Hoe een defect in de geluiddemper merkbaar wordt en hoe het wordt vervangen
inhoud
1. Structuur en functie – hoe de uitlaat van een auto in elkaar zit
2. Typische symptomen van defecte geluiddempers
3. 3 veel voorkomende oorzaken van een defecte uitlaatpijp
4. Repareren van de demper op de auto
Het uitlaatsysteem van moderne voertuigen voert niet alleen de uitlaatgassen op betrouwbare wijze af, maar dempt ook het geluid. Daartoe zijn verschillende geluiddempers in het uitlaatsysteem geïntegreerd. Aangezien de geluiddempers onder de vloer van het voertuig aan hoge belastingen worden blootgesteld, raken zij vaak na een paar jaar defect. In deze gids leert u hoe het uitlaatsysteem van een auto in elkaar zit en wat u kunt doen als een demper defect is.
Structuur en functie – hoe de uitlaat van een auto in elkaar zit
Vandaag de dag bestaan de uitlaatsystemen van moderne voertuigen uit talrijke onderdelen, die worden samengevat onder de term uitlaat. Het uitlaatsysteem begint in de motorruimte, waar de uitlaatgassen de verbrandingsmotor verlaten. Het spruitstuk, waardoor het uitstromende uitlaatgas snel kan worden afgevoerd, is rechtstreeks verbonden met het motorblok.
Afhankelijk van de fabrikant en het voertuigmodel volgt achter het spruitstuk een Y-pijp of een flexibele pijp als onderdeel van het uitlaatsysteem. Hierna gaat het uitlaatgas gewoonlijk door de katalysator, die in moderne voertuigen voor de nabehandeling van het uitlaatgas zorgt. De katalysator kan de uitstoot van verontreinigende stoffen doeltreffend verminderen. Moderne diesels hebben een roetfilter dat de uitstoot van roet vermindert.
Midden- en achterdemper verminderen het uitlaatgeluid
Op weg naar de achterkant van het voertuig passeert de uitlaatstroom gewoonlijk nog enkele meters uitlaatpijp en een reeks geluiddempers. Deze verminderen het uitlaatlawaai dat wordt geproduceerd wanneer alle verbrandingsmotoren draaien. Slechts enkele auto’s hebben tegenwoordig nog een voorgeluiddemper. In de regel zijn dit oudere voertuigen.
In moderne voertuigen wordt de katalysator gewoonlijk gevolgd door de centrale geluiddemper. Deze is meestal ontworpen als een absorptiedemper en breekt de geluidsgolven. Tenslotte volgt de achterste geluiddemper, ook bekend als de uitlaatdemper, aan de achterzijde van het voertuig. Een dergelijke achterdemper wordt vaak ontworpen als een combinatie van een reflecterende demper en een absorberende demper.
De achterste demper draagt gewoonlijk de achterpijp of de enkele achterpijp van het voertuig. Hij is blootgesteld aan bijzondere belastingen door zijn plaats in het achterste gedeelte onder de vloer van het voertuig. Daarom veroorzaakt de achterdemper vaker problemen dan andere onderdelen van het uitlaatsysteem.
Typische symptomen van defecte geluiddempers
Als een geluiddemper van het uitlaatsysteem defect is, wordt dit merkbaar door verschillende symptomen. Vaak is er geluidsoverlast door de kapotte uitlaat. Daarom moet het defecte onderdeel zo spoedig mogelijk door een geschikt vervangingsonderdeel worden vervangen.
- Auto veroorzaakt meer lawaai
- Uitlaatgaslekkage onder de auto
- Verlies van vermogen bij accelereren
- Zichtbare schade aan de uitlaatpijp
Dit zijn de gevolgen van een defecte geluiddemper
Aangezien er geen demping van het uitlaatgeluid is met een defecte demper, veroorzaakt de auto meer lawaai. Door de ongewone geluiden uit het gebied van het uitlaatsysteem worden veel bestuurders zich voor het eerst bewust van de kapotte uitlaat.
Als de middendemper of de achterdemper defect is, kunnen er ook uitlaatgassen onder de vloer van het voertuig ontsnappen. Uitlaatgassen kunnen dan het interieur van het voertuig binnendringen, bijvoorbeeld door open zijruiten. Aangezien het uitlaatsysteem een complex en gecoördineerd systeem is, kan een defect zelfs leiden tot een verlies van motorvermogen.
