Menu toggle

Welkom terug

Guides

Stuurinrichting defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet het onderdeel worden vervangen?

De stuurinrichting van de auto werkt stiekem en veroorzaakt zelden problemen. Pas wanneer er duidelijke symptomen van een defecte stuurinrichting zijn, valt het onderdeel op. In onze gids leest u welke symptomen optreden bij een defecte stuurinrichting, wat de oorzaken zijn en hoe het onderdeel kan worden vervangen.

Hoe de stuurbekrachtiging werkt

De stuurinrichting is een belangrijk onderdeel van de besturing van moderne auto’s. De stuurinrichting heeft tot taak de draaiende beweging van het stuurwiel om te zetten in een glijdende beweging. Alleen op die manier kunnen de wielen van het voertuig worden verschoven in overeenstemming met de stuurbeweging van de bestuurder. Bovendien dempt de transmissie de effecten van de weg op het stuur. In personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen worden gewoonlijk stuurinrichtingen met een tandheugel gebruikt.

De stuurinrichting bepaalt de stuurhoek van de voorwielen

Alle bewegingen van het stuurwiel worden via de stuurkolom doorgegeven aan de stuurinrichting. Van hieruit wordt de kracht als een duwende beweging via de stuurstang overgebracht op de andere onderdelen van het stuursysteem. Wanneer de bestuurder het stuurwiel draait, verandert de stuurhoek van de voorwielen. De overbrengingsverhouding van de stuurinrichting vermindert de kracht die hiervoor nodig is.

Stuurinrichting en servo vergemakkelijken het sturen

Om de vereiste hoeveelheid kracht nog verder te beperken, beschikken de stuurinrichtingen van moderne voertuigen bijna altijd over stuurbekrachtiging door middel van een servo. In de stuurinrichting geïntegreerde hydraulische componenten versterken de stuurbewegingen van de bestuurder. Een servopomp genereert de nodige druk om de stuurfunctie naar behoefte te ondersteunen.

Typische symptomen van een defecte stuurinrichting

De stuurinrichtingen van moderne voertuigen zijn zeer duurzaam en robuust. Toch kan ook de stuurinrichting van de auto af en toe stuk gaan. Als de stuurinrichting defect is, wijzen typische symptomen meestal op het probleem. De precieze tekens hangen niet in de laatste plaats af van het type stuurinrichting en het ontwerp ervan.

Een van de gebruikelijke tekenen van een defecte stuurinrichting is dat de besturing plotseling traag wordt. De bestuurder moet veel meer kracht uitoefenen om de auto te besturen. Het stuurwiel kan ook moeilijk te draaien zijn. In sommige gevallen kan de auto niet meer precies worden gestuurd of slaat de besturing volledig vast als de stuurinrichting defect is.

Olieverlies of geluidsontwikkeling

Stuurinrichtingen met geïntegreerde stuurhulp zoals stuurbekrachtiging of elektrohydraulische stuurinrichtingen vestigen vaak de aandacht op het defect door olieverlies. Hier is soms een plas olie te zien onder de getroffen voertuigen. Er kan ook servo-olie onder de vloer van het voertuig en op de stuurinrichting zitten, wat wijst op een defecte stuurinrichting.

Als u vermoedt dat de stuurinrichting defect is, moet u ook letten op abnormale geluiden bij het sturen. Vaak maakt een kapotte stuurinrichting ongewone stuurgeluiden, zoals een knarsend of krakend geluid dat kan optreden bij het sturen. Een zoemend geluid bij het bewegen van het stuurwiel kan ook een van de symptomen zijn van een defecte stuurinrichting.

Tekenen van een defecte stuurinrichting

  • Het voertuig stuurt traag
  • Verhoogde stuurkracht
  • Stuurhulp mislukt
  • Stuur is vergrendeld
  • Rijden in rechte lijn is onnauwkeurig
  • Ruis of gekraak bij het sturen
  • Gieren tijdens stuurbewegingen
  • Foutmeldingen stuurinrichting of stuurhoeksensor
  • De stuurspeling is toegenomen

Veel voorkomende oorzaken van een defect stuurhuis

Een defect aan de stuurinrichting kan verschillende oorzaken hebben. Als de stuurinrichting van oudere voertuigen defect is, kunnen slijtage en de leeftijd van de onderdelen als oorzaak worden beschouwd. Alle onderdelen in een stuurinrichting slijten bij elke stuurbeweging, wat uiteindelijk tot een defect kan leiden.

Verschillende vormen van belasting tijdens het rijden kunnen er ook toe leiden dat de stuurinrichting defect raakt. Slechte wegen of rijden buiten de gebaande paden brengen schokken en trillingen over op de stuurinrichting. Hierdoor kunnen onderdelen verslijten of versleten raken, waardoor de versnellingsbak na verloop van tijd slijt.

