Menu toggle

Welkom

Motor

Het luchtinlaatsysteem van de motor - onderdelen, functie en vervanging

Het luchtinlaatsysteem voorziet de motor van de verbrandingslucht die nodig is voor de werking. Dit zorgt voor een goed vermogen en lage uitlaatgasemissies. Ontdek alles wat je moet weten over het luchtinlaatsysteem van de motor, welke onderdelen het bevat en hoe je onderdelen zelf kunt vervangen.

Functie en structuur van het luchtinlaatsysteem

Het luchtinlaatsysteem leidt de lucht die nodig is voor de verbranding naar de motor en regelt de luchtstroom. Daarnaast levert het systeem bepaalde meetwaarden voor het motormanagementsysteem. Het speciale ontwerp van moderne luchtinlaatsystemen zorgt voor een hoge luchtstroomsnelheid en een krachtig inlaatgeluid.

De verschillende onderdelen van het luchtinlaatsysteem

Het luchtinlaatsysteem van de verbrandingsmotor bestaat uit verschillende componenten. De verschillende onderdelen van het luchtinlaatsysteem reinigen de inlaatlucht en voeren deze toe aan de verbrandingsmotor. Elk onderdeel heeft zijn eigen speciale functie.

Luchtfilter

Het luchtfilter filtert de lucht die door de motor wordt aangezogen. Dit is belangrijk omdat anders aangezogen vuildeeltjes snel schade aan het inwendige van de motor kunnen veroorzaken. Het filter zelf bestaat uit papier met fijne poriën, schuim of een geschikt filtervlies. In het inlaatsysteem is het luchtfilter een van de eerste elementen van de luchttoevoer naar de motor.

Luchtfilterkast

Moderne voertuigen hebben vaak een luchtfilterkast. Dit is een gesloten doos van plastic waarin het luchtfilter zit. De luchtfilterkast heeft een inlaat voor de toevoer van buitenlucht en een uitlaat waaruit de gereinigde lucht stroomt. Op deze manier krijgt de motor koelere omgevingslucht in plaats van warme lucht uit de motorruimte.

Massa-luchtstroomsensor

De massa-luchtstroomsensor meet de massa van de lucht die het inlaatsysteem binnenkomt. De geregistreerde gegevens worden doorgegeven aan het motorbesturingssysteem. Moderne massa-luchtstroomsensoren meten ook de heersende druk en temperatuur van de lucht. Dankzij de gemeten waarden kan de hoeveelheid in te spuiten brandstof nauwkeurig worden bepaald.

Luchtstroommeter

Vooral oudere auto’s hebben een luchtstroommeter in plaats van een massa-luchtstroomsensor. Dit is een compact onderdeel met binnenin een draaibare luchtklep. De hoek van de klep verandert afhankelijk van de luchtstroom. De stand van de klep wordt gemeten door een draaipotentiometer en doorgegeven aan de motorregeling.

Gasklep

De gasklep bepaalt hoeveel lucht er in de motor stroomt. Hiervoor heeft het onderdeel binnenin een draaibare klep waarmee de luchtstroom kan worden geregeld. Bij benzinemotoren zit de gasklep in de carburateur of in een aparte behuizing voor het inlaatspruitstuk. Sommige dieselmotoren hebben dit onderdeel ook om de luchtstroom te smoren.

Ruwe luchtpijp

De ruwe luchtpijp zuigt ongefilterde lucht aan en voert die naar het luchtfilter of de luchtfilterkast. In moderne voertuigen is de ruwe luchtpijp vaak geïntegreerd in de voorkant van het voertuig, bijvoorbeeld achter het radiatorrooster. Op die manier kan koelere lucht buiten de motorruimte ongehinderd via de luchtpijp worden aangezogen en in het luchtsysteem worden gevoerd.

Intercooler

Een intercooler is te vinden in het inlaatsysteem van veel voertuigen met turbomotoren. Hier zorgt de koeler ervoor dat de luchtstroom afkoelt voordat deze de motor binnenkomt. Het onderdeel bevindt zich in het luchtinlaatsysteem achter de turbocompressor en voor de gasklep. De koelere lucht resulteert in een betere efficiëntie en een hoger motorvermogen bij turbomotoren.

Turboslang

De turboslang of turbo laadluchtslang verbindt individuele componenten voor of achter de turbocompressor. Als onderdeel van het luchtsysteem voert hij verse lucht toe aan de turbocompressor vanuit de richting van het luchtfilter, afhankelijk van zijn positie. Achter de turbo transporteert een turboslang de samengeperste lucht. De leidingen voor of achter de laadluchtkoeler worden ook turboslang genoemd.

