Menu toggle

Welkom terug

Guides

Vergrendelingssysteem: veilige en betrouwbare vergrendeling van de auto

Het vergrendelingssysteem voorkomt effectief autodiefstal en ongeoorloofde toegang tot het interieur. Daarom worden bepaalde vergrendelingen en beveiligingssystemen al sinds het begin van de autofabricage gebruikt. Ontdek nu alles over de onderdelen van het sluitsysteem en hoe ze werken.

Het sluitsysteem van de auto

Het vergrendelingssysteem van een auto zorgt ervoor dat alleen bevoegde personen het voertuig kunnen gebruiken. Onbevoegden wordt de toegang ontzegd. Sloten op alle deuren en kleppen van de auto hebben bewezen dat dit een effectief middel is. Het systeem voorkomt ook dat voertuigen zonder toestemming in gebruik worden genomen. Een sluitsysteem in de motorvoertuigensector bestaat uit verschillende onderdelen.

  • Voertuigsleutel
  • Slotcilinder
  • Deurslot
  • Contactslot
  • Stuurslot

Voertuigsleutel

De autosleutel wordt gebruikt om de sloten van het voertuig te ontgrendelen en te vergrendelen. In veel voertuigen wordt de motor ook gestart met een sleutel. Oudere voertuigen hebben soms verschillende sleutels voor de tankdop, deuren, het contactslot of het handschoenenkastje. In moderne voertuigen kunnen alle sloten worden vergrendeld met een gemeenschappelijke autosleutel. De afstandsbediening voor de centrale vergrendeling is vaak geïntegreerd in de autosleutel, net als een knop om de kofferbak te openen.

Slotencilinder

Een slotcilinder is het hart van een mechanisch bediend veiligheidsslot. De cilinder bestaat meestal uit een cilinderhuis en een roterende cilinderkern. De slotcilinder kan alleen worden bediend en gedraaid om het slot te ontgrendelen met de juiste sleutel. Afhankelijk van de fabrikant en de voertuiggeneratie zijn voertuigsleutels hiervoor uitgerust met groeven, sleuven of gaten. Afhankelijk van het voertuigmodel en het vergrendelingsmechanisme wordt het slot bediend of wordt de centrale vergrendeling geactiveerd via de sluitcilinder.

Deurslot

De term deurslot verwijst niet naar het slot waarmee de deur wordt gesloten, maar naar het vergrendelingsmechanisme. Het deurslot zorgt ervoor dat de deur van de auto goed op slot zit. Soms is het een combinatie van een vergrendelingsmechanisme voor het sluiten van de deur tijdens het rijden en een vergrendelingssysteem. Wanneer de autodeur gesloten is, vergrendelt het deurslot de deur veilig en voorkomt het dat de deur onbedoeld wordt geopend tijdens het rijden. Ontgrendeling gebeurt meestal mechanisch via een bedieningsmechanisme of een bowdenkabel via de portiergrepen.

Contactslot

Het contactslot is een van de oudste beveiligingssystemen in de autotechniek. Het beschermt het voertuig tegen ongeoorloofd gebruik door ervoor te zorgen dat de motor alleen via het contactslot kan worden gestart. De sleutel kan alleen uit het slot worden gehaald als het contact is uitgeschakeld. In het geval van een diesel waarvoor geen ontsteking nodig is, onderbreekt het contactslot in plaats daarvan systemen zoals de brandstoftoevoer. Na het insteken van de sleutel wordt het contact geleidelijk geactiveerd door aan de sleutel te draaien, waarna de motor wordt gestart.

Stuurslot

Een stuurslot voorkomt dat het stuur van het voertuig wordt gedraaid. Hierdoor is het stuurslot een van de meest effectieve en wijdverspreide beveiligingsmiddelen voor voertuigen. In personenauto’s wordt het stuurslot meestal gecombineerd met het contactslot om één enkele eenheid te vormen. Wanneer de bestuurder de sleutel uit het slot haalt, schuift een grendel in een groef in het stuur. Moderne voertuigen zijn soms uitgerust met een elektronisch stuurslot, waarbij het stuur wordt geblokkeerd door middel van elektrische actuatoren.

