Vergrendelingssysteem: veilige en betrouwbare vergrendeling van de auto
Het vergrendelingssysteem voorkomt effectief autodiefstal en ongeoorloofde toegang tot het interieur. Daarom worden bepaalde vergrendelingen en beveiligingssystemen al sinds het begin van de autofabricage gebruikt. Ontdek nu alles over de onderdelen van het sluitsysteem en hoe ze werken.
Het sluitsysteem van de auto
Het vergrendelingssysteem van een auto zorgt ervoor dat alleen bevoegde personen het voertuig kunnen gebruiken. Onbevoegden wordt de toegang ontzegd. Sloten op alle deuren en kleppen van de auto hebben bewezen dat dit een effectief middel is. Het systeem voorkomt ook dat voertuigen zonder toestemming in gebruik worden genomen. Een sluitsysteem in de motorvoertuigensector bestaat uit verschillende onderdelen.
- Voertuigsleutel
- Slotcilinder
- Deurslot
- Contactslot
- Stuurslot
Voertuigsleutel
De autosleutel wordt gebruikt om de sloten van het voertuig te ontgrendelen en te vergrendelen. In veel voertuigen wordt de motor ook gestart met een sleutel. Oudere voertuigen hebben soms verschillende sleutels voor de tankdop, deuren, het contactslot of het handschoenenkastje. In moderne voertuigen kunnen alle sloten worden vergrendeld met een gemeenschappelijke autosleutel. De afstandsbediening voor de centrale vergrendeling is vaak geïntegreerd in de autosleutel, net als een knop om de kofferbak te openen.
Slotencilinder
Een slotcilinder is het hart van een mechanisch bediend veiligheidsslot. De cilinder bestaat meestal uit een cilinderhuis en een roterende cilinderkern. De slotcilinder kan alleen worden bediend en gedraaid om het slot te ontgrendelen met de juiste sleutel. Afhankelijk van de fabrikant en de voertuiggeneratie zijn voertuigsleutels hiervoor uitgerust met groeven, sleuven of gaten. Afhankelijk van het voertuigmodel en het vergrendelingsmechanisme wordt het slot bediend of wordt de centrale vergrendeling geactiveerd via de sluitcilinder.
Deurslot
De term deurslot verwijst niet naar het slot waarmee de deur wordt gesloten, maar naar het vergrendelingsmechanisme. Het deurslot zorgt ervoor dat de deur van de auto goed op slot zit. Soms is het een combinatie van een vergrendelingsmechanisme voor het sluiten van de deur tijdens het rijden en een vergrendelingssysteem. Wanneer de autodeur gesloten is, vergrendelt het deurslot de deur veilig en voorkomt het dat de deur onbedoeld wordt geopend tijdens het rijden. Ontgrendeling gebeurt meestal mechanisch via een bedieningsmechanisme of een bowdenkabel via de portiergrepen.
Contactslot
Het contactslot is een van de oudste beveiligingssystemen in de autotechniek. Het beschermt het voertuig tegen ongeoorloofd gebruik door ervoor te zorgen dat de motor alleen via het contactslot kan worden gestart. De sleutel kan alleen uit het slot worden gehaald als het contact is uitgeschakeld. In het geval van een diesel waarvoor geen ontsteking nodig is, onderbreekt het contactslot in plaats daarvan systemen zoals de brandstoftoevoer. Na het insteken van de sleutel wordt het contact geleidelijk geactiveerd door aan de sleutel te draaien, waarna de motor wordt gestart.
Stuurslot
Een stuurslot voorkomt dat het stuur van het voertuig wordt gedraaid. Hierdoor is het stuurslot een van de meest effectieve en wijdverspreide beveiligingsmiddelen voor voertuigen. In personenauto’s wordt het stuurslot meestal gecombineerd met het contactslot om één enkele eenheid te vormen. Wanneer de bestuurder de sleutel uit het slot haalt, schuift een grendel in een groef in het stuur. Moderne voertuigen zijn soms uitgerust met een elektronisch stuurslot, waarbij het stuur wordt geblokkeerd door middel van elektrische actuatoren.
