Het remsysteem van de auto - structuur, onderdelen en functie
Het remsysteem van de auto zorgt ervoor dat je onder alle rijomstandigheden veilig kunt remmen en stoppen. Moderne voertuigen hebben hiervoor een betrouwbaar remsysteem dat uit verschillende onderdelen bestaat. Ontdek nu alles over de structuur, functie en onderdelen van het remsysteem van de auto.
Structuur en typen van het remsysteem
Tegenwoordig is een modern autoremsysteem ontworpen als een hydraulisch systeem. Alleen in oude voertuigen zoals oldtimers worden remmen nog bediend door stangen of kabels. Een pneumatisch bediend remsysteem met perslucht wordt daarentegen meestal alleen gebruikt in vrachtwagens. Afhankelijk van het voertuigmodel kunnen het ontwerp en de onderdelen van het remsysteem verschillen.
Hydraulisch remsysteem in auto’s
Het remsysteem in moderne auto’s bestaat uit een gesloten remsysteem met hydraulische bediening. Remvloeistof wordt gebruikt om de remkracht over te brengen van het rempedaal naar de remmen op de wielen. De druk die nodig is om de remmen in werking te stellen, wordt opgewekt door een hoofdremcilinder wanneer de bestuurder het rempedaal indrukt. Remslangen en leidingen onder de vloer van de auto zorgen voor een betrouwbare overdracht van de remdruk naar de afzonderlijke wielremmen. Een remvloeistofreservoir zorgt ervoor dat er altijd voldoende remvloeistof beschikbaar is. Dit reservoir fungeert ook als vereffeningsreservoir voor het hydraulische remsysteem. Via een dop met schroefdop kan de remvloeistof indien nodig worden bijgevuld. De zogenaamde bedrijfsrem wordt uitsluitend gebruikt om de auto tijdens het rijden af te remmen. Afhankelijk van het voertuig moet het rempedaal ook worden ingetrapt om de motor te starten. Een extra reminrichting om de auto vast te zetten bij stilstand is echter verplicht. Deze parkeerrem kan elektrisch of met een remkabel geactiveerd worden.
Rembekrachtiger en slijtage-indicator
Veel auto’s zijn tegenwoordig uitgerust met een rembekrachtiger. Dit onderdeel van het remsysteem vermindert de benodigde pedaalkracht bij het remmen en vergemakkelijkt het optreden van het remeffect. Om de slijtage van de remblokken in de gaten te houden, zijn sommige auto’s uitgerust met een slijtage-indicator. Deze werkt vaak puur mechanisch en produceert een luid piepend geluid. Andere systemen werken met een elektronische slijtage-indicator.
Schijfremmen of trommelremmen
Personenauto’s zijn uitgerust met schijfremmen of trommelremmen. In moderne voertuigen worden trommelremmen echter alleen gebruikt op de achteras. Een schijfremsysteem heeft remschijven die samen met het desbetreffende wiel draaien. Een remklauw omsluit de remschijf van buitenaf en remt deze af door wrijving met behulp van een remblokje. Trommelremmen drukken de voering van binnenuit tegen de remtrommel.
Remsysteem met twee remcircuits of ABS
Alle nieuwere auto’s hebben twee remcircuits, één voor de vooras en één voor de achteras. Dit systeem is verplicht. Als één remcircuit defect is, bijvoorbeeld omdat er remvloeistof lekt, zorgt het tweede circuit voor de vereiste remkracht. Moderne auto’s zijn zonder uitzondering uitgerust met het ABS antiblokkeersysteem. Dit systeem voorkomt dat de wielen blokkeren tijdens het remmen. Overeenkomstige remsystemen hebben hiervoor extra onderdelen, zoals ABS-sensoren en ABS-regeleenheid.
Remonderdelen en componenten
Het remsysteem in hedendaagse auto’s bestaat uit talloze onderdelen. De verschillende onderdelen van het remsysteem werken in perfecte harmonie met elkaar. Op deze manier kan de bestuurder elk remproces betrouwbaar en nauwkeurig starten. De belangrijkste onderdelen van het remsysteem worden in het volgende overzicht opgesomd.
- Rempedaal: Het rempedaal wordt gebruikt voor het fijn gedoseerd bedienen van de remmen. Bij bijna alle auto’s bevindt het rempedaal zich in de voetruimte van de bestuurder, rechts van het gaspedaal.
- Hoofdremcilinder: De hoofdremcilinder is verbonden met het rempedaal. Wanneer de bestuurder de bedrijfsrem bedient, bouwt de cilinder druk op in het remsysteem.
- Remlichtschakelaar: Deze schakelaar schakelt het remlicht aan de achterzijde van de auto in wanneer er geremd wordt. De remschakelaar bevindt zich in de buurt van het rempedaal achter het dashboard.
- Remschijf: De remschijven zijn een onderdeel van het remsysteem met schijfremmen. De remschijf draait mee met het wiel en wordt door het remblok afgeremd door wrijving.
