Koppeling kapot? - Deze symptomen wijzen op een defect in de koppeling
inhoud
1. Hoe de koppeling in de auto werkt
2. Defecte koppeling – deze symptomen treden op
De koppeling van de auto wordt bij elke rit zwaar belast. Het is niet verwonderlijk dat het slijtdeel het op een gegeven moment begeeft. In onze gids leest u welke symptomen optreden wanneer de koppeling kapot is en wanneer het raadzaam is naar de werkplaats te gaan. We vertellen je ook waar je op moet letten tijdens het rijden om schade aan de koppeling te voorkomen.
Hoe de koppeling in de auto werkt
De koppeling in een auto is de schakel tussen de motor en de versnellingsbak. Bij gesloten koppeling wordt een koppelingsplaat door de druk van een membraanveer en via de koppelingsdrukplaat tegen het motorvliegwiel gedrukt. Wanneer het koppelingspedaal wordt ingedrukt, gaat de koppeling open en wordt de krachtoverbrenging tussen de twee componenten onderbroken. Alleen dan is het mogelijk om te schakelen en de auto te starten.
Werking van de koppeling
De wijze van bediening van de koppeling kan per voertuig verschillen. Hij wordt vaak bediend door een koppelingskabel die de kracht van het koppelingspedaal overbrengt op het koppelingsmechanisme. Moderne auto’s hebben vaak een hydraulisch bediende koppeling, en sommige modellen hebben ook een elektronische bediening.
De koppeling op een handgeschakelde versnellingsbak is een klassiek slijtdeel
Bij voertuigen met een handgeschakelde versnellingsbak is de koppeling voortdurend aan slijtage onderhevig. De bestuurder moet de koppeling gebruiken telkens als hij schakelt, en bij het starten met een handgeschakelde versnellingsbak moet ook het koppelingspedaal worden ingetrapt. Dit betekent dat het materiaal van de koppelingsvoering voortdurend verslijt bij elke schakelbeurt en elke keer dat de auto wordt gestart.
Levensduur van koppelingen – hoe lang gaan koppelingen mee?
Normaal gesproken gaan koppelingen in auto’s heel lang mee. In de regel hoeft het onderdeel pas na ruim 100.000 kilometer te worden vervangen. Verschillende factoren kunnen echter de slijtage bevorderen, zodat schade aan de koppeling eerder optreedt. In dat geval is het vaak onvermijdelijk om de koppeling in de werkplaats te laten vervangen.
Defecte koppeling – deze symptomen treden op
Als de koppeling kapot is, kunnen verschillende symptomen op het defect wijzen. Een versleten koppelingsvoering uit zich vaak in het zogenaamde slippen van de koppeling. Door slijtage komt de wrijvingsverbinding tussen de motor en de versnellingsbak niet meer goed tot stand. Het motortoerental neemt toe zonder dat het voertuig verder accelereert.
- Koppeling slipt
- De motor huilt luid
- Schokken bij het starten en accelereren
- Geluiden bij het koppelen of schakelen
- Versnelling kan niet worden ingeschakeld
- Koppelingspedaal is traag
- Het brandstofverbruik neemt toe
- Geur van verbrande coating
Defecte koppeling – verdere tekenen van schade aan de koppeling
Afhankelijk van het soort defect kunnen ook andere symptomen optreden wanneer de koppeling kapot is. Deze omvatten schokken bij het starten of accelereren. Ongewone geluiden bij het koppelen en schakelen kunnen ook wijzen op een defecte koppeling. Dergelijke tekenen kunnen zich voordoen wanneer de koppeling de motor en de transmissie niet meer goed scheidt.
Ongewone geur of geen versnelling
In sommige gevallen verbruikt de motor meer brandstof als de koppeling defect is. Een onaangename verbrande geur kan ook een teken zijn van een defecte koppeling. Afhankelijk van welke onderdelen van de koppeling kapot zijn, kunnen andere problemen ontstaan. In het ergste geval lukt het niet meer om een versnelling in te schakelen, of is het koppelingspedaal traag.