Centrale vergrendeling
Met een centrale vergrendeling kan de bestuurder van een auto alle autodeuren tegelijk ontgrendelen of vergrendelen. Dit gebeurt ofwel door de sleutel in de sluitcilinder van de autodeur te draaien, ofwel door een afstandsbediening te gebruiken die bij de auto hoort. Verschillende onderdelen maken deze praktische functie mogelijk.
- Centrale vergrendeling besturingseenheid
- Centrale vergrendelingspomp
- Centrale vergrendeling
- Centrale vergrendeling afstandsbediening
Centrale vergrendelingseenheid
De centrale vergrendeling regelt en bewaakt alle functies van het centrale vergrendelingssysteem. Veel moderne voertuigen hebben ook extra bedieningseenheden per deur die communiceren met de centrale bedieningseenheid. Bovendien voert de besturingseenheid de commando’s uit die de bestuurder via de afstandsbediening geeft. De portiersloten, de kofferbakvergrendeling en alle actuatoren worden ook door de regeleenheid aangestuurd. Als de besturingseenheid defect is, is de centrale vergrendeling niet beschikbaar.
Pomp voor de centrale vergrendeling
Veel centrale vergrendelingssystemen in oudere voertuigen werken met een vacuümsysteem. Voor het openen en sluiten van de portiersloten via de centrale vergrendeling wordt onderdruk gebruikt. Het benodigde vacuüm wordt opgewekt door een vacuümpomp. In sommige modellen is deze pomp van de centrale vergrendeling ook verantwoordelijk voor het sluiten van de deuren, het soepel sluiten van de kofferruimte, het openen van de kofferruimte of het verstellen van de stoelen. De pomp is vaak defect of lekt, maar is eenvoudig te vervangen met een reserveonderdeel.
Actuator van de centrale vergrendeling
Moderne centrale vergrendelingssystemen werken vaak volledig elektronisch. In plaats van een omslachtige vergrendeling van de deuren door middel van vacuüm of andere pneumatische systemen, worden elektrische actuators gebruikt. Dit zijn servomotoren, d.w.z. kleine elektromotoren die het deurvergrendelingsmechanisme bedienen. Wanneer de bestuurder op de radiozender drukt of de sleutel in het deurslot draait, worden de actuators geactiveerd. Met sommige systemen kunnen individuele deuren ook van binnenuit worden vergrendeld.
Afstandsbediening voor centrale vergrendeling
Veel moderne auto’s hebben een afstandsbediening waarmee de bestuurder de auto kan ontgrendelen of vergrendelen. Dit is altijd mogelijk vanaf een bepaalde afstand, waarbij er visueel contact met de auto moet zijn. Afstandsbedieningen met infraroodzenders kunnen alleen korte afstanden overbruggen, terwijl radiografische afstandsbedieningen ook op grotere afstanden werken. Afhankelijk van het model is de afstandsbediening voor de centrale vergrendeling apart of geïntegreerd in de autosleutel in de vorm van knoppen.
Elektronisch startonderbreker
Een elektronische startonderbreker is een veiligheidsvoorziening die ontworpen is om het moeilijker of onmogelijk te maken om een voertuig te stelen. Om dit te doen, onderbreekt de startonderbreker de ontsteking, de brandstoftoevoer of blokkeert de startmotor om te voorkomen dat de motor start.
- Besturingseenheid van het immobilisatiesysteem
- Transponder voor immobilisatiesysteem
Startonderbrekerregeleenheid
De regeleenheid van het immobilisatiesysteem is de centrale eenheid van het elektronische veiligheidssysteem. De regeleenheid bewaakt alle functies van het veiligheidssysteem en activeert de startonderbrekers. Dit gebeurt automatisch wanneer de contactsleutel uit het contactslot wordt verwijderd of wanneer de bestuurder met de sleutel wegrijdt.
