PK vs. koppel: Wat is het verschil tussen vermogen en koppel?
inhoud
4. Wat is het verband tussen vermogen en koppel?
5. Koppel of vermogen – wat is belangrijker?
6. Verschil tussen paardenkracht en koppel – een praktisch voorbeeld
7. Hoeveel vermogen en koppel – Effecten op onderhoud en reparatie
8. Welke gevolgen hebben deze omstandigheden voor de aankoop van reserveonderdelen?
Termen als koppel en vermogen geven belangrijke parameters van motoren weer. Maar de betekenis is niet altijd duidelijk, en vaak zorgen de aanduidingen voor verwarring. Wat betekent Newtonmeter of Nm, en wat zijn dan weer de paardenkrachten van een motor? In onze gids over vermogen en koppel leggen we het verschil uit en geven we antwoord op alle belangrijke vragen.
Wat betekent PS?
Het vermogen van auto’s wordt vaak uitgedrukt in paardenkracht. De afkorting PS staat voor pk. De meeteenheid PS wordt nu als verouderd beschouwd, maar wordt in de volksmond nog vaak gebruikt. In officiële documenten zoals het kentekenbewijs wordt het vermogen van een auto echter vermeld in kilowatt kW.
Tegenwoordig komt de specificatie van paardenkracht meestal alleen voor in het autokwartier. Maar bestuurders geven ook vaak aan hoeveel pk hun auto heeft als hen gevraagd wordt naar de prestaties. Gelukkig is vermogen in pk of kW relatief eenvoudig om te rekenen. Een vermogen van 1 kW komt overeen met 1,36 pk, terwijl 1 pk staat voor een vermogen van 0,735 kW.
Wat zijn kW?
De afkorting kW staat voor kilowatt en geeft, net als paardenkracht, het maximale vermogen van de motor in auto’s aan. De basiseenheid is weer watt, 1000 watt is één kilowatt. Het vermogen geeft de hoeveelheid energie aan die in een bepaalde tijdseenheid kan worden omgezet. Tegenwoordig is het gebruikelijk om het motorvermogen van een voertuig altijd in deze eenheid aan te geven.
Een motor kan een hoog vermogen bereiken door een hoog koppel of bij hoge toerentallen. Het maximale vermogen is meestal alleen beschikbaar in het bovenste toerentalbereik. Het vermogen van auto’s met een elektromotor wordt uitsluitend in kilowatt aangegeven. Dit mag niet worden verward met het laadvermogen van de elektrische auto.
Wat is het koppel?
Koppel is een klassieke grootheid in de natuurkunde en de mechanica. De gebruikelijke meeteenheid voor koppel heet de Newtonmeter en wordt aangeduid met de afkorting Nm. Deze natuurkundige grootheid geeft het rotatie-effect aan waarmee een bepaalde kracht inwerkt op het draaipunt van een lichaam.
In een auto wordt koppel gedefinieerd als een kracht die als een rotatie op de aandrijfas van de motor werkt. Hier zal de bestuurder een hoog koppel waarschijnlijk ervaren als een sterke trekkracht. Dit is vooral merkbaar bij elektrische auto’s, waar het maximale koppel vanaf de start en bij elke snelheid beschikbaar is.
Wat is het verband tussen vermogen en koppel?
In de verbrandingsmotor van een auto houden de variabelen koppel en vermogen rechtstreeks verband met elkaar. Een bepaald vermogen kan worden opgewekt uit verschillende constellaties van koppel en toerental. Beide waarden zijn dus afhankelijk van het toerental.
Vermogen en koppel worden verschillend gedefinieerd. Terwijl een hoog vermogen gewoonlijk alleen beschikbaar is bij een hoog toerental, kan een hoog koppel al beschikbaar zijn bij een relatief laag toerental. Een maximaal koppel is ook beschikbaar bij lagere toerentallen.
Koppel of vermogen – wat is belangrijker?
Autofabrikanten vermelden altijd de waarden van vermogen en koppel voor een voertuig. De vraag rijst welke waarde belangrijker is. In de praktijk is dat meestal het koppel, ook al worden auto’s nog steeds gewaardeerd op basis van hun vermogen, zoals pk en kW.
In de praktijk maakt een motor met een hoog koppel een goede acceleratie mogelijk, wat vaak belangrijk is in het wegverkeer. Voor de bestuurder opent een motor met veel koppel een goede trekkracht uit het toerengebied. Een auto met veel vermogen daarentegen zal eerder een hoge topsnelheid mogelijk maken.
Verschil tussen paardenkracht en koppel – een praktisch voorbeeld
Het verschil tussen het vermogen in pk en het koppel in Nm wordt in de praktijk vaak duidelijk. Zo kan een tractor voor de landbouw in vergelijking een vrij laag effectief vermogen hebben. De motor kan echter uit die paar pk’s een enorm vermogen halen, omdat hij is ontworpen voor een hoog koppel. Zo kan de trekker vanuit stilstand al een zware aanhangwagen trekken.
