Uitlaatsysteem: alles wat je moet weten over de onderdelen en werking van het uitlaatsysteem
Het uitlaatsysteem van de auto leidt de stroom uitlaatgassen weg van de auto en vermindert het lawaai dat daardoor ontstaat. Een modern uitlaatsysteem bevat ook onderdelen die helpen om de verontreinigende stoffen in de uitlaatgassen die tijdens de verbranding ontstaan, te verminderen. In dit artikel leer je alles over de verschillende uitlaatonderdelen, waar je ze kunt vinden en welke functie elk onderdeel heeft.
Het pad van uitlaatgassen door de uitlaatdemper
Een modern uitlaatsysteem moet tegenwoordig aan een hele reeks eisen tegelijk voldoen. Het systeem moet bijvoorbeeld op betrouwbare wijze de hoeveelheid geproduceerde uitlaatgassen omleiden en de resulterende geluidsemissies beperken. De onderdelen van het uitlaatsysteem staan bloot aan enorme belastingen, maar reserveonderdelen zijn nieuw of gebruikt ruimschoots verkrijgbaar. Extra componenten in het uitlaatsysteem zijn bedoeld om de uitstoot van verontreinigende stoffen te verminderen, terwijl de uitlaat tegelijkertijd een lage stromingsweerstand moet hebben. Vergeleken met vroeger bestaat het moderne uitlaatsysteem uit veel meer onderdelen, waardoor ook het aantal benodigde reserveonderdelen toeneemt.
- Uitlaatspruitstuk: Het uitlaatspruitstuk is het eerste onderdeel van het uitlaatsysteem en bevindt zich direct achter de motor. Hier is het spruitstuk rechtstreeks verbonden met de cilinderkop door middel van schroefverbindingen. De uitlaatgassen die in de cilinders worden geproduceerd, worden door de motor uitgestoten en via het uitlaatspruitstuk afgevoerd. Het brengt ook de uitlaatgassen van de verschillende cilinders samen.
- Y-pijp: Een Y-pijp in het uitlaatsysteem combineert twee uitlaatgasstromen. Hiervoor heeft het onderdeel twee inlaten en één uitlaat. Het wordt vaak aan het uiteinde van het spruitstuk geïnstalleerd als het spruitstuk de uitlaatstromen via twee uitlaten afvoert. Een Y-pijp wordt ook vaak gebruikt bij motoren met meerdere cilinderbanken.
- Flexpijp: De flexpijp is een flexibel verbindingselement in de uitlaat. De structuur bestaat vaak uit een metalen gaas of is ontworpen als een gegolfde pijp. De flexpijp verbindt verschillende uitlaatonderdelen met elkaar zonder dat trillingen tussen de onderdelen worden doorgegeven. In het geval van de uitlaat van een auto koppelt de flexpijp vaak het spruitstuk en de katalysator.
- Lambdasonde: De lambdasonde meet het gehalte aan restzuurstof in het uitlaatgas en stelt de gegevens beschikbaar aan de regeleenheid van de motor. Dankzij deze technologie draait de motor onder optimale omstandigheden met lage emissies. De lambdasonde bevindt zich in het uitlaatsysteem voor de katalysator. Sommige modellen hebben een tweede lambdasonde.
- Uitlaatpijp: Verschillende pijpen van het uitlaatsysteem worden uitlaatpijpen genoemd. Het zijn meestal speciaal gevormde stukken pijp die de verschillende onderdelen van het uitlaatsysteem met elkaar verbinden. Uitlaatrubbers dienen als lagers. Door sterke thermische en externe invloeden worden de onderdelen zwaar belast, maar reserveonderdelen zijn gemakkelijk verkrijgbaar.
Geluiddemper van het uitlaatsysteem
Elke motor produceert na verbranding een uitlaatgeluid door de pulserende uitstoot van uitlaatgassen. Als de uitlaatgassen gewoon via pijpen zouden worden afgevoerd zonder verdere onderdelen, zouden er enorme geluiden worden geproduceerd. Deze zouden worden waargenomen als lawaai. Daarom bevat een uitlaatsysteem altijd een of meer geluiddempers.
