Menu toggle

Welkom terug

Guides

De meest voorkomende oorzaken van een defecte elektrische auto

Een elektrische auto heeft minder onderdelen dan een gelijkwaardig voertuig met een verbrandingsmotor. Maar gaan elektrische auto’s minder vaak stuk? Helemaal niet, want ook elektrische auto’s hebben pech. De Allgemeiner Deutscher Automobilclub, kortweg ADAC, publiceerde onlangs haar pechstatistieken voor het jaar 2022, waarin voor het eerst verbrandingsmotoren en puur elektrische auto’s worden vergeleken. Wij tonen u de meest voorkomende oorzaken van pech bij elektrische auto’s.

Motor en elektronica

Een of meer elektromotoren zorgen voor de snelle aandrijving van de elektrische auto. De aandrijfmotoren worden gewoonlijk als een compacte eenheid direct ter hoogte van de voor- en achteras geïnstalleerd. De aandrijfmotor wordt bestuurd door motorelektronica, die gewoonlijk als een afzonderlijke besturingseenheid wordt ontworpen.

Elektromotor en hoogspanningsinstallatie vaak oorzaak van storingen

Volgens de statistieken behoren defecten aan de motor, het motormanagement en het hoogspanningssysteem tot de vijf meest voorkomende oorzaken van pech bij elektrische auto’s. Zowel de aandrijfmotor als de elektronica kunnen defect raken en zo de oorzaak zijn van een storing bij de e-auto. Het voertuig stopt dan onverwacht of kan niet meer in beweging worden gezet.

Alle onderdelen zoals de regeleenheden voor de motor, de regeltechniek van het gaspedaal of zelfs de motor zelf kunnen na een storing worden vervangen en zijn ook tweedehands verkrijgbaar. De compacte aandrijfeenheden kunnen relatief gemakkelijk door een intacte eenheid worden vervangen. Werkzaamheden aan het hoogspanningssysteem mogen alleen door erkende specialisten worden uitgevoerd.

Koelsysteem van elektrische auto defect

Net als auto’s met een verbrandingsmotor hebben ook elektrische auto’s een koelsysteem. Dit systeem neemt het thermisch beheer van de geïnstalleerde componenten op zich, d.w.z. het zorgt voor de juiste temperaturen. De aandrijfaccu’s van de elektrische auto of de geïnstalleerde elektromotor kunnen zo nodig op deze manier worden gekoeld.

Geen koeling bij storing in het koelsysteem

Als onderdelen van het koelsysteem in de elektrische auto uitvallen, kunnen de geïnstalleerde systemen niet langer op de juiste temperatuur worden gehouden. Onder bepaalde omstandigheden kan de elektrische auto niet meer worden gebruikt. Het defect kan zich uiten in overeenkomstige foutmeldingen; minder vaak kunnen onderdelen oververhit raken. Een lekkage van koelvloeistof uit het koelsysteem kan ook wijzen op een defect onderdeel.

Een of meer koelvloeistofpompen worden geïnstalleerd als onderdelen van het koelsysteem in de elektrische auto, evenals een of meer radiatoren met elektrische ventilatoren. Slangen, leidingen, sensoren en soms kleppen maken ook deel uit van het koelsysteem. Vervanging van het defecte onderdeel maakt de elektrische auto snel weer fit. Alle onderdelen kunnen worden vervangen als ze defect zijn en kunnen ook worden ingeruild voor gebruikte onderdelen.

Vergrendelingssysteem werkt niet

Interessant is dat volgens de statistieken het vergrendelingssysteem van elektrische auto’s vaker stuk gaat dan dat van auto’s met een verbrandingsmotor. Dit kan te wijten zijn aan het feit dat in elektrische auto’s vaker sleutelloze toegangssystemen met elektronische vergrendeling zijn geïnstalleerd. Als onderdelen van het vergrendelingssysteem defect zijn, kan de auto soms niet meer worden ontgrendeld of gestart.

Alle onderdelen van het vergrendelingssysteem van e-auto’s, zoals actuatoren en bedieningselementen, kunnen worden vervangen. Zo is het defect snel verholpen. Ook gebruikte onderdelen in goede staat kunnen worden ingebouwd. Systemen voor sleutelloze toegang moeten na een defect eventueel door de fabrikant of een werkplaats opnieuw worden gecodeerd.