De verhouding tussen pk en Nm kan voor een sportwagen heel anders liggen, omdat hier andere factoren gelden. Dit type voertuig is ontworpen voor maximale prestaties op de weg en om hoge snelheden te bereiken. Terwijl de sportwagen bijzonder snel kan gaan met zijn paardenkrachten in het bereik van drie cijfers, is er niet zo’n hoog koppel beschikbaar, vooral niet bij de start.
Hoeveel vermogen en koppel – Effecten op onderhoud en reparatie
Eigenschappen als vermogen en koppel kunnen soms interessante factoren worden bij het onderhoud en de reparatie van voertuigen. De hoogontwikkelde motoren in moderne auto’s moeten namelijk ook een hoog koppel genereren bij zoveel mogelijk omwentelingen per minuut.
Dergelijke motoren hebben vaak een turbolader en een kleinere cilinderinhoud dan een motor zonder turbo. Dit is weer van invloed op het ontwerp van de motor. Daarom kan het onderhoud van een dergelijke motor ook ingewikkelder zijn.
Welke gevolgen hebben deze omstandigheden voor de aankoop van reserveonderdelen?
Welk vermogen en koppel een voertuig heeft, kan zelfs een verschil maken bij de aankoop van reserveonderdelen. Dit komt onder meer door het ontwerp van de huidige motoren. Deze moeten onder meer een zo evenwichtig mogelijk koppel vertonen over een breed toerentalbereik en ook bij lage toerentallen.
De motoren met turbolader die vaak voor dit doel worden gebruikt, zijn complexer qua ontwerp. In eenheden met turbotechnologie, waarvan de turbocompressor er slechts één is, worden bijvoorbeeld veel extra onderdelen gemonteerd. Daarom zijn er meer en andere reserveonderdelen nodig als een motor defect is.
Er zijn ook verschillen tussen auto’s met veel vermogen en, in vergelijking daarmee, voertuigen met veel koppel. Onderdelen met een hoog koppel, zoals een as, kunnen door de belasting sneller stuk gaan dan andere.
Met auto’s met veel pk’s wordt daarentegen vaak veel sportiever gereden dan met gewone alledaagse voertuigen met veel minder vermogen. Dit kan leiden tot een hogere slijtage van bepaalde onderdelen. Bovendien zijn de onderdelen voor voertuigen met veel vermogen soms duurder.
Meest gelezen gidsen
- Injectiesysteem in de auto eenvoudig uitgelegd - onderdelen en functie van het inj...
- Onderhoud en reparatie van elektrische auto's: wat kan uw gewone garage doen?
- Prestaties verhogen door chiptuning: voordelen, risico's en tips
- Gids: Computersystemen en software in uw auto
- Welke onderdelen van elektrische auto's moeten het vaakst worden gerepareerd of ve...
- Hybride voertuigen: Hoe werkt een hybride auto?
- Wat is een solid-state batterij voor elektrische auto's?
- Alles over motorsensoren: van verbrandingsmotoren tot elektrische auto's
- De actieradius van een elektrische auto vergroten: Hoe elke elektrische auto verde...
- Levensduur van de batterij van elektrische auto's: hoe verleng je de levensduur va...
- Wat is de compressie van een automotor?
- Dit is de cilinderinhoud van een automotor
- Kleppen van verbrandingsmotoren: functie, defecten en reparatie
- Kernonderdelen van de verbrandingsmotor - onderdelen en functies
- Motorsmering in auto's: onderdelen, functie en defecten
- De milieueffecten van de productie van nieuwe auto-onderdelen
- Alles over verontreinigingsklassen en hun rol in milieubescherming
- Motorrevisie: Wat is motorrevisie en hoeveel kost het?
- OEM auto-onderdelen productie: de belangrijkste onderdelen van de sector
- Motorvermogen begrijpen - inzicht in de technologie van de automotor
- De stuurinrichting van de auto - structuur en functie
- Het remsysteem van de auto - structuur, onderdelen en functie
- Motortypen in auto's: uitleg over V-motor, lijnmotor en boxermotor
- 8 tips voor het kopen van een tweedehands elektrische auto
- Maak onderscheid tussen OEM-onderdelen, aftermarket-onderdelen en vervalste auto-o...
- Het EPC indicatielampje brandt of knippert: Wat moet ik doen?
- Hoofdremcilinder: functie, defecten opsporen en repareren
- OEM auto-onderdelen voor hybride en elektrische auto's
- Gebruikte youngtimer en klassieke auto-onderdelen - de beste tips
- Cruise control: Werking en reparatie van het cruisecontrolesysteem in de auto
- Uitlaatsysteem: alles wat je moet weten over de onderdelen en werking van het uitl...
- Vergrendelingssysteem: veilige en betrouwbare vergrendeling van de auto
- Het luchtinlaatsysteem van de motor - onderdelen, functie en vervanging
- Remklauw defect? Hoe vervang je hem zelf?