- Remblokken: De remvoering zorgt voor de nodige wrijving en dus voor vertraging bij het remmen. De remblokken zijn stevig verbonden met het remblok of de remblokdrager.
- Remklauw: Als onderdeel van de schijfrem houdt de remklauw de remblokken vast. Tijdens het remmen drukt de remklauw de remblokken tegen de remschijf.
- Rembekrachtiger: De rembekrachtiger maakt het remmen gemakkelijker door de hoeveelheid kracht die de bestuurder moet uitoefenen te verminderen. Het onderdeel bevindt zich meestal achter het pedaal in de motorruimte.
- Remleidingen: De leidingen van het remsysteem brengen de remkracht over naar de remmen. Er zijn flexibele remslangen aangebracht zodat de wielophanging beweeglijk blijft.
- Remtrommel: De remtrommel maakt deel uit van het remsysteem op voertuigen met trommelremmen. De trommel draait met het wiel mee en houdt de remonderdelen vast.
- Remschoenen: De remblokdragers van de trommelrem worden remschoenen genoemd. Bij het remmen drukken interne wielremcilinders de remvoering tegen de trommel.
Hoe een autoremsysteem werkt
Het hydraulische remsysteem van een auto wordt door de bestuurder bediend via het rempedaal. Dit maakt een fijn gedoseerd remproces of een snelle stop in noodgevallen mogelijk. Wanneer de bestuurder het pedaal indrukt, bouwt de aangesloten hoofdremcilinder de druk op die nodig is om te remmen. In een remsysteem met schijfremmen werkt de remdruk op remzuigers die de remblokken via de remklauw tegen de remschijf drukken. Bij trommelremmen wordt de druk doorgegeven aan de remcilinders in de rem. De hier gemonteerde remschoenen drukken de remblokken stevig tegen de binnenkant van de remtrommel door de druk van de zuigers.
Functie van de handrem
De handrem of parkeerrem heeft een andere functie dan de rest van het remsysteem. Deze rem wordt niet gebruikt om de snelheid van de auto tijdens het rijden te verminderen. De parkeerrem wordt bediend door een handremhendel of handrempedaal. In tegenstelling tot de bedrijfsrem heeft deze rem alleen invloed op de achteras. Oudere voertuigen hebben een handremkabel, nieuwere voertuigen hebben een elektrische rem als parkeerrem.
Meest gelezen gidsen
- Injectiesysteem in de auto eenvoudig uitgelegd - onderdelen en functie van het inj...
- Onderhoud en reparatie van elektrische auto's: wat kan uw gewone garage doen?
- Prestaties verhogen door chiptuning: voordelen, risico's en tips
- Gids: Computersystemen en software in uw auto
- Welke onderdelen van elektrische auto's moeten het vaakst worden gerepareerd of ve...
- Hybride voertuigen: Hoe werkt een hybride auto?
- Wat is een solid-state batterij voor elektrische auto's?
- Alles over motorsensoren: van verbrandingsmotoren tot elektrische auto's
- De actieradius van een elektrische auto vergroten: Hoe elke elektrische auto verde...
- Levensduur van de batterij van elektrische auto's: hoe verleng je de levensduur va...
- Wat is de compressie van een automotor?
- Dit is de cilinderinhoud van een automotor
- Kleppen van verbrandingsmotoren: functie, defecten en reparatie
- Kernonderdelen van de verbrandingsmotor - onderdelen en functies
- Motorsmering in auto's: onderdelen, functie en defecten
- De milieueffecten van de productie van nieuwe auto-onderdelen
- Alles over verontreinigingsklassen en hun rol in milieubescherming
- Motorrevisie: Wat is motorrevisie en hoeveel kost het?
- OEM auto-onderdelen productie: de belangrijkste onderdelen van de sector
- Motorvermogen begrijpen - inzicht in de technologie van de automotor
- De stuurinrichting van de auto - structuur en functie
- Het remsysteem van de auto - structuur, onderdelen en functie
- Motortypen in auto's: uitleg over V-motor, lijnmotor en boxermotor
- 8 tips voor het kopen van een tweedehands elektrische auto
- Maak onderscheid tussen OEM-onderdelen, aftermarket-onderdelen en vervalste auto-o...
- Het EPC indicatielampje brandt of knippert: Wat moet ik doen?
- Hoofdremcilinder: functie, defecten opsporen en repareren
- OEM auto-onderdelen voor hybride en elektrische auto's
- Gebruikte youngtimer en klassieke auto-onderdelen - de beste tips
- Cruise control: Werking en reparatie van het cruisecontrolesysteem in de auto
- Uitlaatsysteem: alles wat je moet weten over de onderdelen en werking van het uitl...
- Vergrendelingssysteem: veilige en betrouwbare vergrendeling van de auto
- Het luchtinlaatsysteem van de motor - onderdelen, functie en vervanging
- Remklauw defect? Hoe vervang je hem zelf?