Wielophanging en vering

Defecte onderdelen van het chassis worden vaak opgemerkt bij de technische controle van e-auto’s. Defecten aan de wielophanging of de ophanging treden echter soms plotseling op en leiden zo tot een defect aan de elektrische auto. Een plotseling defect kan bijvoorbeeld optreden als het onderdeel breekt.

Hoog voertuiggewicht mogelijk de oorzaak

Deskundigen gaan ervan uit dat het hogere uitvalpercentage van e-auto’s op het gebied van vering verband houdt met het hogere gewicht van de voertuigen. Defecten aan de wielophanging of de ophanging laten zich soms voelen door ongewone knarsende geluiden of een verlies aan veercomfort. Af en toe zakt de ophanging van de elektrische auto aan één kant door.

Sommige modellen van elektrische auto’s vertonen zwakheden op het gebied van de voorasvering, waarbij met name onderdelen zoals draagarmen gevoelig kunnen zijn voor defecten. Ook veren en schokdempers kunnen defect zijn. Het wordt afgeraden om verder te rijden met een defect ophangingsonderdeel. In plaats daarvan moet het onderdeel worden vervangen door een nieuw of goed gebruikt auto-onderdeel.

Defecte besturing in de elektrische auto

De stuurinrichting van een elektrische auto kan tijdens het rijden onderhevig zijn aan voortijdige slijtage en defecten. Dit kan zich bijvoorbeeld uiten in ongewoon stuurgedrag of stuurgedrag. De oorzaak kan vergelijkbaar zijn met die van de ophanging. Een hoog gewicht van de elektrische auto belast de stuurcomponenten. Bij sommige specifieke modellen van elektrische auto’s vertonen bijvoorbeeld de trekstangen verhoogde slijtage en zijn ze bijzonder gevoelig voor defecten en storingen.

Mechanische of elektrische defecten aan de stuurinrichting

Elektrische auto’s maken vaak gebruik van elektrische stuurbekrachtigingssystemen waarbij de stuurbeweging wordt ondersteund door elektromotoren. Het defect in de stuurinrichting van elektrische voertuigen kan derhalve zowel van elektronische als van mechanische of elektromechanische aard zijn. In de toekomst zal er bij elektrische auto’s zelfs helemaal geen direct contact meer zijn tussen het stuurwiel en de stuurmechanismen, aangezien fabrikanten steeds meer vertrouwen op volledig elektrische stuurinrichtingen zonder.

Zolang een elektrische auto niet zonder stuurkolom stuurt, kunnen dezelfde onderdelen het begeven als bij een verbrandingsmotor. Daartoe behoren de stuurinrichting, de kruiskoppeling of defecte trekstanguiteinden. Bij een elektrische auto moeten beschadigde stuuronderdelen altijd onmiddellijk worden vervangen. Talrijke onderdelen voor de besturing van elektrische auto’s kunnen ook goedkoop als goede tweedehands auto-onderdelen worden gekocht.

Problemen met het laagspanningssysteem

Wat zelfs automobilisten vaak niet weten, is dat elektrische auto’s, net als verbrandingsmotoren, een laagspanningssysteem hebben, d.w.z. een boordnet met 12 volt gelijkstroom. Dit bestaat als een tweede netwerk naast het hoogspanningssysteem met de hoogspanningsaccu en de elektrische aandrijving. Wat veel mensen ook niet weten: Zonder een functionerend laagspanningsnet kan de elektrische auto niet gebruikt worden.

Een defecte boordaccu is de meest voorkomende oorzaak van defecten

Het was verbazingwekkend dat een defect in de laagspanningsaccu de meest voorkomende oorzaak is van pech bij elektrische auto’s, volgens de ADAC-pechstatistieken. De accu voor het laagspanningssysteem is vergelijkbaar met de startaccu van voertuigen met een verbrandingsmotor. Sommige modellen hebben een loodaccu, terwijl sommige fabrikanten ook een lithium-ionaccu gebruiken.

Als het laagspanningssysteem is uitgevallen, bijvoorbeeld door een lage accuspanning, werkt er niets meer in de elektrische auto. De auto kan vaak niet meer ontgrendeld worden en ook de laadstekker kan niet meer ontgrendeld worden. Ook het hoogspanningssysteem en daarmee de aandrijving kan meestal niet worden geactiveerd. Vervanging van de laagspanningsaccu door een nieuwe of een zeer goed gebruikt onderdeel helpt vaak.

Meest gelezen gidsen