Visueel zichtbare schade aan de uitlaat is ook een duidelijk teken van het defect. Als de geluiddemper beschadigd is, kan er ook een probleem zijn met de TÜV-sticker in Duitsland. Als het onderdeel defect is, zal de auto niet door de hoofdkeuring komen. Dit is nog een reden waarom schade aan de uitlaat altijd moet worden gerepareerd.
3 veel voorkomende oorzaken van een defecte uitlaatpijp
- Materiaalveroudering: Het materiaal van het uitlaatsysteem is onderhevig aan voortdurende veroudering wanneer de auto in gebruik is. Dit komt door de warmte van de uitlaatgassen en de voortdurende temperatuurschommelingen van warm naar koud.
- Strooizout: In veel regio’s is het gebruik van strooizout op de wegen in de winter gebruikelijk. Wat goed is voor de rijveiligheid, blijkt een nadeel te zijn voor de uitlaat. Het strooizout tast het oppervlak van onderdelen van het uitlaatsysteem aan en bevordert roestvorming.
- Korte ritten: Als bestuurders hun voertuigen vaak voor korte ritten gebruiken, kan dit ook de levensduur van de uitlaat verkorten. Omdat onderdelen zoals de uitlaatdemper niet voldoende opwarmen, hoopt zich daar condens op. Dit leidt tot schade zoals roest van binnenuit.
Repareren van de demper op de auto
De geluiddempers van het uitlaatsysteem staan bloot aan grote spanningen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat zij snel verslijten, zodat vervanging door nieuwe onderdelen op zijn plaats is. De achterste demper is vaak de eerste die defect raakt. Tegelijkertijd is de achterdemper bijzonder gemakkelijk te vervangen. Deskundige automonteurs vervangen daarom vaak zelf de uitlaatdemper.
Het veranderen van de eind top in 5 stappen
- Opkrikken van de auto: Om reparaties aan de uitlaat te kunnen uitvoeren, moet de auto veilig worden opgekrikt. Dit kan het best worden gedaan met oprijplaten of een hefplatform.
- Maak de achterste geluiddemper los: Om de achterdemper te vervangen, moet het oude onderdeel worden verwijderd. De meeste achterdempers worden op het uitlaatsysteem aangesloten door middel van een schroefverbinding. In de meeste gevallen moet een klem worden losgedraaid, in enkele gevallen moet de geluiddemper worden afgezaagd met een zaag of slijpmachine.
- Maak de demper los: Als de geluiddemper eenmaal is losgemaakt, hangt hij alleen nog aan de vloer van het voertuig door middel van geluiddemperrubbers. Het onderdeel kan nu worden losgekoppeld en eenvoudig opzij worden gelegd. De overgang naar de rest van de uitlaat moet worden gecontroleerd en schoongemaakt met een staalborstel.
- Monteer de nieuwe demper: Na demontage van de defecte geluiddemper kan de nieuwe geluiddemper worden gemonteerd. Daartoe wordt het vervangingsonderdeel eerst vergeleken met de oude achterdemper. Als het overeenkomt met het oude onderdeel, wordt het onder de auto gehangen met nieuwe uitlaatrubbers en in de uitlaatpijp geplaatst.
- Sluit de uitlaat aan: De laatste stap in de reparatie is het uitlijnen en aansluiten van de geluiddemper. Voor veel voertuigen is het vastschroeven van de klem voldoende. Aangezien de oude klemmen vaak volledig verroest zijn, moet een nieuw onderdeel worden gebruikt. Indien de uitlaat daarentegen gelast was, moet een nieuwe lasnaad worden gemaakt bij de verbinding met de geluiddemper.
De demper repareren of lassen?
De uitlaatdemper van de auto is een van de onderdelen van het uitlaatsysteem die het vaakst door een defect wordt getroffen. Gaten of scheuren komen vaak voor in het midden van de geluiddemper, maar ook bij de in- en uitlaat. Als deze onderdelen van de uitlaat defect zijn, is reparatie met een uitlaatset of lassen zelden de moeite waard. Vaak is het uitlaatonderdeel al zo versleten dat het direct op een andere plaats weer stuk gaat.