Centrale vergrendeling

Met een centrale vergrendeling kan de bestuurder van een auto alle autodeuren tegelijk ontgrendelen of vergrendelen. Dit gebeurt ofwel door de sleutel in de sluitcilinder van de autodeur te draaien, ofwel door een afstandsbediening te gebruiken die bij de auto hoort. Verschillende onderdelen maken deze praktische functie mogelijk.

  • Centrale vergrendeling besturingseenheid
  • Centrale vergrendelingspomp
  • Centrale vergrendeling
  • Centrale vergrendeling afstandsbediening

Centrale vergrendelingseenheid

De centrale vergrendeling regelt en bewaakt alle functies van het centrale vergrendelingssysteem. Veel moderne voertuigen hebben ook extra bedieningseenheden per deur die communiceren met de centrale bedieningseenheid. Bovendien voert de besturingseenheid de commando’s uit die de bestuurder via de afstandsbediening geeft. De portiersloten, de kofferbakvergrendeling en alle actuatoren worden ook door de regeleenheid aangestuurd. Als de besturingseenheid defect is, is de centrale vergrendeling niet beschikbaar.

Pomp voor de centrale vergrendeling

Veel centrale vergrendelingssystemen in oudere voertuigen werken met een vacuümsysteem. Voor het openen en sluiten van de portiersloten via de centrale vergrendeling wordt onderdruk gebruikt. Het benodigde vacuüm wordt opgewekt door een vacuümpomp. In sommige modellen is deze pomp van de centrale vergrendeling ook verantwoordelijk voor het sluiten van de deuren, het soepel sluiten van de kofferruimte, het openen van de kofferruimte of het verstellen van de stoelen. De pomp is vaak defect of lekt, maar is eenvoudig te vervangen met een reserveonderdeel.

Actuator van de centrale vergrendeling

Moderne centrale vergrendelingssystemen werken vaak volledig elektronisch. In plaats van een omslachtige vergrendeling van de deuren door middel van vacuüm of andere pneumatische systemen, worden elektrische actuators gebruikt. Dit zijn servomotoren, d.w.z. kleine elektromotoren die het deurvergrendelingsmechanisme bedienen. Wanneer de bestuurder op de radiozender drukt of de sleutel in het deurslot draait, worden de actuators geactiveerd. Met sommige systemen kunnen individuele deuren ook van binnenuit worden vergrendeld.

Afstandsbediening voor centrale vergrendeling

Veel moderne auto’s hebben een afstandsbediening waarmee de bestuurder de auto kan ontgrendelen of vergrendelen. Dit is altijd mogelijk vanaf een bepaalde afstand, waarbij er visueel contact met de auto moet zijn. Afstandsbedieningen met infraroodzenders kunnen alleen korte afstanden overbruggen, terwijl radiografische afstandsbedieningen ook op grotere afstanden werken. Afhankelijk van het model is de afstandsbediening voor de centrale vergrendeling apart of geïntegreerd in de autosleutel in de vorm van knoppen.

Elektronisch startonderbreker

Een elektronische startonderbreker is een veiligheidsvoorziening die ontworpen is om het moeilijker of onmogelijk te maken om een voertuig te stelen. Om dit te doen, onderbreekt de startonderbreker de ontsteking, de brandstoftoevoer of blokkeert de startmotor om te voorkomen dat de motor start.

  • Besturingseenheid van het immobilisatiesysteem
  • Transponder voor immobilisatiesysteem

Startonderbrekerregeleenheid

De regeleenheid van het immobilisatiesysteem is de centrale eenheid van het elektronische veiligheidssysteem. De regeleenheid bewaakt alle functies van het veiligheidssysteem en activeert de startonderbrekers. Dit gebeurt automatisch wanneer de contactsleutel uit het contactslot wordt verwijderd of wanneer de bestuurder met de sleutel wegrijdt.

Elektronische transponder

Een ander belangrijk onderdeel van de elektronische startonderbreker is de transponder. Als klein communicatieapparaat is de transponder meestal direct in de autosleutel geïntegreerd. Wanneer de autosleutel in het contactslot wordt gestoken, wordt de chip in de sleutel op unieke wijze geïdentificeerd. Alleen als deze identificatie correct is, geeft de elektronische startonderbreker de auto vrij.

Meest gelezen gidsen