Menu toggle

Welkom terug

Guides

Waterpomp defect? Symptomen en hoe het te repareren of te veranderen

Om te voorkomen dat de verbrandingsmotor in de auto oververhit raakt, is constante koeling noodzakelijk. De waterpomp zorgt voor een constante stroom in het koelsysteem en een lage motortemperatuur. De koelvloeistofpomp kan echter defect raken, vooral als de auto veel kilometers maakt. In onze gids onthullen we de symptomen van een defecte koelvloeistofpomp en waarom de pomp kapot gaat. U krijgt ook waardevolle tips voor het vervangen van de waterpomp.

Lees meer: De motorcode: Wat betekent de code en waar kan ik die op de auto vinden?

Functie van de waterpomp in de auto

De waterpomp zorgt ervoor dat de motor altijd van voldoende koelwater wordt voorzien. Dit is belangrijk zodat de motor niet oververhit raakt. Bijna elke moderne auto met een verbrandingsmotor heeft tegenwoordig een bijbehorend koelsysteem met koelwater als koelvloeistof. De warmte die tijdens de werking van de motor ontstaat, kan zo snel worden afgevoerd.

Pomp brengt water in circulatie

Zodra de motor draait, zorgt de waterpomp voor een constante circulatie van de koelvloeistof. De koelvloeistof stroomt dus betrouwbaar door de radiator aan de voorzijde van het voertuig. Hier wordt de temperatuur van de koelvloeistof aanzienlijk verlaagd. De afgekoelde koelvloeistof wordt dan teruggevoerd naar de motor. Zo nodig wordt de warmtewisselaar van het verwarmingselement in het koelcircuit geïntegreerd.

De mechanisch aangedreven koelvloeistofpomp

In de meeste moderne voertuigen is een koelwaterpomp geïnstalleerd als een mechanisch aangedreven pomp. De pomp is vaak rechtstreeks op het motorblok geflensd en wordt van buitenaf aangedreven door een riem. Afhankelijk van het voertuigmodel en de motor wordt de pomp aangedreven door de V-riem of, in sommige gevallen, door de distributieriem.

Koelvloeistofpomp met elektromotor

Naast de waterpomp met mechanische aandrijving zijn er ook varianten die puur elektrisch worden aangedreven. Hier zorgt een elektromotor voor de nodige omwentelingen van de pomp, volledig onafhankelijk van het toerental van de verbrandingsmotor. De prestaties van de waterpomp kunnen dus beter worden aangepast aan de eisen van de werking van de auto.

Waterpomp defect – vervangen of repareren?

Als de waterpomp defect is, rijst de vraag: vervangen of repareren? Het duidelijke antwoord is: vervanging van de defecte waterpomp is dringend aan te bevelen. Slechts zelden is het zelfs mogelijk om een kapotte koelvloeistofpomp te repareren. Bovendien zijn talrijke onderdelen van de waterpomp meestal versleten wanneer deze kapot gaat.

Het vervangen van de waterpomp is minder tijdrovend dan het repareren van het onderdeel. Bovendien kan een geschikte pomp meestal relatief goedkoop als reserveonderdeel worden verkregen. De koelvloeistofpomp kan echter binnen een modelgeneratie verschillen, afhankelijk van de motor. Hiermee moet rekening worden gehouden bij de keuze van een nieuwe of goede gebruikte pomp.

Typische symptomen van een defecte waterpomp

Als de waterpomp defect is, treden vaak typische symptomen op. Als de pomp volledig uitvalt, loopt de temperatuur in het koelsysteem snel op. De bestuurder wordt hierover geïnformeerd via het instrumentenpaneel. Een waarschuwingslampje kan ook wijzen op oververhitting. In dat geval moet de auto worden stilgezet en de motor worden uitgeschakeld.

De waterpomp lekt.

Naast een volledig defect van de waterpomp komen lekkende waterpompen vooral voor bij oudere voertuigen. In dit geval wordt het falen van de waterpomp in een vroeg stadium aangekondigd door lekkende koelvloeistof, die door de hoge temperaturen vaak onmiddellijk verdampt. Een daling van de koelvloeistof in het expansievat wijst dan vaak op een defecte waterpomp.

Water onder de auto of lawaai

Als er grote lekken in de waterpomp zijn, zijn symptomen als duidelijk druppelende koelvloeistof en kleine plassen koelvloeistof onder de auto ook mogelijk. Geluiden kunnen ook optreden voordat de koelvloeistofpomp het begeeft. Een defecte waterpomp kondigt zich bijvoorbeeld aan met een knarsend of hamerend geluid.

Symptomen van een defecte waterpomp in één oogopslag:

  • Motortemperatuur stijgt plotseling
  • Oververhitting van het koelsysteem
  • Waarschuwingsbericht in de cockpit van het voertuig
  • Het waarschuwingslampje voor de koelvloeistoftemperatuur gaat branden
  • Lawaai van de pomp
  • Verlies van koelwater in het koelsysteem
  • Koelwater onder de auto

Mogelijke oorzaken van het defect aan de waterpomp

Als de waterpomp defect is, zijn er verschillende mogelijke oorzaken. Vooral bij hoge kilometerstanden is progressieve slijtage vaak verantwoordelijk voor de defecte waterpomp. Als de motor draait, wordt de waterpomp altijd aangedreven, dus slijt hij. Ook breuk van interne onderdelen is mogelijk.

