Waterpomp defect? Symptomen en hoe het te repareren of te veranderen
inhoud
1. Functie van de waterpomp in de auto
2. Waterpomp defect – vervangen of repareren?
3. Typische symptomen van een defecte waterpomp
Om te voorkomen dat de verbrandingsmotor in de auto oververhit raakt, is constante koeling noodzakelijk. De waterpomp zorgt voor een constante stroom in het koelsysteem en een lage motortemperatuur. De koelvloeistofpomp kan echter defect raken, vooral als de auto veel kilometers maakt. In onze gids onthullen we de symptomen van een defecte koelvloeistofpomp en waarom de pomp kapot gaat. U krijgt ook waardevolle tips voor het vervangen van de waterpomp.
Lees meer: De motorcode: Wat betekent de code en waar kan ik die op de auto vinden?
Functie van de waterpomp in de auto
De waterpomp zorgt ervoor dat de motor altijd van voldoende koelwater wordt voorzien. Dit is belangrijk zodat de motor niet oververhit raakt. Bijna elke moderne auto met een verbrandingsmotor heeft tegenwoordig een bijbehorend koelsysteem met koelwater als koelvloeistof. De warmte die tijdens de werking van de motor ontstaat, kan zo snel worden afgevoerd.
Pomp brengt water in circulatie
Zodra de motor draait, zorgt de waterpomp voor een constante circulatie van de koelvloeistof. De koelvloeistof stroomt dus betrouwbaar door de radiator aan de voorzijde van het voertuig. Hier wordt de temperatuur van de koelvloeistof aanzienlijk verlaagd. De afgekoelde koelvloeistof wordt dan teruggevoerd naar de motor. Zo nodig wordt de warmtewisselaar van het verwarmingselement in het koelcircuit geïntegreerd.
De mechanisch aangedreven koelvloeistofpomp
In de meeste moderne voertuigen is een koelwaterpomp geïnstalleerd als een mechanisch aangedreven pomp. De pomp is vaak rechtstreeks op het motorblok geflensd en wordt van buitenaf aangedreven door een riem. Afhankelijk van het voertuigmodel en de motor wordt de pomp aangedreven door de V-riem of, in sommige gevallen, door de distributieriem.
Koelvloeistofpomp met elektromotor
Naast de waterpomp met mechanische aandrijving zijn er ook varianten die puur elektrisch worden aangedreven. Hier zorgt een elektromotor voor de nodige omwentelingen van de pomp, volledig onafhankelijk van het toerental van de verbrandingsmotor. De prestaties van de waterpomp kunnen dus beter worden aangepast aan de eisen van de werking van de auto.
Waterpomp defect – vervangen of repareren?
Als de waterpomp defect is, rijst de vraag: vervangen of repareren? Het duidelijke antwoord is: vervanging van de defecte waterpomp is dringend aan te bevelen. Slechts zelden is het zelfs mogelijk om een kapotte koelvloeistofpomp te repareren. Bovendien zijn talrijke onderdelen van de waterpomp meestal versleten wanneer deze kapot gaat.
Het vervangen van de waterpomp is minder tijdrovend dan het repareren van het onderdeel. Bovendien kan een geschikte pomp meestal relatief goedkoop als reserveonderdeel worden verkregen. De koelvloeistofpomp kan echter binnen een modelgeneratie verschillen, afhankelijk van de motor. Hiermee moet rekening worden gehouden bij de keuze van een nieuwe of goede gebruikte pomp.
Typische symptomen van een defecte waterpomp
Als de waterpomp defect is, treden vaak typische symptomen op. Als de pomp volledig uitvalt, loopt de temperatuur in het koelsysteem snel op. De bestuurder wordt hierover geïnformeerd via het instrumentenpaneel. Een waarschuwingslampje kan ook wijzen op oververhitting. In dat geval moet de auto worden stilgezet en de motor worden uitgeschakeld.
De waterpomp lekt.
Naast een volledig defect van de waterpomp komen lekkende waterpompen vooral voor bij oudere voertuigen. In dit geval wordt het falen van de waterpomp in een vroeg stadium aangekondigd door lekkende koelvloeistof, die door de hoge temperaturen vaak onmiddellijk verdampt. Een daling van de koelvloeistof in het expansievat wijst dan vaak op een defecte waterpomp.
