Menu toggle

Welkom terug

Guides

Hoofdremcilinder: functie, defecten opsporen en repareren

De hoofdremcilinder zorgt samen met de rembekrachtiger voor de nodige remdruk in de remleidingen van de auto. Elke keer dat je op de rem trapt, wordt het onderdeel belast. Als de hoofdremcilinder defect is, is de vereiste remkracht niet langer beschikbaar. Kom alles te weten over de functie en vervanging van de hoofdremcilinder in onze gids.

Wat is de functie van de hoofdremcilinder?

Een hoofdremcilinder is een van de belangrijkste onderdelen van het hydraulische remsysteem. Wanneer de bestuurder het rempedaal intrapt, zet de remcilinder de pedaalkracht om in remdruk. Hiervoor beweegt een drukzuiger in de cilinder. De opgewekte druk wordt via remleidingen doorgegeven aan de remzuigers in de remmen. Wanneer de bestuurder zijn voet van het pedaal haalt, keert de zuiger door remdruk en veerkracht terug naar zijn oorspronkelijke positie.

Meer veiligheid met de tandem hoofdremcilinder

Elke moderne auto heeft een zogenaamde tandem hoofdremcilinder voor twee remcircuits. Bij dit type hoofdremcilinder zitten er twee zuigers in één cilinder. De druk wordt onafhankelijk gegenereerd voor elk remcircuit. Als een van de twee remcircuits beschadigd raakt, blijft elk van de circuits onafhankelijk werken.

Defecte hoofdremcilinder – dit zijn de oorzaken

Als onderdeel van het remsysteem wordt de hoofdremcilinder tijdens elk remproces belast. Wanneer het rempedaal wordt ingetrapt, wordt er druk opgebouwd in de drukkamers. Het loslaten van de rem gaat gepaard met een drukvermindering. Bij hoge kilometrage kan dit leiden tot slijtage van mechanische onderdelen zoals de zuiger en de aandrijfstang. Dit is een veel voorkomende oorzaak van defecten aan de hoofdremcilinder. Lekkage in de hoofdremcilinder kan ook leiden tot defecten aan het onderdeel. De structuur binnenin de cilinder bevat hulzen en afdichtingen. Deze dichten de drukzuigers van de remcircuits af tegen elkaar. De afdichtingen voorkomen ook dat remvloeistof door het bedieningsmechanisme lekt. Na verloop van tijd kunnen de afdichtingen poreus of versleten worden, waardoor de hoofdremcilinder defect raakt.

Schade door weersinvloeden of gebrek aan onderhoud

In een auto bevindt de hoofdremcilinder zich direct in de motorruimte, samen met de rembekrachtiger en het remvloeistofreservoir. Hier worden de onderdelen blootgesteld aan weersinvloeden zoals vocht, wat kan leiden tot roest en schade. Een gebrek aan onderhoud aan het remsysteem of het te weinig verversen van de remvloeistof kan ook de oorzaak zijn van een defect aan de hoofdremcilinder. Te oude remvloeistof absorbeert water, wat soms de oorzaak is van corrosie in het hele systeem.

Veel voorkomende oorzaken van defecten aan de hoofdremcilinder:

  • Slijtage bij hoge kilometerstand
  • Defecten in de interne afdichtingen
  • Schade door weersomstandigheden
  • Roest op de hoofdremcilinder
  • Onderhoud aan het remsysteem is niet uitgevoerd
  • Remvloeistof is niet ververst

Defecte hoofdremcilinder – deze symptomen treden op

Een defecte hoofdremcilinder trekt vaak de aandacht door typische symptomen. Deze verandering in het remgedrag wordt meestal vrij snel opgemerkt door de bestuurder. Het defect aan de hoofdremcilinder gaat vaak gepaard met verminderde remkracht. De auto heeft een langere remweg en stopt niet zoals gewoonlijk wanneer het rempedaal wordt ingetrapt. Als de hoofdremcilinder defect is, keert het pedaal soms niet terug naar zijn oorspronkelijke positie. Een lange pedaaltred is ook een van de typische symptomen, waarbij het remeffect laat optreedt. Een defecte en lekkende cilinder leidt soms tot vloeistofverlies in het remsysteem. Deze lekt zichtbaar of ontbreekt in het expansiereservoir.