Hoeveel kost het om de uitlaat te repareren?
De prijs voor een reparatie van het uitlaatsysteem hangt af van verschillende factoren, zoals de fabrikant van de auto en het model. Het hangt er ook van af of alleen delen van de uitlaat worden vervangen, dan wel of een volledige vervanging van de uitlaat wordt uitgevoerd.
Vaak volstaat het om de geluiddempende onderdelen van het uitlaatsysteem te vervangen, zodat de uitlaat weer strak is. Bij Autoteile24 vindt u een grote keuze aan geschikte nieuwe en gebruikte onderdelen voor de uitlaat. Reparaties aan het uitlaatsysteem kunnen vaak goedkoper worden uitgevoerd.
Meest gelezen gidsen
- Injectiesysteem in de auto eenvoudig uitgelegd - onderdelen en functie van het inj...
- Onderhoud en reparatie van elektrische auto's: wat kan uw gewone garage doen?
- Prestaties verhogen door chiptuning: voordelen, risico's en tips
- Gids: Computersystemen en software in uw auto
- Welke onderdelen van elektrische auto's moeten het vaakst worden gerepareerd of ve...
- Hybride voertuigen: Hoe werkt een hybride auto?
- Wat is een solid-state batterij voor elektrische auto's?
- Alles over motorsensoren: van verbrandingsmotoren tot elektrische auto's
- De actieradius van een elektrische auto vergroten: Hoe elke elektrische auto verde...
- Levensduur van de batterij van elektrische auto's: hoe verleng je de levensduur va...
- Wat is de compressie van een automotor?
- Dit is de cilinderinhoud van een automotor
- Kleppen van verbrandingsmotoren: functie, defecten en reparatie
- Kernonderdelen van de verbrandingsmotor - onderdelen en functies
- Motorsmering in auto's: onderdelen, functie en defecten
- De milieueffecten van de productie van nieuwe auto-onderdelen
- Alles over verontreinigingsklassen en hun rol in milieubescherming
- Motorrevisie: Wat is motorrevisie en hoeveel kost het?
- OEM auto-onderdelen productie: de belangrijkste onderdelen van de sector
- Motorvermogen begrijpen - inzicht in de technologie van de automotor
- De stuurinrichting van de auto - structuur en functie
- Het remsysteem van de auto - structuur, onderdelen en functie
- Motortypen in auto's: uitleg over V-motor, lijnmotor en boxermotor
- 8 tips voor het kopen van een tweedehands elektrische auto
- Maak onderscheid tussen OEM-onderdelen, aftermarket-onderdelen en vervalste auto-o...
- Het EPC indicatielampje brandt of knippert: Wat moet ik doen?
- Hoofdremcilinder: functie, defecten opsporen en repareren
- OEM auto-onderdelen voor hybride en elektrische auto's
- Gebruikte youngtimer en klassieke auto-onderdelen - de beste tips
- Cruise control: Werking en reparatie van het cruisecontrolesysteem in de auto
- Uitlaatsysteem: alles wat je moet weten over de onderdelen en werking van het uitl...
- Vergrendelingssysteem: veilige en betrouwbare vergrendeling van de auto
- Het luchtinlaatsysteem van de motor - onderdelen, functie en vervanging
- Remklauw defect? Hoe vervang je hem zelf?
- Brandstofsysteem: onderdelen van de brandstoftoevoer van de tank naar de cilinder
- Airconditioning: functie en onderdelen van je autoairconditioningsysteem
- De koppeling: structuur en functie eenvoudig uitgelegd
- Een defecte brandstofpomp opsporen en vervangen
- Verrast? Zoveel pompen werken in je auto
- De meest voorkomende oorzaken van een defecte elektrische auto
- De 6 belangrijkste veiligheidsonderdelen van uw auto
- Identificeer en repareer een defecte starter in een oogwenk.
- 5 veel voorkomende chassis problemen en hoe ze te verhelpen
- 10 onbekende auto-onderdelen die veel automobilisten niet kennen
- Motorkoeling: functie en belangrijke onderdelen van het koelsysteem
- Verschillen tussen benzine- en dieselmotoren
- Vierwielaandrijving: hoe het mechanisme en de onderdelen van vierwielaandrijving w...