Typische oorzaken – hierdoor is de koppeling defect
Als de koppeling kapot is, zijn er verschillende mogelijke oorzaken voor het defect. Enerzijds slijten alle onderdelen van de koppeling na verloop van tijd. Dit geldt vooral voor de voering van de koppelingsplaat, die bij elke schakeling wordt belast. Het gebruik van het voertuig en de rijstijl van de bestuurder zijn echter ook van invloed op de levensduur van de koppeling.
- Slijtage door hoge kilometrage
- Rijden met zware ladingen of aanhangwagens
- Rijden in stilstaand verkeer
- De rijstijl is sportief
- Bestuurder drukt het koppelingspedaal niet volledig in
- Voet rust op het koppelingspedaal tijdens het rijden
- Het koppelingspedaal intrappen bij verkeerslichten
- Slippen van de koppeling
- Starten met hoog toerental
De rijstijl beïnvloedt de slijtage van de koppeling
Vaak gaat de koppeling kapot of slijt deze voortijdig omdat bestuurders een auto met koppeling en handgeschakelde versnellingsbak niet goed bedienen. Onderdelen zoals de koppelingsplaat slijten bijvoorbeeld overmatig als het koppelingspedaal niet volledig wordt ingedrukt. Een sportieve rijstijl kan ook de oorzaak zijn van zware slijtage.
Koppeling kapot door slechte gewoontes
De voet van de bestuurder mag tijdens het rijden niet op het koppelingspedaal rusten, zodat de koppeling altijd volledig gesloten is. Ook mag het pedaal niet voortdurend worden ingedrukt bij verkeerslichten in plaats van de auto uit de versnelling te halen. Veelvuldig en zwaar optrekken of zogenaamd cavalier starten kan er ook toe leiden dat de koppeling kapot gaat.
Slijtage door belasting of stop en go verkeer
Naast de individuele rijstijl kan ook het respectieve gebruik van het voertuig leiden tot voortijdige schade aan de koppeling. De onderdelen van de koppeling worden bijvoorbeeld zwaarder belast wanneer een auto met een zware last wordt voortbewogen. Hetzelfde geldt wanneer de auto met een aanhangwagen wordt gebruikt. Stop en go verkeer in de ochtend kan ook slijtage van de koppeling bevorderen en defecten veroorzaken door veelvuldig starten.
Defecte koppeling vervangen
Als er de eerste tekenen zijn van een kapotte koppeling, moet deze worden getest en zo nodig vervangen. Hoewel de koppeling geen directe invloed heeft op de rijveiligheid, moet deze onmiddellijk worden vervangen. Anders kunnen zich op elk moment nieuwe problemen voordoen of kan het voertuig onverwacht tot stilstand komen met schade aan de koppeling.
Procedure voor het vervangen van de koppeling
Indien de motor en de versnellingsbak dwars zijn geïnstalleerd, is de aanpak anders dan bij een in de lengterichting geïnstalleerde motor. In de regel moeten motor en transmissie echter altijd gescheiden zijn. Aangezien dit niet eenvoudig is, wordt de reparatie meestal in de werkplaats uitgevoerd. Alleen ervaren en bekwame automonteurs voeren zelf reparaties aan de koppeling uit.
Het vervangen van de koppeling op de achterwielaandrijving
- Test de koppeling: Voordat u met de reparatie begint, moet u controleren of de koppeling defect is. Daartoe kan de auto aan een korte test worden onderworpen. Of de koppeling slipt wordt soms getest door de handrem aan te trekken en de koppeling uit te laten. Als de koppeling nog in orde is, stopt de motor.
- Klaarmaken voor reparatie: Voor reparaties aan de koppeling is een hefplatform vaak nuttig. Na het optillen van de auto is het vaak nodig om delen van de bekleding los te maken. Dit kan nodig zijn om gemakkelijker bij het transmissieblok of de cardanas te komen.
- Trek de versnellingsbak eraf: Om het versnellingsbakblok van de motor te kunnen verwijderen, moeten eerst enkele beugels en schroefverbindingen worden losgemaakt. Verwijder, afhankelijk van het model, eerst de cardanas of maak de versnellingspook los. Ondertussen kan de transmissie-eenheid worden ondersteund met een transmissieaansluiting. Als alles klaar is, kan de versnellingsbakunit worden verwijderd.