Elektronische transponder
Een ander belangrijk onderdeel van de elektronische startonderbreker is de transponder. Als klein communicatieapparaat is de transponder meestal direct in de autosleutel geïntegreerd. Wanneer de autosleutel in het contactslot wordt gestoken, wordt de chip in de sleutel op unieke wijze geïdentificeerd. Alleen als deze identificatie correct is, geeft de elektronische startonderbreker de auto vrij.
Meest gelezen gidsen
- Injectiesysteem in de auto eenvoudig uitgelegd - onderdelen en functie van het inj...
- Onderhoud en reparatie van elektrische auto's: wat kan uw gewone garage doen?
- Prestaties verhogen door chiptuning: voordelen, risico's en tips
- Gids: Computersystemen en software in uw auto
- Welke onderdelen van elektrische auto's moeten het vaakst worden gerepareerd of ve...
- Hybride voertuigen: Hoe werkt een hybride auto?
- Wat is een solid-state batterij voor elektrische auto's?
- Alles over motorsensoren: van verbrandingsmotoren tot elektrische auto's
- De actieradius van een elektrische auto vergroten: Hoe elke elektrische auto verde...
- Levensduur van de batterij van elektrische auto's: hoe verleng je de levensduur va...
- Wat is de compressie van een automotor?
- Dit is de cilinderinhoud van een automotor
- Kleppen van verbrandingsmotoren: functie, defecten en reparatie
- Kernonderdelen van de verbrandingsmotor - onderdelen en functies
- Motorsmering in auto's: onderdelen, functie en defecten
- De milieueffecten van de productie van nieuwe auto-onderdelen
- Alles over verontreinigingsklassen en hun rol in milieubescherming
- Motorrevisie: Wat is motorrevisie en hoeveel kost het?
- OEM auto-onderdelen productie: de belangrijkste onderdelen van de sector
- Motorvermogen begrijpen - inzicht in de technologie van de automotor
- De stuurinrichting van de auto - structuur en functie
- Het remsysteem van de auto - structuur, onderdelen en functie
- Motortypen in auto's: uitleg over V-motor, lijnmotor en boxermotor
- 8 tips voor het kopen van een tweedehands elektrische auto
- Maak onderscheid tussen OEM-onderdelen, aftermarket-onderdelen en vervalste auto-o...
- Het EPC indicatielampje brandt of knippert: Wat moet ik doen?
- Hoofdremcilinder: functie, defecten opsporen en repareren
- OEM auto-onderdelen voor hybride en elektrische auto's
- Gebruikte youngtimer en klassieke auto-onderdelen - de beste tips
- Cruise control: Werking en reparatie van het cruisecontrolesysteem in de auto
- Uitlaatsysteem: alles wat je moet weten over de onderdelen en werking van het uitl...
- Vergrendelingssysteem: veilige en betrouwbare vergrendeling van de auto
- Het luchtinlaatsysteem van de motor - onderdelen, functie en vervanging
- Remklauw defect? Hoe vervang je hem zelf?
- Brandstofsysteem: onderdelen van de brandstoftoevoer van de tank naar de cilinder
- Airconditioning: functie en onderdelen van je autoairconditioningsysteem
- De koppeling: structuur en functie eenvoudig uitgelegd
- Een defecte brandstofpomp opsporen en vervangen
- Verrast? Zoveel pompen werken in je auto
- De meest voorkomende oorzaken van een defecte elektrische auto
- De 6 belangrijkste veiligheidsonderdelen van uw auto
- Identificeer en repareer een defecte starter in een oogwenk.
- 5 veel voorkomende chassis problemen en hoe ze te verhelpen
- 10 onbekende auto-onderdelen die veel automobilisten niet kennen
- Motorkoeling: functie en belangrijke onderdelen van het koelsysteem
- Verschillen tussen benzine- en dieselmotoren
- Vierwielaandrijving: hoe het mechanisme en de onderdelen van vierwielaandrijving w...
- Motorbesturingseenheid auto: alles over onderdelen en werking
- Defecte motorregeleenheid: oorzaken, symptomen en reparatie
- PK vs. koppel: Wat is het verschil tussen vermogen en koppel?
