Stuurinrichting defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet het onderdeel worden vervangen?
inhoud
1. Hoe de stuurbekrachtiging werkt
2. Typische symptomen van een defecte stuurinrichting
3. Veel voorkomende oorzaken van een defect stuurhuis
De stuurinrichting van de auto werkt stiekem en veroorzaakt zelden problemen. Pas wanneer er duidelijke symptomen van een defecte stuurinrichting zijn, valt het onderdeel op. In onze gids leest u welke symptomen optreden bij een defecte stuurinrichting, wat de oorzaken zijn en hoe het onderdeel kan worden vervangen.
Hoe de stuurbekrachtiging werkt
De stuurinrichting is een belangrijk onderdeel van de besturing van moderne auto’s. De stuurinrichting heeft tot taak de draaiende beweging van het stuurwiel om te zetten in een glijdende beweging. Alleen op die manier kunnen de wielen van het voertuig worden verschoven in overeenstemming met de stuurbeweging van de bestuurder. Bovendien dempt de transmissie de effecten van de weg op het stuur. In personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen worden gewoonlijk stuurinrichtingen met een tandheugel gebruikt.
De stuurinrichting bepaalt de stuurhoek van de voorwielen
Alle bewegingen van het stuurwiel worden via de stuurkolom doorgegeven aan de stuurinrichting. Van hieruit wordt de kracht als een duwende beweging via de stuurstang overgebracht op de andere onderdelen van het stuursysteem. Wanneer de bestuurder het stuurwiel draait, verandert de stuurhoek van de voorwielen. De overbrengingsverhouding van de stuurinrichting vermindert de kracht die hiervoor nodig is.
Stuurinrichting en servo vergemakkelijken het sturen
Om de vereiste hoeveelheid kracht nog verder te beperken, beschikken de stuurinrichtingen van moderne voertuigen bijna altijd over stuurbekrachtiging door middel van een servo. In de stuurinrichting geïntegreerde hydraulische componenten versterken de stuurbewegingen van de bestuurder. Een servopomp genereert de nodige druk om de stuurfunctie naar behoefte te ondersteunen.
Typische symptomen van een defecte stuurinrichting
De stuurinrichtingen van moderne voertuigen zijn zeer duurzaam en robuust. Toch kan ook de stuurinrichting van de auto af en toe stuk gaan. Als de stuurinrichting defect is, wijzen typische symptomen meestal op het probleem. De precieze tekens hangen niet in de laatste plaats af van het type stuurinrichting en het ontwerp ervan.
Een van de gebruikelijke tekenen van een defecte stuurinrichting is dat de besturing plotseling traag wordt. De bestuurder moet veel meer kracht uitoefenen om de auto te besturen. Het stuurwiel kan ook moeilijk te draaien zijn. In sommige gevallen kan de auto niet meer precies worden gestuurd of slaat de besturing volledig vast als de stuurinrichting defect is.
Olieverlies of geluidsontwikkeling
Stuurinrichtingen met geïntegreerde stuurhulp zoals stuurbekrachtiging of elektrohydraulische stuurinrichtingen vestigen vaak de aandacht op het defect door olieverlies. Hier is soms een plas olie te zien onder de getroffen voertuigen. Er kan ook servo-olie onder de vloer van het voertuig en op de stuurinrichting zitten, wat wijst op een defecte stuurinrichting.
Als u vermoedt dat de stuurinrichting defect is, moet u ook letten op abnormale geluiden bij het sturen. Vaak maakt een kapotte stuurinrichting ongewone stuurgeluiden, zoals een knarsend of krakend geluid dat kan optreden bij het sturen. Een zoemend geluid bij het bewegen van het stuurwiel kan ook een van de symptomen zijn van een defecte stuurinrichting.
Tekenen van een defecte stuurinrichting
- Het voertuig stuurt traag
- Verhoogde stuurkracht
- Stuurhulp mislukt
- Stuur is vergrendeld
- Rijden in rechte lijn is onnauwkeurig
- Ruis of gekraak bij het sturen
- Gieren tijdens stuurbewegingen
- Foutmeldingen stuurinrichting of stuurhoeksensor
- De stuurspeling is toegenomen
Veel voorkomende oorzaken van een defect stuurhuis
Een defect aan de stuurinrichting kan verschillende oorzaken hebben. Als de stuurinrichting van oudere voertuigen defect is, kunnen slijtage en de leeftijd van de onderdelen als oorzaak worden beschouwd. Alle onderdelen in een stuurinrichting slijten bij elke stuurbeweging, wat uiteindelijk tot een defect kan leiden.