- Vervang de koppeling: Nadat de versnellingsbak van het motorblok is getrokken, maakt de versnellingsbakbel de koppeling los, zodat de koppeling kan worden vervangen. Vervolgens wordt de koppeling verwijderd en geïnspecteerd. Het is vaak een goed idee om een complete koppelingsset te installeren die alle onderdelen en de koppelingsplaat omvat.
- Montage van de koppeling: Vervolgens wordt de nieuwe koppeling of koppelingsset gemonteerd op de plaats van de defecte onderdelen. Hiervoor is vaak speciaal gereedschap nodig, zoals een centreerpen voor de montage van de koppeling. De transmissie-eenheid kan dan worden teruggeplaatst en de reparatie kan worden voltooid. Nadat alle onderdelen zijn gemonteerd, wordt een test uitgevoerd.
Meest gelezen gidsen
- Injectiesysteem in de auto eenvoudig uitgelegd - onderdelen en functie van het inj...
- Onderhoud en reparatie van elektrische auto's: wat kan uw gewone garage doen?
- Prestaties verhogen door chiptuning: voordelen, risico's en tips
- Gids: Computersystemen en software in uw auto
- Welke onderdelen van elektrische auto's moeten het vaakst worden gerepareerd of ve...
- Hybride voertuigen: Hoe werkt een hybride auto?
- Wat is een solid-state batterij voor elektrische auto's?
- Alles over motorsensoren: van verbrandingsmotoren tot elektrische auto's
- De actieradius van een elektrische auto vergroten: Hoe elke elektrische auto verde...
- Levensduur van de batterij van elektrische auto's: hoe verleng je de levensduur va...
- Wat is de compressie van een automotor?
- Dit is de cilinderinhoud van een automotor
- Kleppen van verbrandingsmotoren: functie, defecten en reparatie
- Kernonderdelen van de verbrandingsmotor - onderdelen en functies
- Motorsmering in auto's: onderdelen, functie en defecten
- De milieueffecten van de productie van nieuwe auto-onderdelen
- Alles over verontreinigingsklassen en hun rol in milieubescherming
- Motorrevisie: Wat is motorrevisie en hoeveel kost het?
- OEM auto-onderdelen productie: de belangrijkste onderdelen van de sector
- Motorvermogen begrijpen - inzicht in de technologie van de automotor
- De stuurinrichting van de auto - structuur en functie
- Het remsysteem van de auto - structuur, onderdelen en functie
- Motortypen in auto's: uitleg over V-motor, lijnmotor en boxermotor
- 8 tips voor het kopen van een tweedehands elektrische auto
- Maak onderscheid tussen OEM-onderdelen, aftermarket-onderdelen en vervalste auto-o...
- Het EPC indicatielampje brandt of knippert: Wat moet ik doen?
- Hoofdremcilinder: functie, defecten opsporen en repareren
- OEM auto-onderdelen voor hybride en elektrische auto's
- Gebruikte youngtimer en klassieke auto-onderdelen - de beste tips
- Cruise control: Werking en reparatie van het cruisecontrolesysteem in de auto
- Uitlaatsysteem: alles wat je moet weten over de onderdelen en werking van het uitl...
- Vergrendelingssysteem: veilige en betrouwbare vergrendeling van de auto
- Het luchtinlaatsysteem van de motor - onderdelen, functie en vervanging
- Remklauw defect? Hoe vervang je hem zelf?
- Brandstofsysteem: onderdelen van de brandstoftoevoer van de tank naar de cilinder
- Airconditioning: functie en onderdelen van je autoairconditioningsysteem
- De koppeling: structuur en functie eenvoudig uitgelegd
- Een defecte brandstofpomp opsporen en vervangen
- Verrast? Zoveel pompen werken in je auto
- De meest voorkomende oorzaken van een defecte elektrische auto
- De 6 belangrijkste veiligheidsonderdelen van uw auto
- Identificeer en repareer een defecte starter in een oogwenk.
- 5 veel voorkomende chassis problemen en hoe ze te verhelpen
- 10 onbekende auto-onderdelen die veel automobilisten niet kennen
- Motorkoeling: functie en belangrijke onderdelen van het koelsysteem
- Verschillen tussen benzine- en dieselmotoren
- Vierwielaandrijving: hoe het mechanisme en de onderdelen van vierwielaandrijving w...
