Menu toggle

Welkom terug

Guides

ABS pomp defect? Functie, reparatie en vervanging

De ABS-pomp is een van de centrale onderdelen van moderne remsystemen. Als de ABS-pomp echter defect is, kan dit leiden tot het uitvallen van het ABS-systeem. Ontdek hier of reparatie van het onderdeel mogelijk is of dat vervanging de betere optie is.

Hoe het ABS-systeem en de ABS-pomp werken

Het antiblokkeerremsysteem in auto’s, kortweg ABS-systeem, is waarschijnlijk een van de grootste innovaties op het gebied van remmen. Door het gebruik ervan was het voor het eerst mogelijk een voertuig veilig tot stilstand te brengen zonder de wielen te blokkeren en op elk moment. Tegenwoordig zijn alle moderne voertuigen standaard uitgerust met een ABS-systeem, dat een belangrijke bijdrage levert aan de remveiligheid.

De ABS-pomp in de motorruimte is verantwoordelijk voor de controle en werking van het ABS-systeem. Hier vormt het onderdeel een centrale eenheid bestaande uit ABS-motor met pomp, kleppen en regelelektronica. Als het noodzakelijk wordt het ABS te gebruiken, zet het toestel de nodige stappen in gang. De remdruk wordt gedoseerd vrijgegeven en de remwerking is pulserend, zodat de wielen niet blokkeren en de auto bestuurbaar blijft.

ABS pomp repareren of vervangen?

Als de ABS-pomp defect is, zijn er verschillende mogelijkheden. De vraag is vaak: de rempomp repareren of vervangen? Beide zijn mogelijk om de functie van het remsysteem te herstellen. In de regel kan de ABS-pomp echter alleen door een gespecialiseerde garage worden gerepareerd.

Een ABS-storingsdiagnose wordt uitgevoerd door een vakman om het defect aan de ABS-pomp vast te stellen. De pomp kan ook worden gedemonteerd en opgestuurd voor analyse en reparatie. Als alternatief voor de reparatie van de ABS-pomp kan het onderdeel ook worden vervangen door een nieuw of gebruikt reserveonderdeel. De kosten moeten worden vergeleken om de beste oplossing te vinden.

Symptomen van een defect aan de ABS-pomp

Als de ABS-eenheid en de ABS-pomp defect zijn, kunnen typische symptomen daarop wijzen. Mogelijke tekenen van een defecte ABS-pomp zijn dat het ABS-waarschuwingslampje gaat branden. In moderne voertuigen wordt ook een foutcode opgeslagen in het foutgeheugen, die het falen van de hydraulische ABS-pomp aangeeft.

  • Waarschuwingslampje ABS gaat branden
  • Foutcode hydraulische ABS-pomp in foutgeheugen
  • Het remgedrag van de auto is ongewoon
  • Geluiden van de ABS-pomp
  • ABS werkt niet meer
  • Wielen van de auto blokkeren tijdens het remmen

Soms vertoont een storing in de ABS-pomp ook ongewoon remgedrag van de auto. De remkracht wordt niet verdeeld zoals bedoeld en de remmen van het voertuig hebben de neiging te blokkeren. De functie van het antiblokkeerremsysteem is dus niet meer gegeven. Ongewone geluiden kunnen ook wijzen op een defect in de pomp.

Niet alle symptomen hoeven noodzakelijkerwijs te worden veroorzaakt door een defect in de ABS-pomp. Een defecte ABS-sensor kan ook verantwoordelijk zijn voor bepaalde verschijnselen. Foutmeldingen en het oplichten van het ABS-waarschuwingslampje kunnen ook verschillende oorzaken hebben. In ieder geval moet het voertuig naar een werkplaats worden gebracht zodra de eerste tekenen wijzen op een defect in het remsysteem.

Waarom de ABS pomp kapot is

Een defect aan de ABS-pomp kan vele oorzaken hebben. De motor in de besturingseenheid moet enorme krachten uitoefenen om de nodige druk voor het remsysteem op te wekken. Daarom kan deze verslijten of anderszins defect raken wanneer het voertuig veel kilometers maakt. Bovendien kan de elektronica in de ABS-regeleenheid worden beschadigd, bijvoorbeeld door kortsluiting.

Een lek in het remsysteem kan ook leiden tot een defect in de ABS-eenheid als de elektronica door remvloeistof wordt beschadigd. Natheid en vocht kunnen ook schade veroorzaken aan het onderdeel van het ABS-systeem. Een andere mogelijke oorzaak voor het falen van het ABS-blok is niet-gebruik. Als de rem en het ABS-systeem nooit worden gebruikt, bijvoorbeeld bij veelvuldig rijden in de stad zonder remmanoeuvres, kan het onderdeel vastlopen en niet meer functioneren.

Remonderhoud en remservice

De remmen moeten regelmatig worden gecontroleerd als onderdeel van het remonderhoud. Het voertuig moet niet alleen ter inspectie worden aangeboden wanneer de remwerking begint te verslechteren. Tijdens de reminspectie in de gespecialiseerde werkplaats worden alle remonderdelen gecontroleerd en getest met behulp van de nieuwste technologie. Zo kan gemakkelijk worden vastgesteld of de rembediening en het remvermogen naar behoren functioneren. Bovendien worden onderdelen zoals de remslangen gecontroleerd op gebreken. De remkracht wordt gemeten op een proefbank.

Defecte ABS-pomp vervangen

Aangezien de veiligheid van de remmen een fundamenteel aspect is van de veiligheid van een auto, mogen werkzaamheden aan het remsysteem alleen door een specialist worden uitgevoerd. Daarom kunt u de remreparatie het beste laten uitvoeren in de gespecialiseerde werkplaats. Als de ABS-pomp kapot is, verloopt de specialist volgens een vast patroon. De afzonderlijke stappen kunnen echter verschillen afhankelijk van het voertuigmodel en de fabrikant.

ABS-pomp vervangen

  1. Maak de verbindingen los: In de eerste stap verwijdert de specialist de defecte ABS-pomp. Daartoe maakt hij de verbindingskabels en de aansluitingen van de remleidingen op de ABS-eenheid los. Alle remvloeistof die weglekt wordt opgevangen.
  2. Verwijder de ABS pomp: Na het losmaken van de aansluitingen worden de bevestigingsschroeven van het apparaat losgedraaid en verwijderd. De ABS-pomp kan dan worden verwijderd en uit de motorruimte worden genomen.
  3. Installeer een nieuwe ABS-pomp: Na demontage van het defecte onderdeel kan het ter reparatie worden opgestuurd of worden vervangen door een intact onderdeel. De installatie gebeurt in omgekeerde volgorde. Vervolgens wordt het remsysteem ontlucht en zo nodig gevuld.

Meest gelezen gidsen