- Voordemper: De voordemper is de eerste demper die zich direct achter het uitlaatspruitstuk bevindt. Deze demper is bedoeld om het hoogfrequente deel van het uitlaatgeluid te absorberen. In moderne voertuigen met katalysator wordt de voordemper weggelaten.
- Middendemper: Een middendemper is een demper in het midden van het uitlaatsysteem. In de meeste gevallen is deze demper ook centraal onder het voertuig geplaatst. Middendempers zijn vaak ontworpen als absorptiedempers.
- Achterdemper: De achterdemper is een van de laatste onderdelen van het uitlaatsysteem. Deze demper zorgt voor de laatste demping van het geluid voordat de uitlaatgassen de uitlaatpijp verlaten.
Uitlaatgasreiniging in het uitlaatsysteem
In moderne voertuigen met verbrandingsmotoren vindt de uitlaatgaszuivering rechtstreeks in het uitlaatsysteem plaats. De katalysator en andere onderdelen zijn nu een integraal onderdeel van het uitlaatgasnabehandelingssysteem. Deze onderdelen van het uitlaatsysteem zijn
- Katalysator: De katalysator is het belangrijkste onderdeel van de moderne uitlaatgaszuivering. Binnen het uitlaatsysteem zorgt de katalysator ervoor dat schadelijke uitlaatcomponenten zoals stikstofoxiden worden omgezet voordat ze uit de uitlaat komen. De katalysator in de auto is onderhevig aan voortdurende slijtage. Gebruikte katalysatoren zijn gewilde reserveonderdelen.
- Katalysatorpomp: De katalysatorpomp maakt deel uit van het secundaire luchtsysteem in moderne benzinemotoren. Met behulp van de pomp wordt zuurstofrijke omgevingslucht achter de uitlaat van de motor ingeblazen tijdens de koudloopfase van de motor. De resulterende naverbranding vermindert de uitstoot van vervuilende stoffen tijdens de koude motorloop.
- Secundaire luchtklep: De motormanagementunitgebruikt de secundaire luchtklep om te bepalen wanneer lucht in het uitlaatkanaal moet worden geblazen. Als de klep open staat, blaast de secundaire luchtpomp of katalysatorpomp zuurstofrijke lucht in voor de naverbranding. Als de klep gesloten is, voorkomt hij dat uitlaatgassen uit het uitlaatsysteem terugstromen.
Uitlaatgasrecirculatie
Bij uitlaatgasrecirculatie wordt een deel van de uitlaatgassen teruggevoerd en teruggevoerd in het verbrandingsproces. Op deze manier worden emissies zoals stikstofoxiden effectief verminderd. Uitlaatgasrecirculatie is vaak noodzakelijk voor verbrandingsmotoren om aan de geldende uitlaatgasnorm te voldoen. In de autotechniek wordt uitlaatgasrecirculatie EGR genoemd.
- EGR-koeler: De EGR-koeler zorgt ervoor dat de hete uitlaatgassen van de motor worden afgekoeld voordat ze worden teruggevoerd naar het verbrandingsproces. De koeler raakt vaak verstopt door verbrandingsresten of lekt, maar is gemakkelijk verkrijgbaar als vervangingsonderdeel.
- Buis van de EGR-koeler: De buis vande EGR-koeler verbindt de EGR-klep met de EGR-koeler. Door de spanningen en spanningen bij het draaien van de motor scheurt of lekt de buis soms. EGR-koelerbuizen zijn verkrijgbaar als gebruikte reserveonderdelen, zelfs voor oudere voertuigen.
- EGR-klep: Een EGR-klep regelt de recirculatie van het uitlaatsysteem naar het inlaatkanaal. Afhankelijk van de vereisten wordt de EGR-klep geopend of gesloten door de motorregeling. Op deze manier komt altijd de juiste hoeveelheid uitlaatgassen op het juiste moment in het inlaatkanaal terecht.
Speciale reiniging van dieseluitlaatgassen
De uitlaatgasnabehandeling bij dieselmotoren verschilt in een aantal opzichten van die bij benzinemotoren. Omdat dieselmotoren naast roet ook verontreinigende stoffen zoals stikstofoxiden uitstoten, zijn veel moderne voertuigen met dieselmotoren uitgerust met een roetpartikelfilter. Nabehandeling van uitlaatgassen door het injecteren van een ureumoplossing is ook standaard bij moderne diesels.