Reparaties en reserveonderdelen voor het luchtinlaatsysteem

De juiste werking van alle onderdelen van het luchtinlaatsysteem is belangrijk voor de goede werking van de verbrandingsmotor van de auto. Als een onderdeel van het luchtinlaatsysteem defect is, moet het onmiddellijk worden vervangen door een geschikt reserveonderdeel. Reserveonderdelen voor het luchtinlaatsysteem van de motor zijn gemakkelijk tweedehands en in goede staat verkrijgbaar. Het vervangen van de onderdelen is meestal ongecompliceerd.

Het luchtfilter vervangen

Het luchtfilter in een auto wordt vuil naarmate er meer kilometers mee worden gereden en moet regelmatig worden vervangen. Bovendien is het filter onderhevig aan natuurlijke veroudering, afhankelijk van het gebruikte materiaal. Het vervangen van het filter is niet moeilijk en kan in een paar stappen worden gedaan.

  1. Open de luchtfilterkast: Om het luchtfilter te verwijderen, til je de motorkap op om toegang te krijgen tot de luchtfilterkast. Om het oude luchtfilter te kunnen verwijderen, moet het huis worden geopend. Dit werkt op verschillende manieren, afhankelijk van het automodel.
  2. Het luchtfilter verwijderen: Na het openen van de luchtfilterkast kan het luchtfilter gemakkelijk met de hand worden verwijderd. Het filtermateriaal moet vervolgens worden gecontroleerd op vuil. In de meeste gevallen zal het nodig zijn om het te vervangen door een geschikt vervangingsfilter.
  3. Plaats het nieuwe filter: Het nieuwe luchtfilter wordt in de luchtfilterkast geplaatst op de plaats van het oude luchtfilter. Voordat je dit doet, moet je het filterhuis en de inlaat controleren op vuil. Als het luchtfilter correct is geplaatst, wordt de filterkast weer gesloten.

Gasklep reinigen

Een goede werking van de gasklep is belangrijk voor een optimale en betrouwbare werking van de motor. De vlinderklep wordt na verloop van tijd echter vaak vuil, wat vooral voorkomt bij motoren met uitlaatgasrecirculatie. De gasklep moet dan worden gereinigd.

  1. Verwijder de gasklep: De beste manier om de gasklep schoon te maken is door het onderdeel eerst te verwijderen. Hiervoor moeten de connectoren op het gasklephuis worden verwijderd en de schroefverbindingen worden losgedraaid. Daarna kan het onderdeel worden verwijderd.
  2. Het onderdeel reinigen: De gasklep is vaak vervuild met hardnekkige deeltjes. Voor het reinigen van het gasklephuis kan een speciale gasklephuisreiniger worden gebruikt. De reiniger wordt in het gasklephuis gespoten en het vuil wordt verwijderd met een zachte doek.
  3. Gasklep monteren: Na het reinigen wordt de gasklep in omgekeerde volgorde gemonteerd en aangesloten. Als het vuil hardnekkig blijkt te zijn of als het onderdeel beschadigd is, moet een geschikt vervangend onderdeel worden gemonteerd.

De intercooler vervangen

De intercooler koelt de verbrandingslucht achter de turbocompressor. De radiateur zelf wordt vaak gekoeld door lucht en is voor dit doel aan de voorkant van de auto bevestigd. Hier is de intercooler soms beschadigd en moet hij worden vervangen.

  1. Demontage van de intercooler: Om de defecte intercooler te kunnen demonteren, moeten de bodembekleding of de bumper en het radiatorrooster worden verwijderd, afhankelijk van het voertuigmodel. Vervolgens kunnen de luchtslangen en schroefverbindingen van de radiateur worden losgemaakt.
  2. Controleer de intercooler: Na het verwijderen van de intercooler moet deze visueel worden geïnspecteerd op schade. Schade is vaak makkelijk te herkennen en reparatie is uitgesloten. Een nieuwe of goede gebruikte koeler is vaak goed verkrijgbaar.
  3. De luchtkoeler installeren: Voordat je het vervangende onderdeel installeert, moet je het vergelijken met de oude laadluchtkoeler. Als de afmetingen en het ontwerp kloppen, wordt de vervangingskoeler in omgekeerde volgorde gemonteerd. Daarna worden de eerder verwijderde carrosseriedelen gemonteerd.