
- De milieueffecten van de productie van nieuwe auto-onderdelen
- Alles over verontreinigingsklassen en hun rol in milieubescherming
- Motorrevisie: Wat is motorrevisie en hoeveel kost het?
- OEM auto-onderdelen productie: de belangrijkste onderdelen van de sector
- Motorvermogen begrijpen - inzicht in de technologie van de automotor
- De stuurinrichting van de auto - structuur en functie
- Het remsysteem van de auto - structuur, onderdelen en functie
- Motortypen in auto's: uitleg over V-motor, lijnmotor en boxermotor
- 8 tips voor het kopen van een tweedehands elektrische auto
- Maak onderscheid tussen OEM-onderdelen, aftermarket-onderdelen en vervalste auto-o...
- Het EPC indicatielampje brandt of knippert: Wat moet ik doen?
- Hoofdremcilinder: functie, defecten opsporen en repareren
- OEM auto-onderdelen voor hybride en elektrische auto's
- Gebruikte youngtimer en klassieke auto-onderdelen - de beste tips
- Cruise control: Werking en reparatie van het cruisecontrolesysteem in de auto
- Uitlaatsysteem: alles wat je moet weten over de onderdelen en werking van het uitl...
- Vergrendelingssysteem: veilige en betrouwbare vergrendeling van de auto
- Het luchtinlaatsysteem van de motor - onderdelen, functie en vervanging
- Remklauw defect? Hoe vervang je hem zelf?
- Brandstofsysteem: onderdelen van de brandstoftoevoer van de tank naar de cilinder
- Airconditioning: functie en onderdelen van je autoairconditioningsysteem
- De koppeling: structuur en functie eenvoudig uitgelegd
- Een defecte brandstofpomp opsporen en vervangen
- Verrast? Zoveel pompen werken in je auto
- De meest voorkomende oorzaken van een defecte elektrische auto
- De 6 belangrijkste veiligheidsonderdelen van uw auto
- Identificeer en repareer een defecte starter in een oogwenk.
- 5 veel voorkomende chassis problemen en hoe ze te verhelpen
- 10 onbekende auto-onderdelen die veel automobilisten niet kennen
- Motorkoeling: functie en belangrijke onderdelen van het koelsysteem
- Verschillen tussen benzine- en dieselmotoren
- Vierwielaandrijving: hoe het mechanisme en de onderdelen van vierwielaandrijving w...
- Motorbesturingseenheid auto: alles over onderdelen en werking
- Defecte motorregeleenheid: oorzaken, symptomen en reparatie
- PK vs. koppel: Wat is het verschil tussen vermogen en koppel?
- Alternator defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet het onderdeel worden ...
- Gebruikte elektrische auto-onderdelen: Waarop letten
- Het belang van het chassisnummer bij de aankoop van gebruikte auto-onderdelen
- ABS pomp defect? Functie, reparatie en vervanging
- Injectie mondstuk defect? Diagnose, reiniging en vervanging van de inspuitstukken
- Het chassis: overzicht en functie van alle ophangingscomponenten
- Waterpomp defect? Symptomen en hoe het te repareren of te veranderen
- Stuurinrichting defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet het onderdeel worden...
- Lambda sensor defect? Wat zijn de symptomen en kan ik de sensor schoonmaken?
- Airco compressor defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet de compressor worde...
- Inlaatspruitstuk defect? Pakking vervangen of spruitstuk reinigen?
- Uitlaatspruitstuk lekt? Symptomen van een defect uitlaatspruitstuk of pakking en w...
- Turbocompressor defect? Repareren of veranderen?
- Servopomp defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet u het onderdeel vervan...
- Koppeling kapot? - Deze symptomen wijzen op een defect in de koppeling
- Veel voorkomende problemen en reparatie van defecte aandrijfassen
- Oorzaken van motorgeluid en wat te doen?
- Wat kan autodiagnoseapparatuur en heb ik een OBD-scanner nodig?
- Wanneer en hoe remschijven en remblokken vervangen?
- Waarschuwingslampje rem brandt - oorzaken en wat te doen?
- EGR-klep defect: voorkom motorproblemen en reinig de EGR-klep
- Verbeter het brandstofverbruik: hoe uw auto minder brandstof verbruikt
- Piepende remmen: waarom remmen piepen en hoe kom je er vanaf
- Veilig een auto opkrikken: hoe krik je een auto op met een krik en kriksteunen
- Hoe een defect in de geluiddemper merkbaar wordt en hoe het wordt vervangen
- De code van de versnellingsbak: Wat betekent de code en waar bevindt die zich op d...
- E-auto motor: deze elektrische auto-onderdelen kunt u zelf vervangen
- Oververhitte motor: wat u moet doen als de motor oververhit raakt
- Motorcontrolelampje gaat branden: Wat u als automobilist moet doen
- Wat is die geur van mijn auto? Top oorzaken en remedies
- Voordelen van het online kopen van sloopauto onderdelen vs. naar de lokale sloperi...
- De motorcode: Wat betekent de code en waar kan ik die op de auto vinden?
- Gereedschap voor autoreparatie: deze 10 gereedschappen moet u hebben
- Autoreparatiefouten: dit zijn de 7 meest voorkomende autoreparatiefouten
- Gebruikte onderdelen: de kwaliteit van gebruikte auto-onderdelen controleren?
- Voertuigtransmissie: Wat is het verschil tussen handgeschakelde en automatische tr...
- Kilometerstand: Dit is hoe de kilometerstand van invloed is op gebruikte reserveon...
- Auto recycling: Wat gebeurt er met de auto als hij gerecycled wordt?
- Belangrijke auto-onderdelen en hun functie
- OEM originele onderdelen of aftermarket: dit zijn de verschillen
- Voor- en nadelen van nieuwe en gebruikte auto-onderdelen
- Uw gids voor automotoronderdelen en functies
- Beste tips voor het opzetten van uw eigen autowerkplaats thuis
- Veel voorkomende auto motor problemen: Diagnose, probleemoplossing en oplossingen
- 7 Vervanging van auto-onderdelen en reparatiewerkzaamheden die u beter niet zelf k...
- Gids: Doe-het-zelf auto-onderhoud en -reparatie
- Beste praktijken voor motorrevisie
- Gids: Hoe de motor van uw auto te onderhouden en te beschermen
- Veel voorkomende oorzaken van stuurbekrachtigingslawaai en hoe het te verhelpen
- Veel voorkomende oorzaken van achterste differentieel lawaai, het oplossen van pro...
- VIN-informatie
- Kentekenplaat- en VIN-informatie