- Roetfilter: Het dieselroetfilter of roetdeeltjesfilter filtert de roetdeeltjes in uitlaatgassen van dieselmotoren uit de uitlaatgasstroom. De deeltjes, die als kankerverwekkend worden beschouwd, blijven voorlopig in het filter, dat zichzelf op zijn beurt regenereert.
- Adblue-tank: Een Adblue-tank is een kleine tank waarin de ureumoplossing voor uitlaatgasnabehandeling wordt bewaard. De term Adblue is een geregistreerd handelsmerk waaronder de ureumoplossing direct verkrijgbaar is bij veel tankstations in Duitsland.
Meest gelezen gidsen
- Injectiesysteem in de auto eenvoudig uitgelegd - onderdelen en functie van het inj...
- Onderhoud en reparatie van elektrische auto's: wat kan uw gewone garage doen?
- Prestaties verhogen door chiptuning: voordelen, risico's en tips
- Gids: Computersystemen en software in uw auto
- Welke onderdelen van elektrische auto's moeten het vaakst worden gerepareerd of ve...
- Hybride voertuigen: Hoe werkt een hybride auto?
- Wat is een solid-state batterij voor elektrische auto's?
- Alles over motorsensoren: van verbrandingsmotoren tot elektrische auto's
- De actieradius van een elektrische auto vergroten: Hoe elke elektrische auto verde...
- Levensduur van de batterij van elektrische auto's: hoe verleng je de levensduur va...
- Wat is de compressie van een automotor?
- Dit is de cilinderinhoud van een automotor
- Kleppen van verbrandingsmotoren: functie, defecten en reparatie
- Kernonderdelen van de verbrandingsmotor - onderdelen en functies
- Motorsmering in auto's: onderdelen, functie en defecten
- De milieueffecten van de productie van nieuwe auto-onderdelen
- Alles over verontreinigingsklassen en hun rol in milieubescherming
- Motorrevisie: Wat is motorrevisie en hoeveel kost het?
- OEM auto-onderdelen productie: de belangrijkste onderdelen van de sector
- Motorvermogen begrijpen - inzicht in de technologie van de automotor
- De stuurinrichting van de auto - structuur en functie
- Het remsysteem van de auto - structuur, onderdelen en functie
- Motortypen in auto's: uitleg over V-motor, lijnmotor en boxermotor
- 8 tips voor het kopen van een tweedehands elektrische auto
- Maak onderscheid tussen OEM-onderdelen, aftermarket-onderdelen en vervalste auto-o...
- Het EPC indicatielampje brandt of knippert: Wat moet ik doen?
- Hoofdremcilinder: functie, defecten opsporen en repareren
- OEM auto-onderdelen voor hybride en elektrische auto's
- Gebruikte youngtimer en klassieke auto-onderdelen - de beste tips
- Cruise control: Werking en reparatie van het cruisecontrolesysteem in de auto
- Uitlaatsysteem: alles wat je moet weten over de onderdelen en werking van het uitl...
- Vergrendelingssysteem: veilige en betrouwbare vergrendeling van de auto
- Het luchtinlaatsysteem van de motor - onderdelen, functie en vervanging
- Remklauw defect? Hoe vervang je hem zelf?
- Brandstofsysteem: onderdelen van de brandstoftoevoer van de tank naar de cilinder
- Airconditioning: functie en onderdelen van je autoairconditioningsysteem
- De koppeling: structuur en functie eenvoudig uitgelegd
- Een defecte brandstofpomp opsporen en vervangen
- Verrast? Zoveel pompen werken in je auto
- De meest voorkomende oorzaken van een defecte elektrische auto
- De 6 belangrijkste veiligheidsonderdelen van uw auto
- Identificeer en repareer een defecte starter in een oogwenk.
- 5 veel voorkomende chassis problemen en hoe ze te verhelpen
- 10 onbekende auto-onderdelen die veel automobilisten niet kennen
- Motorkoeling: functie en belangrijke onderdelen van het koelsysteem
- Verschillen tussen benzine- en dieselmotoren
- Vierwielaandrijving: hoe het mechanisme en de onderdelen van vierwielaandrijving w...