Overzicht van typische symptomen:

  • Remwerking is merkbaar verminderd
  • De pedaalslag is langer
  • Drukpunt is niet gedefinieerd
  • Remvloeistof lekt
  • Rempedaal keert niet terug naar de uitgangspositie
  • Remvloeistof in het reservoir zakt weg

Geen druk bij het intrappen van het rempedaal door defecte hoofdremcilinder

Bij het remmen van een auto voelt het pedaal vaak anders aan als de hoofdremcilinder defect is. Soms mist de bestuurder een duidelijk gedefinieerd drukpunt, of is de druk in de remmen later beschikbaar. De remcircuits kunnen ook anders reageren als er een defect is aan de hoofdremcilinder. Als er symptomen zijn van een defect, is de enige oplossing meestal het vervangen van de hoofdremcilinder.

De hoofdremcilinder vervangen en geschikte reserveonderdelen kopen

Als de hoofdremcilinder defect is, is het meestal het beste om het hele onderdeel te vervangen. Een reparatie waarvoor demontage nodig is, is meestal alleen de moeite waard voor exotische voertuigen waarvoor geen geschikt reserveonderdeel beschikbaar is. Let er bij het kopen van een hoofdremcilinder op dat het onderdeel precies past bij de auto. Hoofdremcilinders voor auto’s met ABS-regeleenheden of voor trommelremmen kunnen een ander ontwerp hebben. Als onderdeel van het remsysteem is de hoofdremcilinder verantwoordelijk voor de veiligheid tijdens het rijden. Reparaties aan het remsysteem mogen alleen worden uitgevoerd door deskundige handen of samen met een professional voor advies. Elke fout bij het vervangen van de remonderdelen kan snel tot gevaarlijke situaties leiden. Een gespecialiseerde werkplaats in de regio is de betere keuze als er geen kennis is over de structuur van de rem.

De hoofdremcilinder vervangen

Het vervangen van de hoofdremcilinder door een professional wordt altijd uitgevoerd in overeenstemming met alle veiligheidsvoorschriften. De procedure kan verschillen afhankelijk van het voertuigmodel. Uitstromende vloeistof moet worden opgevangen en op de juiste manier worden afgevoerd.

  1. Bereid de reparatie voor: Voordat de hoofdremcilinder kan worden vervangen, moet de reparatie worden voorbereid. Hiervoor moeten vaak onderdelen in de motorruimte worden gedemonteerd. De remvloeistof wordt weggezogen of afgetapt via het expansiereservoir.
  2. Verwijder de hoofdremcilinder: De volgende stap is het verwijderen van de defecte hoofdremcilinder uit de auto. Om het onderdeel te verwijderen, moeten alle aansluitingen en verbindingsslangen worden losgemaakt. Hetzelfde geldt voor de schroefverbindingen van het onderdeel.
  3. Vergelijk het onderdeel: Na demontage van de hoofdremcilinder kan het onderdeel uit de motorruimte worden verwijderd. Eventuele vloeistof die aan het onderdeel blijft kleven, moet worden opgevangen met een doek. Het is dan een goed idee om het defecte onderdeel te vergelijken met het reserveonderdeel.
  4. Installeer het reserveonderdeel: Als de passing nauwkeurig is, wordt het intacte onderdeel in de motorruimte geïnstalleerd. Het onderdeel moet worden bevestigd volgens de instructies van de fabrikant. Monteer vervolgens de leidingen en verbindingen opnieuw op het vervangingsonderdeel.
  5. Ontlucht de remmen: Na de ingreep wordt de ontbrekende remvloeistof in het systeem bijgevuld. Dit moet gebeuren door de vloeistof volledig te verversen. Om een betrouwbare werking van het remsysteem te garanderen, moet het systeem vervolgens worden ontlucht.

Meest gelezen gidsen