Menu toggle

Welkom

Motor

Motortypen in auto's: uitleg over V-motor, lijnmotor en boxermotor

Afhankelijk van het model en de fabrikant zijn er verschillende soorten verbrandingsmotoren in auto’s te vinden. Naast de motortypen die vaak in de autofabricage worden gebruikt, zoals lijnmotoren en V-motoren, zijn er ook enkele exotische types. Ontdek nu alles over de constructie, verschillen, voor- en nadelen van de verschillende motortypen.

  • Lineaire motoren
  • Boxermotoren
  • V-motoren
  • VR-motoren
  • W-motoren

Lijnmotor als meest voorkomende motor in auto’s

Lijnmotoren behoren tot de meest voorkomende motoren in auto’s. Bij dit type motor staan alle cilinders van de motor achter elkaar in een rij. Elke lijnmotor heeft één cilinderbank, hoewel het aantal cilinders kan variëren. Dit type motor wordt in auto’s gebruikt als diesel- en benzinemotor. In-line motoren met vier, vijf of maximaal acht cilinders zijn door de hele geschiedenis van de auto gebruikt. De nieuwste ontwikkeling zijn concepten met drie cilinders in serie en turbo-oplading. Deze motoren worden beschouwd als bijzonder efficiënt en brandstofbesparend. Kenners daarentegen waarderen ontwerpen zoals de zescilinder lijnmotor vanwege hun bijzonder soepele loop.

Viercilinder lijnmotoren

Lange tijd werd de viercilinder lijnmotor beschouwd als de standaard voor personenwagens. Door zijn ontwerp is de totale lengte van dit type motor met vier cilinders bijzonder kort. Afhankelijk van het voertuigmodel en het aandrijfsysteem kan zo’n motorblok gemakkelijk in de lengterichting of dwars op de rijrichting worden ingebouwd. Het is dan ook niet verwonderlijk dat dit populaire motorontwerp voortdurend verder is ontwikkeld. In lijnmotoren met meerdere nokkenassen in de cilinderkop en geoptimaliseerde brandstofinspuiting zijn tegenwoordig zelfs in kleine auto’s te vinden. De voordelen van viercilinder-in-lijnmotoren zijn hun eenvoudige ontwerp en het feit dat ze zo goedkoop te produceren zijn. Een lijnmotor met veel cilinders kan daarentegen gevoelig zijn voor trillingen en schommelingen in de krukas. Bovendien neemt de benodigde ruimte voor lijnmotoren van dit ontwerp toe.

Boxermotoren in autotechniek

Een boxermotor is een vorm van verbrandingsmotor waarbij de cilinders onder een hoek van 180 graden zijn geplaatst. Boxermotoren worden gebruikt met verschillende aantallen cilinders in personenauto’s en motorfietsen. De viercilinder boxermotor werd lange tijd gebruikt door Volkswagen, bijvoorbeeld in het succesvolle model VW Kever. De sportwagenfabrikant Porsche gebruikt traditioneel boxermotoren met zes cilinders. Boxermotoren zijn meestal te vinden als benzinemotor, maar er bestaan ook dieselmotoren. Een van de grote voordelen van de boxer als benzinemotor is de soepelere motorloop, gecombineerd met een grotere souplesse. De nadelen zijn de gecompliceerdere productie en de daarmee samenhangende productiekosten en het grotere ruimtebeslag. Liefhebbers waarderen nog steeds het speciale geluid en het reactievermogen van dit type motor.

Tweecilinder boxermotor

Boxermotoren met twee cilinders worden vaak gebruikt als motorfiets boxermotor. Hier bieden de twee cilinders die aan de zijkant uitsteken veel voordelen, zoals goede koeling door de luchtstroom. De tweecilinder boxermotor werd in het verleden echter ook gebruikt in de auto-industrie. Tweecilinder boxermotoren zijn bijvoorbeeld te vinden in de Citroën 2CV of in de BMW 600 kleine auto.