- Motorbesturingseenheid auto: alles over onderdelen en werking
- Defecte motorregeleenheid: oorzaken, symptomen en reparatie
- PK vs. koppel: Wat is het verschil tussen vermogen en koppel?
- Alternator defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet het onderdeel worden ...
- Gebruikte elektrische auto-onderdelen: Waarop letten
- Het belang van het chassisnummer bij de aankoop van gebruikte auto-onderdelen
- ABS pomp defect? Functie, reparatie en vervanging
- Injectie mondstuk defect? Diagnose, reiniging en vervanging van de inspuitstukken
- Het chassis: overzicht en functie van alle ophangingscomponenten
- Waterpomp defect? Symptomen en hoe het te repareren of te veranderen
- Stuurinrichting defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet het onderdeel worden...
- Lambda sensor defect? Wat zijn de symptomen en kan ik de sensor schoonmaken?
- Airco compressor defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet de compressor worde...
- Inlaatspruitstuk defect? Pakking vervangen of spruitstuk reinigen?
- Uitlaatspruitstuk lekt? Symptomen van een defect uitlaatspruitstuk of pakking en w...
- Turbocompressor defect? Repareren of veranderen?
- Servopomp defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet u het onderdeel vervan...
- Koppeling kapot? - Deze symptomen wijzen op een defect in de koppeling
- Veel voorkomende problemen en reparatie van defecte aandrijfassen
- Oorzaken van motorgeluid en wat te doen?
- Wat kan autodiagnoseapparatuur en heb ik een OBD-scanner nodig?
- Wanneer en hoe remschijven en remblokken vervangen?
- Waarschuwingslampje rem brandt - oorzaken en wat te doen?
- EGR-klep defect: voorkom motorproblemen en reinig de EGR-klep
- Verbeter het brandstofverbruik: hoe uw auto minder brandstof verbruikt
- Piepende remmen: waarom remmen piepen en hoe kom je er vanaf
- Veilig een auto opkrikken: hoe krik je een auto op met een krik en kriksteunen
- Hoe een defect in de geluiddemper merkbaar wordt en hoe het wordt vervangen
- De code van de versnellingsbak: Wat betekent de code en waar bevindt die zich op d...
- E-auto motor: deze elektrische auto-onderdelen kunt u zelf vervangen
- Oververhitte motor: wat u moet doen als de motor oververhit raakt
- Motorcontrolelampje gaat branden: Wat u als automobilist moet doen
- Wat is die geur van mijn auto? Top oorzaken en remedies
- Voordelen van het online kopen van sloopauto onderdelen vs. naar de lokale sloperi...
- De motorcode: Wat betekent de code en waar kan ik die op de auto vinden?
- Gereedschap voor autoreparatie: deze 10 gereedschappen moet u hebben
- Autoreparatiefouten: dit zijn de 7 meest voorkomende autoreparatiefouten
- Gebruikte onderdelen: de kwaliteit van gebruikte auto-onderdelen controleren?
- Voertuigtransmissie: Wat is het verschil tussen handgeschakelde en automatische tr...
- Kilometerstand: Dit is hoe de kilometerstand van invloed is op gebruikte reserveon...
- Auto recycling: Wat gebeurt er met de auto als hij gerecycled wordt?
- Belangrijke auto-onderdelen en hun functie
- OEM originele onderdelen of aftermarket: dit zijn de verschillen
- Voor- en nadelen van nieuwe en gebruikte auto-onderdelen
- Uw gids voor automotoronderdelen en functies
- Beste tips voor het opzetten van uw eigen autowerkplaats thuis
- Veel voorkomende auto motor problemen: Diagnose, probleemoplossing en oplossingen
- 7 Vervanging van auto-onderdelen en reparatiewerkzaamheden die u beter niet zelf k...
- Gids: Doe-het-zelf auto-onderhoud en -reparatie
- Beste praktijken voor motorrevisie
- Gids: Hoe de motor van uw auto te onderhouden en te beschermen
- Veel voorkomende oorzaken van stuurbekrachtigingslawaai en hoe het te verhelpen
- Veel voorkomende oorzaken van achterste differentieel lawaai, het oplossen van pro...
- VIN-informatie
- Kentekenplaat- en VIN-informatie