- Alternator defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet het onderdeel worden ...
- Gebruikte elektrische auto-onderdelen: Waarop letten
- Het belang van het chassisnummer bij de aankoop van gebruikte auto-onderdelen
- ABS pomp defect? Functie, reparatie en vervanging
- Injectie mondstuk defect? Diagnose, reiniging en vervanging van de inspuitstukken
- Het chassis: overzicht en functie van alle ophangingscomponenten
- Waterpomp defect? Symptomen en hoe het te repareren of te veranderen
- Stuurinrichting defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet het onderdeel worden...
- Lambda sensor defect? Wat zijn de symptomen en kan ik de sensor schoonmaken?
- Airco compressor defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet de compressor worde...
- Inlaatspruitstuk defect? Pakking vervangen of spruitstuk reinigen?
- Uitlaatspruitstuk lekt? Symptomen van een defect uitlaatspruitstuk of pakking en w...
- Turbocompressor defect? Repareren of veranderen?
- Servopomp defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet u het onderdeel vervan...
- Koppeling kapot? - Deze symptomen wijzen op een defect in de koppeling
- Veel voorkomende problemen en reparatie van defecte aandrijfassen
- Oorzaken van motorgeluid en wat te doen?
- Wat kan autodiagnoseapparatuur en heb ik een OBD-scanner nodig?
- Wanneer en hoe remschijven en remblokken vervangen?
- Waarschuwingslampje rem brandt - oorzaken en wat te doen?
- EGR-klep defect: voorkom motorproblemen en reinig de EGR-klep
- Verbeter het brandstofverbruik: hoe uw auto minder brandstof verbruikt
- Piepende remmen: waarom remmen piepen en hoe kom je er vanaf
- Veilig een auto opkrikken: hoe krik je een auto op met een krik en kriksteunen
- Hoe een defect in de geluiddemper merkbaar wordt en hoe het wordt vervangen
- De code van de versnellingsbak: Wat betekent de code en waar bevindt die zich op d...
- E-auto motor: deze elektrische auto-onderdelen kunt u zelf vervangen
- Oververhitte motor: wat u moet doen als de motor oververhit raakt
- Motorcontrolelampje gaat branden: Wat u als automobilist moet doen
- Wat is die geur van mijn auto? Top oorzaken en remedies
- Voordelen van het online kopen van sloopauto onderdelen vs. naar de lokale sloperi...
- De motorcode: Wat betekent de code en waar kan ik die op de auto vinden?
- Gereedschap voor autoreparatie: deze 10 gereedschappen moet u hebben
- Autoreparatiefouten: dit zijn de 7 meest voorkomende autoreparatiefouten
- Gebruikte onderdelen: de kwaliteit van gebruikte auto-onderdelen controleren?
- Voertuigtransmissie: Wat is het verschil tussen handgeschakelde en automatische tr...
- Kilometerstand: Dit is hoe de kilometerstand van invloed is op gebruikte reserveon...
- Auto recycling: Wat gebeurt er met de auto als hij gerecycled wordt?
- Belangrijke auto-onderdelen en hun functie
- OEM originele onderdelen of aftermarket: dit zijn de verschillen
- Voor- en nadelen van nieuwe en gebruikte auto-onderdelen
- Uw gids voor automotoronderdelen en functies
- Beste tips voor het opzetten van uw eigen autowerkplaats thuis
- Veel voorkomende auto motor problemen: Diagnose, probleemoplossing en oplossingen
- 7 Vervanging van auto-onderdelen en reparatiewerkzaamheden die u beter niet zelf k...
- Gids: Doe-het-zelf auto-onderhoud en -reparatie
- Beste praktijken voor motorrevisie
- Gids: Hoe de motor van uw auto te onderhouden en te beschermen
- Veel voorkomende oorzaken van stuurbekrachtigingslawaai en hoe het te verhelpen
- Veel voorkomende oorzaken van achterste differentieel lawaai, het oplossen van pro...
- VIN-informatie
- Kentekenplaat- en VIN-informatie