Verschillende vormen van belasting tijdens het rijden kunnen er ook toe leiden dat de stuurinrichting defect raakt. Slechte wegen of rijden buiten de gebaande paden brengen schokken en trillingen over op de stuurinrichting. Hierdoor kunnen onderdelen verslijten of versleten raken, waardoor de versnellingsbak na verloop van tijd slijt.
Ongeluk of defecte onderdelen als oorzaak
Ongevallen kunnen ook een mogelijke oorzaak zijn van een defecte stuurinrichting. Als stuuronderdelen zoals trekstangen worden geraakt, kan dit ook de stuurinrichting beschadigen. Bovendien wordt de stuurinrichting onder het voertuig blootgesteld aan grotere belastingen door natheid en vuil. Als er bijvoorbeeld vocht binnendringt, lijdt de stuurinrichting daaronder.
Een defect in andere onderdelen van het voertuig kan ook leiden tot een kapotte stuurinrichting. De versnellingsbak kan bijvoorbeeld beschadigd raken door defecte trekstangen. Ongebalanceerde wielen of versleten chassisonderdelen kunnen ook slijtage van de stuurinrichting bevorderen. Als daarentegen olie uit de stuurinrichting lekt, zijn verharde dichtingsringen meestal de oorzaak.
Daarom is de stuurinrichting defect.
- Slijtage door hoge kilometrage
- Slijtage door slecht wegdek
- Onopzettelijke schade aan de stuurinrichting
- Defect door vochtindringing
- Afdichtingen of pakkingen zijn versleten
- Schade door defecte trekstangen
- Belasting door ongebalanceerde wielen
Stuurinrichting defect – beter onmiddellijk vervangen
Als er eerste tekenen van een defect aan de stuurinrichting zijn, moet het probleem onmiddellijk worden verholpen. Een vervanging van het volledige onderdeel is meestal onvermijdelijk om redenen van rijveiligheid. Bovendien kan een gebroken of lekkende stuurinrichting leiden tot gevolgschade aan de servopomp of servomotor, die kan worden voorkomen door de stuurinrichting te vervangen.
Stuurinrichting repareren
Als de stuurinrichting defect is, kan deze niet gemakkelijk worden gerepareerd. De interne structuur en functie van de onderdelen zijn complex, en de slijtage van de tandwielen en rondsels en het stuurhuis is vaak al ver gevorderd. Daarom is het meestal beter om, in plaats van de stuurinrichting te repareren, de gehele stuurinrichting te vervangen.
Stuurinrichting kopen, nieuw of gebruikt
Stuurinrichtingen worden aangeboden als nieuwe onderdelen, als gebruikte onderdelen en als vervangende stuurinrichtingen. Sommige gespecialiseerde bedrijven hebben zich gespecialiseerd in de reparatie van stuurinrichtingen en hebben zich toegelegd op de revisie van alle soorten stuurinrichtingen. Hierbij wordt een defecte stuurinrichting volledig gedemonteerd om onderdelen zoals het tandwiel en het stuurhuis te kunnen vervangen. Vooral voor oudere voertuigen is de installatie van een gebruikte stuurinrichting een goed en goedkoop alternatief.
Vervanging van een defecte stuurinrichting
Een defecte stuurinrichting kan gewoonlijk gemakkelijk worden vervangen door een intact reserveonderdeel. Aangezien de versnellingsbak een veiligheidsrelevant onderdeel is, mag deze reparatie alleen door vakmensen worden uitgevoerd. De exacte procedure kan variëren, afhankelijk van het type stuurinrichting. Een hefplatform is nuttig om het onderdeel onder het voertuig te kunnen vervangen.
- Bereid de vervanging van de stuurinrichting voor: Voordat met de vervanging van de stuurinrichting kan worden begonnen, moeten bepaalde voorbereidingen worden getroffen. Dit omvat de demontage van bepaalde onderdelen, zoals delen van het chassis of het uitlaatsysteem. Roestige onderdelen en schroefverbindingen moeten worden gereinigd met een staalborstel of behandeld met roestverwijderaar.
