Menu toggle

Welkom terug

Guides

Uitlaatsysteem: alles wat je moet weten over de onderdelen en werking van het uitlaatsysteem

Het uitlaatsysteem van de auto leidt de stroom uitlaatgassen weg van de auto en vermindert het lawaai dat daardoor ontstaat. Een modern uitlaatsysteem bevat ook onderdelen die helpen om de verontreinigende stoffen in de uitlaatgassen die tijdens de verbranding ontstaan, te verminderen. In dit artikel leer je alles over de verschillende uitlaatonderdelen, waar je ze kunt vinden en welke functie elk onderdeel heeft.

Het pad van uitlaatgassen door de uitlaatdemper

Een modern uitlaatsysteem moet tegenwoordig aan een hele reeks eisen tegelijk voldoen. Het systeem moet bijvoorbeeld op betrouwbare wijze de hoeveelheid geproduceerde uitlaatgassen omleiden en de resulterende geluidsemissies beperken. De onderdelen van het uitlaatsysteem staan bloot aan enorme belastingen, maar reserveonderdelen zijn nieuw of gebruikt ruimschoots verkrijgbaar. Extra componenten in het uitlaatsysteem zijn bedoeld om de uitstoot van verontreinigende stoffen te verminderen, terwijl de uitlaat tegelijkertijd een lage stromingsweerstand moet hebben. Vergeleken met vroeger bestaat het moderne uitlaatsysteem uit veel meer onderdelen, waardoor ook het aantal benodigde reserveonderdelen toeneemt.

  • Uitlaatspruitstuk: Het uitlaatspruitstuk is het eerste onderdeel van het uitlaatsysteem en bevindt zich direct achter de motor. Hier is het spruitstuk rechtstreeks verbonden met de cilinderkop door middel van schroefverbindingen. De uitlaatgassen die in de cilinders worden geproduceerd, worden door de motor uitgestoten en via het uitlaatspruitstuk afgevoerd. Het brengt ook de uitlaatgassen van de verschillende cilinders samen.
  • Y-pijp: Een Y-pijp in het uitlaatsysteem combineert twee uitlaatgasstromen. Hiervoor heeft het onderdeel twee inlaten en één uitlaat. Het wordt vaak aan het uiteinde van het spruitstuk geïnstalleerd als het spruitstuk de uitlaatstromen via twee uitlaten afvoert. Een Y-pijp wordt ook vaak gebruikt bij motoren met meerdere cilinderbanken.
  • Flexpijp: De flexpijp is een flexibel verbindingselement in de uitlaat. De structuur bestaat vaak uit een metalen gaas of is ontworpen als een gegolfde pijp. De flexpijp verbindt verschillende uitlaatonderdelen met elkaar zonder dat trillingen tussen de onderdelen worden doorgegeven. In het geval van de uitlaat van een auto koppelt de flexpijp vaak het spruitstuk en de katalysator.
  • Lambdasonde: De lambdasonde meet het gehalte aan restzuurstof in het uitlaatgas en stelt de gegevens beschikbaar aan de regeleenheid van de motor. Dankzij deze technologie draait de motor onder optimale omstandigheden met lage emissies. De lambdasonde bevindt zich in het uitlaatsysteem voor de katalysator. Sommige modellen hebben een tweede lambdasonde.
  • Uitlaatpijp: Verschillende pijpen van het uitlaatsysteem worden uitlaatpijpen genoemd. Het zijn meestal speciaal gevormde stukken pijp die de verschillende onderdelen van het uitlaatsysteem met elkaar verbinden. Uitlaatrubbers dienen als lagers. Door sterke thermische en externe invloeden worden de onderdelen zwaar belast, maar reserveonderdelen zijn gemakkelijk verkrijgbaar.

Geluiddemper van het uitlaatsysteem

Elke motor produceert na verbranding een uitlaatgeluid door de pulserende uitstoot van uitlaatgassen. Als de uitlaatgassen gewoon via pijpen zouden worden afgevoerd zonder verdere onderdelen, zouden er enorme geluiden worden geproduceerd. Deze zouden worden waargenomen als lawaai. Daarom bevat een uitlaatsysteem altijd een of meer geluiddempers.

  • Voordemper: De voordemper is de eerste demper die zich direct achter het uitlaatspruitstuk bevindt. Deze demper is bedoeld om het hoogfrequente deel van het uitlaatgeluid te absorberen. In moderne voertuigen met katalysator wordt de voordemper weggelaten.
  • Middendemper: Een middendemper is een demper in het midden van het uitlaatsysteem. In de meeste gevallen is deze demper ook centraal onder het voertuig geplaatst. Middendempers zijn vaak ontworpen als absorptiedempers.
  • Achterdemper: De achterdemper is een van de laatste onderdelen van het uitlaatsysteem. Deze demper zorgt voor de laatste demping van het geluid voordat de uitlaatgassen de uitlaatpijp verlaten.

