Airco
Onderdelen te koop: 192.415
inhoud
1. Functie en structuur van het luchtinlaatsysteem
2. De verschillende onderdelen van het luchtinlaatsysteem
3. Reparaties en reserveonderdelen voor het luchtinlaatsysteem
Het luchtinlaatsysteem voorziet de motor van de verbrandingslucht die nodig is voor de werking. Dit zorgt voor een goed vermogen en lage uitlaatgasemissies. Ontdek alles wat je moet weten over het luchtinlaatsysteem van de motor, welke onderdelen het bevat en hoe je onderdelen zelf kunt vervangen.
Het luchtinlaatsysteem leidt de lucht die nodig is voor de verbranding naar de motor en regelt de luchtstroom. Daarnaast levert het systeem bepaalde meetwaarden voor het motormanagementsysteem. Het speciale ontwerp van moderne luchtinlaatsystemen zorgt voor een hoge luchtstroomsnelheid en een krachtig inlaatgeluid.
Het luchtinlaatsysteem van de verbrandingsmotor bestaat uit verschillende componenten. De verschillende onderdelen van het luchtinlaatsysteem reinigen de inlaatlucht en voeren deze toe aan de verbrandingsmotor. Elk onderdeel heeft zijn eigen speciale functie.
Het luchtfilter filtert de lucht die door de motor wordt aangezogen. Dit is belangrijk omdat anders aangezogen vuildeeltjes snel schade aan het inwendige van de motor kunnen veroorzaken. Het filter zelf bestaat uit papier met fijne poriën, schuim of een geschikt filtervlies. In het inlaatsysteem is het luchtfilter een van de eerste elementen van de luchttoevoer naar de motor.
Moderne voertuigen hebben vaak een luchtfilterkast. Dit is een gesloten doos van plastic waarin het luchtfilter zit. De luchtfilterkast heeft een inlaat voor de toevoer van buitenlucht en een uitlaat waaruit de gereinigde lucht stroomt. Op deze manier krijgt de motor koelere omgevingslucht in plaats van warme lucht uit de motorruimte.
De massa-luchtstroomsensor meet de massa van de lucht die het inlaatsysteem binnenkomt. De geregistreerde gegevens worden doorgegeven aan het motorbesturingssysteem. Moderne massa-luchtstroomsensoren meten ook de heersende druk en temperatuur van de lucht. Dankzij de gemeten waarden kan de hoeveelheid in te spuiten brandstof nauwkeurig worden bepaald.
Vooral oudere auto’s hebben een luchtstroommeter in plaats van een massa-luchtstroomsensor. Dit is een compact onderdeel met binnenin een draaibare luchtklep. De hoek van de klep verandert afhankelijk van de luchtstroom. De stand van de klep wordt gemeten door een draaipotentiometer en doorgegeven aan de motorregeling.
De gasklep bepaalt hoeveel lucht er in de motor stroomt. Hiervoor heeft het onderdeel binnenin een draaibare klep waarmee de luchtstroom kan worden geregeld. Bij benzinemotoren zit de gasklep in de carburateur of in een aparte behuizing voor het inlaatspruitstuk. Sommige dieselmotoren hebben dit onderdeel ook om de luchtstroom te smoren.
De ruwe luchtpijp zuigt ongefilterde lucht aan en voert die naar het luchtfilter of de luchtfilterkast. In moderne voertuigen is de ruwe luchtpijp vaak geïntegreerd in de voorkant van het voertuig, bijvoorbeeld achter het radiatorrooster. Op die manier kan koelere lucht buiten de motorruimte ongehinderd via de luchtpijp worden aangezogen en in het luchtsysteem worden gevoerd.
Een intercooler is te vinden in het inlaatsysteem van veel voertuigen met turbomotoren. Hier zorgt de koeler ervoor dat de luchtstroom afkoelt voordat deze de motor binnenkomt. Het onderdeel bevindt zich in het luchtinlaatsysteem achter de turbocompressor en voor de gasklep. De koelere lucht resulteert in een betere efficiëntie en een hoger motorvermogen bij turbomotoren.
De turboslang of turbo laadluchtslang verbindt individuele componenten voor of achter de turbocompressor. Als onderdeel van het luchtsysteem voert hij verse lucht toe aan de turbocompressor vanuit de richting van het luchtfilter, afhankelijk van zijn positie. Achter de turbo transporteert een turboslang de samengeperste lucht. De leidingen voor of achter de laadluchtkoeler worden ook turboslang genoemd.
De juiste werking van alle onderdelen van het luchtinlaatsysteem is belangrijk voor de goede werking van de verbrandingsmotor van de auto. Als een onderdeel van het luchtinlaatsysteem defect is, moet het onmiddellijk worden vervangen door een geschikt reserveonderdeel. Reserveonderdelen voor het luchtinlaatsysteem van de motor zijn gemakkelijk tweedehands en in goede staat verkrijgbaar. Het vervangen van de onderdelen is meestal ongecompliceerd.
Het luchtfilter in een auto wordt vuil naarmate er meer kilometers mee worden gereden en moet regelmatig worden vervangen. Bovendien is het filter onderhevig aan natuurlijke veroudering, afhankelijk van het gebruikte materiaal. Het vervangen van het filter is niet moeilijk en kan in een paar stappen worden gedaan.
Een goede werking van de gasklep is belangrijk voor een optimale en betrouwbare werking van de motor. De vlinderklep wordt na verloop van tijd echter vaak vuil, wat vooral voorkomt bij motoren met uitlaatgasrecirculatie. De gasklep moet dan worden gereinigd.
De intercooler koelt de verbrandingslucht achter de turbocompressor. De radiateur zelf wordt vaak gekoeld door lucht en is voor dit doel aan de voorkant van de auto bevestigd. Hier is de intercooler soms beschadigd en moet hij worden vervangen.
Airco
Onderdelen te koop: 192.415
Brandstof
Onderdelen te koop: 45.836
Carrosserie-onderdelen / glas
Onderdelen te koop: 329.586
Chassis
Onderdelen te koop: 248.760
Elektronische onderdelen
Onderdelen te koop: 448.296
Interieur
Onderdelen te koop: 382.233
Koeling
Onderdelen te koop: 81.417
Lampen
Onderdelen te koop: 121.191
Motor / onderdelen
Onderdelen te koop: 333.656
Outils/dispositifs
Onderdelen te koop: 11.901
Radio / audio / infodivertissement
Onderdelen te koop: 70.866
Schakelaars
Onderdelen te koop: 249.681
Spiegels
Onderdelen te koop: 67.441
Stuurinrichting
Onderdelen te koop: 145.365
Système de verrouillage
Onderdelen te koop: 158.864
Transmissie / versnellingsbak
Onderdelen te koop: 239.637
Uitlaatinrichting
Onderdelen te koop: 94.557
Wielen / remonderdelen
Onderdelen te koop: 277.927
Wissers
Onderdelen te koop: 222.762