- Verwijderen van de stuurinrichting: Vervolgens wordt de defecte stuurinrichting verwijderd. Meestal moeten de spoorstangen worden losgemaakt van de fusees. De verbindingsleidingen van de stuurbekrachtiging moeten ook worden gedemonteerd. Lekkende servo-olie moet worden opgevangen. Na het losmaken van alle bevestigingspunten kan de stuurinrichting onder de auto vandaan worden gehaald.
- Installeer de stuurinrichting: De volgende stap is het installeren van de nieuwe stuurinrichting. Afhankelijk van de uitvoering moeten vooraf onderdelen van de oude stuurinrichting worden overgenomen. Monteer vervolgens de stuurinrichting in omgekeerde volgorde in het voertuig. Het is belangrijk alle door de fabrikant voorgeschreven aanhaalmomenten in acht te nemen en voorzichtig te werken.
- Voltooiing van de reparatie: Na de montage van de stuurinrichting moet de servovloeistof worden bijgevuld en het systeem worden ontlucht. Aangezien onderdelen van het chassis zijn losgemaakt en met de nieuwe stuurinrichting een essentieel onderdeel van de besturing van het voertuig is vervangen, moet na de ingreep een wieluitlijning worden uitgevoerd.
Meest gelezen gidsen
- Injectiesysteem in de auto eenvoudig uitgelegd - onderdelen en functie van het inj...
- Onderhoud en reparatie van elektrische auto's: wat kan uw gewone garage doen?
- Prestaties verhogen door chiptuning: voordelen, risico's en tips
- Gids: Computersystemen en software in uw auto
- Welke onderdelen van elektrische auto's moeten het vaakst worden gerepareerd of ve...
- Hybride voertuigen: Hoe werkt een hybride auto?
- Wat is een solid-state batterij voor elektrische auto's?
- Alles over motorsensoren: van verbrandingsmotoren tot elektrische auto's
- De actieradius van een elektrische auto vergroten: Hoe elke elektrische auto verde...
- Levensduur van de batterij van elektrische auto's: hoe verleng je de levensduur va...
- Wat is de compressie van een automotor?
- Dit is de cilinderinhoud van een automotor
- Kleppen van verbrandingsmotoren: functie, defecten en reparatie
- Kernonderdelen van de verbrandingsmotor - onderdelen en functies
- Motorsmering in auto's: onderdelen, functie en defecten
- De milieueffecten van de productie van nieuwe auto-onderdelen
- Alles over verontreinigingsklassen en hun rol in milieubescherming
- Motorrevisie: Wat is motorrevisie en hoeveel kost het?
- OEM auto-onderdelen productie: de belangrijkste onderdelen van de sector
- Motorvermogen begrijpen - inzicht in de technologie van de automotor
- De stuurinrichting van de auto - structuur en functie
- Het remsysteem van de auto - structuur, onderdelen en functie
- Motortypen in auto's: uitleg over V-motor, lijnmotor en boxermotor
- 8 tips voor het kopen van een tweedehands elektrische auto
- Maak onderscheid tussen OEM-onderdelen, aftermarket-onderdelen en vervalste auto-o...
- Het EPC indicatielampje brandt of knippert: Wat moet ik doen?
- Hoofdremcilinder: functie, defecten opsporen en repareren
- OEM auto-onderdelen voor hybride en elektrische auto's
- Gebruikte youngtimer en klassieke auto-onderdelen - de beste tips
- Cruise control: Werking en reparatie van het cruisecontrolesysteem in de auto
- Uitlaatsysteem: alles wat je moet weten over de onderdelen en werking van het uitl...
- Vergrendelingssysteem: veilige en betrouwbare vergrendeling van de auto
- Het luchtinlaatsysteem van de motor - onderdelen, functie en vervanging
- Remklauw defect? Hoe vervang je hem zelf?
- Brandstofsysteem: onderdelen van de brandstoftoevoer van de tank naar de cilinder
- Airconditioning: functie en onderdelen van je autoairconditioningsysteem
- De koppeling: structuur en functie eenvoudig uitgelegd
- Een defecte brandstofpomp opsporen en vervangen
- Verrast? Zoveel pompen werken in je auto
- De meest voorkomende oorzaken van een defecte elektrische auto
- De 6 belangrijkste veiligheidsonderdelen van uw auto
- Identificeer en repareer een defecte starter in een oogwenk.
- 5 veel voorkomende chassis problemen en hoe ze te verhelpen
- 10 onbekende auto-onderdelen die veel automobilisten niet kennen
- Motorkoeling: functie en belangrijke onderdelen van het koelsysteem
- Verschillen tussen benzine- en dieselmotoren
- Vierwielaandrijving: hoe het mechanisme en de onderdelen van vierwielaandrijving w...