Waterverlies door versleten afdichting

Naast slijtage is de veroudering van de materialen vaak de doorslaggevende factor voor een defect aan de waterpomp. Door de constante spanning veroorzaakt door hoge temperaturen kunnen de afdichtingen van de waterpomp broos en poreus worden. Daardoor lekt er steeds meer koelvloeistof weg. Schade door vuil in de koelvloeistof of verkeerde additieven is ook mogelijk.

Oorzaken van het defect aan de waterpomp in het overzicht:

  • Slijtage van de waterpomp bij hoge kilometerstand
  • Waaier binnenin is gebroken
  • Materiaalveroudering op afdichtingen
  • Vreemd voorwerp in de koelvloeistof
  • Koeladditieven zonder goedkeuring van de fabrikant

De waterpomp vervangen

Als de waterpomp defect is, moet deze worden vervangen door een geschikt reserveonderdeel. De diagnose en de vervanging moeten snel worden uitgevoerd, omdat het motorkoelsysteem anders zijn functie niet meer kan vervullen. Bekwame automonteurs vervangen de waterpomp graag zelf. De exacte procedure voor het vervangen van de koelvloeistofpomp kan variëren afhankelijk van het voertuig en de motor.

Een waterpomp met V-snaar aandrijving vervangen in 5 stappen

  1. Diagnose: Voordat met het vervangen van de waterpomp wordt begonnen, moet worden nagegaan of er daadwerkelijk een defect aan de pomp is. Het is ook mogelijk dat er een defect is aan de thermostaat die het koelvloeistofcircuit naar de radiator vrijgeeft wanneer de bedrijfstemperatuur is bereikt. Lekken in de waterpomp kunnen vaak worden opgespoord door op het koelcircuit te drukken.
  2. Bereid je voor op vervanging: Om de waterpomp te kunnen vervangen, moeten verschillende voorbereidingen worden getroffen, afhankelijk van het voertuigmodel. Vaak moeten onderdelen in de motorruimte worden gedemonteerd om bij de waterpomp te komen. Als de koelvloeistofpomp door een V-riem wordt aangedreven, moet de riem worden losgemaakt en van de pomp worden verwijderd.
  3. Verwijder de waterpomp: Als alles goed is voorbereid, kan het verwijderen van de defecte koelvloeistofpomp beginnen. Aangezien er koelvloeistof kan weglekken, moet er een voldoende grote bak onder worden geplaatst om deze op te vangen. Maak dan de schroefverbindingen van de koelvloeistofpomp los. Verwijder dan de waterpomp.
  4. Installeer de koelvloeistofpomp: Na verwijdering van het defecte onderdeel kan de nieuwe koelvloeistofpomp worden gemonteerd. Alvorens dit te doen is het een goed idee om een korte vergelijking tussen beide componenten te maken. Dit moet ervoor zorgen dat de juiste waterpomp wordt geïnstalleerd. De nieuwe waterpomp wordt in omgekeerde volgorde gemonteerd.
  5. Maak de uitwisseling af: Na de installatie van de waterpomp wordt de aandrijfriem opnieuw gespannen. De riem kan tegelijkertijd door een nieuwe worden vervangen. Vul vervolgens de koelvloeistof bij zoals voorgeschreven door de voertuigfabrikant en ontlucht het koelsysteem.

Gids: Hoe de motor van uw auto te onderhouden en te beschermen

Als u goed voor de motor zorgt, zal hij langer meegaan en u beter van dienst zijn. De motor moet soepel lopen, zodat de auto kan blijven rijden en meer kilometers kan maken. Daarom is het erg belangrijk om de…
Lees meer

Uw gids voor automotoronderdelen en functies

Niet elke automobilist kent de basisprincipes van de automotor die hem helpen om zijn auto goed te laten draaien. In deze gids vindt u de basisprincipes van de interne verbrandingsmotor en het belangrijkste verschil tussen benzine- en dieselmotoren en nog…
Lees meer

Veel voorkomende auto motor problemen: Diagnose, probleemoplossing en oplossingen

De motor is een essentieel onderdeel van elke auto. Hij is verantwoordelijk voor de stroomvoorziening, van uw lichten tot het audiosysteem, en voor de werking van de meeste functies aan boord! Maar soms wordt dit vitale onderdeel beschadigd door problemen…
Lees meer

Beste praktijken voor motorrevisie

Wanneer u een motor tegenkomt die volledig is uitgevallen of waarvan sommige onderdelen gerepareerd moeten worden, is het vaak aan te raden om de motor volledig te herbouwen als u hem in zijn nieuwstaat wilt herstellen. Sommige monteurs bouwen motoren…
Lees meer

Meest gelezen gidsen