Ongeluk of defecte onderdelen als oorzaak

Ongevallen kunnen ook een mogelijke oorzaak zijn van een defecte stuurinrichting. Als stuuronderdelen zoals trekstangen worden geraakt, kan dit ook de stuurinrichting beschadigen. Bovendien wordt de stuurinrichting onder het voertuig blootgesteld aan grotere belastingen door natheid en vuil. Als er bijvoorbeeld vocht binnendringt, lijdt de stuurinrichting daaronder.

Een defect in andere onderdelen van het voertuig kan ook leiden tot een kapotte stuurinrichting. De versnellingsbak kan bijvoorbeeld beschadigd raken door defecte trekstangen. Ongebalanceerde wielen of versleten chassisonderdelen kunnen ook slijtage van de stuurinrichting bevorderen. Als daarentegen olie uit de stuurinrichting lekt, zijn verharde dichtingsringen meestal de oorzaak.

Daarom is de stuurinrichting defect.

  • Slijtage door hoge kilometrage
  • Slijtage door slecht wegdek
  • Onopzettelijke schade aan de stuurinrichting
  • Defect door vochtindringing
  • Afdichtingen of pakkingen zijn versleten
  • Schade door defecte trekstangen
  • Belasting door ongebalanceerde wielen

Stuurinrichting defect – beter onmiddellijk vervangen

Als er eerste tekenen van een defect aan de stuurinrichting zijn, moet het probleem onmiddellijk worden verholpen. Een vervanging van het volledige onderdeel is meestal onvermijdelijk om redenen van rijveiligheid. Bovendien kan een gebroken of lekkende stuurinrichting leiden tot gevolgschade aan de servopomp of servomotor, die kan worden voorkomen door de stuurinrichting te vervangen.

Stuurinrichting repareren

Als de stuurinrichting defect is, kan deze niet gemakkelijk worden gerepareerd. De interne structuur en functie van de onderdelen zijn complex, en de slijtage van de tandwielen en rondsels en het stuurhuis is vaak al ver gevorderd. Daarom is het meestal beter om, in plaats van de stuurinrichting te repareren, de gehele stuurinrichting te vervangen.

Stuurinrichting kopen, nieuw of gebruikt

Stuurinrichtingen worden aangeboden als nieuwe onderdelen, als gebruikte onderdelen en als vervangende stuurinrichtingen. Sommige gespecialiseerde bedrijven hebben zich gespecialiseerd in de reparatie van stuurinrichtingen en hebben zich toegelegd op de revisie van alle soorten stuurinrichtingen. Hierbij wordt een defecte stuurinrichting volledig gedemonteerd om onderdelen zoals het tandwiel en het stuurhuis te kunnen vervangen. Vooral voor oudere voertuigen is de installatie van een gebruikte stuurinrichting een goed en goedkoop alternatief.

Vervanging van een defecte stuurinrichting

Een defecte stuurinrichting kan gewoonlijk gemakkelijk worden vervangen door een intact reserveonderdeel. Aangezien de versnellingsbak een veiligheidsrelevant onderdeel is, mag deze reparatie alleen door vakmensen worden uitgevoerd. De exacte procedure kan variëren, afhankelijk van het type stuurinrichting. Een hefplatform is nuttig om het onderdeel onder het voertuig te kunnen vervangen.

  1. Bereid de vervanging van de stuurinrichting voor: Voordat met de vervanging van de stuurinrichting kan worden begonnen, moeten bepaalde voorbereidingen worden getroffen. Dit omvat de demontage van bepaalde onderdelen, zoals delen van het chassis of het uitlaatsysteem. Roestige onderdelen en schroefverbindingen moeten worden gereinigd met een staalborstel of behandeld met roestverwijderaar.
  2. Verwijderen van de stuurinrichting: Vervolgens wordt de defecte stuurinrichting verwijderd. Meestal moeten de spoorstangen worden losgemaakt van de fusees. De verbindingsleidingen van de stuurbekrachtiging moeten ook worden gedemonteerd. Lekkende servo-olie moet worden opgevangen. Na het losmaken van alle bevestigingspunten kan de stuurinrichting onder de auto vandaan worden gehaald.
  3. Installeer de stuurinrichting: De volgende stap is het installeren van de nieuwe stuurinrichting. Afhankelijk van de uitvoering moeten vooraf onderdelen van de oude stuurinrichting worden overgenomen. Monteer vervolgens de stuurinrichting in omgekeerde volgorde in het voertuig. Het is belangrijk alle door de fabrikant voorgeschreven aanhaalmomenten in acht te nemen en voorzichtig te werken.
  4. Voltooiing van de reparatie: Na de montage van de stuurinrichting moet de servovloeistof worden bijgevuld en het systeem worden ontlucht. Aangezien onderdelen van het chassis zijn losgemaakt en met de nieuwe stuurinrichting een essentieel onderdeel van de besturing van het voertuig is vervangen, moet na de ingreep een wieluitlijning worden uitgevoerd.

Meest gelezen gidsen