Water onder de auto of lawaai
Als er grote lekken in de waterpomp zijn, zijn symptomen als duidelijk druppelende koelvloeistof en kleine plassen koelvloeistof onder de auto ook mogelijk. Geluiden kunnen ook optreden voordat de koelvloeistofpomp het begeeft. Een defecte waterpomp kondigt zich bijvoorbeeld aan met een knarsend of hamerend geluid.
Symptomen van een defecte waterpomp in één oogopslag:
- Motortemperatuur stijgt plotseling
- Oververhitting van het koelsysteem
- Waarschuwingsbericht in de cockpit van het voertuig
- Het waarschuwingslampje voor de koelvloeistoftemperatuur gaat branden
- Lawaai van de pomp
- Verlies van koelwater in het koelsysteem
- Koelwater onder de auto
Mogelijke oorzaken van het defect aan de waterpomp
Als de waterpomp defect is, zijn er verschillende mogelijke oorzaken. Vooral bij hoge kilometerstanden is progressieve slijtage vaak verantwoordelijk voor de defecte waterpomp. Als de motor draait, wordt de waterpomp altijd aangedreven, dus slijt hij. Ook breuk van interne onderdelen is mogelijk.
Waterverlies door versleten afdichting
Naast slijtage is de veroudering van de materialen vaak de doorslaggevende factor voor een defect aan de waterpomp. Door de constante spanning veroorzaakt door hoge temperaturen kunnen de afdichtingen van de waterpomp broos en poreus worden. Daardoor lekt er steeds meer koelvloeistof weg. Schade door vuil in de koelvloeistof of verkeerde additieven is ook mogelijk.
Oorzaken van het defect aan de waterpomp in het overzicht:
- Slijtage van de waterpomp bij hoge kilometerstand
- Waaier binnenin is gebroken
- Materiaalveroudering op afdichtingen
- Vreemd voorwerp in de koelvloeistof
- Koeladditieven zonder goedkeuring van de fabrikant
De waterpomp vervangen
Als de waterpomp defect is, moet deze worden vervangen door een geschikt reserveonderdeel. De diagnose en de vervanging moeten snel worden uitgevoerd, omdat het motorkoelsysteem anders zijn functie niet meer kan vervullen. Bekwame automonteurs vervangen de waterpomp graag zelf. De exacte procedure voor het vervangen van de koelvloeistofpomp kan variëren afhankelijk van het voertuig en de motor.
Een waterpomp met V-snaar aandrijving vervangen in 5 stappen
- Diagnose: Voordat met het vervangen van de waterpomp wordt begonnen, moet worden nagegaan of er daadwerkelijk een defect aan de pomp is. Het is ook mogelijk dat er een defect is aan de thermostaat die het koelvloeistofcircuit naar de radiator vrijgeeft wanneer de bedrijfstemperatuur is bereikt. Lekken in de waterpomp kunnen vaak worden opgespoord door op het koelcircuit te drukken.
- Bereid je voor op vervanging: Om de waterpomp te kunnen vervangen, moeten verschillende voorbereidingen worden getroffen, afhankelijk van het voertuigmodel. Vaak moeten onderdelen in de motorruimte worden gedemonteerd om bij de waterpomp te komen. Als de koelvloeistofpomp door een V-riem wordt aangedreven, moet de riem worden losgemaakt en van de pomp worden verwijderd.
- Verwijder de waterpomp: Als alles goed is voorbereid, kan het verwijderen van de defecte koelvloeistofpomp beginnen. Aangezien er koelvloeistof kan weglekken, moet er een voldoende grote bak onder worden geplaatst om deze op te vangen. Maak dan de schroefverbindingen van de koelvloeistofpomp los. Verwijder dan de waterpomp.
- Installeer de koelvloeistofpomp: Na verwijdering van het defecte onderdeel kan de nieuwe koelvloeistofpomp worden gemonteerd. Alvorens dit te doen is het een goed idee om een korte vergelijking tussen beide componenten te maken. Dit moet ervoor zorgen dat de juiste waterpomp wordt geïnstalleerd. De nieuwe waterpomp wordt in omgekeerde volgorde gemonteerd.
- Maak de uitwisseling af: Na de installatie van de waterpomp wordt de aandrijfriem opnieuw gespannen. De riem kan tegelijkertijd door een nieuwe worden vervangen. Vul vervolgens de koelvloeistof bij zoals voorgeschreven door de voertuigfabrikant en ontlucht het koelsysteem.