Uitlaatgasreiniging in het uitlaatsysteem

In moderne voertuigen met verbrandingsmotoren vindt de uitlaatgaszuivering rechtstreeks in het uitlaatsysteem plaats. De katalysator en andere onderdelen zijn nu een integraal onderdeel van het uitlaatgasnabehandelingssysteem. Deze onderdelen van het uitlaatsysteem zijn

  • Katalysator: De katalysator is het belangrijkste onderdeel van de moderne uitlaatgaszuivering. Binnen het uitlaatsysteem zorgt de katalysator ervoor dat schadelijke uitlaatcomponenten zoals stikstofoxiden worden omgezet voordat ze uit de uitlaat komen. De katalysator in de auto is onderhevig aan voortdurende slijtage. Gebruikte katalysatoren zijn gewilde reserveonderdelen.
  • Katalysatorpomp: De katalysatorpomp maakt deel uit van het secundaire luchtsysteem in moderne benzinemotoren. Met behulp van de pomp wordt zuurstofrijke omgevingslucht achter de uitlaat van de motor ingeblazen tijdens de koudloopfase van de motor. De resulterende naverbranding vermindert de uitstoot van vervuilende stoffen tijdens de koude motorloop.
  • Secundaire luchtklep: De motormanagementunitgebruikt de secundaire luchtklep om te bepalen wanneer lucht in het uitlaatkanaal moet worden geblazen. Als de klep open staat, blaast de secundaire luchtpomp of katalysatorpomp zuurstofrijke lucht in voor de naverbranding. Als de klep gesloten is, voorkomt hij dat uitlaatgassen uit het uitlaatsysteem terugstromen.

Uitlaatgasrecirculatie

Bij uitlaatgasrecirculatie wordt een deel van de uitlaatgassen teruggevoerd en teruggevoerd in het verbrandingsproces. Op deze manier worden emissies zoals stikstofoxiden effectief verminderd. Uitlaatgasrecirculatie is vaak noodzakelijk voor verbrandingsmotoren om aan de geldende uitlaatgasnorm te voldoen. In de autotechniek wordt uitlaatgasrecirculatie EGR genoemd.

  • EGR-koeler: De EGR-koeler zorgt ervoor dat de hete uitlaatgassen van de motor worden afgekoeld voordat ze worden teruggevoerd naar het verbrandingsproces. De koeler raakt vaak verstopt door verbrandingsresten of lekt, maar is gemakkelijk verkrijgbaar als vervangingsonderdeel.
  • Buis van de EGR-koeler: De buis vande EGR-koeler verbindt de EGR-klep met de EGR-koeler. Door de spanningen en spanningen bij het draaien van de motor scheurt of lekt de buis soms. EGR-koelerbuizen zijn verkrijgbaar als gebruikte reserveonderdelen, zelfs voor oudere voertuigen.
  • EGR-klep: Een EGR-klep regelt de recirculatie van het uitlaatsysteem naar het inlaatkanaal. Afhankelijk van de vereisten wordt de EGR-klep geopend of gesloten door de motorregeling. Op deze manier komt altijd de juiste hoeveelheid uitlaatgassen op het juiste moment in het inlaatkanaal terecht.

Speciale reiniging van dieseluitlaatgassen

De uitlaatgasnabehandeling bij dieselmotoren verschilt in een aantal opzichten van die bij benzinemotoren. Omdat dieselmotoren naast roet ook verontreinigende stoffen zoals stikstofoxiden uitstoten, zijn veel moderne voertuigen met dieselmotoren uitgerust met een roetpartikelfilter. Nabehandeling van uitlaatgassen door het injecteren van een ureumoplossing is ook standaard bij moderne diesels.

  • Roetfilter: Het dieselroetfilter of roetdeeltjesfilter filtert de roetdeeltjes in uitlaatgassen van dieselmotoren uit de uitlaatgasstroom. De deeltjes, die als kankerverwekkend worden beschouwd, blijven voorlopig in het filter, dat zichzelf op zijn beurt regenereert.
  • Adblue-tank: Een Adblue-tank is een kleine tank waarin de ureumoplossing voor uitlaatgasnabehandeling wordt bewaard. De term Adblue is een geregistreerd handelsmerk waaronder de ureumoplossing direct verkrijgbaar is bij veel tankstations in Duitsland.

Meest gelezen gidsen