De V-motor als aandrijving voor auto’s

V-motoren zijn motoren met twee afzonderlijk geplaatste cilinderbanken. De twee cilinderbanken vormen visueel de letter V door hun hellingshoek, waar de naam van deze motoren vandaan komt. In auto’s zijn V-motoren meestal te vinden als V6-varianten met zes cilinders of als V8-motoren met acht cilinders. In het verleden waren er ook V4-motoren met slechts twee cilinders per cilinderbank. Naast lijnmotoren is de V-motor een van de meest voorkomende ontwerpen in de autotechniek. Bij dit ontwerp zijn de zuigers van beide cilinderbanken via drijfstangen verbonden met een gemeenschappelijke krukas. De hellingshoek van de V-motor kan variëren afhankelijk van het motormodel en kan oplopen tot 180 graden. In tegenstelling tot de boxermotor delen twee zuigers echter één krukas van de nokkenas.

V8- en V6-motoren

Bij V8- en V6-motoren in personenauto’s is de hellingshoek meestal kleiner. Dit resulteert in het klassieke V-vormige uiterlijk met de twee karakteristieke cilinderbanken. Elke cilinderbank heeft zijn eigen cilinderkop met afzonderlijke nokkenas en kleppen. Dit maakt de productie duurder en het onderhoud van de V-motoren niet onaanzienlijk moeilijker. Bovendien is de bediening van de nokkenassen in de twee cilinderkoppen gecompliceerder. Een ander nadeel van de V-motoren is de gecompliceerdere routing van het uitlaatsysteem met twee uitlaatspruitstukken en de complexere motorkoeling. De krukas en het carter vormen ook speciale ontwerpuitdagingen. Bovendien moeten veel onderdelen worden gedupliceerd vanwege het motorontwerp. Vergeleken met de lijnmotor maakt de V-motor het echter mogelijk om veel cilinders in een korter ontwerp te plaatsen. En de V8-motor met zijn speciale motorgeluid is niet meer weg te denken uit Amerikaanse auto’s.

VR-motorontwerp

De zogenaamde VR-motor is een speciaal type motor. Het combineert de ontwerpkenmerken van de V-motor en de lijnmotor. VR-motoren hebben slechts één cilinderbank, waarin verschillende cilinders tegenover elkaar zijn geplaatst. Drijfstangen verbinden de zuigers met de krukas via afzonderlijke krukpennen. Een VR-motor heeft één cilinderkop waarin de nokkenassen en kleppen voor alle cilinders zitten. VR-motoren worden door verschillende fabrikanten gebruikt in personenwagens. Het bekendste voorbeeld is de VR6-motor van Volkswagen, die onder andere in de VW Passat wordt gebruikt. De hoek van de cilinders ten opzichte van elkaar is bij deze motoren kleiner dan bij de klassieke V-motor. Het ontwerp en de productie van deze motor worden als ingewikkelder beschouwd. Anderzijds combineert het ontwerp het korte motorblok van de V-motor met de smalle breedte van de lijnmotor, waardoor de motor dwars op de rijrichting kan worden geïnstalleerd.

Speciaal geval: W-motor

Lange tijd stond de aanduiding W-motor voor motorvarianten met drie cilinderbanken. De Volkswagen Groep nam de term over rond de eeuwwisseling. Vanaf dat moment noemde VW zijn nieuw ontwikkelde motoren met meerdere VR-cilinderbanken en een gemeenschappelijke krukas W-motoren. Het concept maakte het mogelijk om acht of twaalf zuigers in een kleine ruimte onder te brengen. Strikt genomen is de W-motor van de Volkswagen Groep een dubbele VR-motor. Hiervoor plaatsten de ontwerpers van VW twee VR-cilinderbanken onder dezelfde hoek als in een V-motor. De achtcilinder W-motor in de VW Passat bestaat uit twee VR4-cilinderbanken. Volkswagen ontwikkelde ook een twaalfcilinder W-motor voor de VW Phaeton. Dit model is op zijn beurt gebaseerd op twee cilinderbanken van de VR6-motoren. In de Bugatti Veyron sportwagen werd een soortgelijk ontworpen W-motor met in totaal zestien cilinders geïnstalleerd als middenmotor.