- Brandstofsysteem: onderdelen van de brandstoftoevoer van de tank naar de cilinder
- Airconditioning: functie en onderdelen van je autoairconditioningsysteem
- De koppeling: structuur en functie eenvoudig uitgelegd
- Een defecte brandstofpomp opsporen en vervangen
- Verrast? Zoveel pompen werken in je auto
- De meest voorkomende oorzaken van een defecte elektrische auto
- De 6 belangrijkste veiligheidsonderdelen van uw auto
- Identificeer en repareer een defecte starter in een oogwenk.
- 5 veel voorkomende chassis problemen en hoe ze te verhelpen
- 10 onbekende auto-onderdelen die veel automobilisten niet kennen
- Motorkoeling: functie en belangrijke onderdelen van het koelsysteem
- Verschillen tussen benzine- en dieselmotoren
- Vierwielaandrijving: hoe het mechanisme en de onderdelen van vierwielaandrijving w...
- Motorbesturingseenheid auto: alles over onderdelen en werking
- Defecte motorregeleenheid: oorzaken, symptomen en reparatie
- PK vs. koppel: Wat is het verschil tussen vermogen en koppel?
- Alternator defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet het onderdeel worden ...
- Gebruikte elektrische auto-onderdelen: Waarop letten
- Het belang van het chassisnummer bij de aankoop van gebruikte auto-onderdelen
- ABS pomp defect? Functie, reparatie en vervanging
- Injectie mondstuk defect? Diagnose, reiniging en vervanging van de inspuitstukken
- Het chassis: overzicht en functie van alle ophangingscomponenten
- Waterpomp defect? Symptomen en hoe het te repareren of te veranderen
- Stuurinrichting defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet het onderdeel worden...
- Lambda sensor defect? Wat zijn de symptomen en kan ik de sensor schoonmaken?
- Airco compressor defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet de compressor worde...
- Inlaatspruitstuk defect? Pakking vervangen of spruitstuk reinigen?
- Uitlaatspruitstuk lekt? Symptomen van een defect uitlaatspruitstuk of pakking en w...
- Turbocompressor defect? Repareren of veranderen?
- Servopomp defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet u het onderdeel vervan...
- Koppeling kapot? - Deze symptomen wijzen op een defect in de koppeling
- Veel voorkomende problemen en reparatie van defecte aandrijfassen
- Oorzaken van motorgeluid en wat te doen?
- Wat kan autodiagnoseapparatuur en heb ik een OBD-scanner nodig?
- Wanneer en hoe remschijven en remblokken vervangen?
- Waarschuwingslampje rem brandt - oorzaken en wat te doen?
- EGR-klep defect: voorkom motorproblemen en reinig de EGR-klep
- Verbeter het brandstofverbruik: hoe uw auto minder brandstof verbruikt
- Piepende remmen: waarom remmen piepen en hoe kom je er vanaf
- Veilig een auto opkrikken: hoe krik je een auto op met een krik en kriksteunen
- Hoe een defect in de geluiddemper merkbaar wordt en hoe het wordt vervangen
- De code van de versnellingsbak: Wat betekent de code en waar bevindt die zich op d...
- E-auto motor: deze elektrische auto-onderdelen kunt u zelf vervangen
- Oververhitte motor: wat u moet doen als de motor oververhit raakt
- Motorcontrolelampje gaat branden: Wat u als automobilist moet doen
- Wat is die geur van mijn auto? Top oorzaken en remedies
- Voordelen van het online kopen van sloopauto onderdelen vs. naar de lokale sloperi...
- De motorcode: Wat betekent de code en waar kan ik die op de auto vinden?
- Gereedschap voor autoreparatie: deze 10 gereedschappen moet u hebben
- Autoreparatiefouten: dit zijn de 7 meest voorkomende autoreparatiefouten
- Gebruikte onderdelen: de kwaliteit van gebruikte auto-onderdelen controleren?
- Voertuigtransmissie: Wat is het verschil tussen handgeschakelde en automatische tr...
- Kilometerstand: Dit is hoe de kilometerstand van invloed is op gebruikte reserveon...
- Auto recycling: Wat gebeurt er met de auto als hij gerecycled wordt?
- Belangrijke auto-onderdelen en hun functie
- OEM originele onderdelen of aftermarket: dit zijn de verschillen
- Voor- en nadelen van nieuwe en gebruikte auto-onderdelen
- Uw gids voor automotoronderdelen en functies
- Beste tips voor het opzetten van uw eigen autowerkplaats thuis
- Veel voorkomende auto motor problemen: Diagnose, probleemoplossing en oplossingen
- 7 Vervanging van auto-onderdelen en reparatiewerkzaamheden die u beter niet zelf k...
- Gids: Doe-het-zelf auto-onderhoud en -reparatie
- Beste praktijken voor motorrevisie
- Gids: Hoe de motor van uw auto te onderhouden en te beschermen
- Veel voorkomende oorzaken van stuurbekrachtigingslawaai en hoe het te verhelpen
- Veel voorkomende oorzaken van achterste differentieel lawaai, het oplossen van pro...
- VIN-informatie
- Kentekenplaat- en VIN-informatie