Gids: Hoe de motor van uw auto te onderhouden en te beschermen
Als u goed voor de motor zorgt, zal hij langer meegaan en u beter van dienst zijn. De motor moet soepel lopen, zodat de auto kan blijven rijden en meer kilometers kan maken. Daarom is het erg belangrijk om de…
Lees meer
Uw gids voor automotoronderdelen en functies
Niet elke automobilist kent de basisprincipes van de automotor die hem helpen om zijn auto goed te laten draaien. In deze gids vindt u de basisprincipes van de interne verbrandingsmotor en het belangrijkste verschil tussen benzine- en dieselmotoren en nog…
Lees meer
Veel voorkomende auto motor problemen: Diagnose, probleemoplossing en oplossingen
De motor is een essentieel onderdeel van elke auto. Hij is verantwoordelijk voor de stroomvoorziening, van uw lichten tot het audiosysteem, en voor de werking van de meeste functies aan boord! Maar soms wordt dit vitale onderdeel beschadigd door problemen…
Lees meer
Beste praktijken voor motorrevisie
Wanneer u een motor tegenkomt die volledig is uitgevallen of waarvan sommige onderdelen gerepareerd moeten worden, is het vaak aan te raden om de motor volledig te herbouwen als u hem in zijn nieuwstaat wilt herstellen. Sommige monteurs bouwen motoren…
Lees meer
Meest gelezen gidsen
- Injectiesysteem in de auto eenvoudig uitgelegd - onderdelen en functie van het inj...
- Onderhoud en reparatie van elektrische auto's: wat kan uw gewone garage doen?
- Prestaties verhogen door chiptuning: voordelen, risico's en tips
- Gids: Computersystemen en software in uw auto
- Welke onderdelen van elektrische auto's moeten het vaakst worden gerepareerd of ve...
- Hybride voertuigen: Hoe werkt een hybride auto?
- Wat is een solid-state batterij voor elektrische auto's?
- Alles over motorsensoren: van verbrandingsmotoren tot elektrische auto's
- De actieradius van een elektrische auto vergroten: Hoe elke elektrische auto verde...
- Levensduur van de batterij van elektrische auto's: hoe verleng je de levensduur va...
- Wat is de compressie van een automotor?
- Dit is de cilinderinhoud van een automotor
- Kleppen van verbrandingsmotoren: functie, defecten en reparatie
- Kernonderdelen van de verbrandingsmotor - onderdelen en functies
- Motorsmering in auto's: onderdelen, functie en defecten
- De milieueffecten van de productie van nieuwe auto-onderdelen
- Alles over verontreinigingsklassen en hun rol in milieubescherming
- Motorrevisie: Wat is motorrevisie en hoeveel kost het?
- OEM auto-onderdelen productie: de belangrijkste onderdelen van de sector
- Motorvermogen begrijpen - inzicht in de technologie van de automotor
- De stuurinrichting van de auto - structuur en functie
- Het remsysteem van de auto - structuur, onderdelen en functie
- Motortypen in auto's: uitleg over V-motor, lijnmotor en boxermotor
- 8 tips voor het kopen van een tweedehands elektrische auto
- Maak onderscheid tussen OEM-onderdelen, aftermarket-onderdelen en vervalste auto-o...
- Het EPC indicatielampje brandt of knippert: Wat moet ik doen?
- Hoofdremcilinder: functie, defecten opsporen en repareren
- OEM auto-onderdelen voor hybride en elektrische auto's
- Gebruikte youngtimer en klassieke auto-onderdelen - de beste tips
- Cruise control: Werking en reparatie van het cruisecontrolesysteem in de auto
- Uitlaatsysteem: alles wat je moet weten over de onderdelen en werking van het uitl...
- Vergrendelingssysteem: veilige en betrouwbare vergrendeling van de auto
- Het luchtinlaatsysteem van de motor - onderdelen, functie en vervanging
- Remklauw defect? Hoe vervang je hem zelf?
- Brandstofsysteem: onderdelen van de brandstoftoevoer van de tank naar de cilinder
- Airconditioning: functie en onderdelen van je autoairconditioningsysteem
- De koppeling: structuur en functie eenvoudig uitgelegd
- Een defecte brandstofpomp opsporen en vervangen
- Verrast? Zoveel pompen werken in je auto
- De meest voorkomende oorzaken van een defecte elektrische auto
- De 6 belangrijkste veiligheidsonderdelen van uw auto
- Identificeer en repareer een defecte starter in een oogwenk.
