Menu toggle

Welkom terug

Guides

Hoe een defect in de geluiddemper merkbaar wordt en hoe het wordt vervangen

Het uitlaatsysteem van moderne voertuigen voert niet alleen de uitlaatgassen op betrouwbare wijze af, maar dempt ook het geluid. Daartoe zijn verschillende geluiddempers in het uitlaatsysteem geïntegreerd. Aangezien de geluiddempers onder de vloer van het voertuig aan hoge belastingen worden blootgesteld, raken zij vaak na een paar jaar defect. In deze gids leert u hoe het uitlaatsysteem van een auto in elkaar zit en wat u kunt doen als een demper defect is.

Structuur en functie – hoe de uitlaat van een auto in elkaar zit

Vandaag de dag bestaan de uitlaatsystemen van moderne voertuigen uit talrijke onderdelen, die worden samengevat onder de term uitlaat. Het uitlaatsysteem begint in de motorruimte, waar de uitlaatgassen de verbrandingsmotor verlaten. Het spruitstuk, waardoor het uitstromende uitlaatgas snel kan worden afgevoerd, is rechtstreeks verbonden met het motorblok.

Afhankelijk van de fabrikant en het voertuigmodel volgt achter het spruitstuk een Y-pijp of een flexibele pijp als onderdeel van het uitlaatsysteem. Hierna gaat het uitlaatgas gewoonlijk door de katalysator, die in moderne voertuigen voor de nabehandeling van het uitlaatgas zorgt. De katalysator kan de uitstoot van verontreinigende stoffen doeltreffend verminderen. Moderne diesels hebben een roetfilter dat de uitstoot van roet vermindert.

Midden- en achterdemper verminderen het uitlaatgeluid

Op weg naar de achterkant van het voertuig passeert de uitlaatstroom gewoonlijk nog enkele meters uitlaatpijp en een reeks geluiddempers. Deze verminderen het uitlaatlawaai dat wordt geproduceerd wanneer alle verbrandingsmotoren draaien. Slechts enkele auto’s hebben tegenwoordig nog een voorgeluiddemper. In de regel zijn dit oudere voertuigen.

In moderne voertuigen wordt de katalysator gewoonlijk gevolgd door de centrale geluiddemper. Deze is meestal ontworpen als een absorptiedemper en breekt de geluidsgolven. Tenslotte volgt de achterste geluiddemper, ook bekend als de uitlaatdemper, aan de achterzijde van het voertuig. Een dergelijke achterdemper wordt vaak ontworpen als een combinatie van een reflecterende demper en een absorberende demper.

De achterste demper draagt gewoonlijk de achterpijp of de enkele achterpijp van het voertuig. Hij is blootgesteld aan bijzondere belastingen door zijn plaats in het achterste gedeelte onder de vloer van het voertuig. Daarom veroorzaakt de achterdemper vaker problemen dan andere onderdelen van het uitlaatsysteem.

Typische symptomen van defecte geluiddempers

Als een geluiddemper van het uitlaatsysteem defect is, wordt dit merkbaar door verschillende symptomen. Vaak is er geluidsoverlast door de kapotte uitlaat. Daarom moet het defecte onderdeel zo spoedig mogelijk door een geschikt vervangingsonderdeel worden vervangen.

  • Auto veroorzaakt meer lawaai
  • Uitlaatgaslekkage onder de auto
  • Verlies van vermogen bij accelereren
  • Zichtbare schade aan de uitlaatpijp

Dit zijn de gevolgen van een defecte geluiddemper

Aangezien er geen demping van het uitlaatgeluid is met een defecte demper, veroorzaakt de auto meer lawaai. Door de ongewone geluiden uit het gebied van het uitlaatsysteem worden veel bestuurders zich voor het eerst bewust van de kapotte uitlaat.

Als de middendemper of de achterdemper defect is, kunnen er ook uitlaatgassen onder de vloer van het voertuig ontsnappen. Uitlaatgassen kunnen dan het interieur van het voertuig binnendringen, bijvoorbeeld door open zijruiten. Aangezien het uitlaatsysteem een complex en gecoördineerd systeem is, kan een defect zelfs leiden tot een verlies van motorvermogen.

Visueel zichtbare schade aan de uitlaat is ook een duidelijk teken van het defect. Als de geluiddemper beschadigd is, kan er ook een probleem zijn met de TÜV-sticker in Duitsland. Als het onderdeel defect is, zal de auto niet door de hoofdkeuring komen. Dit is nog een reden waarom schade aan de uitlaat altijd moet worden gerepareerd.