- Motorbesturingseenheid auto: alles over onderdelen en werking
- Defecte motorregeleenheid: oorzaken, symptomen en reparatie
- PK vs. koppel: Wat is het verschil tussen vermogen en koppel?
- Alternator defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet het onderdeel worden ...
- Gebruikte elektrische auto-onderdelen: Waarop letten
- Het belang van het chassisnummer bij de aankoop van gebruikte auto-onderdelen
- ABS pomp defect? Functie, reparatie en vervanging
- Injectie mondstuk defect? Diagnose, reiniging en vervanging van de inspuitstukken
- Het chassis: overzicht en functie van alle ophangingscomponenten
- Waterpomp defect? Symptomen en hoe het te repareren of te veranderen
- Stuurinrichting defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet het onderdeel worden...
- Lambda sensor defect? Wat zijn de symptomen en kan ik de sensor schoonmaken?
- Airco compressor defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet de compressor worde...
- Inlaatspruitstuk defect? Pakking vervangen of spruitstuk reinigen?
- Uitlaatspruitstuk lekt? Symptomen van een defect uitlaatspruitstuk of pakking en w...
- Turbocompressor defect? Repareren of veranderen?
- Servopomp defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet u het onderdeel vervan...
- Koppeling kapot? - Deze symptomen wijzen op een defect in de koppeling
- Veel voorkomende problemen en reparatie van defecte aandrijfassen
- Oorzaken van motorgeluid en wat te doen?
- Wat kan autodiagnoseapparatuur en heb ik een OBD-scanner nodig?
- Wanneer en hoe remschijven en remblokken vervangen?
- Waarschuwingslampje rem brandt - oorzaken en wat te doen?
- EGR-klep defect: voorkom motorproblemen en reinig de EGR-klep
- Verbeter het brandstofverbruik: hoe uw auto minder brandstof verbruikt
- Piepende remmen: waarom remmen piepen en hoe kom je er vanaf
- Veilig een auto opkrikken: hoe krik je een auto op met een krik en kriksteunen
- Hoe een defect in de geluiddemper merkbaar wordt en hoe het wordt vervangen
- De code van de versnellingsbak: Wat betekent de code en waar bevindt die zich op d...
- E-auto motor: deze elektrische auto-onderdelen kunt u zelf vervangen
- Oververhitte motor: wat u moet doen als de motor oververhit raakt
- Motorcontrolelampje gaat branden: Wat u als automobilist moet doen
- Wat is die geur van mijn auto? Top oorzaken en remedies
- Voordelen van het online kopen van sloopauto onderdelen vs. naar de lokale sloperi...
- De motorcode: Wat betekent de code en waar kan ik die op de auto vinden?
- Gereedschap voor autoreparatie: deze 10 gereedschappen moet u hebben
- Autoreparatiefouten: dit zijn de 7 meest voorkomende autoreparatiefouten
- Gebruikte onderdelen: de kwaliteit van gebruikte auto-onderdelen controleren?
- Voertuigtransmissie: Wat is het verschil tussen handgeschakelde en automatische tr...
- Kilometerstand: Dit is hoe de kilometerstand van invloed is op gebruikte reserveon...
- Auto recycling: Wat gebeurt er met de auto als hij gerecycled wordt?
- Belangrijke auto-onderdelen en hun functie
- OEM originele onderdelen of aftermarket: dit zijn de verschillen
- Voor- en nadelen van nieuwe en gebruikte auto-onderdelen
- Uw gids voor automotoronderdelen en functies
- Beste tips voor het opzetten van uw eigen autowerkplaats thuis
- Veel voorkomende auto motor problemen: Diagnose, probleemoplossing en oplossingen
- 7 Vervanging van auto-onderdelen en reparatiewerkzaamheden die u beter niet zelf k...
- Gids: Doe-het-zelf auto-onderhoud en -reparatie
- Beste praktijken voor motorrevisie
- Gids: Hoe de motor van uw auto te onderhouden en te beschermen
- Veel voorkomende oorzaken van stuurbekrachtigingslawaai en hoe het te verhelpen
- Veel voorkomende oorzaken van achterste differentieel lawaai, het oplossen van pro...
- VIN-informatie
- Kentekenplaat- en VIN-informatie