- 5 veel voorkomende chassis problemen en hoe ze te verhelpen
- 10 onbekende auto-onderdelen die veel automobilisten niet kennen
- Motorkoeling: functie en belangrijke onderdelen van het koelsysteem
- Verschillen tussen benzine- en dieselmotoren
- Vierwielaandrijving: hoe het mechanisme en de onderdelen van vierwielaandrijving w...
- Motorbesturingseenheid auto: alles over onderdelen en werking
- Defecte motorregeleenheid: oorzaken, symptomen en reparatie
- PK vs. koppel: Wat is het verschil tussen vermogen en koppel?
- Alternator defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet het onderdeel worden ...
- Gebruikte elektrische auto-onderdelen: Waarop letten
- Het belang van het chassisnummer bij de aankoop van gebruikte auto-onderdelen
- ABS pomp defect? Functie, reparatie en vervanging
- Injectie mondstuk defect? Diagnose, reiniging en vervanging van de inspuitstukken
- Het chassis: overzicht en functie van alle ophangingscomponenten
- Waterpomp defect? Symptomen en hoe het te repareren of te veranderen
- Stuurinrichting defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet het onderdeel worden...
- Lambda sensor defect? Wat zijn de symptomen en kan ik de sensor schoonmaken?
- Airco compressor defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet de compressor worde...
- Inlaatspruitstuk defect? Pakking vervangen of spruitstuk reinigen?
- Uitlaatspruitstuk lekt? Symptomen van een defect uitlaatspruitstuk of pakking en w...
- Turbocompressor defect? Repareren of veranderen?
- Servopomp defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet u het onderdeel vervan...
- Koppeling kapot? - Deze symptomen wijzen op een defect in de koppeling
- Veel voorkomende problemen en reparatie van defecte aandrijfassen
- Oorzaken van motorgeluid en wat te doen?
- Wat kan autodiagnoseapparatuur en heb ik een OBD-scanner nodig?
- Wanneer en hoe remschijven en remblokken vervangen?
- Waarschuwingslampje rem brandt - oorzaken en wat te doen?
- EGR-klep defect: voorkom motorproblemen en reinig de EGR-klep
- Verbeter het brandstofverbruik: hoe uw auto minder brandstof verbruikt
- Piepende remmen: waarom remmen piepen en hoe kom je er vanaf
- Veilig een auto opkrikken: hoe krik je een auto op met een krik en kriksteunen
- Hoe een defect in de geluiddemper merkbaar wordt en hoe het wordt vervangen
- De code van de versnellingsbak: Wat betekent de code en waar bevindt die zich op d...
- E-auto motor: deze elektrische auto-onderdelen kunt u zelf vervangen
- Oververhitte motor: wat u moet doen als de motor oververhit raakt
- Motorcontrolelampje gaat branden: Wat u als automobilist moet doen
- Wat is die geur van mijn auto? Top oorzaken en remedies
- Voordelen van het online kopen van sloopauto onderdelen vs. naar de lokale sloperi...
- De motorcode: Wat betekent de code en waar kan ik die op de auto vinden?
- Gereedschap voor autoreparatie: deze 10 gereedschappen moet u hebben
- Autoreparatiefouten: dit zijn de 7 meest voorkomende autoreparatiefouten
- Gebruikte onderdelen: de kwaliteit van gebruikte auto-onderdelen controleren?
- Voertuigtransmissie: Wat is het verschil tussen handgeschakelde en automatische tr...
- Kilometerstand: Dit is hoe de kilometerstand van invloed is op gebruikte reserveon...
- Auto recycling: Wat gebeurt er met de auto als hij gerecycled wordt?
- Belangrijke auto-onderdelen en hun functie
- OEM originele onderdelen of aftermarket: dit zijn de verschillen
- Voor- en nadelen van nieuwe en gebruikte auto-onderdelen
- Uw gids voor automotoronderdelen en functies
- Beste tips voor het opzetten van uw eigen autowerkplaats thuis
- Veel voorkomende auto motor problemen: Diagnose, probleemoplossing en oplossingen
- 7 Vervanging van auto-onderdelen en reparatiewerkzaamheden die u beter niet zelf k...
- Gids: Doe-het-zelf auto-onderhoud en -reparatie
- Beste praktijken voor motorrevisie
- Gids: Hoe de motor van uw auto te onderhouden en te beschermen
- Veel voorkomende oorzaken van stuurbekrachtigingslawaai en hoe het te verhelpen
- Veel voorkomende oorzaken van achterste differentieel lawaai, het oplossen van pro...
- VIN-informatie
- Kentekenplaat- en VIN-informatie