3 veel voorkomende oorzaken van een defecte uitlaatpijp

  • Materiaalveroudering: Het materiaal van het uitlaatsysteem is onderhevig aan voortdurende veroudering wanneer de auto in gebruik is. Dit komt door de warmte van de uitlaatgassen en de voortdurende temperatuurschommelingen van warm naar koud.
  • Strooizout: In veel regio’s is het gebruik van strooizout op de wegen in de winter gebruikelijk. Wat goed is voor de rijveiligheid, blijkt een nadeel te zijn voor de uitlaat. Het strooizout tast het oppervlak van onderdelen van het uitlaatsysteem aan en bevordert roestvorming.
  • Korte ritten: Als bestuurders hun voertuigen vaak voor korte ritten gebruiken, kan dit ook de levensduur van de uitlaat verkorten. Omdat onderdelen zoals de uitlaatdemper niet voldoende opwarmen, hoopt zich daar condens op. Dit leidt tot schade zoals roest van binnenuit.

Repareren van de demper op de auto

De geluiddempers van het uitlaatsysteem staan bloot aan grote spanningen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat zij snel verslijten, zodat vervanging door nieuwe onderdelen op zijn plaats is. De achterste demper is vaak de eerste die defect raakt. Tegelijkertijd is de achterdemper bijzonder gemakkelijk te vervangen. Deskundige automonteurs vervangen daarom vaak zelf de uitlaatdemper.

Het veranderen van de eind top in 5 stappen

  1. Opkrikken van de auto: Om reparaties aan de uitlaat te kunnen uitvoeren, moet de auto veilig worden opgekrikt. Dit kan het best worden gedaan met oprijplaten of een hefplatform.
  2. Maak de achterste geluiddemper los: Om de achterdemper te vervangen, moet het oude onderdeel worden verwijderd. De meeste achterdempers worden op het uitlaatsysteem aangesloten door middel van een schroefverbinding. In de meeste gevallen moet een klem worden losgedraaid, in enkele gevallen moet de geluiddemper worden afgezaagd met een zaag of slijpmachine.
  3. Maak de demper los: Als de geluiddemper eenmaal is losgemaakt, hangt hij alleen nog aan de vloer van het voertuig door middel van geluiddemperrubbers. Het onderdeel kan nu worden losgekoppeld en eenvoudig opzij worden gelegd. De overgang naar de rest van de uitlaat moet worden gecontroleerd en schoongemaakt met een staalborstel.
  4. Monteer de nieuwe demper: Na demontage van de defecte geluiddemper kan de nieuwe geluiddemper worden gemonteerd. Daartoe wordt het vervangingsonderdeel eerst vergeleken met de oude achterdemper. Als het overeenkomt met het oude onderdeel, wordt het onder de auto gehangen met nieuwe uitlaatrubbers en in de uitlaatpijp geplaatst.
  5. Sluit de uitlaat aan: De laatste stap in de reparatie is het uitlijnen en aansluiten van de geluiddemper. Voor veel voertuigen is het vastschroeven van de klem voldoende. Aangezien de oude klemmen vaak volledig verroest zijn, moet een nieuw onderdeel worden gebruikt. Indien de uitlaat daarentegen gelast was, moet een nieuwe lasnaad worden gemaakt bij de verbinding met de geluiddemper.

De demper repareren of lassen?

De uitlaatdemper van de auto is een van de onderdelen van het uitlaatsysteem die het vaakst door een defect wordt getroffen. Gaten of scheuren komen vaak voor in het midden van de geluiddemper, maar ook bij de in- en uitlaat. Als deze onderdelen van de uitlaat defect zijn, is reparatie met een uitlaatset of lassen zelden de moeite waard. Vaak is het uitlaatonderdeel al zo versleten dat het direct op een andere plaats weer stuk gaat.

Hoeveel kost het om de uitlaat te repareren?

De prijs voor een reparatie van het uitlaatsysteem hangt af van verschillende factoren, zoals de fabrikant van de auto en het model. Het hangt er ook van af of alleen delen van de uitlaat worden vervangen, dan wel of een volledige vervanging van de uitlaat wordt uitgevoerd.

Vaak volstaat het om de geluiddempende onderdelen van het uitlaatsysteem te vervangen, zodat de uitlaat weer strak is. Bij Autoteile24 vindt u een grote keuze aan geschikte nieuwe en gebruikte onderdelen voor de uitlaat. Reparaties aan het uitlaatsysteem kunnen vaak goedkoper worden uitgevoerd.

Meest gelezen gidsen