- Motorbesturingseenheid auto: alles over onderdelen en werking
- Defecte motorregeleenheid: oorzaken, symptomen en reparatie
- PK vs. koppel: Wat is het verschil tussen vermogen en koppel?
- Alternator defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet het onderdeel worden ...
- Gebruikte elektrische auto-onderdelen: Waarop letten
- Het belang van het chassisnummer bij de aankoop van gebruikte auto-onderdelen
- ABS pomp defect? Functie, reparatie en vervanging
- Injectie mondstuk defect? Diagnose, reiniging en vervanging van de inspuitstukken
- Het chassis: overzicht en functie van alle ophangingscomponenten
- Waterpomp defect? Symptomen en hoe het te repareren of te veranderen
- Stuurinrichting defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet het onderdeel worden...
- Lambda sensor defect? Wat zijn de symptomen en kan ik de sensor schoonmaken?
- Airco compressor defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet de compressor worde...
- Inlaatspruitstuk defect? Pakking vervangen of spruitstuk reinigen?
- Uitlaatspruitstuk lekt? Symptomen van een defect uitlaatspruitstuk of pakking en w...
- Turbocompressor defect? Repareren of veranderen?
- Servopomp defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet u het onderdeel vervan...
- Koppeling kapot? - Deze symptomen wijzen op een defect in de koppeling
- Veel voorkomende problemen en reparatie van defecte aandrijfassen
- Oorzaken van motorgeluid en wat te doen?
- Wat kan autodiagnoseapparatuur en heb ik een OBD-scanner nodig?
- Wanneer en hoe remschijven en remblokken vervangen?
- Waarschuwingslampje rem brandt - oorzaken en wat te doen?
- EGR-klep defect: voorkom motorproblemen en reinig de EGR-klep
- Verbeter het brandstofverbruik: hoe uw auto minder brandstof verbruikt
- Piepende remmen: waarom remmen piepen en hoe kom je er vanaf
- Veilig een auto opkrikken: hoe krik je een auto op met een krik en kriksteunen
- Hoe een defect in de geluiddemper merkbaar wordt en hoe het wordt vervangen
- De code van de versnellingsbak: Wat betekent de code en waar bevindt die zich op d...
- E-auto motor: deze elektrische auto-onderdelen kunt u zelf vervangen
- Oververhitte motor: wat u moet doen als de motor oververhit raakt
- Motorcontrolelampje gaat branden: Wat u als automobilist moet doen
- Wat is die geur van mijn auto? Top oorzaken en remedies
- Voordelen van het online kopen van sloopauto onderdelen vs. naar de lokale sloperi...
- De motorcode: Wat betekent de code en waar kan ik die op de auto vinden?
- Gereedschap voor autoreparatie: deze 10 gereedschappen moet u hebben
- Autoreparatiefouten: dit zijn de 7 meest voorkomende autoreparatiefouten
- Gebruikte onderdelen: de kwaliteit van gebruikte auto-onderdelen controleren?
- Voertuigtransmissie: Wat is het verschil tussen handgeschakelde en automatische tr...
- Kilometerstand: Dit is hoe de kilometerstand van invloed is op gebruikte reserveon...
- Auto recycling: Wat gebeurt er met de auto als hij gerecycled wordt?
- Belangrijke auto-onderdelen en hun functie
- OEM originele onderdelen of aftermarket: dit zijn de verschillen
- Voor- en nadelen van nieuwe en gebruikte auto-onderdelen
- Uw gids voor automotoronderdelen en functies
- Beste tips voor het opzetten van uw eigen autowerkplaats thuis
- Veel voorkomende auto motor problemen: Diagnose, probleemoplossing en oplossingen
- 7 Vervanging van auto-onderdelen en reparatiewerkzaamheden die u beter niet zelf k...
- Gids: Doe-het-zelf auto-onderhoud en -reparatie
- Beste praktijken voor motorrevisie
- Gids: Hoe de motor van uw auto te onderhouden en te beschermen
- Veel voorkomende oorzaken van stuurbekrachtigingslawaai en hoe het te verhelpen
- Veel voorkomende oorzaken van achterste differentieel lawaai, het oplossen van pro...
- VIN-informatie
- Kentekenplaat- en VIN-informatie