- Motorbesturingseenheid auto: alles over onderdelen en werking
- Defecte motorregeleenheid: oorzaken, symptomen en reparatie
- PK vs. koppel: Wat is het verschil tussen vermogen en koppel?
- Alternator defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet het onderdeel worden ...
- Gebruikte elektrische auto-onderdelen: Waarop letten
- Het belang van het chassisnummer bij de aankoop van gebruikte auto-onderdelen
- ABS pomp defect? Functie, reparatie en vervanging
- Injectie mondstuk defect? Diagnose, reiniging en vervanging van de inspuitstukken
- Het chassis: overzicht en functie van alle ophangingscomponenten
- Waterpomp defect? Symptomen en hoe het te repareren of te veranderen
- Stuurinrichting defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet het onderdeel worden...
- Lambda sensor defect? Wat zijn de symptomen en kan ik de sensor schoonmaken?
- Airco compressor defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet de compressor worde...
- Inlaatspruitstuk defect? Pakking vervangen of spruitstuk reinigen?
- Uitlaatspruitstuk lekt? Symptomen van een defect uitlaatspruitstuk of pakking en w...
- Turbocompressor defect? Repareren of veranderen?
- Servopomp defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet u het onderdeel vervan...
- Koppeling kapot? - Deze symptomen wijzen op een defect in de koppeling
- Veel voorkomende problemen en reparatie van defecte aandrijfassen
- Oorzaken van motorgeluid en wat te doen?
- Wat kan autodiagnoseapparatuur en heb ik een OBD-scanner nodig?
- Wanneer en hoe remschijven en remblokken vervangen?
- Waarschuwingslampje rem brandt - oorzaken en wat te doen?
- EGR-klep defect: voorkom motorproblemen en reinig de EGR-klep
- Verbeter het brandstofverbruik: hoe uw auto minder brandstof verbruikt
- Piepende remmen: waarom remmen piepen en hoe kom je er vanaf
- Veilig een auto opkrikken: hoe krik je een auto op met een krik en kriksteunen
- Hoe een defect in de geluiddemper merkbaar wordt en hoe het wordt vervangen
- De code van de versnellingsbak: Wat betekent de code en waar bevindt die zich op d...
- E-auto motor: deze elektrische auto-onderdelen kunt u zelf vervangen
- Oververhitte motor: wat u moet doen als de motor oververhit raakt
- Motorcontrolelampje gaat branden: Wat u als automobilist moet doen
- Wat is die geur van mijn auto? Top oorzaken en remedies
- Voordelen van het online kopen van sloopauto onderdelen vs. naar de lokale sloperi...
- De motorcode: Wat betekent de code en waar kan ik die op de auto vinden?
- Gereedschap voor autoreparatie: deze 10 gereedschappen moet u hebben
- Autoreparatiefouten: dit zijn de 7 meest voorkomende autoreparatiefouten
- Gebruikte onderdelen: de kwaliteit van gebruikte auto-onderdelen controleren?
- Voertuigtransmissie: Wat is het verschil tussen handgeschakelde en automatische tr...
- Kilometerstand: Dit is hoe de kilometerstand van invloed is op gebruikte reserveon...
- Auto recycling: Wat gebeurt er met de auto als hij gerecycled wordt?
- Belangrijke auto-onderdelen en hun functie
- OEM originele onderdelen of aftermarket: dit zijn de verschillen
- Voor- en nadelen van nieuwe en gebruikte auto-onderdelen
- Uw gids voor automotoronderdelen en functies
- Beste tips voor het opzetten van uw eigen autowerkplaats thuis
- Veel voorkomende auto motor problemen: Diagnose, probleemoplossing en oplossingen
- 7 Vervanging van auto-onderdelen en reparatiewerkzaamheden die u beter niet zelf k...
- Gids: Doe-het-zelf auto-onderhoud en -reparatie
- Beste praktijken voor motorrevisie
- Gids: Hoe de motor van uw auto te onderhouden en te beschermen
- Veel voorkomende oorzaken van stuurbekrachtigingslawaai en hoe het te verhelpen
- Veel voorkomende oorzaken van achterste differentieel lawaai, het oplossen van pro...
- VIN-informatie
- Kentekenplaat- en VIN-informatie