- Brandstofsysteem: onderdelen van de brandstoftoevoer van de tank naar de cilinder
- Airconditioning: functie en onderdelen van je autoairconditioningsysteem
- De koppeling: structuur en functie eenvoudig uitgelegd
- Een defecte brandstofpomp opsporen en vervangen
- Verrast? Zoveel pompen werken in je auto
- De meest voorkomende oorzaken van een defecte elektrische auto
- De 6 belangrijkste veiligheidsonderdelen van uw auto
- Identificeer en repareer een defecte starter in een oogwenk.
- 5 veel voorkomende chassis problemen en hoe ze te verhelpen
- 10 onbekende auto-onderdelen die veel automobilisten niet kennen
- Motorkoeling: functie en belangrijke onderdelen van het koelsysteem
- Verschillen tussen benzine- en dieselmotoren
- Vierwielaandrijving: hoe het mechanisme en de onderdelen van vierwielaandrijving w...
- Motorbesturingseenheid auto: alles over onderdelen en werking
- Defecte motorregeleenheid: oorzaken, symptomen en reparatie
- PK vs. koppel: Wat is het verschil tussen vermogen en koppel?
- Alternator defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet het onderdeel worden ...
- Gebruikte elektrische auto-onderdelen: Waarop letten
- Het belang van het chassisnummer bij de aankoop van gebruikte auto-onderdelen
- ABS pomp defect? Functie, reparatie en vervanging
- Injectie mondstuk defect? Diagnose, reiniging en vervanging van de inspuitstukken
- Het chassis: overzicht en functie van alle ophangingscomponenten
- Waterpomp defect? Symptomen en hoe het te repareren of te veranderen
- Stuurinrichting defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet het onderdeel worden...
- Lambda sensor defect? Wat zijn de symptomen en kan ik de sensor schoonmaken?
- Airco compressor defect? Wat zijn de symptomen en wanneer moet de compressor worde...
- Inlaatspruitstuk defect? Pakking vervangen of spruitstuk reinigen?
- Uitlaatspruitstuk lekt? Symptomen van een defect uitlaatspruitstuk of pakking en w...
- Turbocompressor defect? Repareren of veranderen?
- Servopomp defect? Welke symptomen treden op en wanneer moet u het onderdeel vervan...
- Koppeling kapot? - Deze symptomen wijzen op een defect in de koppeling
- Veel voorkomende problemen en reparatie van defecte aandrijfassen
- Oorzaken van motorgeluid en wat te doen?
- Wat kan autodiagnoseapparatuur en heb ik een OBD-scanner nodig?
- Wanneer en hoe remschijven en remblokken vervangen?
- Waarschuwingslampje rem brandt - oorzaken en wat te doen?
- EGR-klep defect: voorkom motorproblemen en reinig de EGR-klep
- Verbeter het brandstofverbruik: hoe uw auto minder brandstof verbruikt
- Piepende remmen: waarom remmen piepen en hoe kom je er vanaf
- Veilig een auto opkrikken: hoe krik je een auto op met een krik en kriksteunen
- Hoe een defect in de geluiddemper merkbaar wordt en hoe het wordt vervangen
- De code van de versnellingsbak: Wat betekent de code en waar bevindt die zich op d...
- E-auto motor: deze elektrische auto-onderdelen kunt u zelf vervangen
- Oververhitte motor: wat u moet doen als de motor oververhit raakt
- Motorcontrolelampje gaat branden: Wat u als automobilist moet doen
- Wat is die geur van mijn auto? Top oorzaken en remedies
- Voordelen van het online kopen van sloopauto onderdelen vs. naar de lokale sloperi...
- De motorcode: Wat betekent de code en waar kan ik die op de auto vinden?
- Gereedschap voor autoreparatie: deze 10 gereedschappen moet u hebben
- Autoreparatiefouten: dit zijn de 7 meest voorkomende autoreparatiefouten
- Gebruikte onderdelen: de kwaliteit van gebruikte auto-onderdelen controleren?
- Voertuigtransmissie: Wat is het verschil tussen handgeschakelde en automatische tr...
- Kilometerstand: Dit is hoe de kilometerstand van invloed is op gebruikte reserveon...
- Auto recycling: Wat gebeurt er met de auto als hij gerecycled wordt?
- Belangrijke auto-onderdelen en hun functie
- OEM originele onderdelen of aftermarket: dit zijn de verschillen
- Voor- en nadelen van nieuwe en gebruikte auto-onderdelen
- Uw gids voor automotoronderdelen en functies
- Beste tips voor het opzetten van uw eigen autowerkplaats thuis
- Veel voorkomende auto motor problemen: Diagnose, probleemoplossing en oplossingen
- 7 Vervanging van auto-onderdelen en reparatiewerkzaamheden die u beter niet zelf k...
- Gids: Doe-het-zelf auto-onderhoud en -reparatie
- Beste praktijken voor motorrevisie
- Gids: Hoe de motor van uw auto te onderhouden en te beschermen
- Veel voorkomende oorzaken van stuurbekrachtigingslawaai en hoe het te verhelpen
- Veel voorkomende oorzaken van achterste differentieel lawaai, het oplossen van pro...
- VIN-informatie
- Kentekenplaat- en VIN-informatie