Menu toggle

Welkom terug

Guides

Het remsysteem van de auto - structuur, onderdelen en functie

Het remsysteem van de auto zorgt ervoor dat je onder alle rijomstandigheden veilig kunt remmen en stoppen. Moderne voertuigen hebben hiervoor een betrouwbaar remsysteem dat uit verschillende onderdelen bestaat. Ontdek nu alles over de structuur, functie en onderdelen van het remsysteem van de auto.

Structuur en typen van het remsysteem

Tegenwoordig is een modern autoremsysteem ontworpen als een hydraulisch systeem. Alleen in oude voertuigen zoals oldtimers worden remmen nog bediend door stangen of kabels. Een pneumatisch bediend remsysteem met perslucht wordt daarentegen meestal alleen gebruikt in vrachtwagens. Afhankelijk van het voertuigmodel kunnen het ontwerp en de onderdelen van het remsysteem verschillen.

Hydraulisch remsysteem in auto’s

Het remsysteem in moderne auto’s bestaat uit een gesloten remsysteem met hydraulische bediening. Remvloeistof wordt gebruikt om de remkracht over te brengen van het rempedaal naar de remmen op de wielen. De druk die nodig is om de remmen in werking te stellen, wordt opgewekt door een hoofdremcilinder wanneer de bestuurder het rempedaal indrukt. Remslangen en leidingen onder de vloer van de auto zorgen voor een betrouwbare overdracht van de remdruk naar de afzonderlijke wielremmen. Een remvloeistofreservoir zorgt ervoor dat er altijd voldoende remvloeistof beschikbaar is. Dit reservoir fungeert ook als vereffeningsreservoir voor het hydraulische remsysteem. Via een dop met schroefdop kan de remvloeistof indien nodig worden bijgevuld. De zogenaamde bedrijfsrem wordt uitsluitend gebruikt om de auto tijdens het rijden af te remmen. Afhankelijk van het voertuig moet het rempedaal ook worden ingetrapt om de motor te starten. Een extra reminrichting om de auto vast te zetten bij stilstand is echter verplicht. Deze parkeerrem kan elektrisch of met een remkabel geactiveerd worden.

Rembekrachtiger en slijtage-indicator

Veel auto’s zijn tegenwoordig uitgerust met een rembekrachtiger. Dit onderdeel van het remsysteem vermindert de benodigde pedaalkracht bij het remmen en vergemakkelijkt het optreden van het remeffect. Om de slijtage van de remblokken in de gaten te houden, zijn sommige auto’s uitgerust met een slijtage-indicator. Deze werkt vaak puur mechanisch en produceert een luid piepend geluid. Andere systemen werken met een elektronische slijtage-indicator.

Schijfremmen of trommelremmen

Personenauto’s zijn uitgerust met schijfremmen of trommelremmen. In moderne voertuigen worden trommelremmen echter alleen gebruikt op de achteras. Een schijfremsysteem heeft remschijven die samen met het desbetreffende wiel draaien. Een remklauw omsluit de remschijf van buitenaf en remt deze af door wrijving met behulp van een remblokje. Trommelremmen drukken de voering van binnenuit tegen de remtrommel.

Remsysteem met twee remcircuits of ABS

Alle nieuwere auto’s hebben twee remcircuits, één voor de vooras en één voor de achteras. Dit systeem is verplicht. Als één remcircuit defect is, bijvoorbeeld omdat er remvloeistof lekt, zorgt het tweede circuit voor de vereiste remkracht. Moderne auto’s zijn zonder uitzondering uitgerust met het ABS antiblokkeersysteem. Dit systeem voorkomt dat de wielen blokkeren tijdens het remmen. Overeenkomstige remsystemen hebben hiervoor extra onderdelen, zoals ABS-sensoren en ABS-regeleenheid.

Remonderdelen en componenten

Het remsysteem in hedendaagse auto’s bestaat uit talloze onderdelen. De verschillende onderdelen van het remsysteem werken in perfecte harmonie met elkaar. Op deze manier kan de bestuurder elk remproces betrouwbaar en nauwkeurig starten. De belangrijkste onderdelen van het remsysteem worden in het volgende overzicht opgesomd.

  • Rempedaal: Het rempedaal wordt gebruikt voor het fijn gedoseerd bedienen van de remmen. Bij bijna alle auto’s bevindt het rempedaal zich in de voetruimte van de bestuurder, rechts van het gaspedaal.
  • Hoofdremcilinder: De hoofdremcilinder is verbonden met het rempedaal. Wanneer de bestuurder de bedrijfsrem bedient, bouwt de cilinder druk op in het remsysteem.
  • Remlichtschakelaar: Deze schakelaar schakelt het remlicht aan de achterzijde van de auto in wanneer er geremd wordt. De remschakelaar bevindt zich in de buurt van het rempedaal achter het dashboard.
  • Remschijf: De remschijven zijn een onderdeel van het remsysteem met schijfremmen. De remschijf draait mee met het wiel en wordt door het remblok afgeremd door wrijving.
  • Remblokken: De remvoering zorgt voor de nodige wrijving en dus voor vertraging bij het remmen. De remblokken zijn stevig verbonden met het remblok of de remblokdrager.
  • Remklauw: Als onderdeel van de schijfrem houdt de remklauw de remblokken vast. Tijdens het remmen drukt de remklauw de remblokken tegen de remschijf.
  • Rembekrachtiger: De rembekrachtiger maakt het remmen gemakkelijker door de hoeveelheid kracht die de bestuurder moet uitoefenen te verminderen. Het onderdeel bevindt zich meestal achter het pedaal in de motorruimte.
  • Remleidingen: De leidingen van het remsysteem brengen de remkracht over naar de remmen. Er zijn flexibele remslangen aangebracht zodat de wielophanging beweeglijk blijft.
  • Remtrommel: De remtrommel maakt deel uit van het remsysteem op voertuigen met trommelremmen. De trommel draait met het wiel mee en houdt de remonderdelen vast.
  • Remschoenen: De remblokdragers van de trommelrem worden remschoenen genoemd. Bij het remmen drukken interne wielremcilinders de remvoering tegen de trommel.

Hoe een autoremsysteem werkt

Het hydraulische remsysteem van een auto wordt door de bestuurder bediend via het rempedaal. Dit maakt een fijn gedoseerd remproces of een snelle stop in noodgevallen mogelijk. Wanneer de bestuurder het pedaal indrukt, bouwt de aangesloten hoofdremcilinder de druk op die nodig is om te remmen. In een remsysteem met schijfremmen werkt de remdruk op remzuigers die de remblokken via de remklauw tegen de remschijf drukken. Bij trommelremmen wordt de druk doorgegeven aan de remcilinders in de rem. De hier gemonteerde remschoenen drukken de remblokken stevig tegen de binnenkant van de remtrommel door de druk van de zuigers.

Functie van de handrem

De handrem of parkeerrem heeft een andere functie dan de rest van het remsysteem. Deze rem wordt niet gebruikt om de snelheid van de auto tijdens het rijden te verminderen. De parkeerrem wordt bediend door een handremhendel of handrempedaal. In tegenstelling tot de bedrijfsrem heeft deze rem alleen invloed op de achteras. Oudere voertuigen hebben een handremkabel, nieuwere voertuigen hebben een elektrische rem als parkeerrem.

Meest gelezen gidsen